تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
2

(تصاویر) آموزش تهیه‌ی ۲۶ نوع املت

  • کد خبر : 3615
  • 14 دی 1401 - 14:13
(تصاویر) آموزش تهیه‌ی ۲۶ نوع املت
املت‌ها با وجود سادگی به دلیل داشتن تخم‌مرغ و استفاده از انواع سبزیجات بسیار مقوی و مغذی هستند و می‌توانید آن‌ها را به عنوان غذای اصلی سرو کنید. ما اینجا لیست کاملی از انواع املت‌های متنوع و جذاب را برای‌تان گرد آورده‌ایم؛ بیشتر این املت‌ها طرز تهیه ساده‌ای دارند و آن‌ها را به راحتی می‌توانید برای صبحانه یا وعده‌های دیگر درست کنید.

«صبح من» با آشپزی: املت، یکی از انواع غذاهای ساده و راحت است و البته طرفداران فراوانی دارد. انواع املت که بیشتر در وعده صبحانه سرو می‌شوند، دنیای وسیعیخت دارند و هر فرد می‌تواند املتی براساس ذائقه و مواد اولیه مورد علاقه‌اش، درست کند. ماده اولیه اصلی و پایه املت، تخم‌مرغ است که با مواد دیگری مانند سبزیجات، پنیر و انواع گوشت ترکیب می‌شود.

به گزارش صبح من، املت‌ها با وجود سادگی به دلیل داشتن تخم‌مرغ و استفاده از انواع سبزیجات بسیار مقوی و مغذی هستند و می‌توانید آن‌ها را به عنوان غذای اصلی سرو کنید. ما اینجا لیست کاملی از انواع املت‌های متنوع و جذاب را برای‌تان گرد آورده‌ایم؛ بیشتر این املت‌ها طرز تهیه ساده‌ای دارند و آن‌ها را به راحتی می‌توانید برای صبحانه یا وعده‌های دیگر درست کنید.

املت ایتالیایی، یک غذای ساده کلاسیک

املت ایتالیایی یا فریتاتا برای مواقعی که وقت کافی ندارید یا حوصله آشپزی نیست خیلی عالیه. اصولا املت غذایی بسیار متنوع و در عین حال ساده است. مطمئنا شما می دونید که این غذا رو به شکل های مختلفی درست می کنند. تقریبا هر موقع که نمی دونید چه غذایی باید درست کنید این املت هست که به کمک شما میاد. خوبیش اینه که جا برای خلاقیت هم داره و می تونید هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید داخلش بریزید. حتی می تونید اونو رژیمی کنید. 

املت ایتالیایی یا همون فریتاتا هم از قاعده تنوع مستثنی نیست. این غذا با مواد مختلف تهیه میشه. اما ما در این مطلب قصد داریم شکل کلاسیک و اصلی اون رو آموزش بدیم. البته با تمامی نکات لازم. برای تهیه املت کلاسیک ایتالیایی فقط نیاز به یک چنگال، کاسه و ماهیتابه دارید. پس خبر خوب اینکه ظرف زیادی هم کثیف نمیشه! همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه سبزیجات دلخواه را به این املت اضافه کنید. پس با ما همراه باشید. 

مواد لازم

تخم مرغ تازه ۶ عدد

جعفری تازه چند شاخه کوچک

پودر پنیر پارمزان ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

روغن زیتون برای سرخ کردن

طرز تهیه

مرحله اول: برای تهیه فریتاتا ابتدا تخم مرغ های تازه را در یک کاسه با اندازه مناسب بشکنید. با استفاده از یک چنگال تخم مرغ ها را هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که زرده و سفیده کاملا قاطی شوند. حالا نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از آن جعفری های تازه را نیز خرد کرده و داخل تخم مرغ بریزید. باز هم مایع را کمی هم بزنید تا مخلوط شوند. در پایان پنیر پارمزان را نیز به مایع اضافه کرده و خوب هم بزنید. مایع املت آماده است. اکنون باید آن را سرخ کنید. 

