تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
2

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟

  • کد خبر : 47003
  • 11 اردیبهشت 1403 - 10:00
تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟
ایران تنها کشور جهان است که تعطیلی هفتگی آن، جمعه است. بحث بر سر تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ، بحث جدیدی بر سر بدیهیات است تا بدیهی دیگری به جمع بدیهیات قفل شده اضافه شود. با ما همراه باشید.

«صبح من» با اقتصاد: ایران تنها کشور جهان است که تعطیلی هفتگی آن، جمعه است. بحث بر سر تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ، بحث جدیدی بر سر بدیهیات است. باز هم بدیهی دیگری به جمع بدیهیات قفل شده اضافه شود. یکی از ویژگی‌های ایران امروزی، توقف در ایستگاه بدیهیات است و یکی از دلایل موج مهاجرت فعلی هم همین موضوع است.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، یکی از دلایل وضعیت کنونی ایران هم همین توقف در مسائل بدیهی است. به همین دلیل موضوعاتی در ایران به مسئله و مشکل، معضل و حتی بحران تبدیل می شوند که نه تنها ساده و بدیهی‌اند بلکه این وضعیت، برای بسیاری از مردم جهان، باعث شگفتی و غیرقابل باور است.

راه حل ها هم به سادگی در دسترس هستند. کافی است با چشم غیرمسلح نگاه کرد. البته به شرط خواستن و توانستن. بعضی وقت‌ها حل مسائل ساده هم خود توانایی ویژه ای می‌طلبد. شاید توانایی بیشتر از حل مسائل سخت و پیچیده.

مسائل ساده و معمولی به چالش تبدیل می‌شوند و بعد از مدتی با اینکه همه، راه حل را می‌دانند اما حل نشده به کناری سپرده می شوند. مسائل، حل نمی‌شوند تلنبار می‌شوند. از قیمت بنزین تا لاستیک خودرو، از خودرو تا حجاب، از قیمت دلار تا تورم. همگی موضوعات بدیهی اند که در ایران به چالش تبدیل شده اند.

جدیدترین موضوع بدیهی در ایران که به چالش تبدیل شد بحث بر سر این است که تعطیلی هفتگی ایران پنجشنبه جمعه باشد یا جمعه شنبه؟

اگر در هر جای جهان و از هر فردی با هوش و معلومات متوسط سوال کنید جواب مشخص می شود. با این حال، این چالش، نشانه هایی از نوع جهان بینی و نگاه به دنیاست و اگر نه سال ها قبل باید تغییر صورت می گرفت و تمام. با این حال اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست.

اگر کشوری به دنبال روابط اداری – اقتصادی عادی ( و نه عالی) با کشورهای همسایه و جهان باشد قطعا تعطیلات هفتگی خود را با تعطیلات هفتگی منطقه و جهان، تطبیق می‌دهد یا نزدیک می‌کند.

همه کشورهای همسایه ایران و منطقه (مثل همه جهان)، تعطیلات هفتگی جمعه شنبه (از جمله عربستان سعودی) یا شنبه یکشنبه (از جمله ترکیه و پاکستان و جمهوری اذربایجان و امارات) دارند. پاکستان جمهوری اسلامی است و اکثریت مردم جمهوری آذربایجان هم شیعه هستند.

دیگر جمهوری اسلامی دنیا یعنی کشور موریتانی (شمال غربی افریقا) هم تعطیلات شنبه یکشنبه دارد. افغانستان هم تا قبل از سرنگونی جمهوری اسلامی، تعطیلات را از پنجشنبه جمعه به جمعه شنبه تغییر داد ولی با بازگشت طالبان (حکومت امارت اسلامی)، تعطیلات به یک روز در هفته (جمعه) کاهش یافت. با این حال همه کشورهای اسلامی جهان به جز ایران و افغانستان، تعطیلات هفتگی‌شان جمعه شنبه یا شنبه یکشنبه است. کره شمالی هم فقط یک روز تعطیل دارد و آن یکشنبه است.

