تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

آشنایی با هفت قانون طلایی برای شاد زیستن

  • کد خبر : 18789
  • 03 تیر 1402 - 17:00
آشنایی با هفت قانون طلایی برای شاد زیستن
این پرسش همیشه وجود داشته است که پول، برای انسان شادی و خوشبختی می‌آورد؟ آیا یک فرد، می‌تواند خود، شادی و خوشبختی‌اش را انتخاب کند؟ در ادامه، با هفت قانون طلایی شاد بودن، آشنا می‌شویم.

«صبح من» با مطالب روانشناسی: افراد زیادی هستند که از نظر مالی، ثروتمند به شمار می‌روند، از بیماری جدی و مزمن، رنج نمی‌برند و فرزندانی دارند که در بهترین مدارس، درس می‌خوانند. با این حال، آنها شاد به نظر نمی‌رسند. از سوی دیگر، افراد فقیری وجود دارند که با وجود مشکلات فراوان، شاد هستند و این شادی، در چهره‌ی آنان مشخص است.

به گزارش «صبح من»؛ این پرسش همیشه وجود داشته است که پول، برای انسان شادی و خوشبختی می‌آورد؟ آیا یک فرد، می‌تواند خود، شادی و خوشبختی‌اش را انتخاب کند؟

روانشناسان بر این باورند، هر فردی می‌تواند با از بین بردن احساسات منفی مانند بدبینی، رنجش و عصبانیت و تقویت احساسات مثبت مانند همدلی، آرامش و قدردانی، شاد زندگی کند.

در ادامه، با هفت قانون شاد بودن، آشنا می‌شویم.

برای شاد بودن، تصمیم آگاهانه بگیرید

نخستین و مهم‌ترین گام این است که برای شاد بودن و شاد زیستن، تصمیمی آگاهانه بگیرید. بارها و بارها به خود، تأکید کنید بدون توجه به شرایط یا هر چیز دیگر، لیاقت شاد بودن را دارید.

«برتراند راسل»، فیلسوف بریتانیایی، در کتاب خود به نام «تسخیر خوشبختی» می‌گوید: «شاد بودن در بسیاری از موارد، چیزی نیست که مانند یک میوه‌ی رسیده، در دهان شما قرار بگیرد. برای دستیابی به این دستاورد، باید تلاش لازم انجام شود».

امروزه روانشناسانی که در زمینه‌ی شاد زیستن، مطالعه می‌کنند، به شدت با راسل موافقند. آنها بر این باورند که تعیین هدف شاد بودن، به معنای تمایل و تعهد به شاد بودن، صرف نظر از تمام شرایط پیرامون است. این یک تصمیم آگاهانه برای در پیش گرفتن رفتارهایی است که منجر به شادی می‌شود.

«فردا را به کسانی بسپار که دانش فردا را دارند، زیرا فردا همیشه و برای همیشه روزی جدید است که نمی‌دانی، چه چیزی را به همراه خواهد آورد».

شکرگزاری نعمت‌هایی که داریم و هیچ کس، ندارد

کسانی که احساس بدبختی دارند، در بسیاری از موارد، فراموش می‌کنند چه نعمت‌هایی دارند و تنها به چیزهایی که ندارند، یا کم دارند، فکر می‌کنند و احساس بدبختی بیشتری می‌کنند. اگر پول ندارید، به یاد داشته باشید که از نعمت سلامتی برخوردارید. بسیاری هستند که پول دارند اما به دلیل برخوردار نبودن از نعمت سلامتی، با رژیم‌های غذایی خاصی زندگی می‌کنند و نمی‌توانند از نعمت خوردن و نوشیدن، لذت ببرند.

هر کدام از ما، نعمت‌های بی‌شماری داریم که متأسفانه به آنها فکر نمی‌کنیم بلکه همیشه به نیمه‌ی خالی لیوان نگاه می‌کنیم. پس بایستید و به نعمت‌هایی که دارید، فکر کنید. ممکن است همین نعمت‌ها برای دیگران، رویایی باشد.

دکتر «مارتین سلیگمان»، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا در کتاب «شادی حقیقی» خوانندگان را تشویق می‌کند تا روزانه «تمرین سپاسگزاری» را انجام دهند. این تمرین شامل برشمردن برخی از نعمت‌هایی است که در زندگی، شامل حال آنان شده است. وی بر این باور است که این تمرین، افراد را از تلخی و ناامیدی، دور نگه می‌دارد و احساس شادی را تقویت می‌کند.

بهره بردن از نعمت مدارا

بخش بزرگی از ناراحتی انسان، ترکیبی از احساس نفرت، کینه و ناتوانی در بخشش است. برخی از افراد، با دلایل پیش پا افتاده، از دیگران کینه به دل دارند. باید آموخت که از کینه، فاصله گرفت.

بنا بر تحقیقات فراوان، احساسات منفی مانند کینه، بر سلامت جسم و روان افراد، تأثیر می‌گذارند. یکی از راه‌های کاهش این احساسات، افزایش «صبر» است.

