تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
2

نحوه شکایت نویسی؛ از اصول کلیدی تا مراحل انجام آن

  • کد خبر : 57686
  • 14 مرداد 1403 - 13:40
نحوه شکایت نویسی؛ از اصول کلیدی تا مراحل انجام آن
هرگونه ابهام در تنظیم شکواییه می‌تواند منافع فرد را به خطر بیندازد بنابراین شخص تنظیم کننده می‌بایست به مسائل حقوقی و اصول نگارشی آشنایی داشته باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه شکایت نویسی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

«صبح من» با مسائل حقوقی: بر اساس ماده ۶۸ از قانون آیین دادرسی کیفری تنظیم شکواییه یکی از مهم‌ترین مراحل برای اقامه دعاوی کیفری به شمار می‌رود. در متن شکواییه همواره باید اطلاعات دقیقی ذکر شود این اطلاعات می‌تواند شامل آدرس شاکی و یا شرح کاملی در خصوص اتفاق رخ داده شده باشد. همچنین در شکایت نویسی لازم است به تاریخ و مکان محل وقوع جرم اشاره داشت تا این موضوع از سوی کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، از سوی دیگر لازم است تمامی ادله و مستندات به شکواییه پیوست شوند تا در دادسرا و دادگاه برای اثبات وقوع جرم به آنها استناد شود. هرگونه ابهام در تنظیم شکواییه می‌تواند منافع فرد را به خطر بیندازد بنابراین شخص تنظیم کننده می‌بایست به مسائل حقوقی و اصول نگارشی آشنایی داشته باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه شکایت نویسی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

اصول کلیدی در نحوه شکایت نویسی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در نحوه شکایت نویسی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید پرهیز از ابهام و نوشتن جملات به صورت واضح و صریح می‌باشد. در صورتی که مدعی هستید بر اثر وقوع جرم منافعی از شما به خطر افتاده است باید وقوع جرم را به طور کامل شرح داده و در این راه نهایت دقت و وضوح را به خرج دهید.

همچنین شکایت نویسی دارای شرایط خاص به خود است و باید لحن رسمی و حقوقی را در آن رعایت نمایید برای مثال می‌بایست از اصطلاحات قانونی استفاده کنید و به جزئیات وقوع جرم اشاره داشته باشید. دقت داشته باشید که اگر مدعی وقوع جرم هستید همواره باید استدلال‌های خود را با زبانی شیوا در متن شکواییه شرح دهید تا قاضی پرونده و یا دادستان پس از مطالعه آن درک درستی در خصوص جزئیات اتفاق رخ داده داشته باشند.

باید صحت و دقت را در نحوه شکواییه نویسی به خرج دهید. باید اطلاعات مربوط به وقوع جرم را با دقت هرچه تمام‌تر در متن شکواییه بگنجانید و از ارائه هرگونه اطلاعات غلط بپرهیزید چرا که این اقدام می‌تواند منافع شما را در بلند مدت با خطر روبرو کند و ادعاهای شما را رد نماید. همچنین اگر به اطلاعات حقوقی نیاز دارید بهتر است این اطلاعات را از منابع موثق و قابل استناد به دست آورید و در متن شکواییه قرار دهید تا به این شکل در مدت زمان کمتری بتوانید منافع خود را تامین کنید.

همچنین شما لازم است اگر مدرکی را به دادگاه ارائه داده‌اید از آن پشتیبان گیری کنید تا در مدت زمان کمتری بتوانید ادعاهای خود را در محاکم قضایی به اثبات برسانید. اصل دیگری که باید در تنظیم شکوایی به آن توجه ویژه داشته باشید این است که همواره باید احترام را رعایت کرده و با لحن رسمی اقدام به تنظیم شکایت کنید.

بنابراین شما ملزم هستید که در تنظیم شکایت نامه اصول نگارشی زبان فارسی را رعایت نموده و همچنین قوانین و مقررات مربوطه را در آن جای دهید. از هرگونه عبارت تحقیرآمیز یا عبارت تهدیدآمیز یا هرگونه لحن عامیانه در تنظیم شکایت می‌بایست خودداری به عمل آورید. اگر ادعایی مبنی بر وقوع جرم دارید باید آن را به شیوه‌ای منطقی مطرح نموده و در این راه از شواهد و مستندات مختلفی کمک بگیرید این مسئله به حل و فصل اختلافات پیش آمده در دادگاه کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

هرگز نباید ادعاهای غیرمنطقی و بی‌اساس را وارد متن شکواییه خود کنید. همچنین تکیه شما باید به مستندات قوی قانونی باشد چرا که تنها در این صورت است که می‌توانید وقوع جرم را در دادگاه به اثبات رسانده و در نهایت به منافع خود دست پیدا کنید.

