تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

چه عواملی بر افزایش فشار خون، موثرند؟

  • کد خبر : 41620
  • 24 اسفند 1402 - 11:00
چه عواملی بر افزایش فشار خون، موثرند؟
تقریبا همه‌ی ما در بستگان، دوستان و نزدیکان خود افرادی را می‌شناسیم که با مشکل افزایش خون روبرو هستند. در ادامه، به مرور عوامل موثر بر فشار خون می‌پردازیم.

«صبح من» با مطالب پزشکی: تقریبا همه‌ی ما در بستگان، دوستان و نزدیکان خود افرادی را می‌شناسیم که با مشکل افزایش خون روبرو هستند. همین چشم‌انداز ثابت می‌کند که با چه معضل مهم، شایع و گاهی خطرناک می‌توانیم طرف باشیم.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم در ادامه‌ی جلسات پزشکی جامعه‌نگر با مجله‌ی خبری «صبح من» گفت‌: فشار خون در واقع وابستگی شدیدی به شرایط اجتماعی، جغرافیایی، نژادی و… دارد.

این متخصص داخلی افزود: شاید بتوان گفت، عوامل بروز فشار خون از کنترل یک فرد خارج است و ما نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم اما یک سری عوامل هست که قابل کنترل توسط فرد است و قطعا رعایت نکردن آنها می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و به آن دامن بزند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به مرور عوامل موثر بر فشار خون پرداخت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

از نظر فردی، مهم‌ترین عاملی که به فشار خون دامن می‌زند، مصرف نمک است. مصرف کلرید سدیم یا در واقع به صورت علمی کلراید سدیم یکی از مهمترین عواملی است که در رژیم غذایی می‌تواند باعث تشدید فشار خون شود. البته شاید زیاد شنیده باشید که مثلا متخصصین طب سنتی می‌گویند فلان نوع از نمک دریا برای فشار خون خوب است یا خیر. بهتر است بدانید، این‌ها شایعاتی است که مبنای علمی ندارد.
حذف یا کاهش نمک از رژیم می‌تواند تا میزان زیادی باعث بهبود کنترل فشار خون در افراد شود.

مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم، نقش بسیار مهمی در کنترل فشار خون دارند. هرچه میزان کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی بیشتر باشد، معمولا فشار خون به صورت میانگین، پایین‎تر است. لبنیات، سرشار از کلسیم است و از سوی دیگر، میوه‌جات و سبزیجات تازه هم بیشترین حجم پتاسیم را دارند که می‌توانند در کنترل فشار تا حد زیادی کمک کنند.

انواع استرس‌ها و تنش‌های محیطی، عصبی، اجتماعی و… می‌توانند باعث شوند تا فرد فشار خون بالاتری را نسبت به میانگین تجربه کند.

  • عادت‌های نادرست فردی مانند مصرف سیگار، الکل و …
  • افزایش وزن و چاقی
  • استفاده از مواد محرک: مواد محرک امروزه به شکل‌های گوناگونی وجود دارد؛ از محرک‌های عصبی تا روانگردان. موادی چون آمفتامین‌ها، متامفتامین‌ها و مواردی که از آن‌ها بعنوان شیشه، کرک و… یاد می‌شود، از این دست هستند. این عوامل باعث تحریک سیستم سمپاتیک شده و منجر به افزایش شدید فشار خون شود.
  • بیماری‌های غدد: مشکلاتی مانند پرکاری غدد آدرنال، پرکاری تیرئید، کم کاری تیروئید.
  • آپنه انسدادی خواب: این مشکل می‌تواند باعث شود تا فرد به ویژه در طول شب، افزایش فشار خون را تجربه کند و حتی منجر به سکته صبحگاهی در فرد شود.
  • افزایش سن: هرچه سن یک فرد افزایش پیدا کند، فشاری که به عنوان فشار سیستولیک شناخته می‌شود، بالاتر می‌رود و ممکن است فرد فشار خون بالاتری را تجربه کند.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم در پایان ضمن بیان اینکه عوامل مهم محیطی دیگری نیز در افزایش فشار خون موثر است که کنترل آنها از توان ما خارج است، افزود: بهتر است هر فرد، نکات گفته شده در زمینه‌ی فشار خون را رعایت کند تا کمتر دچار مشکلات این بیماری مهم شود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41620

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.