تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
0

پرسش‌هایی درمورد پرداخت فطریه؛ فطریه‌ی مهمان بر عهده‌ی کیست؟

  • کد خبر : 44379
  • 22 فروردین 1403 - 11:00
پرسش‌هایی درمورد پرداخت فطریه؛ فطریه‌ی مهمان بر عهده‌ی کیست؟
در شرایطی که روز چهارشنبه عید فطر اعلام شده است، بسیاری سعی دارند پاسخ سوالاتشان در مورد فطریه را پیدا کنند. یکی از اصلی‌ترین سوالات بسیاری از این افراد این است که فطریه مهمان بر عهده کیست؟

«صبح من» با دانستنی‌های مذهبی: در شرایطی که روز چهارشنبه عید فطر اعلام شده است، بسیاری سعی دارند پاسخ سوالاتشان در مورد فطریه را پیدا کنند. یکی از اصلی‌ترین سوالات بسیاری از این افراد این است که فطریه مهمان بر عهده کیست؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»؛ در مورد فطریه کسی که در شب عید فطر و قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان مهمان می‌شود، نظرات گوناگونی داده شده که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فطریه مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر با رضایت میزبان وارد شده و نان‌خور حساب شود بر میزبان واجب است.

با یک شب مهمان، نان‌خور حساب نمی‌شود.

اگر مهمان قبل از برآمدن هلال ماه شوال برای خوردن غذا آمده باشد – ولو بعداً نتواند غذا صرف کند – فطریه اش بر میزبان واجب است.

اگر میهمان فقط برای شب عید دعوت شده، فطریه اش بر میزبان واجب نیست.

اگر مهمان قبل از غروب شب عید فطر وارد شود و بگویند امشب نان او را داده – هرچند نان‌خور حساب نشود- [بر میزبان]واجب است.

فطریه مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب‌خانه وارد شده و عرفاً نان‌خور میزبان حساب می‌شود، بر میزبان واجب است.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که اگر شخصی چند روز پیش از عید فطر وارد خانه میزبان شود و تا عید فطر مهمان او باشد، در نظر تمام علما نان‌خور میزبان است و بنابراین میزبان باید فطریه اش را بپردازد.

بله. نان‌خور‌ها و یا عیال هم از پرداختن فطریه معاف هستند. برای شناختن نان‌خور‌ها باید دانست که همه کسانی که از نظر اقتصادی و خورد و خوراک به دارایی شخصی وابسته هستند، نان‌خور او به شمار می‌روند. چون او باید هزینه‌های خورد و خوراک و مایحتاجشان را تأمین کند.

بله. نکته قابل توجه این است که فرقی ندارد نان‌خور‌ها بزرگ یا کوچک، عاقل یا غیر عاقل و مسلمان یا غیر مسلمان باشند. به عبارت دیگر نان‌خوری که غیرمسلمان و یا کم سن و سال باشد هم شامل پرداخت فطریه می‌شود و ولیّ و پرداخت‌کننده مخارج او باید فطریه اش را بپردازد.

یک گروه دیگر که لازم نیست برای آن‌ها فطریه پرداخت شود، جنین در شکم مادر است. فطریه دادن برای بچه‌ای که در شکم مادر است و هنوز متولد نشده، واجب نیست، چون هنوز نان‌خور کسی محسوب نمی‌شود.

در عین حال نوزادی که بعد از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به دنیا بیاید، فطریه ندارد. اما اگر نوزادی در ماه رمضان و قبل از غروب آفتاب آخرین روز این ماه به دنیا بیاید، پدرش یا کسی که مخارج مادر را متحمل می‌شود باید فطریه او را پرداخت کند.

اگر دختری قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود و به طور رسمی زندگی مشترک خود را شروع کند، فطریه اش بر عهده شوهر است. اما اگر بعد از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود، پدرش باید فطریه او را بپردازد. به عبارت دیگر دختری که عقد کرده، ولی در خانه پدر زندگی می‌کند، فطریه اش بر عهده پدر است، مگر اینکه قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود.

اگر انسان نان‌خور کسى باشد، ولى قبل از غروب نان‌خور دیگرى شود، زکات فطره او بر عهده شخص دوم است، مثل این‏که دختر پیش از غروب به خانه شوهر رود که شوهرش باید فطره او را بدهد.
در فرض سؤال، واجب نیست و با افطاری دادن، کسی نان‌خور محسوب نمی‌شود.
انسان باید فطره کسانى را که قبل از غروب شب عید فطر نان‌خور او حساب مى‏شوند بدهد، خواه بزرگ باشند یا کوچک، مسلمان باشند یا کافر، واجب ‏النفقه باشند یا غیر واجب ‏النفقه، نزد او زندگى کنند یا در جاى دیگر.
در فرض سؤال، واجب نیست و با افطاری دادن، کسی نان‌خور محسوب نمی‌شود.
فطره میهمان بر عهده صاحب خانه نیست، مگر اینکه براى چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود.
فطریّه بر عهده خود اوست؛ ولى احتیاط لازم آن است که از میزبان خود براى پرداخت این فطریّه نیز اجازه بگیرید.
در فرض سؤال، چهار پنج روز کافى است.
فطریّه بر عهده خود اوست؛ ولى احتیاط لازم آن است که از میزبان خود براى پرداخت این فطریّه نیز اجازه بگیرید.
اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=44379

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.