اصول کلیدی در نحوه شکایت نویسی

ضرورت مراجعه به دفاتر وکالت برای شکایت نویسی

یکی از اصول مهم در طریقه شکایت نویسی این است که به دفاتر وکالت مراجعه کرده و از متخصصین مسائل حقوقی بخواهید که در این زمینه کمک شایانی به شما داشته باشد. در واقع اگر به بهترین وکیل تنظیم شکواییه مراجعه کنید می‌توانید روی دانش حقوقی او حساب ویژه‌ای را باز کرده و برای تنظیم انواع شکایت از او کمک دریافت کنید.

وکیل پیش از تنظیم شکواییه می‌تواند به شما مشاوره حقوقی ارائه داده و با بررسی شواهد و مستندات احتمال کسب پیروزی را برای شما مشخص نماید در این صورت است که شما می‌توانید به این درک برسید که آیا با طرح دعوی در محاکم قضایی می‌توانید به منافع خود دست پیدا کنید یا شانس شما برای کسب پیروزی بسیار پایین خواهد بود.

استفاده از یک وکیل برای تنظیم شکایت نامه به شما کمک می‌کند که شکایت خود را به صورت کاملاً منطقی و اصولی تنظیم نموده و راه ساده‌تری برای اثبات آن در دادگاه داشته باشید. در نظر داشته باشید که وکیل می‌تواند با بهره‌مندی از اصول دقیق برای نحوه شکایت نویسی و تدوین استدلال‌های مدون شانس شما را برای کسب پیروزی به میزان قابل توجهی افزایش داده و ادعاهای مطرح شده در دادگاه را به سود موکل به اثبات برساند.

از سوی دیگر باید در نظر بگیرید که وکیل به منابع حقوقی مختلفی دسترسی دارد و می‌تواند برای تنظیم شکایت از آنها کمک گرفته و خود را به سلاحی از جنس قوانین و مقررات مسلح کند.

از سوی دیگر باید این نکته را در نظر بگیریم که با مراجعه به دفاتر وکالت می‌توانیم از وکلای مختلف مشاوره حقوقی دریافت نموده و برای ارائه دفاعیات موثر در محیط دادگاه در خصوص دعاوی کیفری شانس بیشتری را به دست آوریم. از سوی دیگر مشاوره حقوقی با وکلای متخصص باعث می‌شود تا شما مهیای حضور در دادگاه شده و بتوانید ادله و مستندات خود را برای کسب پیروزی ارائه دهید.

ضرورت مراجعه به دفاتر وکالت برای شکایت نویسی

نکات مهم در شکایت نویسی

باید در نحوه شکواییه نویسی به نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که تنها در این صورت است که می‌توانید اسناد حقوقی را به درستی تنظیم نموده و از این طریق منافع خود را در محیط دادگاه به دست آورید.

در واقع لازم است وکیل از طریق موکل خود اطلاعات جامعی را در خصوص دعاوی مطرح شده به دست آورد و درباره پرونده‌های کیفری تحقیق کند تا به این شکل بتواند دفاعیات بهتری را از موکل خود داشته و برای تنظیم شکواییه اقدامات لازم را به انجام برساند. همچنین شما ملزم هستید از اصول حقوقی استفاده کرده و با بیانی دقیق به تشریح آنها بپردازید. همچنین اگر استدلالی برای وقوع جرم دارید لازم است آن را در حوزه قانون مطرح نموده و از ارائه هرگونه ادعای غلط بپرهیزید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نحوه شکایت نویسی مورد توجه قرار بگیرد تاریخ و مهلت‌های قانونی می‌باشد. دقت کنید که مهلت‌های قانونی برای شکایت نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از موارد شما مدت زمان محدودی را برای طرح شکایت در محاکم قضایی خواهید داشت و هرگونه تعلل از سوی شما می‌تواند باعث رد طرح دعوی در آینده شود.