ایران جزء خیلی معدود کشورهای جهان است که هفته آن، دو روز تعطیلی پایان هفته ندارد و تنها یک روز کاملا تعطیل (جمعه) است. در همه کشورهای جهان (به استثنای ۴ یا ۵ کشور) هر هفته، دو روز کاملا تعطیل (مثل جمعه) وجود دارد.

وضعیت تعطیلات هفتگی ایران در جهان، عجیب و غریب است زیرا تقریبا کل جهان، جمعه شنبه هستند یا شنبه یکشنبه. علاوه بر این، هیچ کشور جهان، پنجشنبه ها تعطیل نیست.

جالب اینکه کشورهایی که نسبت به ایران با جهان روابط کمتری دارند (حجم و کیفیت و تنوع) دارند نیز تعطیلات جمعه شنبه یا شنبه یکشنبه دارند. مثل فلسطین، یمن و سوریه. عربستان سعودی هم در چند سال اخیر تعطیلات هفتگی خود را از پنجشنبه جمعه به جمعه شنبه منتقل کرد.

در امارات هم به تازگی تعطیلات از جمعه شنبه به شنبه یکشنبه تبدیل شد و علاوه بر این، جمعه روز نیمه کاری ( کار تا ۱۲ ظهر) اعلام شد. در نتیجه هم اکنون امارات ۲٫۵ روز تعطیل هفتگی دارد.

آنانی که استدلال می کنند تعطیلی شنبه، تعطیلی یهودیان است پس ایران با اکثریت مسلمان شیعه نباید روز شنبه را مثل یهودیان تعطیل کند بیش از هر چیز، نشانه ای از وضعیت آگاهی خود و نگاهی که به دنیا دارد را نشان می دهند. این استدلال همانقدر نادرست و خنده دار است که کسی از خرید دلار به هنگام سفر خارجی خودداری کند چون مخالف آمریکاست.

همانطور که زبان انگلیسی هم اکنون به زبان جهان تبدیل شده و به مانند دیگر زبان ها، دیگر آنچنان محکم و قوی، با کشور انگلیس ارتباط ندارد و نمادی از مردم و کشور انگلیس نیست.

تعطیلات شنبه یکشنبه یا جمعه شنبه، به قرارداد جهانی تبدیل شده اند و ربطی به سکون یهودیان در شنبه ها و عبادت مسیحیان در یکشنبه ها ندارد. به همان دلیل که براساس قرارداد جهانی، یک ساعت ۶۰ دقیقه است یک کیلوگرم ۱۰۰۰ گرم است، یک بشکه نفت ۱۵۸٫۹۸۷۳ لیتر و هر گالن بنزین هم ۳٫۷۸ لیتر. فارغ از اینکه این مقیاس ها از اساس چرا و چگونه به وجود آمده اند هم اکنون به شکل قراردادی،‌ تعیین و استفاده جهانی اند. تعطیلی شنبه هم ربطی به یهودیت ندارد بلکه توافق منطقه ای و جهانی است.

علاوه بر این، یک یا دو روز تعطیلی در هفته از جمله تعطیلی جمعه، موضوع و پدیده ای جدید و معاصر است و هیچ ربطی به شریعت و قوانین اسلامی در ۱۴۰۰ سال قبل ندارد.

۸ ساعت کار روزانه، کت و شلوار، موبایل، خودرو، رانندگی، شناسنامه و ثبت عقد و صدور سند عقد برای اثبات عقد، فوتبال، عینک، بورس، قانون، پارلمان، رسانه ، پول، سفته و چک، بانک ،‌شرکت، کارخانه و باشگاه ورزشی همه اینها پدیده های نو، معاصر و غربی هستند. از همه آنها استفاده می کنیم و بهره می بریم و هیچ کدام هم نشانه غربی بودن یا مسیحی بودن ما نیست.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=47003

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.