تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
2
به مناسبت شب جمعه

از حلوای زنجبیلی تا حلوای هویج؛ آموزش پخت ۶ نوع حلوا

  • کد خبر : 3771
  • 15 دی 1401 - 15:27
از حلوای زنجبیلی تا حلوای هویج؛ آموزش پخت ۶ نوع حلوا
منظور از تکان دادن گهواره ای حلوا یعنی اینکه حلوا به بافتی برسد که در کف تابه جمع شود و به راحتی بتوانیم آنرا درون تابه تکان دهیم. زمانی که دسته های تابه را بگیریم و حلوا را درون تابه تکان دهیم، به این حرکت گهواره ای شدن حلوا گفته می شود.

«صبح من» با آشپزی: حلوا نوعی شیرینی معروف ایرانی است که انواع مختلفی دارد و برحسب نوع آن، ممکن است برخی مواقع به عنوان شیرینی، برخی مواقع به عنوان دسر یا برخی موارد نیز در پخت یک غذا یا شیرینی دیگر مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش «صبح من»، در این نوشتار قصد داریم تا آموزش چند نوع حلوای دلچسب و خوشمزه را به شما آموزش دهیم پس با ما تا انتها همراه باشید.

حلوای زنجبیلی

حلوای زنجبیلی یکی از حلواهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که با حلواهای دیگر مانند حلوای آرد گندم کاملا متفاوت است. حلوای زنجبیل در شهرهای آذری زبان به عنوان یک شیرینی شناخته می‌شود که در کنار چای مصرف می‌شود. این حلوا باید نرم و لطیف باشد به طوری که وقتی در دهان قرار می‌دهید آب شود.

مواد لازم

آرد گندم ۱ پیمانه معادل ۱۲۵ گرم

پودر قند ۱ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم

گردو یا بادام ریزشده ۱/۳ پیمانه معادل ۵۰ گرم

کره و روغن جامد جمعا ۷۰ گرم

پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل ۱ قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه

برای تهیه حلوای زنجبیلی تبریزی ابتدا آرد گندم را دو مرتبه الک می‌کنیم. سپس در قابلمه‌ای مناسب می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم و کمی تفت می‌دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود ولی تغییر رنگ ندهد. باید با حرارت ملایم حدود ۳۰ دقیقه آرد را تفت دهید و بعد از گرفتن بوی خامی آرد را الک نمایید و مجدد به قابلمه برگردانید.

برای رسیدن به کیفیت خوب حلوا زنجبیلی باید از مخلوط کره و روغن جامد استفاده کرد تا بافت نرمی داشته باشد. مخلوط کره و روغن جامد را در تابه‌ای می‌ریزیم تا آب شود و بعد آرد تفت داده شده را به آن می‌افزاییم و تفت می‌دهیم تا منسجم شود و به رنگ طلایی درآید و روغن به خورد آرد برود.

قابلمه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. سپس پودر زنجبیل و هل را نیز به آن اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا به خورد مواد برود. در انتها زمانی که مواد خنک شدند و بعد پودر قند را الک می‌کنیم و به آن می‌افزاییم و هم می‌زنیم تا پودر قند به خوبی در آن حل شود. این حلوا حالت پودری دارد.

یک ظرف مستطیل را انتخاب کنید و کف آن کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و آرد را داخل قالب می‌ریزیم و با کف قاشق حلوا را فشار می‌دهیم تا روی آن صاف شود و بعد روی حلوا پودر گردو را می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا حلوا ۳۰ دقیقه در فریرز بماند تا کاملا خنک شود و بعد آن را با کاتر یا چاقو برش می‌زنیم.

حلوای نشاسته

حلوا نشاسته یک نوع خوشمزه از انواع حلواست که طعم و جذابیت خاصی دارد.