 مرحله دوم: روغن زیتون فرابکر را داخل یک ماهیتابه تفلون ریخته و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. برای امتحان می توانید یک قطره از مایع را داخل روغن بریزید. اگر سریعا سفت شده و روغن به جلز و ولز افتاد پس آماده است. در اینجا مایع املت ایتالیایی را داخل روغن داغ بریزید. بعد از حدود دو دقیقه قسمت زیرین املت می بندد. در این مرحله یک بشقاب روی دهانه ماهیتابه بگذارید. اندازه بشقاب باید هم اندازه یا بزرگتر از دهانه ماهیتابه باشد. سپس املت را توی بشقاب برگردانید. حالا املت را مجدد به ماهیتابه منتقل کنید تا طرف دیگر آن نیز سفت شود.

وقتی تخم مرغ ها کاملا سفت شدند عمل زیر و رو کردن را یک بار دیگر انجام دهید. این کار برای آن است که هر دو طرف املت کاملا برشته شود. غذای شما حاضر است. روی همان بشقابی که برای زیر و رو کردن استفاده کردید سرو کرده و مقداری فلفل سیاه بپاشید. از خوردن آن لذت ببرید. 

دقت داشته باشید که املت کلاسیک ایتالیایی خیلی سریع آماده می شود. اما اگر می خواهید داخل آن از سبزیجات دیگر نیز استفاده کنید باید وقت بیشتری بگذارید. زیرا تمامی سبزیجات باید پیش از استفاده در املت پخته شوند. 

نکات کلیدی

–  می توانید از سبزیجاتی همچون سیر، کلم بروکلی، پیاز، گوجه، کدو سبز یا سیب زمینی در فریتاتا استفاده کنید. اما پیش از آنکه آنها را داخل روغن زیتون بریزید باید پخته یا تفت داده شده باشند. 

– اگر دوست ندارید املت ایتالیایی برشته باشد فقط یک مرحله آن را زیر و رو کنید.

املت گوجه‌فرنگی، محبوب ایرانی‌ها

املت گوجه فرنگی یکی از دوست داشتنی ترین و ساده ترین غذاهاییه که بین ما ایرانی ها محبوبیت خاصی داره. املت هم میتونه یه صبحونه دلچسب باشه، هم عصرونه و حتی یه شام سبک. محاله هر کدوم از ما یک عالمه خاطره ی خوش با این غذا نداشته باشیم.

مطمئن هستم اگه همین الان یکم فکر کنین کلی خاطره به ذهنتون میاد. این غذای جذاب که خیلی راحت و سریع آماده میشه، خیلی وقت ها که عجله داریم به کمکمون میاد.

خواص املت گوجه هم زیاده، چون یه ترکیب عالی و خوش طعم از تخم مرغ، گوجه فرنگی تازه و ادویه های مفیده.

املت گوجه فرنگی و سیب زمینی، قارچ، فلفل دلمه و … هر کدوم از انواع املت هستن و به طور مستقل یه غذای هیجان انگیز به حساب میان.

مواد لازم

تخم مرغ ۲ عدد

گوجه فرنگی کوچک ۱ عدد

پیاز خرد شده ۱/۴ پیمانه

روغن برای سرخ کردن

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

 مرحله اول: مواد اولیه مورد نیاز را آماده کرده و گوجه و پیاز را نگینی خرد کنید. 

مرحله دوم: یک ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. حرارت باید ملایم باشد. وقتی روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. حدودا ۵ دقیقه پیازها را تفت دهید تا پیازها طلایی رنگ شوند اما ترد بودن بافت خود را حفظ کنند.

مرحله سوم: حالا گوجه فرنگی خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. هم زدن و تفت دادن گوجه و پیاز را چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا آب گوجه فرنگی کشیده شود. در تهیه املت گوجه این بستگی به سلیقه شما دارد که چقدر گوجه را بپزید.

اگر دوست دارید گوجه کاملا له شود و دیده نشود باید شعله را خیلی کم کنید و مدت بیشتری آن را بپزید. دست از هم زدن بر ندارید و با پشت قاشق چوبی گوجه را له کنید.

 مرحله چهارم: در همان حال که گوجه فرنگی در حال پخت است، در یک کاسه کوچک تخم مرغ ها را بشکنید. سپس نمک و فلفل را به میزانی که با ذائقه خودتان تناسب دارد، اضافه کنید.

