تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0
هفته سی ام

رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری

  • کد خبر : 41640
  • 26 اسفند 1402 - 13:40
رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری
در این دوره، قد جنین به حدود ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و وزن او چیزی حدود ۱۳۰۰ گرم هست. مجرای گوش او تکامل پیداکرده اما همچنان ریه‌ها بسیار کوچک هستند. مغز استخوان جنین به‌مرور شروع به تولید سلول‌های قرمز خون می‌نماید تا برای تکامل و رشد بعد از تولد آماده شوند.

«صبح من» با بانو: در هفته سی‌ام بارداری نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای می‌باشد چرا که شما تنها ۱۰ هفته دیگر با به دنیا آمدن فرزند خود فاصله دارید! مراجعه به پزشک و پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی، از جمله مواردی است که نباید از آن غافل شوید. شما در ماه هفتم بارداری هستید و برجستگی‌های شکم شما بیش از پیش نمایان خواهد شد. در این مقاله شما را با برخی از نکات و اقدامات مهم و ضروری در سی‌امین هفته بارداری آشنا می‌کنیم؛ همراه ما باشید.

هفته قبل

جنین در هفته سی‌ام بارداری

به گزارش مجله خبری صبح من، در این دوره از بارداری، به دلیل بزرگ‌تر شدن رحم و کشیده شدن کیسه آمنیوتیک، دیواره رحم مادر نازک‌تر شده و درنتیجه نور بیشتری به داخل آن نفوذ می‌کند. بنابراین، جنین نیز بیش‌ازپیش نسبت به نور واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل نفوذ صداهای بیشتر به داخل رحم، کودک شما می‌تواند به برخی از این صداها پاسخ دهد! جنین توسط مایعی احاطه‌شده است و همین مایع منجر به تشدید صداها می‌شود. دست کودک شما کاملا شکل گرفته و ناخن‌های دستش رشد کرده‌اند.

در این دوره، قد جنین به حدود ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و وزن او چیزی حدود ۱۳۰۰ گرم هست. مجرای گوش او تکامل پیداکرده اما همچنان ریه‌ها بسیار کوچک هستند. مغز استخوان جنین به‌مرور شروع به تولید سلول‌های قرمز خون می‌نماید تا برای تکامل و رشد بعد از تولد آماده شوند.

در هفته سی‌ام بارداری، اعضای بدن و استخوان‌های جنین ازجمله برآمدگی استخوانی قسمت وسط بینی او بسیار مشخص‌تر از اوایل دوران بارداری است. نوک بینی کودک تا حدودی سربالا بوده و باگذشت زمان و بزرگ‌تر شدن صورت، نوک بینی او نیز پایین‌تر می‌آید. ناخن‌های جنین سی‌هفته‌ای رشد کرده و به‌مرورزمان بلندتر می‌شود. لانوگو یا همان موهای کرکی روی بدن جنین در این هفته ناپدید می‌شوند.

 علائم شایع بارداری در هفته سی‌ام

در طی هفته سی‌ام بارداری ممکن است با علائمی مواجه شوید که بروز این عوارض در همه زنان یکسان نبوده و ممکن است در برخی شدیدتر و در برخی به‌صورت خفیف‌تر باشد. ازجمله نشانه‌های بارداری در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمردرد
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • تورم و گرفتگی عضلات در پاها
  • سوزش معده
  • ترشحات پستان
  • تنگی نفس
  • تغییرات خلق‌وخو
  • انقباضات رحم که بدون درد هستند

مراقبت‌های پزشکی هفته سی‌ام بارداری

همان‌طور که گفته شد این دوران بسیار حساس هست و درنتیجه باید تعداد دفعات بیشتری به پزشک مراجعه کنید. در این دوران ممکن است حافظه شما دچار مشکل شود و برخی مسائل را فراموش کنید که این امر کاملاً طبیعی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تمام مشکلات و سؤالات خود را یادداشت کنید تا هنگام مراجعه به پزشک، چیزی از قلم جا نماند.

در هفته سی‌ام بارداری باید بیش‌ازپیش مراقب خود باشید و بهتر است در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی و خطرناک هرچه سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا معاینه شوید و اقدامات مراقبتی لازم انجام شود. چکاپ‌های دوران بارداری را فراموش نکنید. همچنین آزمایش دیابت بارداری برای پیش‌گیری از دیابت در این دوران ضروری است.

بسیاری از تغییرات هورمونی در این دوران رخ می‌دهند که ممکن است روی خلق‌وخو و احساسات شما تأثیر بگذارد. اگر میزان استرس، ناراحتی، نگرانی و عصبانیت شما بیش‌ازحد باشد و به‌طور روزانه تشدید شود، ممکن است دچار افسردگی دوران بارداری شده باشید و بهتر است با پزشک خود دراین‌باره صحبت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بروز برخی علائم در هفته سی‌ام بارداری ممکن است خطرناک باشد و باید در اولین فرصت توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. برخی از این علائم می‌توانند نشانه مشکلاتی ازجمله عفونت‌های مجاری ادراری، عارضه پره‌اکلامپسی یا حتی زایمان زودرس باشند. این علائم عبارت‌اند از:

  • انقباضات رحمی
  • ترشح مایعات از واژن
  • تب یا لرز
  • سوزش هنگام ادرار
  • لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • ورم ناگهانی دست و صورت
  • درد در ناحیه زیر دنده‌ها
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

پس از مشاهده هر یک از علائم فوق، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بایدها و نبایدهای هفته سی‌ام بارداری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در این بازه زمانی شما باید بیشتر و به‌طور مرتب به پزشک مراجعه کنید و تمام ملاحظات مراقبتی و درمانی را رعایت کنید. استفاده از تغذیه مناسب و داشتن استراحت کافی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. هم‌چنین، سعی کنید که روحیه خوبی داشته باشید به‌عنوان‌مثال با دوستان خود معاشرت کنید، موسیقی خوب گوش دهید، کتاب بخوانید و با فرزند خود صحبت کنید.

