تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
1

راه‌های بیان ناراحتی و دلخوری از همسر

  • کد خبر : 47918
  • 19 اردیبهشت 1403 - 12:00
راه‌های بیان ناراحتی و دلخوری از همسر
برخی از افراد دلخوری‌ها را در میان نمی‌گذارند و در خودشان انباشته می‌کنند و برخی از افراد با روش‌های اشتباه دلخوری‌شان را در میان می‌گذارند. ما باید یاد بگیریم که به خوبی دلخوری و ناراحتی‌مان را با طرف مقابل در میان بگذاریم. با روشی سالم و درست که نه به خودمان آسیب برسد و نه به رابطه‌مان. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش بدهیم که به صورت حضوری و یا مجازی، چگونه گلایه، ناراحتی و دلخوری‌تان را با همسر یا شریک عاطفی‌تان در میان بگذارید.

«صبح من» با همسرداری: برای همه افراد گاهی پیش می‌آید که از همسر یا شریک عاطفی‌شان دلخور و ناراحت می‌شوند. برخی از افراد دلخوری‌ها را در میان نمی‌گذارند و در خودشان انباشته می‌کنند و برخی از افراد با روش‌های اشتباه دلخوری‌شان را در میان می‌گذارند، مثلا با داد و فریاد زدن، بی‌محلی و بی‌توجهی کردن، قهر کردن و… همه این روش‌ها اشتباه است.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، ما باید یاد بگیریم که به خوبی دلخوری و ناراحتی‌مان را با طرف مقابل در میان بگذاریم. با روشی سالم و درست که نه به خودمان آسیب برسد و نه به رابطه‌مان. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش بدهیم که به صورت حضوری و یا مجازی، چگونه گلایه، ناراحتی و دلخوری‌تان را با همسر یا شریک عاطفی‌تان در میان بگذارید.

اولین قدم این است که به لحن و جمله‌بندی درست و مناسب به همسرتان بگویید که از چه چیزی ناراحت شدید. در این مورد باید بسیار واضح و مستقیم عمل کنید یعنی مثلا نگویید:«تو منو ناراحت کردی چون به من بی‌توجهی می‌کنی» باید دقیقا بگویید کدام رفتار یا حرف او باعث ناراحتی‌تان شده است. مثلا بگویید:«عزیزم مدتی هست که برای رابطه‌مون وقت نمیذاری. بیرون نمیریم و ابراز علاقه نمی‌کنی. من از این موضوع ناراحت شدم.»

یکی از اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند این است که بدون اینکه خشم‌شان را تخلیه کنند، با همسرشان صحبت می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود نتوانند روی رفتار و گفتارشان کنترل داشته باشند، با لحن و جمله‌بندی بدی صحبت کنند، مشکل تشدید شده و دعوا ایجاد شود. پس اگر خشمگین هم هستید، ابتدا خشم‌تان را به روش‌های سالم در اوقات تنهایی‌تان تخلیه کنید و بعد اقدام کنید برای صحبت کردن با همسرتان.

قبل از اینکه صحبت کنید، به چیزهای خوبی درباره شریک عاطفی‌تان فکر کنید. به این سوالات در ذهن‌تان پاسخ بدهید:

  • چه چیزهایی را در شریک عاطفی خود دوست دارید؟
  • چرا عاشق او شده‌اید؟ این ویژگی‌های خوب را به خودتان یادآوری کنید.
  • تا به حال چه مواردی را انجام داده است که شما را بسیار خوشحال کرده است؟
  • میزان کارهای خوبی که برایتان انجام داده است از میزان کارهای اشتباه یا ناراحت‌کننده‌ای که انجام داده است بیشتر است؟

با پرسیدن این سوالات از خودتان و مرور مواردی که دید شما را نسبت به همسرتان بهبود می‌بخشد، باعث کاهش ناراحتی و خشم شما نسبت به او می‌شود چون در هنگام ناراحتی ما بیشتر افکار منفی داریم، انجام دادن این تمرین به بهبود وضعیت افکارمان به شدت کمک می‌کند.

