تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0

آیا فشار خون بالا منجر به آلزایمر می‌شود؟

  • کد خبر : 59535
  • 01 شهریور 1403 - 11:00
آیا فشار خون بالا منجر به آلزایمر می‌شود؟
فشار خون بالا، یکی از مهم‌ترین خطرات سلامتی در سطح جهانی است و به آن «قاتل خاموش» نیز گفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد بین فشار خون بالای کنترل نشده و آلزایمر، ارتباطی وجود دارد.

«صبح من» با مطالب پزشکی: مطالعات نشان می‌دهد بین فشار خون بالای کنترل نشده و آلزایمر، ارتباطی وجود دارد. در این بررسی مشخص شد، افراد شصت سال به بالا که فشار خون بالایی دارند و آن را کنترل نکرده‌اند، نسبت به افرادی که فشار خون خود را کنترل کرده و یا دارای فشار خون بالا نیستند، بیشتر دچار آلزایمر شده‌اند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، فشار خون بالا وضعیتی است که در آن فشار خون در رگ‌های خونی به اندازه‌ای بالاست که به سلامتی بدن آسیب برساند. فشار خون بالا، یکی از مهم‌ترین خطرات سلامتی در سطح جهانی است و به آن «قاتل خاموش» نیز گفته می‌شود چراکه ممکن است بیمار، سال‌ها بدون اینکه بداند، به آن مبتلا باشد.

فشار خون

دکتر لنون از دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا می‌گوید: «فشار خون بالا یکی از علل اصلی سکته‌ی مغزی و بیماری عروق مغزی است، با این حال، می‌توان آن را با استفاده از داروها کنترل کرد و این امر خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «مصرف داروهای فشار خون، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد، اما آنچه مشخص است تأثیر فشار خون بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است. فشار خون در واقع ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد افزایش دهد.»

در این تجزیه و تحلیل جامع، محققان داده‌های ۳۱۲۵۰ نفر با میانگین سنی ۷۲ سال را که در ۱۴ مطالعه برای اندازه‌گیری تغییرات شناختی و تشخیص زوال عقل در طول زمان ثبت‌نام کردند، مورد مطالعه قرار دادند.

شرکت کنندگان از استرالیا، برزیل، چین، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره، نیجریه، جمهوری کنگو، اسپانیا، سوئد و ایالات متحده بودند. شرکت‌کنندگان به طور متوسط ​​به مدت ۴ سال تحت نظر قرار گرفتند و ۱۴۱۵ نفر از آنها به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

فشار خون بالا و آلزایمر

محققان اندازه‌گیری فشار خون را تجزیه و تحلیل کردند، فشار خون بالا را تشخیص دادند و از داروهای فشار خون برای هر شرکت کننده استفاده کردند و دریافتند که ۹٪ از شرکت کنندگان فشار خون بالا درمان نشده داشتند، ۵۱٪ داروهای فشار خون مصرف می‌کردند و ۳۶٪ خون بالا نداشتند و ۴ درصد که وضعیتشان مشخص نبود.

پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنسیت و تحصیلات، محققان دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا درمان نشده در مقایسه با افراد بدون فشار خون، ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

دکتر لنون در پایان گفت: «متاآنالیز ما، که شامل افرادی از سراسر جهان بود، نشان داد که مصرف داروهای فشار خون با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در طول عمر مرتبط است.»

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=59535

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.