تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024
2

آموزگار گرامی! کودک امروز، کودک دیروز نیست!

  • کد خبر : 6912
  • 13 بهمن 1401 - 10:57
آموزگار گرامی! کودک امروز، کودک دیروز نیست!
بررسی‌ها نشان می‌دهد روش‌های تنبیهی و تشویقی گذشته بر روی کودکان امروز، جواب نمی‌دهد. اگر شما هم با کودکان سر و کار دارید، بی شک در این قضیه تأمل کرده‌اید.

«صبح من» با آموزش: شاید شما هم بارها این جمله را شنیده باشید که «کودک امروز، کودک دیروز نیست!»؛ بی شک برخی، با این مطلب موافقند و برخی مخالف. اما امروز روی سخن ما، با والدین، آموزگاران و مربیان گرامی است.

به گزارش «صبح من»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، با کودک امروز، باید با زبان خودش سخن گفت. آموزش، تنبیه و تشویق کودک امروز نیز روش خاص خود را دارد.

در گذشته، تنبیه کودکان بیشتر از تشویق مورد توجه قرار می‌گرفت که این تنبیه، حتی گاه به شکل تنبیه بدنی بود. پس از گذشت زمان، کم کم تنبیه بدنی منسوخ شد و به این نتیجه رسیدند که گاهی، تشویق کودکان با راهکارهایی مثل مهر صدآفرین، کارت امتیاز، معرفی سر صف و … تأثیرگذار است اما در کنار این موارد، همچنان تنبیه‌های کلامی وجود داشت. این تنبیه‌ها شامل کم شده نمره انضباط، منفی گذاشتن، اخراج از کلاس، احضار اولیا و … بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این روش‌ها بر روی کودکان امروز، جواب نمی‌دهد. اگر شما هم پدر و مادر باشید و یا مربی و آموزگاری باشید که با کودکان سر و کار دارید، بی شک در این قضیه تأمل کرده‌اید.

برای کودک امروز، مهر صدآفرین و مثبت گذاشتن و شکلاتی را جایزه دادن، لبخندی گذرا برای چند ثانیه است.
برای کودک امروز، منفی گذاشتن، اخراج از کلاس و … شاید در لحظه، اثر داشته باشد، اما اثر تربیتی نخواهد داشت.
کودک امروز، تنبیه، تشویق و حتی آموزش را به شیوه‌ی نوین می‌شناسد.
آموزش برای کودک امروز، اگر در کنار وسایل نوین آموزشی باشد، جذاب است و در ناخودآگاه او حک می‌شود.

کودک امروز، با تهدید، تنبیه نمی‌شود، مضطرب می‌شود، آشفته می‌شود، گاهی حتی لجباز هم می‌شود و برخلاف چیزی را که انتظار دارید، نشان می‌دهد.
کودک امروز، کودک ترساندن از نمره نیست. شاید به همین دلیل، سال‌هاست نمره از آموزش ابتدایی حذف شده است و نمرات کودکان، صرفا توصیفی است.

کودک امروز، کودک حفظ کردن نیست، کودک فهمیدن است. به همین دلیل است که سال‌هاست برای درس‌هایی مانند علوم تجربی، هدیه‌های آسمانی، مطالعات اجتماعی، به سبک گذشته، سوالاتی قرار داده نمی‌شود و صرفا به چند سوال مفهومی بسنده می‌شود، چرا که کودک، باید مفهوم درس را یاد بگیرد نه صرفا حفظ کند.

کودک امروز، کودک نمره و ترساندن از نمره نیست، با آموزش جدید، نمره برای او مفهومی ندارد و ترساندن او از نمره، کودک را مضطرب کرده و یادگیری‌اش را مختل می‌کند.

کودک امروز حتی ریاضی را با خلاقیت و استفاده از وسایل کمک آموزشی نوین، بهتر یاد می‌گیرد به گونه‌ای که شما را شگفت‌زده می‌کند.
کودک امروز، جمع و تفریق اعداد و جدول ضرب را حفظ نمی‌کند، با کمک الگوهایی که یاد گرفته است، به پاسخ می‌رسد.

کودک امروز، باید ببیند، درک کند، بیاموزد و در ناخودآگاه خود ثبت کند.

کودک امروز، جریمه را درک نمی‌کند، رونویسی‌های زیاد را نمی‌پسندد اما حل کاربرگ‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی که جذابیت داشته باشند را بیشتر می‌پسندد.

آموزگار و مربی گرامی، پدر و مادر عزیز! کودک امروز، کودک دیروز نیست! برای تشویق و تنبیه او، راهکارهای نوین را به کار بگیرید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=6912

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.