در سی‌امین هفته بارداری نباید بیش‌ازحد غذا بخورید و هم‌چنین، به‌هیچ‌عنوان نباید برای جلوگیری از افزایش وزن خودتان از غذا خوردن اجتناب کنید. در صورت کمبود مواد غذایی در بدن مادر، ماده‌ای به نام اجسام کتونی آزاد خواهد شد که به‌شدت برای جنین ضرر دارد.

تغذیه در هفته سی ام بارداری چگونه است؟

توصیه می‌شود که در این دوران، بیشتر از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید که شامل ماست و همچنین برخی از نوشیدنی‌ها و محصولات غنی‌شده می‌باشد. این محصولات حاوی آنزیم‌ها و باکتری‌هایی می‌باشند که به هضم غذا در بدن کمک کرده و باعث ایجاد تعادل باکتری‌های مفید روده می‌شوند. اگر دچار یبوست شده‌اید می‌توانید از پزشک خود بخواهید که درمورد مصرف مواد غذایی پروبیوتیک بیشتر شما را راهنمایی کند.

استفاده از محصولات پروبیوتیک به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد نیز کمک می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، مادرانی که طی دوران بارداری خود از پروبیوتیک‌ها مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به آلرژی‌ها به‌ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند. استفاده از میوه و سبزی‌های تاره نیز در تمام دوران بارداری می‌تواند برای سلامت بدن مادر و همچنین جنین، مفید باشد.

سونوگرافی در هفته سی‌ام بارداری

انجام سونوگرافی در هفته سی‌ام بارداری برای مادران ضروری نیست و در صورت تجویز پزشک باید انجام شود. گاهی پزشکان برای بررسی وضعیت سلامت و رشد و نمو جنین، اسکن را تجویز می‌کنند. هنگام سونوگرافی در این دوره ممکن است اعضای جنین بهتر مشاهده کنید و حتی ممکن است متوجه باز بودن چشم فرزندتان شوید.

مادران باردار علاوه بر سونوگرافی، تست بدون استرس جنین را هم انجام می‌دهند. این تست برای اندازه‌گیری ضربان قلب کودک و انقباضات انجام می‌شود که برای این کار از دو کمربند استفاده می‌شود. علاوه بر این، تست بدون استرس مشخص می‌کند که آیا کودک شما اکسیژن موردنیاز بدن را دریافت می‌کند یا خیر. انواع اختلالات دیگر جنین هم در این تست مشخص می‌شوند که مربوط به آخرین غربالگری در بارداری است.

سؤالات متداول

  • اگر در هفته سی‌ام بارداری دچار گرفتگی عضلات شدیم چه‌کار کنیم؟

 تمرینات کششی و ماساژ پاها می‌تواند باعث بهبود گرفتگی عضلات شود. توصیه می‌شود هنگام نشستن پشت کمرتان بالش قرار دهید.

  • برای درمان سوزش سر معده چه‌کار کنیم؟

از خوردن مواد غذایی محرک ازجمله غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید.

  • برای درمان تنگی نفس در هفته سی ام بارداری چه کار کنیم؟

توصیه می‌شود کارهای روزانه خود را سبک‌تر کنید و همچنین هنگام فعالیت، فشار زیادی به خود وارد نکنید.

  • آیا برقراری رابطه جنسی در سی‌امین هفته بارداری خطرناک است؟

درصورتی‌که عارضه‌ای ندارید، هیچ‌گونه نگرانی در مورد رابطه جنسی در هفته سی‌ام بارداری وجود ندارد.

  • سرگیجه در هفته سی ام نشانه چیست؟

این سرگیجه‌های ممکن است به دلیل افت فشارخون و همچنین فشار آوردن رحم به عروق خونی باشد.

  • شایع‌ترین علائم در این دوران کدم‌اند؟

کمردرد، یبوست، تکرر ادرار، تورم در پاها، سوزش معده، ترشحات پستان، تنگی نفس، تغییرات خلق‌وخو، گرفتگی عضلات پا و انقباضات بدون درد رحم

کلام آخر

اگر می‌خواهید دوران بارداری خود را به بهترین شکل و بدون هیچ مشکلی سپری کنید، بهتر است به‌طور مرتب و مداوم به پزشک متخصص مراجعه کنید و از دستورالعمل‌های تجویزشده پیروی کنید. توجه به اقدامات مراقبتی مهم‌ترین نکته‌ای می‌باشد که باید در نظر داشته باشید تا بتوانید در سلامت کامل، فرزند دلبند خود را به دنیا بیاورید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41640

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.