مواد لازم

نشاسته گل ۱ پیمانه

شکر ۲ پیمانه

آب ۳ پیمانه

کره ۱۵۰ گرم

گلاب ۱ پیمانه

زعفران و هل به میزان لازم

طرز تهیه

 یک قابلمه به اندازه متوسط روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را در آن بریزید. اجازه دهید شکر در مجاورت حرارت ذوب شده و اصطلاحا کاراملی شود. برای بهم زدن شکر به هیچ عنوان نباید از قاشق یا کفگیر استفاده کنید. تنها می توانید قابلمه را با دست بچرخانید. شکر خیلی زود ممکن است بسوزد. پس مراقب باشید.

هنگامی که شکر کاراملی و طلایی رنگ شد، باید دو پیمانه آب روی آن بریزید. در این مرحله از تهیه حلوای نشاسته میتوانید از آب جوش یا آب سرد استفاده کنید. آب سرد در دقایق اول باعث می شود شکر سفت شود اما با کمی به هم زدن این مشکل رفع خواهد شد.

وقتی مخلوط شکر و آب یک دست شد، یک پیمانه آب با دمای محیط را با نشاسته ترکیب کنید. خوب به هم بزنید و بعد آن را داخل قابلمه که در حال جوشیدن است، بریزید.

حالا کره را اضافه کنید. پس از آن، گلاب و در صورت تمایل هل را در قابلمه بریزید. اگر دوست دارید حلوا نشاسته ای زعفرانی و طلایی رنگ داشته باشید، میتوانید مقداری زعفران دم کرده هم اضافه کنید.

در این مرحله باید به هم زدن حلوا روی حرارت ملایم تا حدی ادامه دهید که حلوا منسجم و سفت شده و به راحتی از دیواره های قابلمه جدا شود. سپس از روی حرارت بردارید. برای تزیین حلوا با ماسوره باید تا وقتی که هنوز کمی گرم است، به آن طرح دهید. یا میتوانید از طرح های تزیین حلوا با قاشق استفاده کرده و آن را ساده سرو کنید. نوش جان.

نکات کلیدی

– برای تهیه حلوا با نشاسته ذرت هم باید همین مراحل بالا را تکرار کنید.

– طرز تهیه حلوا نشاسته بهبهانی به این صورت است که باید ابتدا نشاسته و آب را با هم حل کرده و روی حرارت بگذارید. سپس شکر را اضافه کرده و پس از این که با هم حل شدند، هل، گلاب و در صورت تمایل زعفران را اضافه کنید. وقتی حلوا روی حرارت سفت و غلیظ شد، با کفگیر به قدری به آن ضربه بزنید تا خرد و تکه تکه شود. سپس در ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید.

– روش تهیه حلوا نشاسته ژله ای که به حلوا نشاسته قالبی هم معروف است، مانند نکته ی قبلی است. فقط در این روش به جای ضربه زدن به حلوا آن را در قالب بریزید. وقتی خنک شد حلوا را در یخچال بگذارید تا شکل قالب شود. سپس از یخچال خارج کرده، تزیین و سرو کنید.

– در روش دیگر برای تهیه این حلوای خوشمزه میتوانید اول نشاسته را در یک ظرف آب بریزید. سپس آن را به مدت یک الی دو ساعت در کناری بگذارید. پس از گذشت این مدت، آب را خالی کرده و نشاسته را از صافی رد کنید. سپس آن را به مخلوط آب و شکر اضافه کرده و مابقی مراحل را مانند قبل انجام دهید.

حلوای شیر خشک

حلوای شیر خشک یکی از انواع حلواهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی استفاده می شود. اگر از حلواهای متداول و تکراری خسته شده اید توصیه می کنیم این حلوای خوشمزه را درست کنید. یکی دیگر از خصوصیات مثبت این حلوا این است که طعم آن بسیار متفاوت و طعمی شبیه به تافی کره ای دارد.

