تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0
آشنایی با اعضای خانواده‌ی منظومه‌ی شمسی، بخش پنجم؛

دنیای سوزان منظومه‌ی شمسی؛ «زهره» زیبا و شرور!

  • کد خبر : 63394
  • 25 مهر 1403 - 16:00
دنیای سوزان منظومه‌ی شمسی؛ «زهره» زیبا و شرور!
همه‌ی بخش‌های مختلف زهره، به استثنای یک بخش، به نام زنان نام‌گذاری شده است. این اسم‌ها شامل الهه‌ها، قهرمانان افسانه‌ای و زنان معروف در تاریخ است...

مجله‌ی خبری «صبح من»: زهره، سیاره‌ای داغ، خاموش و تاریک است. با اینکه فاصله‌ی این سیاره از خورشید، دو برابر فاصله‌ی عطارد از خورشید است اما بسیار گرم‌تر از عطارد است. دمای زهره تقریبا همواره ۴۶۴ درجه‌ی سانتیگراد است. شب‌ها هم فقط چند درجه پایین می‌آید.

جو غلیظ

جو زهره، آکنده از دی‌اکسید کربن است و حدود ۸۰ کیلومتر، پهنا دارد. این جو، ابرهای انبوهی دارد که از اسیدسولفوریک تشکیل شده‌اند. این ابرها حدود ۸۰ درصد نور خورشید را به فضا بازمی‌تابانند و به همین دلیل، سطح زهره، تیره و تاریک است.

اثر گلخانه‌ای

ابرهایی که زهره را در بر گرفته‌اند، مانند شیشه‌ی یک گلخانه عمل کرده و گرما را محبوس می‌کنند. بخشی از نور خورشید که به سطح زهره می‌رسد، سنگ‌ها را گرم می‌کند. این گرما نمی‌تواند به بالا راه پیدا کند و آزاد شود و بنابراین بر گرمای سطح زهره می‌افزاید.

بازتابش نور خورشید از ابرها به فضا، سبب می‌شود زهره بدرخشد. این سیاره در آسمان زمین قابل مشاهده است و درخشش زیبایی دارد به همین دلیل، این سیاره به نام «ونوس»، الهه‌ی عشق و زیبایی در روم باستان، نامیده شده است.

دنیای زنان

همه‌ی بخش‌های مختلف زهره، به استثنای یک بخش، به نام زنان نام‌گذاری شده است. این اسم‌ها شامل الهه‌ها، قهرمانان افسانه‌ای و زنان معروف در تاریخ است.

به عنوان مثال، «گوئینور» یک ملکه‌ی افسانه‌ای انگلیسی است که سطح وسیع از زهره به نام او نام‌گذاری شده است و یا رشته کوهی در نزدیکی قطب شمال زهره به نام فریبا، ملکه‌ی افسانه‌ای اسکاندیناوی که به زیبایی معروف بوده، نامگذاری شده است. در سمت دیگر، حفره‌ای به نام «کلئوپاترا»، ملکه‌ی مصری، در شمال سیاره واقع شده است.

زهره‌ی شرور

انسان‌ها نمی‌توانند در سیاره‌ی زهره دوام بیاورند. جو این سیاره، انسان را مسموم می‌کند. فشار گازهایی که بر سطح زهره وارد می‌شود، انسان را خفه می‌کند و گرمای خیلی شدید آن، انسان را می‌سوزاند.

آتشفشان‌ها

بیش از سه چهارم سطح زهره را دشت‌های پست پوشانده است که از مواد مذاب آتشفشانی پوشیده شده‌اند. صدها قله‌ی آتشفشانی سطح زهره را پوشانده‌اند؛ از کوه‌های بلند گرفته تا قله‌های کوچک. آخرین فوران‌های این آتشفشان‌ها به ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

«مات مون» بلندترین آتشفشان سیاره است که حدود ۵ کیلومتر طول دارد.

با چهارشنبه‌های نجومی «صبح من» همراه باشید تا در بخش بعدی، شما را به تعطیلاتی روی مریخ، دعوت کنیم.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63394
  • نویسنده : کارول استات
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا
  • 6 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.