مرحله پنجم: حالا تخم مرغ های املت گوجه فرنگی را به کمک یک چنگال یا همزن دستی خوب بزنید تا یکدست شود. 

مرحله ششم: تخم مرغ ها را به مخلوط گوجه و پیازی که روی حرارت گذاشته اید، اضافه کنید. حالا تخم مرغ ها را به میزانی که تمایل دارید بپزید. اگر دوست دارید تخم مرغ عسلی باشد، آن را زودتر بردارید وگرنه صبر کنید تا کاملا سرخ و خشک شود.

 مرحله آخر:املت را در ظرف سرو بکشید و به همراه نان و سبزی تازه میل کنید. نوش جان. 

نکات کلیدی

– روش دیگر برای تهیه این املت این است که گوجه فرنگی را رنده کنید و پیازها را ریز خرد کنید. در این روش باید ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید. در صورت تمایل کمی زردچوبه به آن بیفزایید.

سپس گوجه فرنگی را اضافه کرده و تا حدی تفت دهید که سس غلیظ شود. نمک و فلفل را به تخم مرغ ها اضافه کنید و با هم در ماهیتابه بریزید. در این روش دیگر گوجه و پیاز را زیر دندان احساس نخواهید کرد.

– کندن پوست گوجه روش ساده ای دارد. اول باید یک کاسه پر از یخ و یک قابلمه محتوی آب در حال جوش آماده کنید. سپس گوجه های درسته را درون قابلمه آب جوش بریزید. حدودا سه دقیقه صبر کنید. بعد گوجه ها را از آب جوش خارج کرده و فورا در کاسه محتوی یخ قرار دهید.

پس از چند ثانیه با دست پوست گوجه ها را بگیرید. حالا گوجه ها را نگینی خرد کرده و به همراه کمی زردچوبه و سبزیجات معطر آن را تفت دهید.

پس از چند دقیقه کره، نمک، فلفل، تخم مرغ و ادویه های دلخواه را اضافه کرده و با هم بپزید. به این ترتیب هیچ پوستی در املت گوجه خوشمزه شما وجود نخواهد داشت.

– برای تزیین املت گوجه فرنگی کافی است از برگ ریحان و سبزیجات تازه، خیار خرد شده، تربچه، گوجه گیلاسی، زیتون سبز و سیاه، خیار شور، حلقه های پیاز و انواع ترشی و … استفاده کنید

. فقط باید این مواد را دور بشقاب بچینید یا با استفاده از خلاقیت خودتان روی املت طرحی ایجاد کنید.

– میتوانید تخم مرغ ها را هم نزده به املت اضافه کنید. در این روش تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و بعد به پیاز و گوجه اضافه کنید. سپس درب ماهیتابه را ببندید تا تخم مرغ ها بپزند. وقتی تخم مرغ ها به حالت دلخواهتان درآمد املت را از روی حرارت بردارید. 

– املت گوجه فرنگی با سیر هم تهیه می شود. در این روش کافی است بعد از تفت دادن پیازها، کمی سیر خرد شده را هم در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

– در روشی که گوجه ها پوره می شوند، به جای استفاده از رنده، میتوانید از مخلوط کن استفاده کنید. با استفاده از مخلوط کن دیگر نیازی نیست پوست گوجه فرنگی جدا شود.

– طرز تهیه املت گوجه با فلفل دلمه به این صورت است که پس از کشیده شدن آب گوجه فرنگی در مرحله سوم، فلفل دلمه ای نگینی خرد شده به ماهیتابه اضافه می شود.

سپس لازم است که چند دقیقه فلفل را تفت دهید و بعد تخم مرغ ها را اضافه کنید. یا میتوانید در هنگام سرو فلفل های خرد شده را روی املت بریزید.

 – برخی ترجیح می دهند که املت را با رب گوجه تهیه کنند. در این صورت باید پس از افزودن گوجه ها، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و خوب با هم تفت دهید.

البته این روش پیشنهاد نمی شود چون از کیفیت و مرغوب بودن املت شما کم می کند. یک املت گوجه حرفه ای بدون رب گوجه تهیه می شود.