احساسی که شما نسبت به همسرتان دارید، احساسی است که به درون شما برمی‌گردد یعنی شاید اگر فرد دیگری جای شما بود، چنین احساسی نداشت. پس مسئولیت احساسات‌تان اول با شما است. اگر با خود فکر کنید، می‌توانید ریشه و علت احساسات‌تان را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر حس می‌کنید شریک عاطفی‌تان اصلا به شما توجه ندارد، شاید در واقعیت این طور نباشد بلکه شما به علت داشتن تله‌های ذهنی مثل رهاشدگی و محرومیت هیجانی همواره چنین احساسی دارید. پس بخش اعظم ناراحتی‌های شما با درمان تله‌های ذهنی‌تان رفع خواهد شد و مسئولیت درمان آنها با خود شما است و نه با شریک عاطفی‌تان.

وقتی ناراحتی‌تان را در میان گذاشتید، نظر و حرف‌های او را هم بشنوید و ببینید چرا این کار را کرده است. اغلب مواقع فکر می‌کنیم شریک عاطفی‌مان با ما دشمنی دارد که این کار را کرده است و ما را ناراحت کرده است، در صورتی که اینطور نیست. او عمدا این کار را نکرده است. مثلا اگر فکر می‌کنید او عمدا به شما بی‌توجهی می‌کند چون دوست‌تان ندارد، بدانید که آیا واقعا اینطور است یا خیر؟ شاید برداشت شما به هر دلیلی اشتباه باشد. پس نگاه کردن به موضوع با زاویه دید خودش بسیار ضروری است.

به جای مقصر دانستن خودتان یا او و یا به جای این که مدام شکایت و گلایه کنید، روی پیدا کردن راه حل تمرکز کنید. مهارت حل مسئله‌تان را تقویت کنید تا بتوانید راه حل‌های درستی پیدا کنید. برای رسیدن به راه حل درست، می‌توانید به این پرسش‌ها پاسخ بدهید:

  • مشکلی که پیش آمده است دقیقا چیست؟
  • چه احساسی در شما ایجاد شده است؟
  • چرا این موضوع اینقدر برای شما مهم است؟
  • راه حل چیست؟ چگونه می‌توانید این مشکل را حل کنید؟

اگر این مثال را در نظر بگیریم که شما از بی‌توجهی همسرتان ناراحت شده‌اید، به این صورت می‌توانید به این پرسش‌ها پاسخ بدهید:

  • از اینکه همسرم به من ابراز علاقه کمی می‌کند ناراحت شده‌ام.
  • حس می‌کنم او مرا دوست ندارد یا از من سرد شده است.
  • به دلیل اینکه ارتباط بین من و همسرم برایم مهم است و می‌خواهم این ارتباط با کیفیت باشد، دوست دارم این مشکل برطرف شود.
  • راه حل این است که مشکلات رابطه‌ام را به روش درست به کمک زوج درمانگر حل کنم، خودم بیشتر به همسرم مهر و محبت بورزم تا او هم همین کار را انجام بدهد و روی نقاط ضعفم که روی رابطه تاثیر منفی می‌گذارد کار کنم تا همسر بهتری برای او باشم.

بیشتر بخوانید:

فکر نکنید همسرتان می‌تواند ذهن شما را بخواند و متوجه شود که دقیقا چه چیزی شما را اذیت می‌کند. برای دریافت کردن آنچه که به آن نیاز دارید یا انتظارش را دارید خودتان تلاش کنید و آنها را بیان کنید تا دریافت کنید. خداوند به ما قدرت تکلم داده است که بتوانیم با هم صحبت کنیم و نیازهایمان را از یکدیگر طلب کنیم. از این قدرت تکلم می‌توانید به درستی و به خوبی استفاده کنید.

بیان کردن این جمله بدترین چیزی است که می‌توانید انجام بدهید. همان طور که گفتیم او ذهن‌خوانی بلد نیست یا نمی‌تواند حدس بزند که چه چیزی شما را ناراحت کرده است. به علاوه شاید این موضوع شما را ناراحت کرده است اما برای او موضوع مهمی نبوده است. پس مسئولیت احساسات‌تان با شما است. اگر از چیزی ناراحت شده‌اید، آن را بیان کنید.