از سوی دیگر لازم است به تاریخ‌ها توجه ویژه کنید و تاریخ وقوع جرم را در متن شکواییه بگنجانید تا به این شکل ادعای شما به صورت دقیق‌تری مطرح شده و قاضی پرونده به آن استناد بیشتری داشته باشد. شما باید از لحن حقوقی برای تنظیم شکایت نامه استفاده کنید و از هرگونه به کار بردن اصطلاحات عامیانه و غیر رسمی بپرهیزید. همچنین شما ملزم هستید که در متن شکواییه بارها به مواد قانونی مختلف استناد کرده و به شرح وقوع جرم و مجازات‌های مربوط به آن بپردازید تا به این شکل موفق شوید از حقوق و منافع قانونی خود دفاع کنید.

درست است که طرف مقابل با وقوع جرم منافعی از شما را مختل کرده است ولی در تنظیم شکواییه همواره باید دقت داشته باشید که باید با لحنی محترمانه از او یاد کنید و از به کار بردن هرگونه اصطلاح بی‌ادبانه و غیر مفید بپرهیزید.

نحوه نوشتن شکایت نامه اداری

حالا که با روش شکایت نویسی آشنا شدیم لازم است چگونگی ارسال آن برای دادگاه و ادارات را نیز ارزیابی کنیم. همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که ارسال شکایت نامه با فرایند و روال حقوقی خاصی امکان‌پذیر خواهد بود. در ابتدا باید آدرس دقیقی از دادگاه یا اداره‌ای که قصد شکایت از آن را دارید را در متن شکواییه خود بگنجانید.

همچنین لازم است نام پرونده و شماره آن را نیز در شکایتنامه جای دهید تا مورد شکایت شما برای مرجع ذی صلاح مشخص شود.

روش‌های رایجی برای ارسال شکایت‌نامه وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانیم به ایمیل و یا استفاده از پست اشاره داشته باشیم. در صورتی که قصد استفاده از پست برای ارسال شکواییه را دارید می‌بایست آدرس دادگاه یا اداره مورد نظر را به طور کامل قید کنید تا شکایت به درستی به مقصد مورد نظر برسد. همچنین اگر شکواییه را برای طرف مقابل ایمیل می‌کنید در ابتدا باید از آدرس پست الکترونیک شخص یا اداره مورد نظر اطمینان حاصل کرده و سپس درباره رسید خوانده شده آن نیز اطمینان به دست آورید.

در نحوه شکواییه نویسی لازم است به زمانبندی تنظیم شکایت نهایت توجه را داشته باشید چرا که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. توجه به مهلت‌ها و زمانبندی‌های مورد شکایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در برخی از دعاوی کیفری شاهد مهلتی مشخص برای تنظیم شکایت هستیم که باید شکوایی در مهلت تعیین شده تنظیم شده و در اختیار مقامات مسئول قرار بگیرد.

نحوه نوشتن شکایت نامه اداری

تفاوت شکایت نامه و دادخواست چیست؟

حالا که با نحوه شکایت نویسی آشنا شدیم لازم است تفاوت‌های میان شکواییه یا شکایت نامه را با دادخواست بدانیم. هم دادخواست و هم شکواییه دو نوع از اسناد حقوقی به شمار می‌روند که برای طرح دعوی در محاکم قضایی از آنها استفاده می‌شود و هدف اصلی از تنظیم آنها این است که اختلافات به وجود آمده در مدت زمان کمتری حل و فصل شود.

اما باید توجه داشته باشید که این دو سند حقوقی دارای تفاوت‌های جدی با یکدیگر هستند. شکایت نامه توسط شخصی تنظیم می‌شود که مدعی است بر اثر رفتارهای غیرقانونی جرمی رخ داده و منافع او کاملاً به خطر افتاده است. در نظر داشته باشید که در شکواییه شخص ادعاهای خود را مبنی بر وقوع جرم و آسیب دیدن و دچار خسارت شدن را به طور کامل بیان می‌نماید و آنها را برای دادگاه شرح می‌دهد. او از دادگاه یا دادسرا و یا اداره مورد نظر می‌خواهد که درباره ادعاهای او تحقیقات کامل را به انجام داده و حقوق از دست رفته او را بازگرداند.