اما در صورتی که به گوجه فرنگی دسترسی ندارید و میخواهید رب گوجه را جایگزین آن کنید، میتوانید پس از افزودن پیاز، رب گوجه را در روغن تفت دهید و بعد تخم مرغ را اضافه کنید.

– در این دستور از روش تهیه املت گوجه ساده با هم صحبت کردیم. اما برای طعم دهی بیشتر به این غذای خوشمزه، میتوانید از انواع ادویه جات مثل آویشن، سبزیجات معطر مثل جعفری، پونه محلی یا شنبلیله، کره حیوانی، قارچ، سوسیس، کالباس و سیب زمینی هم استفاده کنید.

برای اضافه کردن هر یک از این مواد مانند قارچ، سوسیس، سیب زمینی و کالباس، کافی است قبل از افزودن تخم مرغ آن ها را کمی با روغن تفت دهید و بعد تخم مرغ زده شده را روی آن ها بریزید.

به عنوان مثال، برای تهیه املت گوجه فرنگی و قارچ، اول باید قارچ خرد شده را با پیاز سرخ کنید.

– طرز تهیه املت گوجه با پنیر پیتزا خیلی ساده است. فقط باید ماهیتابه را چرب کنید و مابقی مواد (مثل پنیر پیتزای رنده شده، گوجه و ادویه جات) را با تخم مرغ ترکیب کنید. سپس ترکیب تخم مرغی را داخل ماهیتابه بریزید تا پخته شود.

 املت قهوه‌خانه‌ای، خوشمزه‌ترین صبحانه دنیا

شاید باورتون نشه. ولی هر بار که میرم کافه و منوی صبحانه رو میزارن جلوم با اشتیاق منو رو بالا پایین میکنم. آخه من عاشق صبحانه هستم. تقریباً همه آیتم های صبحانه رو دوست دارم. از وافل و پنکیک فرنگیا گرفته تا املت و نیمرو و نون پنیر سبزی خودمون. ولی بیشتر اوقات یه املت قهوه خانه ای جانانه رو به هر چیزی ترجیح میدم. برای من لاکچری ترین صبحانه، سینی صبحانه انگلیسی، وافل شکلاتی یا پنکیک نوتلا نیست. بالاخره، املت آتیشی قهوه خونه ای یه چیز دیگه است.

قبول دارید بعضی وقتا یه املت قهوه خانه ای ارزون قیمت از صد تا سینی صبحانه لاکچری بیشتر میچسبه؟ اگه موافقین امروز همراه من بشین تا با هم دیگه یه املت خوشمزه و عالی درست کنیم. بر خلاف املت گوجه املت با رب گوجه خیلی سریع آماده میشه و طعمش هم بی نظیره. پس فقط با چند تا تخم مرغ، چند قاشق رب (ترجیحاً از رب گوجه خانگی)، کمی روغن، نمک و فلفل خودتون و عزیزانتون رو به یه صبحانه فوری و بسیار خوشمزه دعوت کنید.

مواد لازم

رب گوجه ۴ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۴ عدد

روغن ۲-۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

قبل از این که بریم سراغ طرز تهیه املت قهوه خانه ای میخوام یه نکته رو بهتون بگم. اگه رب خانگی ندارید ولی دوست دارید املت شما طعم گوجه بیشتری داشته باشه میتونید دو عدد گوجه هم توی املت بزنید. اما گوجه باید توی این املت کاملاً له و پخته بشه. یعنی همون اتفاقی که توی تهیه رب گوجه طی ساعتها می افته. اما مطمئناً شما نمیخواین برای تهیه صبحانه ساعتها وقت بگذارید. بهتون قول میدم در عرض ۲۰ دقیقه به چیزی که میخواین برسین. فقط گوجه رو رنده کنید و ۲۰ دقیقه با کمی روغن و نمک روی شعله ملایم تفت بدید. بعد به جای دو قاشق از ربی که در این دستور استفاده شده از این پوره که ۲۰ دقیقه ای تهیه کردید استفاده کنید. به همین راحتی. حالا بریم سراغ مراحل تهیه املت با رب گوجه فرنگی. اگه گوجه ندارید یا نمیخواین اون ۲۰ دقیقه زمان اضافه رو بذارید با همون چهار قاشق ربی که توی مواد اولیه گفته شده کار رو ادامه بدید.

