تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
1
شرمندگی تا کی دختر؟ بخش دوازدهم

توجه به عقاید منفی دیگران، چه مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد؟

  • کد خبر : 41954
  • 28 اسفند 1402 - 11:00
توجه به عقاید منفی دیگران، چه مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد؟
در سلسله‌ مطالب برگرفته از کتاب «شرمندگی تا کی دختر؟» با ریچل هالیس همراه بودیم و در مورد ترس از قضاوت دیگران که مانعی بزرگ برای رسیدن به هدف است، خواندیم. در این بخش، ریچل در ادامه‌ی مبحث ترس از قضاوت، به اظهارنظرهای منفی دیگران در مورد ما پرداخته و آنها را مانعی دیگر برای رسیدن به هدف می‌داند.

از آنجایی که همه‌ی ما احتمالا با برخی نظرات منفی در زندگی مواجه خواهیم بود، پس باید یاد بگیریم که چگونه خودمان را از این‌گونه شرایط نجات دهیم. در وهله‌ی نخست باید بدانید که با چه نوع عقایدی روبرو هستید.

دو نکته‌ی اساسی در اینجا وجود دارد. ما دو نوع عقیده‌ی منفی داریم؛ قطعی و شنیده شده. قطعی یعنی شما به طور قاطع می‌دانید که عقیده‌ی منفی وجود دارد. دیگران نکاتی را به شما گوشزد می‌کنند که در مورد شما نمی‌پسندند؛ مستقیم و رودررو. شاید آنها خانواده‌ی شما، دوستانتان و افراد غریبه در فضای مجازی باشند. این نوع عقاید قطعی از دو راه به شما منتقل می‌شوند. برای روشن شدن موضوع، نمودار درختی زیر را مطالعه کنید.

اولین نوع عقیده‌ی منفی با لحن دلسوزانه و منطقی بیان می‌شود و از سوی فردی به شما گفته می‌شود که در وجود شما احساس نگرانی می‌کند و از انتخاب شما می‌ترسد. اما حتی زمانی که عقاید آنها درست هم باشد، نکات بسیار ظرفی جود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

آیا این عقیده واقعا در مورد شماست یا صرفا برداشت آنها از اشتباهات شما؟

شکل دیگری که احتمالا عقاید منفی دیگران را در مورد خودتان می‌شنوید، لحن مخرب و آسیب‌زننده است. این زمانی است که کسی که عقیده‌ی خودش را بیان می‌کند، مثل اعضای خانواده، دوست و یا غریبه، نیت خوبی برای بیان پیشنهادات سازنده و یا کمک به بهتر شدن اوضاع شما ندارند و یا نمی‌توانند نگرانی واقعی خود را بروز دهند.

هدف آنها این است که شما را به سخره بگیرند و ارزش‎‌هایتان را کم‌اهمیت جلوه دهند و روحیه‌ی شما را تضعیف کنند. در هر دو صورت، هیچ کس نباید انرژی و وقت خود را صرف این افراد کند! رفتار چنین اشخاصی هیچ جایگاهی در زندگی شما ندارد.

اجازه بدهید دوباره این جمله را تکرار کنم، این رفتار هیچ جایگاهی در زندگی شما ندارد.

هیچ اهمیتی ندارد که این عقیده‌ی منفی از طرف خواهر، مادر و یا دوستتان بیان شده باشد. هیچ کس شایسته‌ی سوءاستفاده‌ی کلامی و روحی نیست و هر وقت که فرصت بروز چنین رفتارهایی را فراهم کنید، در حقیقت به آن فرد اجازه داده‌اید روحیه‌ی شما را تضعیف کند.

هیچ ضرورتی ندارد صرفا به این دلیل که همیشه در اطراف خود، عقاید منفی را می‌شنوید از آنها استقبال کنید.

به طور خلاصه، دو نوع عقیده‌ی قطعی منفی وجود دارد؛ اولین عقیده، ریشه در عشق اطرافیان نسبت به شما دارد و بنابراین باید با بلوغ فکری آن را بپذیرید اما آن را وحی منزل تلقی نکنید و تا زمانی که صحبت آن برایتان اثبات نشده، آن را تأیید نکنید.

دومین عقیده‌ی منفی نه تنها نقش کمک‌کننده ندارد، بلکه مخرب هم هست بنابراین باید از آن دوری کنید. بله. آن را رد کنید و یا حتی ذره‌ای اکسیژن برای گسترش آتش آن هدر ندهید. هر دیدگاهی که ذره‌ای عشق و دلسوزی در آن نباشد، نباید مورد توجه قرار بگیرد.

در بخش بعدی، ریچل به ادامه‌ی مبحث عقاید منفی دیگران درباره‌ی ما خواهد پرداخت.

تهیه، تخلیص و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41954
  • نویسنده : ریچل هالیس
  • منبع : شرمندگی تا کی دختر؟
  • 68 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.