«مایکل ماکولو» و «رابرت امونز» در مطالعات خود، بر «روانشناسی شادی» تأکید کرده‌اند.

هر شخصی با به یاد آوردن ظلمی که در حق شخصی دیگر انجام داده و با بخشش وی، روبرو شده است، می‌تواند قدرت تحمل خود را بالا برده و با تمرکز و غلبه بر میل انتقام، آرامش را به خود، هدیه کند.

به گفته‌ی یک روانشناس، فکر کردن به انتقام و عدد بخشش، شخص را دچار افسردگی و استرس مزمن می‌کند.

رویارویی و کنترل افکار و احساسات منفی

یکی از مهم‌ترین راه‌های شاد زیستن، بهبود سلامت روان، توانایی کنترل احساسات و افکار منفی است.

«جان هایت» در کتاب «فرضیه خوشبختی»، فکر را به مردی فیل‌سوار تشبیه می‌کند. فیل، نمایانگر افکار و احساسات قوی ـ که بیشتر آنها ناخودآگاه هستند ـ است که رفتار شما را هدایت می‌کند و شما را وادار می‌کند که چگونه رفتار کنید.

اما نقش «فکر» که در این مثال، انسان فیل‌سوار است، شاید به نظر ضعیف‌تر از فیل باشد، اما قادر به کنترل و هدایت آن است.

شما می‌توانید افکار و احساسات منفی را که اغلب، به ناخودآگاه شما هجوم می‌آورند، کنترل کنید.

«هایت» می‌گوید: کلید این راز این است، متعهد به انجام کارها و آموزش‌های لازمی شوید که فیل را به کنترل خود درآورید!

برای مثال، مدیتیشن، تنفس منظم، یوگا و یا تکنیک‌های دیگر تمدد اعصاب برای آرام کردن اضطراب و افزایش آرامش، بسیار موثر است. همچنین می‌توانید بیاموزید افکار مربوط به ناتوان بودن را که منجر به احساس ناخوشایند می‌شوند، تشخیص دهید و به چالش بکشید.

پول، خوشبختی نمی‌خرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که درآمد یک فرد، از خط فقر بالاتر می‌رود، شاید کمی شادی بیشتری را برای او به ارمغان آورد.

«دنیل گیلبرت» در کتاب «احساس خوشبختی» می‌گوید: «مهم نیست در فراز و نشب زندگی به همه چیز دست پیدا کنیم چراکه همه چیز، منجر به شادی دایمی نخواهد شد».

در حالی که پول می‌تواند شادی و رضایت را به زندگی شما بیفزاید، تأثیر یکسانی بر زندگی همه، نخواهد داشت. اگر در زندگی شما، چیزهای دیگر از دست رفته باشند، پول و خوشبختی، منجر به رفاه و شادی شما نمی‌شود. اگر چیزهایی را که بیشتری میزان شاد بودن را برای شما به ارمغان می‌آورد، شناسایی کرده و بر روی آنها تمرکز کنید، چیزهایی مانند، روابط، سرگرمی‌ها، شغل مورد علاقه شما و …، رضایت شما از زندگی، بیشتر خواهد بود.

دوستی، بهترین دارو برای درمان ناراحتی است

دوستی صمیمانه با کسانی که با آنان، تفاهم عمیق روحی، ذهنی و فکری دارید، مهم‌ترین درمان افسردگی و ناراحتی است. دوستی در کنار تغذیه سالم و ورزش، مهم‌ترین سرمایه‌ی جسم و روح شماست.

دکتر «کلی هاردیز» استادیار روانپزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: به عنوان یک پزشک، امیدوارم «دوستی» را به عنوان دارو برای همه تجویز کنم.

«دیوید جی مایرز» می‌گوید: داروهای ضدافسردگی کمی وجود دارد اما بهترین آنها، دوست است.

یک مطالعه استرالیایی که بر روی ۱۵۰۰ نفر بالای ۷۰ سال انجام شد، نشان داد، کسانی که رابطه دوستی قوی دارند، ۲۲ درصد طول عمر بیشتری دارند.

در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید

نشستن جلوی صفحه‌ی تلویزیون و خیره شدن به آن، اوقات فراغت شما را به شادی نمی‌رساند، بلکه ایجاد سستی و تنبلی را در شما تقویت می‌کند اما شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، رضایت شما را برای شاد زیستن، بیشتر می‌کند.

بازنشستگان و سالمندانی که ممکن است برای مدت طولانی، در خانه به تنهایی زندگی کنند، وضعیت سلامت روان خود را به خطر انداخته‌اند. این افراد باید بکوشند، در فعالیت‌هایی شرکت کنند که به آنها، احساس مفید بودن بدهد و وقت خود را با دوستان و خانواده صرف کنند.

نکته پایانی اینکه، احساس شاد بودن، دست خود ماست، بکوشیم تا آن را در خود ایجاد و تقویت کنیم.

ترجمه و تنظیم: صبح من ـ استفاده از مطلب، تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=18789

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.