 طرز تهیه

 مرحله اول: دو سه قاشق روغن مناسب سرخ کردن کف تابه بریزید. تابه را روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید. ۲-۳ دقیقه تفت بدهید تا رب با روغن مخلوط و رقیق شود.

مرحله دوم: تخم مرغ ها را روی رب تفت داده شده بشکنید. حال، نمک و فلفل بپاشید. حدود ۳۰-۴۰ ثانیه صبر کنید تا تخم مرغ فقط کمی خودش را بگیرد.

 مرحله سوم: بعد از این مدت شروع کنید به هم زدن. تخم مرغ خیلی سریع سفت میشود. دست از هم زدن بر ندارید تا زمانی که املت آماده شود. زمانی املت آماده است که کاملاً پخته باشد ولی به هیچ وجه نباید حالت خشک پیدا کند.

املت قهوه خونه ای شما آماده است. یه بشقاب سبزی خوردن، پیاز و یه نون سنگک کنارش بگذارید و نوش جان کنید. واقعاً که خوردن چنین صبحانه ای صفا داره. نوش جان!

– این روش برای تهیه املت آتیشی توی طبیعت هم خیلی خوبه. این طوری دیگه لازم نیست گوجه و پیاز ببرید و خرد کنید. بنابراین املت با رب گوجه برای کوه یا سفر رفتن هم مناسب هست.

املت پنیری، یک پیش‌غذای لاکچری

در بین پیش غذا ها یا اردورهای رایج و راحتی که می تونیم تهیه کنیم اسم املت برامون خیلی آشناست و اصولا با ساده ترین مواد می شه املت های متنوعی درست کرد. تقریبا با هر ماده غذایی به خصوص انواع سبزیجات می شه املت لذیذ و خوشمزه ای درست کرد. از اونجایی که املت  غذایی سریع و فوریه هر شخصی با هر درجه از مهارت در آشپزی به راحتی می تونه املت رو درست کنه و حتی در وعده های غذایی نه تنها به عنوان پیش غذا بلکه به عنوان غذای اصلی و کامل سرو کنه. یکی از انواع مختلف املت،  املت پنیری (fromage omelette) است که به خاطر طعم و مزه خوب و شکل ظاهری متفاوتی که داره طرفداران زیادی داره که حتی اگر با حوصله و دقت و صرف زمان کافی تهیه اش کنیم میتونیم اون رو در میهمانی هامون به عنوان نوعی فینگر فود سرو کنیم و از خوردنش لذت ببریم.

برای تهیه املت پنیری  می تونیم از مواد دلخواه متفاوت استفاده کنیم تا هم از تهیه اش و هم از خوردنش لذت بیشتر ببریم. به همین منظور امروز تصمیم گرفتم روش تهیه املت پنیری ساده و خوشمزه رو آموزش بدم که تقریبا پایه این نوع املته ولی شما می تونید مواد دیگه ای رو هم با این مواد ترکیب کنید و مثلا املت سبزیجات پنیری، املت ژامبون پنیری، املت قارچ پنیری داشته باشید که خب هر کدوم طعم خاص خودش رو داره که حتما لذیذ و دلچسبه. امیدوارم دستور آشپزی امروز براتون الهام بخش ایده های متفاوت و قشنگ باشه و ازش لذت کافی ببرید.

مواد لازم

تخم مرغ درشت ۳ عدد

خامه پر چرب ۳ قاشق غذاخوری

پنیر چدار رنده شده ۱/۴ پیمانه

کره ۱ قاشق غذاخوری

آویشن، پونه و ریحانه خرد شده(خشک) به مقدار نیاز

نمک و فلفل به مقدار نیاز 

طرز تهیه 

مرحله اول: فر را با درجه ۱۸۰ درجه سانتی گراد کرم کنید.

مرحله دوم : تخم مرغ و خامه سنگین را با همزن برقی دو تا سه دقیقه بزنید تا مایه سبکی بدست آید.

