تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

آیا پاکسازی عروق از کلسترول، امکان‌پذیر است؟

  • کد خبر : 16266
  • 08 خرداد 1402 - 11:00
آیا پاکسازی عروق از کلسترول، امکان‌پذیر است؟
این روزها مطالب زیادی در رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی دستورالعمل‌ پاکسازی رگ‌ها از کلسترول انباشته شده در آنها، به چشم می‌خورد. اما این مطالب، تا چه میزان درست است؟ آیا می‌توان شریان‌ها را از وجود کلسترول پاک کرد؟

«صبح من» با سلامت: این روزها مطالب زیادی در رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی دستورالعمل‌ پاکسازی رگ‌ها از کلسترول انباشته شده در آنها، به چشم می‌خورد. اما این مطالب، تا چه میزان درست است؟ آیا می‌توان شریان‌ها را از وجود کلسترول پاک کرد؟

به گزارش «صبح من»، میزان بالای کلسترول در خون، خطر تشکیل و رشد پلاک‌های عروقی را افزایش می‌دهد. این پلاک‌ها، توده‌ای از رسوبات چربی، کلسترول، مواد زاید سلولی و کلسیم است که تجمع آنها باعث ضخیم شدن و سفت شدن دیواره‌ی رگ‌ها و در نتیجه، خطر حمله قلبی و سکته می‌شود.

شریان‌ها جزء اصلی سیستم گردش خون بدن هستند که شبکه‌ای پیچیده از رگ‌ها و مویرگ‌ها را تشکیل می‌دهند. کار شریان‌ها، انتقال خون اکسیژن‌دار به تمام بدن است. تا زمانی که رگ‌های خونی، شفاف و باز هستند، این خون‌رسانی به شکلی آزادانه انجام می‌شود اما گاهی اوقات با تشکیل پلاک در رگ‌های خونی، رگ‌ها باریک می‌شوند. این بیماری به عنوان «آترواسکلروز» شناخته شده است که به تدریج به وجود می‌آید و در بیشتر موارد، با افزایش سن، بدتر می‌شود.

آیا می‌توان شریان‌ها را از وجود کلسترول پاک کرد؟

دکتر «کریستوفر کانن»، متخصص قلب از دانشگاه پزشکی هاروارد در این زمینه می‌گوید: از بین بردن پلاک‌ها، ممکن نیست اما روش‌هایی برای کمتر شدن آنها وجود دارد.

منظور دکتر از این جمله این است که نمی‌توان رگ‌ها را به طور کامل از پلاک، پاک کرد اما می‌توان آنها را کاهش داد.

چه چیزی باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها می‌شود؟

بدن، گلبول‌های سفید خون را می‌فرستد تا کلسترول را در دیواره سرخرگ، به دام بیندازند. سپس کلسترول، به سلول‌های کف‌آلودی تبدیل می‌شود که چربی بیشتری می‌سازند و باعث التهاب بیشتر می‌شود.

دکتر کانن می‌گوید: «اگر فشار خون شما بالا برود، به دیواره نازک پلاک، فشار وارد می‌شود که این امر، باعث پاره شدن پلاک، ایجاد لخته و حمله قلبی می‌شود».

از هر چهار مورد حمله قلبی، سه مورد زمانی رخ می‌دهد که پلاک، پاره می‌شود.

پلاک‌های بزرگ‌تر می‌توانند جریان خون را مسدود کنند اما معمولا با پوشش‌های ضخیم فیبری، پوشید می‌شوند که مقاومت آنها در برابر پارگی را افزایش می‌دهد. در بیشتر مواقع، با قرار دادن یک لوله سیمی (استنت) در نزدیکی محل انسداد، به گشاد شدن شریان و درمان آن، کمک می‌شود.

همانگونه که می‌دانیم، دو نوع کلسترول وجود دارد؛ کلسترول خوب و کلسترول بد.

هنگامی که کلسترول بد یا LDL، بیش از حد در بدن بالا برود، مقدار اضافی آن، در بدن شناور می‌شود و ممکن است به دیواره‌ی رگ‌ها بچسبد. اما کلسترول خوب، به حذف کلسترول بد و جلوگیری از تشکیل پلاک، کمک می‌کند.

پلاک، در چه سنی در رگ‌ها ایجاد می‌شود؟

در حالی که سن، یک عامل افزایش خطر برای گرفتگی عروق است، سبک ناسالم زندگی نیز این خطر را در سنین پایین‌تر، افزایش می‌دهد.

آترواسکلروز معمولا در دهه ۶۰ و ۷۰ زندگی، بیشتر دیده می‌شود اما عوامل خطرساز آن در مردان پس از ۴۵ سالگی و در زنان پس از ۵۵ سالگی، افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد میزان بالای کلسترول در افراد جوان نیز خطرساز است.

ثابت شده است که تغییرات شبک زندگی، در کاهش کلسترول، تأثیر بالایی دارد. در ادامه توصیه‌های دکتر کانن در این زمینه را می‌بینیم:

  • از رِژِیم مدیترانه‌ای استفاده کنید. این رژیم، خطر بیماری قلبی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. رژیم مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون، میوه، سبزیجات، آجیل، ماهی و مقدار متوسطی پنیر است.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار، به دیواره رگ‌ها آسیب می‌زند و ترک آن، به افزایش سطح کلسترول خوب، کمک می‌کند.
  • ورزش کنید. ورزش کردن می‌تواند کلسترول خوب را افزایش داده، فشار خون را کاهش دهد. چربی بدن را بسوزاند و سطح قند خون را پایین نگه دارد. همچنین ورزش، به کاهش سطح کلسترول بد، کمک می‌کند. توصیه می‌شود هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام شود.

نکته پایانی اینکه، با تغییر در سبک تغذیه و زندگی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

ترجمه و تنظیم: صبح من ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=16266

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.