تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
7

چرا رنگ لب‌ها گاهی سفید می‌شود؟

  • کد خبر : 11910
  • 02 تیر 1403 - 18:00
چرا رنگ لب‌ها گاهی سفید می‌شود؟
تغییر رنگ لب ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای و یا وجود یک بیماری خاص رخ دهد. این تغییر رنگ حتی گاهی در نوزادان نیز دیده می‌شود. در ادامه به دلایل سفید شدن رنگ لب‌ها و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

«صبح من» با سلامتی: رنگ لب‌ها به عوامل گوناگونی همچون رنگ پوست، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سلامتی بدن، می‌توانند متفاوت باشند.
به گزارش «صبح من»؛ تغییر رنگ لب ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای و یا وجود یک بیماری خاص رخ دهد. این تغییر رنگ حتی گاهی در نوزادان نیز دیده می‌شود. در ادامه به دلایل سفید شدن رنگ لب‌ها و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

دلایل رنگ پریده و یا سفید شدن لب‌ها

رنگ پریدگی یا متمایل به سفید شدن رنگ لب‌ها در بزرگسالان دلایل گوناگونی دارد که به آنها می‌پردازیم:

معمولا کم خونی باعث رنگ پریدگی و سفید شدن رنگ لب‌ها می‌شود و نیاز به درمان و مراقبت پزشکی دارد. ممکن است کم خونی به دلیل رژِیم غذایی کم آهن و یا نبود ویتامین B12 و یا فولیک اسید، رخ دهد. از سوی دیگر، از دست دادن خون ناشی از دوره‌های ماهیانه در بانوان و نیز مصرف برخی از داروها نیز ممکن است موجب رنگ پریدگی لب‌ها می‌شود.

چرا لب‌های نوزادان سفید می‌شود؟

اگر متوجه سفیدی لب‌های نوزاد و ترک‌های جزیی روی آن شدید، به احتمال زیاد، دلایل زیر در این امر دخیل است:

  • ممکن است نوزاد شما عادت به لیسیدن لب‌ها و انگشتان خود داشته باشد.
  • ممکن است این امر، به دلیل تغییر آب و هوا باشد. آب و هوای خشک ممکن است موجب رنگ پریدگی لب‌های نوزاد شود.
  • شاید نوزاد شما به مدت طولانی در معرض باد قرار گرفته باشد و رطوبت لب‌های خود را از دست داده باشد.

درمان

روش‌های درمان به علت تغییر رنگ بستگی دارد. به عنوان مثال اگر کمبود ویتامین دلیل این امر باشد، مصرف مکمل‌ها می‌تواند راهگشا باشد ولی اگر به دلیل مصرف دارو، دچار رنگ پریدگی لب شده باشید باید با پزشک خود مشورت کرده و از راهکارهایی مانند لیزردرمانی، لایه برداری و پمادهای گوناگون بهره‌مند شوید.

ترکیبات طبیعی چون ژل کاکتوس، عصاره‌ی تمشک، عصاره‌ی چای سبز، زردچوبه و مواد حاوی ویتامین سی می‌تواند به کاهش تغییر رنگ لب، کمک کنند.

در مورد نوزادان یکی از راهکارها این است که مقداری از شیر مادر را به لب‌های نوزاد بمالید اما لب‌ها را زیاد مالش ندهید. بگذارید مدتی لب‌های نوزاد به این وسیله، مرطوب بماند. شیر مادر علاوه بر التیام پوست، از التهاب لب به وسیله‌ی باکتری‌ها، جلوگیری می‌کند.

شما از پام طبیعی لب و یا روغن نارگیل نیز می‌توانید کمک بگیرید اما بهتر است پس از مشورت با پزشک و اطمینان از سلامت کودک خود، این کار را انجام دهید.

ترجمه و تنظیم: صبح من
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=11910

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.