 مرحله سوم: کره را درتابه نچسب قرار دهید و تابه را در فر بگذارید تا کره ذوب شود.

 مرحله چهارم: نمک و فلفل را به مایه خامه و تخم مرغ اضافه کنید. مواد را در تابه داخل فر بریزید و در فر را ببندید تا مایه کمی خودش را بگیرد.

 مرحله پنجم: مانند آنچه در تصویر می بینید مواد را به حالت دورانی و آرام از دیواره ها جدا کنید.

 مرحله ششم: پنیر رنده شدو سبزیجات خرد شده را روی تخم مرغ پخته بریزید و دوباره ظرف را در فر قرار دهید تا زمانی که پنیر آب شود و املت پنیری کاملا منسجم شود.

 اگر دوست دارید املت پنیری برشته داشته باشید چند دقیقه گریل فر را روشن کنید تا روی آن طلایی و برشته شود(این مرحله حساس است و باید در این زمان کنار فر باشید و املت را چک کنید تا نسوزد . تخم مرغ سریع می سوزد)

 نکات کلیدی

– در مرحله اول تخم مرغ را خوب بزنید تا کاملا سبک شود و حجم بگیرد چرا که روی کیفیت املت پنیری یعنی پوک و کرکی شدن آن تاثیر می گذارد.

– در املت پنیری از انواع ادویه و حتی از سیر هم می توان استفاده کرد.

– مراحل پخت را می توان روی اجاق گاز هم انجام داد.

املت قلبی، پیش‌غذایی مجلسی

اردورها پیش غذاهای متفاوتی هستند که با مواد اولیه بسیار ساده درست می شوند که اتفاقا خوشمزه و پرطرفدارند. در بین انواع بی شمار پیش غذا، املت همیشه یکی از محبوب ترین ها بوده که می توان انواع آن را به راحتی با مواد و سبزیجات گوناگون و البته تخم مرغ که پایه اصلی املت است تهیه کرد. روش تهیه املت کلاسیک را تقریبا همه می دانند و آن را جزو خوراک های دم دستی به حساب می آوریم اما اگر کمی حوصله به خرج دهیم و املت را در قالب های متفاوت و به اشکال متنوع تهیه کنیم آن وقت پیش غذا یا املت مجلسی خواهیم داشت که می توان به عنوان فینگرفود سرو کنیم. یکی از محبوبترین املت های فانتزی، املت قلبی است که برای تهیه اش نیاز به قالب های قلبی شکل داریم که به راحتی می توان از فروشگاه های متعدد  لوازم قنادی تهیه کرد.

املت قلبی از نظر مواد اولیه تفاوتی با انواع املت ندارد و تنها ظاهر زیبای آن است این املت قالبی را محبوب کرده است. این موضوع سبب شد تا تصمیم بگیریم در این نوشته شما عزیزان را با روش تهیه املت قلبی آشنا کنیم اما حتما می دانید که این مواد را می توانید در ظرف و قالب های متنوع و طبق سلیقه خودتان هم تهیه و سرو کنید.

مواد لازم

تخم مرغ ۲ عدد

پنیر چدار رنده شده ۱/۲ پیمانه

اسفناج خرد و پخته شده ۳ پیمانه

پیاز ۱ عدد

سیر یک حبه

شیر ۲ قاشق غذاخوری

گوجه خرد شده ۱/۲ پیمانه

کره ۲۵ گرم

روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: پیاز را به صورت نگینی، ریز خرد کنید. روغن و کره را در تابه بریزید و روی شعله قرار دهید تا گرم شود و سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید در حد طلایی شدن سرخ شود.

مرحله دوم: سیر را له یا ریز خرد کنید و به پیاز بیافزایید و کمی تفت دهید تا جایی که عطر آن بلند شود.

مرحله سوم: گوجه را با پیاز و سیر به همراه ادویه ها تفت دهید تا کمی سرخ شود و آب آن تقریبا کشیده شود.

مرحله چهارم: در این مرحله اسفناج را به مواد بیافزایید و کمی که تفت داده شد، مواد را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود.

مرحله پنجم: تخم مرغ و شیر را به وسیله همزن برقی بزنید تا جایی که به خوبی سبک و کف دار شود.

