تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
6
قسمت دوم

آموزش مرحله به مرحله سرمه دوزی

  • کد خبر : 22384
  • 15 مرداد 1402 - 15:11
آموزش مرحله به مرحله سرمه دوزی
همانطور که گفتیم در سرمه دوزی از دوخت های مختلف استفاده می شود که یادگیری هر یک از آنها منجر به انجام سرمه دوزی زیبایی می شود و می توان گفت مهم ترین مرحله از آموزش سرمه دوزی یادگیری انواع مختلف دوخت مربوط به سرمه می باشد. در ادامه شما عزیزان را با چند نوع از پرکاربرد ترین دوخت های سرمه دوزی آشنا می نماییم که هر یک می توانند برای تزیین لباس، جهیزیه عروس و سایر تزیینات مورد استفاده قرار بگیرند.

«صبح من» با سرمه دوزی: همانطور که گفتیم در سرمه دوزی از دوخت های مختلف استفاده می شود که یادگیری هر یک از آنها منجر به انجام سرمه دوزی زیبایی می شود و می توان گفت مهم ترین مرحله از آموزش سرمه دوزی یادگیری انواع مختلف دوخت مربوط به سرمه می باشد.

به گزارش صبح من، در ادامه شما عزیزان را با چند نوع از پرکاربرد ترین دوخت های سرمه دوزی آشنا می نماییم که هر یک می توانند برای تزیین لباس، جهیزیه عروس و سایر تزیینات مورد استفاده قرار بگیرند.

دوخت هلالی

این دوخت مختص به ساقه ها می باشد و برای انجامش از نوک هلالی ساقه شروع می گردد و در ادامه بر روی خط ساقه، سوزن بالا و پایین می رود، برای پیچ ها بهتر است سوزن در سمت هلالی سرمه قرار بگیرد. توجه داشته باشید که برای هلالی های ریز از سرمه هشت میل استفاده می شود.

دوخت پیچ

این نوع دوخت که می توان آن را پرکاربردترین دوخت در سرمه دوزی دانست، به راحتی انجام می گیرد. برای شروع سرمه ها را به اندازه یک سانت و نیم برش بزنید، اولین سرمه را با کمی قوس روی خط زمینه بدوزید. برای سرمه بعد سوزن را از وسط سرمه قبل که دوختید، بیرون بیاورید و این سرمه را نیز به صورت قوس دار بدوزید. این کار را تا پایان با همین روش انجام دهید تا دوخت پیچ شما تکمیل گردد.

قیطان دوزی

برای قطان دوزی ابتدا قیطان مورد نظر را انتخاب نموده و بر روی طرح قرار دهید و بست بزنید. در هنگام دوخت با سرمه سوزن را به صورت اریب زیر قطان زده و برای خارج نمودن نیز به صورت اریب آن را خارج می نماییم. این کار باعث می گردد که سرمه یا منجوق ها سطح قیطان را کامل پوشش دهند و هیچ بخشی از قیطان قابل مشاهده نباشد.

دوخت برگ جناغی

دوخت برگ جناغی یکی از زیباترین دوخت ها محسوب می گردد و همیشه جای به خصوصی در آموزش سرمه دوزی دارد، برای این دوخت بعد از اینکه طرح را روی پارچه کشیدید، سطح آن را با پنبه بپوشانید و بست بزنید. هدف از این کار برجسته سازی طرح می باشد. روی برگ را کوک بزنید تا قسمت جناغی مشخص گردد، حال با استفاده از سرمه و منجوق به صورت ردیف به ردیف و اریب شروع به دوخت می نماییم تا تمام سطح برگه پوشیده شود. مراحل انجام شده در تصاویر زیر می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=22384

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.