مواد لازم

آرد سفید ۱ پیمانه

نشاسته ۱ پیمانه

شیرخشک  1 پیمانه

روغن جامد  نصف پیمانه

روغن مایع نصف پیمانه

آب 1 پیمانه

شکر 2 پیمانه

پودر هل نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه

برای تهیه حلوای شیر خشک ابتدا آرد گندم (می توانید به جای آن از آرد نان فانتزی هم استفاده کنید) را همراه با پودر نشاسته و شیرخشک داخل یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

در این مرحله شروع به تفت دادن مواد می کنیم تا رنگ آن ها تغییر کند و طعم و بوی خامی آرد به طور کامل گرفته شود. در ادامه روغن جامد ( یا کره ۱۰۰ گرمی ) را به همراه روغن مایع به تابه اضافه می کنیم.

سپس مواد را به صورت مداوم هم می زنیم تا جایی که رنگ مواد به رنگ نسکافه ای در بیاید. در ادامه در قابلمه ای آب را به همراه شکر و هل را اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی زعفران دم کرده نیز اضافه می کنیم.

سپس روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و با قاشق هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود و بعد اجازه می دهیم تا به جوش بیاید و کمی شربت بجوشد. پس از کمی جوشیدن شربت کم کم آن را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم.

حالا به صورت مداوم مواد را هم می زنیم تقریبا ۳ دقیقه زمان کافی است که شربت کاملا به خورد حلوا برود. توجه داشته باشید که نباید شربت را به صورت یک جا به تابه اضافه کنیم چون باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

اضافه کردن شربت به صورت یکجا باعث می شود که حلوای مدت زیادی روی حرارت بماند که همین امر باعث سفت شدن حلوا نیز می شود. در پایان حلوا را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و با مواد دلخواه تزیین می کنیم.

حلوای هویج

حلوای هویج یکی از خوشمزه ترین انواع حلوا و همینطور رنگ و ظاهر زیبایی دارد .

مواد لازم

آرد ۱ پیمانه و ۱ قاشق سوپ خوری

روغن مایع نصف پیمانه و ۲ قاشق سوپ خوری

شکر ۲ پیمانه و ۲ قاشق سوپ خوری

گلاب نصف پیمانه و ۴ قاشق سوپ خوری

هویج ۵۰۰ گرم

زعفران آب کرده به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا هویج ها رو بشوئید. آب پز یا بخار پز کنید .سپس خیلی خوب پوره کنید. برای پوره کردن هویج رو رنده نکنید چون داخل حلوا مشخص میشه و جلوه خوبی نداره.می توانید از غذا ساز یا دستگاه آسیاب استفاده کنید تا هویج ها کاملا یک دست له و پوره شوند.
آرد را داخل ظرف تفلون الک کنید.الک چرخی به خوبی این کار را انجام میدهد. زیر ظرف شعله پخش کن قرار دهید تا حرارت به صورت یکنواخت پخش شود و آرد را با شعله کم تفت بدهید تا کمی بوی خامی آرد گرفته شود .

نکته : رنگ آرد به هیچ عنوان نباید تغییر کند.

بعد شعله پخش کن را بردارید و روغن اضافه کنید. هم زده تا مایه حلوا یکدست شود. هویج پوره شده, گلاب, شکر و زعفران آبکرده را همزمان اضافه کرده و مخلوط کنید تا مایه یکدست و شل داشته باشید.

سپس حلوا را به صورت دورانی هم بزنید تا زمانیکه از دیواره ها جدا شود و وسط ظرف به صورت یکه تکه شود. وقتی به این مرحله رسید ، حلوا آماده است.
نکته : حلوای هویج خیلی چسبنده تر از دیگر حلواهاست.

برای تزئین دستتان رو با روغن چرب کنید و یک تکه از حلوا بردارید. اجازه بدهید داغی حلوا گرفته شود در این صورت چسبندگی آن کمتر میشود و راحتتر با آن می توان کار کرد. حلوا را شبیه هویج شکل بدهید و با چاقوی چرب شده خطوطی را روی آن ایجاد کنید. دو یا سه تا خلال پسته نیز به جای برگ روی هویج قرار داده و داخل ظرف سرو بچینید.