اگر او حتی بسیار زیاد شما را ناراحت کرده است، شما نباید به او یا به خانواده‌اش بی‌احترامی کنید. اشتباهی که برخی از افراد می‌کنند این است که وقتی از همسرشان ناراحت می‌شوند می‌گویند:«مادرت تو رو اینجوری تربیت کرده دیگه. معلومه بهتر از این نمیتونی باهام رفتار کنی.» یا «تو هم مثل پدرتی!» گفتن این نوع جملات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بین شما و همسرتان اختلافات و دعواها ممکن است بیشتر هم بشود.

این نیز یکی از بدترین کارها است که بخواهید همسرتان را با فرد دیگری مقایسه کنید. شرایط همسرتان با افراد دیگر کاملا متفاوت و منحصر به فرد است. پس زمانی که ناراحت هستید، هرگز این اشتباه را انجام ندهید.

شاید فکر کنید نگفتن ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها کار خوبی است اما این تصور اشتباه است. اگر همه چیز را در خودتان نگه دارید و ظرفیت‌تان پر شود، کم کم تبدیل به فردی عصبانی و زودجوش خواهید شد. پس سعی کنید احساسات‌تان را تخلیه کنید اما با روش‌های درست و سالم.

قبل از اینکه با شریک عاطفی‌تان درباره موضوعی که ناراحت‌تان کرده صحبت کنید و در چت با هم بحث کنید، خودتان را آرام کنید و خشم‌تان را تخلیه کنید. بعد زمانی که شرایط‌تان مناسب شد و حال‌تان بهتر شد با هم صحبت کنید.

هرگز در فضای مجازی و با چت با هم دعوا نکنید چون در چت ما نمی‌توانیم به صورت دقیق از احساسات و حرف‌های یکدیگر سر در بیاوریم و ممکن است سوءبرداشت و سوءتفاهم اتفاق بیفتد. در چت کردن لحن و منظور افراد به طور دقیق و درست مشخص نیست، به همین دلیل تاکید می‌کنیم که صحبت‌های مهم و حل مشکلات رابطه را در فضای مجازی انجام ندهید. این موارد باید یا به صورت تلفنی اتفاق بیفتد و یا ترجیحا به صورت حضوری.

همان طور که در بخش قبلی مقاله هم تاکید کردیم، از کلی‌گویی پرهیز کنید و سعی کنید واضح و مستقیم با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید تا دقیقا بداند از چه چیزی ناراحت شده‌اید.

برخی از افراد در فضای مجازی با سرد برخورد کردن یا جواب ندادن می‌خواهند طرف مقابل را متوجه کنند که از چیزی ناراحت شده‌اند. انجام دادن این کار اشتباه است و باعث سردی رابطه می‌شود. به جای اینکه با اشاره یا با این موارد سعی کنید شریک عاطفی‌تان را متوجه احساسات‌تان بکنید. در شرایط مناسب به درستی با او صحبت کنید و همه چیز را بگویید.

برخی از افراد به دلیل طرحواره محرومیت هیجانی و بازداری هیجانی نمی‌توانند هیجانات و احساسات‌شان را به خوبی نشان بدهند. اگر شما هم در این زمینه دچار مشکل هستید، می‌توانید از مشاوران همیار عشق کمک بگیرید تا هم تله‌های ذهنی مربوطه درمان شود و هم مهارت ابراز هیجانات را آموزش ببینید.

ابراز کردن درست احساسات منفی مثل ناراحتی و دلخوری، بسیار مهم است. در این مقاله درباره این موضوع کامل توضیح دادیم که در فضای مجازی یا در شرایطی که در کنار همسر یا شریک عاطفی‌تان هستید، چگونه باید ناراحتی یا دلخوری‌تان را ابراز کنید. به خاطر داشته باشید که در این زمینه دچار اشتباهات نشوید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=47918

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.