تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0

آشنایی با مهمترین عوارض مصرف الکل برای بدن

  • کد خبر : 43134
  • 09 فروردین 1403 - 11:00
آشنایی با مهمترین عوارض مصرف الکل برای بدن
با رواج سبک زندگی غربی، متأسفانه مصرف الکل در جامعه چه به صورت علنی و چه به صورت زیرپوستی و مخفی رو به افزایش است. در این مطلب قصد داریم درباره‌ی عوارض الکل از دیدگاه پزشکی ـ صرف نظر از حرمت شرعی و منع فقهی آن ـ از نظر یک پزشک متخصص داخلی صحبت کنیم.

با رواج سبک زندگی وسترن یا همان لایف استایل مدرن غربی، متأسفانه مصرف الکل در جامعه چه به صورت علنی و چه به صورت زیرپوستی و مخفی رو به افزایش است.

مجله‌ی خبری «صبح من» در ادامه‌ی مرور نکات پزشکی جامعه‌نگر، به گفتگو با دکتر سیدمجتبی نکوقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص داخلی درباره‌ی عوارض مصرف الکل پرداخته است.

دکتر نکوقدم با بیان اینکه ما قطعا به هیچ کس و به هیچ عنوانی و در هیچ برهه‌ای توصیه نمی‌کنیم الکل و مشتقات آن را مصرف کند، افزود: در این مطلب قصد داریم درباره‌ی عوارض الکل از دیدگاه پزشکی ـ صرف نظر از حرمت شرعی و منع فقهی آن ـ از نظر یک پزشک متخصص داخلی صحبت کنیم.

این متخصص داخلی در ادامه گفت: مهمترین عوارضی که الکل درجه اول می‌تواند داشته باشد این است که امکان تقلبی بودن آن بالاست و مصرف الکل تقلبی می‌تواند باعث کوری دایمی یا نارسایی کلیه به شکل دایم و اسیدوز شدید بشود که این موارد در بیشتر مواقع، بازگشت‌ناپذیر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این مطلب که فرض را بر اصل بودن الکل مصرفی که همان اتانول است می‌گذاریم، گفت: در این صورت چند عارضه‌ی بسیار مهم ممکن است در طولانی مدت برای فرد رخ دهد که شایع‌ترین و مهلک‌ترین آنها، کبد چرب الکی است. این عارضه به مرور زمان می‌تواند منجر به نارسایی کامل کبد یا همان سیروز شود.

به گفته‌ی دکتر نکوقدم، دومین ارگانی که از الکل تأثیر می‌گیرد، قلب است. متأسفانه مصرف الکل باعث می‌شود فرد پس از چند سال دچار نارسایی‌های شدید قلبی ناشی از مصرف الکل شود.

این متخصص داخلی سومین عارضه‌ی مصرف الکل را درگیری سیستم مغز و اعصاب دانست و افزود: این امر موجب کاهش قوای شناختی یا همان زوال عقل به صورت مزمن شود.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم در پایان گفت: ارگان دیگری که ممکن است که ممکن است از مصرف طولانی مدت الکی متضرر شود، سیستم خونساز بدن است که به مرور زمان، دچار تنبلی و افت عملکرد شده و فرد دچار انواع بیماری‌های خونی خواهد شد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43134

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.