حلوای آرد

حلوای آرد گندم از حلوهای سنتی و قدیمی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در مراسم های ختم مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم

آرد ۳ لیوان

شکر ۲ لیوان

آب ۲ لیوان

گلاب نصف لیوان

روغن مایع یک و نیم لیوان

زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه حلوای مجلسی ابتدا آب را به همراه شکر درون یک قابلمه کوچک می ریزیم و کمی با هم ترکیب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و صبر می کنیم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.

پس از اینکه شکر به طور کامل حل شد، زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم شربت چند جوش بزند. در ادامه گلاب را به قابلمه اضافه می کنیم و پس از هم زدن شربت، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

در این مرحله آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس آنرا درون یک تابه مناسب می ریزیم. در ادامه تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و به آرامی تفت می دهیم تا خامی آرد به طور کامل گرفته شود و رنگش کمی تغییر کند.

حلوای اوماج یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی است که اصالتا متعلق به استان های مازندران می باشد

مرحله چهارمتوجه داشته باشید که اگر بخواهیم حلوای تیره تری داشته باشیم، باید آرد را مدت بیشتری تفت دهیم تا رنگش مایل به قهوه ای شود. پس از اینکه تفت دادن آرد به پایان رسید، آنرا از تابه خارج کرده و مجددا الک می کنیم.

در این مرحله مجددا آرد را به تابه اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه روغن را به آرد اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه شربت را کم کم به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

حالا باید مواد را به آرامی مخلوط کنیم تا حلوا از دیواره های تابه جدا شود. در ادامه تفت دادن مواد را تا زمانی که حلوا به صورت گهواره ای در وسط تابه جمع شود، ادامه می دهیم، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

پس از اینکه حلوا کاملا یکدست و منسجم شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه حلوا را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و روی آنرا صاف می کنیم، سپس به صورت دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه حلوا

– برای تهیه این حلوای خوشمزه از انواع آردهای گندم می شود استفاده کرد، البته اهل فن توصیه می کنند برای اینکه در پایان حلوای خوش طعم تر و لطیف تری داشته باشید از آرد نانوایی سنگک استفاده کنید.

– منظور از تکان دادن گهواره ای حلوا یعنی اینکه حلوا به بافتی برسد که در کف تابه جمع شود و به راحتی بتوانیم آنرا درون تابه تکان دهیم. زمانی که دسته های تابه را بگیریم و حلوا را درون تابه تکان دهیم، به این حرکت گهواره ای شدن حلوا گفته می شود.

حلوای خرما

حلوای خرما یکی از انواع حلوهای سنتی و بسیار مقوی جنوبی است که با رسپی های متنوعی درست می شود.

مواد لازم

خرما ۵۰۰ گرم

آرد گندم ۱۵۰ گرم

روغن مایع ۱۲۰ گرم

زعفران دم کرده ۱ قاشق مرباخوری

گلاب ۲ قاشق سوپ خوری

پودر بادام و پسته هر کدام ۱ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه

برای تهیه حلوای خرمای مجلسی در ابتدای کار آرد گندم را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و درون یک تابه مناسب می ریزیم. در ادامه تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس آرد را تفت می دهیم.

حالا زمانی که بوی خامی آرد از بین رفت روغن مایع را اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ آرد تغییر کرده، سپس قهوه ای شود. در ادامه پوست و هسته خرما را جدا می کنیم و به حلوا اضافه می کنیم.

در این مرحله زعفران دم کرده را به همراه گلاب به حلوا خرما اضافه کرده، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه زمانی که حلوا یکدست و منسجم شد تابه را از روی حرارت بر می داریم.

در نهایت حلوای خرما را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به دلخواه تزئین می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود. توجه داشته باشید که بافت این حلوای برای قیف زدن مناسب نمی باشد و باید آنرا با سیخ یا قاشق تزیین کنیم. نوش جان.

گردآوری و تنظیم: صبح من

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=3771
  • منبع : دلتا، ایران کوک، چی شی، تصویر زندگی، در نهایت، پانا مگ
  • 613 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.