تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024
1

تکبال، ورزشی مهارتی با ترکیب بازی فوتبال و پینگ‌پنگ

  • کد خبر : 43380
  • 13 فروردین 1403 - 10:20
تکبال، ورزشی مهارتی با ترکیب بازی فوتبال و پینگ‌پنگ
تکبال رشته‌ای از خانواده فوتبال است که با توپ فوتبال در سالن ورزشی، زمین ساحلی، چمن مصنوعی و طبیعی انجام می‌شود.

«صبح من» با ورزش: «لی للا هورواث» نماینده فدراسیون جهانی تِکبال، درباره این ورزش تصریح کرد: تکبال رشته‌ای جذاب و سرشار از خلاقیت و جذابیت است.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، این رشته از کشور مجارستان ابداع و به دنیا راه یافت و امروز ۱۱۰ کشور جهان این رشته را به صورتی فعال دنبال می کنند و ورزشکاران بسیاری در جهان به آن می پردازنند.

هورواث که خود اصلیتی مجارستانی دارد در پاسخ به این سؤال که چه تفاوتی میان فوتبال و تکبال وجود دارد، افزود: تکبال رقیب فوتبال نیست بلکه با هدف افزایش مهارت های فنی و تمرکز بازیکنان در فضاهایی از جمله سالن، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و حتی فضاهای ساحلی نیز قابلیت انجام شدن دارد و امروز بسیاری از فوتبالیست های مطرح جهان از جمله لوئیس فیگو، رونالدینهو، کریستین کارمبئو، پویول، روبرت پیرس و کافو نیز به آن علاقه نشان داده و آن را دنبال می کنند.

نماینده فدراسیون جهانی تِکبال در خصوص حمایت‌ها و توسعه این ورزش در ایران نیز گفت: بی شک فدراسیون جهانی برای ارتقای این ورزش در ایران نهایت پشتیبانی را به خصوص در بحث آموزش و ارائه تجهیزات و میز تکبال خواهد داشت. این رشته به دلیل شریطی که دارد برای افراد معلول، دختران و برای آنهایی که به خلاقیت و ورزش های جدید علاقه دارند بسیار جذابیت دارد.

نحوه بازی تکبال

تکبال رشته‌ای از خانواده فوتبال است که با توپ فوتبال در سالن ورزشی، زمین ساحلی، چمن مصنوعی و طبیعی انجام می‌شود. هیچ ارتباط بدنی بین بازیکنان وجود ندارد و طبق قوانین رسمی آن، لمس بدن بازیکنان با تجهیزات خطا است، در نتیجه خطر آسیب‌دیدگی در این رشته بسیار کم است.

تکبال پس از سال‌ها محاسبات ریاضی و فیزیکی و آزمایش‌های تجربی با رویکرد علمی توسعه یافته است. تمام عناصر تکبال به شکلی طراحی شده بودند که توپ همیشه برای بازیکنان در جریان باشد. این چرخش‌های توپ بازیکنان را مجبور می کند هر ۲-۳ ثانیه توپ را کنترل و لمس کنند. در نتیجه تعداد بسیار زیادی لمس توسط بازیکنان در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.

مسابقات رسمی تکبال بصورت یک، دو یا سه نفره با بازی روی یک میز خمیده که مخصوص این رشته طراحی شده انجام می‌شود که بازیکنان با حداکثر ۳ضربه به توپ با هر بخشی از بدن خود به جز دست باید آن را به منطقه حریف هدایت کنند، به طوری که یا در زمین حریف اصابت کند و امتیاز کسب شود یا حریف رالی را ادامه دهد.

فدراسیون بین‌المللی تکبال (FITEQ) در سال ۲۰۱۷ در لوزان سوئیس و با حضور ۳۱ کشور عضو از چهار قاره تشکیل شده است و در حال حاضر ۵۷ عضو دائمی و درحال ثبت از پنج قاره دارد. دفتر مرکزی تکبال در شهر بوداپست مجارستان واقع شده است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43380

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.