تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
1

تصویر ناسا از حضیض خورشیدی سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 4727
  • 25 دی 1401 - 9:15
تصویر ناسا از حضیض خورشیدی سال ۲۰۲۳
اوج و حضیض خورشیدی موقعیتی در مدار زمین یا هر جِرم دیگر به دور خورشید که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار گیرد.

«صبح من» با مطالب علمی: این تصویر واضح از قرص خورشید به‌وسیله تلسکوپ و فیلتر H-alpha از سیدنی استرالیا گرفته شده است.

به گزارش «صبح من»؛ حضیض خورشیدی سال ۲۰۲۳، نزدیک‌ترین فاصله زمین از خورشید، در ۴ ژانویه ساعت ۱۶:۱۷ UTC (ساعت هماهنگ جهانی) رخ داد. این تصویر واضح از قرص خورشید به‌وسیله‌ تلسکوپ و فیلتر H-alpha از سیدنی استرالیا و از روی سیاره زمین گرفته شده است. حضیض در کمتر از ۲۴ ساعت پس از ثبت این تصویر اتفاق افتاد. فیلتر H-alpha، نور قرمز شاخص اتم‌های هیدروژن را عبور می‌دهد.

در تصویرهای گرفته‌شده از خورشید، فام‌سپهر (chromosphere)، منطقه‌ای درست بالای نورسپهر (photosphere) یا سطح قابل‌مشاهده خورشید، دارای اهمیت است.

در این تصویر لکه‌های بسیار فعال خورشیدی که به اندازه‌ یک سیاره‌ هستند، تحت تأثیر نقاط درخشانی به نام پلاژها قرار دارند. رشته‌های تیره پلاسما که روی قرص خورشید پیچ‌وتاب می‌خورند، از بالا به‌صورت زبانه‌های درخشان دیده می‌شوند.

گفتنی است؛ اوج و حضیض خورشیدی (انگلیسی: Perihelion and aphelion) موقعیتی در مدار زمین یا هر جِرم دیگر به دور خورشید که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار گیرد.

۱) اوج؛ ۲) حضیض؛ ۳) کانون
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=4727

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.