تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
1

«قوس» یا «تیرانداز آسمانی» که بود؟

  • کد خبر : 44596
  • 28 فروردین 1403 - 13:00
«قوس» یا «تیرانداز آسمانی» که بود؟
اسامی صورت‌های فلکی برای ما بسیار آشنا هستند؛ اما تقریباً هیچ یک از ما درباره‌ی داستان‌هایی که پیشینیان ما درباره‌ی این صورت‌های فلکی نقل می‌کردند، هیچ اطلاعی نداریم. در ادامه، افسانه‌ی صورت فلکی «کمان» را با هم می‌خوانیم. با ما همراه باشید.

«صبح من» با نجوم: حتی در بابل باستان هم «قوس» یا «کمان» را به عنوان یکی از صورت‌های فلکی دایره‌البروج می‌شناختند. این صورت به شکل «کمانگیر» نشان داده می‌شد.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»؛ «قوس»، برای یونانیان باستان، صورت فلکی شکار زمستان نیز به شمار می‌آمد. اغلب، این صورت فلکی، به شکل مرد شکارچی نمایش داده می‌شود. یونانیان باستان، در این صورت فلکی بزرگ، «شیرون»، مرد دانشمند اسب پیکر و استاد بسیاری از قهرمانان بزرگ خود می‌دیدند.

مردان اسب پیکر که نیمی اسب و نیمی انسان بودند، بنابر افسانه‌های یونان باستان، جملگی موجوداتی ظالم، بی‌رحم و خوشگذران بودند. اما «شیرون» یک استثنا بود. تو مردان جوانی را که بعداً قهرمان می‌شدند، تعلیم می‌داد و انواع فنون جنگی از قبیل فلاخن‌اندازی، پرتاب نیزه و تیراندازی با کمان را به آنان می‌‌آموخت. در واقع «شیرون»، مانند باقی خدایان، فناناپذیر بود.

روزی «هرکول» ـ که پیشتر و در افسانه‌های صورت‌های فلکی با او آشنا شدیم ـ تصادفی و غیرعمدی، او را با نیزه‌ای زهرآلود، سخت مجروح کرد. جراحت چنان عمیق و بد بود که سراسر وجود «شیرون» را درد وحشتناکی فرا گرفت. مرد اسب پیکر، برای رهایی از درد و خاتمه دادن به عذاب، داوطلبانه از موهبت فناناپذیری چشم پوشید. سرانجام، خدای خدایان، «زئوس»، اجازه داد تا او بمیرد و او را به شکل صورت فلکی به آسمان انتقال داد.

در آسمان، می‌توان دو صورت فلکی را که نماد مردان اسب پیکرند، یافت. در آسمان جنوب ـ که برای اهالی نیم‌کره‌ی شمالی زمین کاملاً نادیدنی است ـ صورت فلکی «قنطروس» که آن نیز با «شیرون» ارتباط دارد، مشاهده می‌شود.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»
اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=44596
  • نویسنده : دکتر اریک اوبلاکر
  • منبع : صورت‌های فلکی و نشانه‌های نجومی
  • 73 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.