  • دقت داشته باشید که نحوه شکایت نویسی اولین قدم برای احقاق حقوق از دست رفته بر اثر وقوع جرم به شمار می‌رود. در واقع از دادخواست برای اقامه دعاوی حقوقی استفاده می‌شود. گاهی شاهد این هستیم که بر اثر برخی از رفتارهای غیر مجرمانه منافع شخص دچار مخاطراتی می‌شود که در این صورت برای احقاق حقوق از دست رفته می‌بایست فرد آسیب دیده تنظیم دادخواست کند.
  • لازم است که در متن دادخواست فرد آسیب دیده و متضرر ادعاهای خود را به طور دقیق و شفاف بیان نماید. در این صورت است که قاضی پرونده از فرد خواهان مستندات و مدارک خاصی را مطالبه خواهد کرد تا با استفاده از آنها صحت ادعای او را بسنجد.
  • دقت داشته باشید که شکایتنامه در گام نخست برای احقاق حقوق از دست رفته ارسال می‌گردد؛ اما باید دقت داشته باشیم که در دعاوی که در آنها شاهد وقوع جرم نیستیم لازم است برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود از دادخواست استفاده کنید. به هر حال برای تنظیم شکواییه و یا دادخواست ملزم به استفاده از یک وکیل متخصص و خبره هستید تا او با مهارت‌های نوشتاری خود در این زمینه به شما یاری دهد.
تفاوت شکایت نامه و دادخواست چیست؟

چه اطلاعاتی باید در شکایت نامه درج شود

حالا که درباره شیوه شکایت نامه نویسی اطلاعات کافی را به دست آوردیم لازم است تا در خصوص اطلاعاتی که باید در آن نیز درج شود توضیحات جامعی را ارائه دهیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش پیدا کند.

اگر ادعایی مبنی بر وقوع جرم دارید همواره باید اطلاعات دقیقی را در متن شکواییه بگنجانید تا با استفاده از آنها ادعای شما به اثبات برسد. از جمله مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در شکایت نامه به آنها اشاره داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

این اطلاعات می‌تواند شامل مشخصات هویتی فرد شاکی باشد. همچنین شما ملزم هستید آدرس دقیقی از خود در متن شکواییه قید کنید. ذکر نمودن این اطلاعات باعث می‌شود و تا دادگاه یا اداره مربوطه بتواند در مدت زمان کمتری به شما دسترسی پیدا کرده و شما را در جریان آخرین تغییرات مربوط به پرونده قرار دهد.

در نحوه شکایت نویسی لازم است مورد شکایت خود را به طور کامل شرح دهید و اطلاعاتی که درباره آن دارید را به طور کامل بیان نمایید. باید درباره رفتارهایی که به صورت مجرمانه و غیرقانونی منافع شما را به خطر انداخته است به طور کامل توضیح ارائه دهید. باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که چگونه حقوق قانونی شما بر اثر سوء رفتارهای دیگری با مخاطرات جدی روبرو شده است و دسترسی شما به آنها مختل گردیده است. اگر بتوانید مستندات و شواهدی را به دادگاه ارائه دهید در اثبات ادعای شما نقش آفرین خواهد بود.

در تنظیم شکایت لازم است خواسته‌ها و درخواست‌های خود را به طور دقیق و شفاف بیان نمایید. برای مثال ممکن است هدف و خواسته شما از تنظیم شکایت جبران خسارت‌های وارده به شما باشد و همچنین ممکن است هدف اصلی شما اعمال مجازات‌هایی برای شخص مجرم باشد. لازم به ذکر است که خواسته‌های شما باید بیشترین مطابقت قانونی را با مواد و مقررات مختلف داشته باشد.

