تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
0

با بیماری شایع در خانم‌ها، بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر : 48097
  • 20 اردیبهشت 1403 - 11:00
با بیماری شایع در خانم‌ها، بیشتر آشنا شوید
شیوع کم خونی فقر آهن نسبت به بقیه‌ی موارد کم خونی، بسیار بسیار بیشتر و چشمگیرتر است به گونه‌ای که تقریبا 70 تا 75 درصد علل کم خونی، ناشی از کم خونی فقر آهن است.

«صبح من» با سلامت: کم خونی انواع مختلفی دارد؛ برخی کم‌خونی‌ها تغذیه‌ای هستند مانند کمبود آهن، ب ۱۲، اسید فولیک و …، برخی دیگر از کم‌خونی‌ها ناشی از خونریزی، تنبلی مغز استخوان و … می‌باشند.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم، متخصص داخلی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با مجله‌ی خبری «صبح من»، ضمن بیان این مطلب افزود: شیوع کم خونی فقر آهن نسبت به بقیه‌ی موارد کم خونی، بسیار بسیار بیشتر و چشمگیرتر است به گونه‌ای که تقریبا ۷۰ تا ۷۵ درصد علل کم خونی، ناشی از کم خونی فقر آهن است.

دکتر نکوقدم در مورد اینکه کم خونی فقر آهن بیشتر در خانم‌ها شایع است یا آقایان، گفت: اگر بخواهیم نگاه جنسیتی به مقوله کم خونی داشته باشیم، متأسفانه در بین خانم‌ها حدود ۱۰ برابر آقایان است و مهمترین دلیل آن، خونریزی ماهانه خانم‌هاست که باعث فقر آهن در آنها می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به علایم کم خونی فقر آهن پرداخت و افزود: کم‌خونی فقر آهن یک سری علایم عمومی دارد که شامل انواع کم‌خونی می‌شود؛ علایمی مانند تنگی نفس، ضعف، بی حالی، خستگی، کسالت، روحیه‌ی ضعیف و عصبی شدن. اما یک سری علایم اختصاصی هم دارد که تنها مختص به این نوع کم‌خونی است؛ علایمی مانند شکاف گوشه لب، قاشقی شدن ناخن‌ها، تمایل به خوردن خاک، یخ و … .

این متخصص داخلی در پایان به روش درمان کم خونی فقر آهن پرداخت و گفت: درمان‌ کم خونی فقر آهن به دو بخش تقسیم می‌شوند، درمان تغذیه‌ای و درمان دارویی. معمولا منابع حیوانی، منابع غنی آهن هستند. انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز که دارای هموگلوبین است، جگر و مشتقات آنها. درمان دارویی نیز شامل داروهای خوراکی و تزریقی است اما داروهای خوراکی به دلیل ایجاد یبوست، درد شکم و تغییر رنگ مدفوع، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و امروزه بیشتر از داروهای تزریقی برای درمان این بیماری، استفاده می‌شود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=48097

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.