چه اطلاعاتی باید در شکایت نامه درج شود

مراحل شکایت نویسی

مواردی که باید قبل از شروع نوشتن شکایت بدانید:

  • نوع شکایت خود را مشخص کنید: آیا شکایت شما کیفری است یا حقوقی؟
  • شکایت کیفری: مربوط به جرایمی است که مجازات آن ها توسط قانون تعیین شده است، مانند قتل، سرقت، کلاهبرداری و غیره.
  • شکایت حقوقی: مربوط به نقض حقوق شما است، مانند مطالبه طلب، الزام به انجام تعهد و غیره.
  • مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت خود را پیدا کنید:
  • شکایت کیفری: باید در دادسرا مطرح شود.
  • شکایت حقوقی: باید در دادگاه عمومی مطرح شود.
  • مدارک و مستندات لازم را جمع آوری کنید.
  • مراحل تنظیم شکایت:
  • شکواییه: برای شکایت های کیفری استفاده می شود و باید به صورت کتبی به دادسرا ارائه شود.
  • دادخواست: برای شکایت های حقوقی استفاده می شود و باید به صورت کتبی به دادگاه ارائه شود.
  • در شکواییه یا دادخواست باید اطلاعات زیر ذکر شود:
  • موضوع شکایت
  • شرح کامل ماجرا
  • دلایل و مستندات
  • امضاء و تاریخ
  • شکواییه را باید به دایره ی مربوطه در دادسرا و دادخواست را باید به دایره ی مربوطه در دادگاه ارائه دهید.
  • در قبال ارائه ی شکواییه یا دادخواست، به شما یک نسخه رسید می دهند.
  • پس از ارائه ی شکواییه یا دادخواست، پرونده شما به شعبه ی مربوطه ارجاع می شود.
  • شعبه ی رسیدگی کننده به پرونده شما وقت رسیدگی تعیین می کند و شما باید در آن وقت در شعبه حاضر شوید.
  • در جلسه رسیدگی، شما و طرف مقابل تان می توانید توضیحات خود را ارائه دهید و قاضی پس از بررسی مدارک و شواهد، رای خود را صادر می کند.

نکات مهم:

  • شما می توانید برای تنظیم شکواییه یا دادخواست از وکیل استفاده کنید.
  • در صورت عدم تمکن مالی، می توانید از وکیل معاضدتی استفاده کنید.
  • در طول مراحل رسیدگی به پرونده، می توانید با مراجعه به شعبه ی رسیدگی کننده، از روند پرونده خود مطلع شوید.
  • تذکر: این فقط یک راهنمای کلی است و ممکن است جزئیات مربوط به هر پرونده متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد مراحل شکایت نویسی، باید به قانون مربوطه و یا یک وکیل متخصص مراجعه کنید.
مراحل شکواییه

چرا باید برای تنظیم شکایت از وکیل استفاده کرد؟

شیوه نوشتن شکایت نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است چنانچه اگر شما نتوانید آنطور که باید اصطلاحات حقوقی را در متن شکایتنامه بگنجانید بیم آن می‌رود که بر اثر سهل انگاری نتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

لازم است فردی که برای تنظیم شکایت اقدام می‌کند دانش حقوقی بالایی در اختیار داشته باشد. همچنین باید مواد قانونی مختلف را بشناسد و آنها را در متن خود به کار بگیرد تا به این شکل بتواند از منافع شخص درگیر با پرونده‌های کیفری دفاع کرده و در نهایت اهداف مد نظر او در محاکم قضایی و یا محاکم اداری را تامین نماید.

بهتر است که برای تنظیم شکایت نامه از وکلای شاخص و ممتاز کمک بگیرید چرا که این وکلا دارای تخصص بالا در این زمینه هستند و تجربیات عمیقی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند. از سوی دیگر چنین وکیلی می‌تواند به شیوه‌ای اصولی شکایت تنظیم کند و آن را به دلیل اطلاعی که از رویه‌های قانونی دارد در مدت زمان کمتری به نتیجه برساند.

سخن پایانی

ممنونیم از اینکه وقت خود را صرف مطالعه مطالب مندرج در سایت برترین وکلا کردید و از این بابت امیدوار هستیم که مطالب ما توانسته باشد گره‌ای را از پرونده‌های شما باز کند. در این مطلب کوشیدیم تا اطلاعات جامعی در خصوص دعاوی کیفری و نحوه شکایت نویسی به شما ارائه دهیم.

هدف اصلی ما در این مقاله این بود تا شما را با اصول نگارش شکایت آشنا کرده و همچنین نکات قابل توجهی درباره مراحل آن به شما ارائه کنیم. از شما می‌خواهیم که نظر و تجربه شخصی‌تان را برای ما بنویسید و ما را در جریان آنها قرار دهید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=57686

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.