مرحله ششم: مواد املت قلبی را با تخم مرغ زده شده و پنیر مخلوط نمایید تا کاملا یکدست شود.

مرحله هفتم: قالب را با کمی روغن یا کره چرب کنید و ۱/۳ از هر قالب را با مواد پر کنید(کمی یا زیادی ارتفاع املت قالبی به سلیقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید املت نازکتری داشته باشید ۱/۲ قالب را پر کنید)

مرحله هشتم: قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا املت قلبی به خوبی بسته شود.(اگر دوست دارید روی املت برشته شود در انتهای کار گریل را روشن کنید فقط مراقب باشید و مدام املت را نگاه کنید چون تخم مرغ سریع می سوزد)

مرحله نهم: املت را پس از خنک شدن از قالب خارج کنید. زمانی که املت داغ است لبه ها را به وسیله چاقویی نوک تیز از دیواره قالب جدا کنید و صبر کنید تا خنک شود و سپس املت ها را به وسیله چاقو و چنگال به آرامی از قالب خارج کنید(اگر املت داغ را از قالب جدا کنید احتمال خرد شدن آن زیاد است پس عجله نکنید)

نکات کلیدی

در این املت می توان از انواع ادویه به دلخواه استفاده کرد.

اگر دوست دارید املت کمی منسجم تر باشد می توانید مقداری آرد سوخاری(۲ قاشق سوپخوری) به مواد اضافه کنید.

املت ژاپنی، سوشی تخم‌مرغ

تاماگویاکی، املت ژاپنی و یا سوشی تخم مرغ نام هایی است که به این املت خوشمزه و دل انگیز می دهند. طرز پخت املت ژاپنی انواع مختلفی دارد. اما ما در این دستور سعی کرده ایم آسان ترین و سریع ترین راه را برای درست کردن یک سوشی تخم مرغ جذاب بیاوریم. در تهیه تاماگویاکی اصل ژاپن، از چاشنی به نام داشی (dashi) استفاده می شود که به املت طعم خاصی می دهد. اگر به این استاک دسترسی ندارید، میتوانید از آب گوشت، مرغ یا سبزیجات و یا حتی شیر استفاده کنید.

در برخی روش های تهیه تاماگویاکی ژاپنی از پیازچه، هویج، پیاز رنده شده و دو قاشق غذاخوری شیر و مقداری فلفل هم استفاده می کنند که آن به نوعی رولت تخم مرغ و سبزیجات است. در دستور پخت املت ژاپنی ایران کوک نیازی به این مواد نیست و با کمی نمک و شکر طعم اصیل یک تاماگویاکی را خواهید چشید.

ظرف مخصوص تهیه کردن سوشی تخم مرغ میکی یاکی نام دارد که یک ماهیتابه مستطیل شکل است. شما میتوانید به جای آن از هر ماهیتابه مستطیلی که دارید، استفاده کنید. البته ماهیتابه باید نچسب باشد که در رول کردن سوشی شما مشکلی به وجود نیاید. با املت ژاپنی میتوانید روش های جدید تهیه املت آن هم به سبک ژاپن را امتحان کنید و مهارت خود را در آشپزی محک بزنید.

مواد لازم

تخم مرغ بزرگ ۴ عدد

شکر ۱ قاشق غذاخوری

سس سویا ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

روغن به میزان لازم

استاک ژاپنی (dashi) به میزان لازم

طرز تهیه

 مرحله اول: تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید. سس سویا، نمک، شکر و داشی یا ادویه های دلخواه را در حین بهم زدن تخم مرغ در کاسه بریزید. طوری تخم مرغ ها را بهم بزنید که فقط کف دار شوند و خیلی حباب نداشته باشند.

مرحله دوم: یک ماهیتابه نچسب مستطیل شکل بردارید تا کار برای رول کردن سوشی تخم مرغ راحت تر شود.

کف و لبه های ماهیتابه را با روغن چرب کنید. میتوانید به کمک یک دستمال کاغذی روغن را در همه قسمت های ماهیتابه پخش کنید.

 مرحله سوم: ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. به آرامی تخم مرغ را در ماهیتابه بریزید. در صورتی که در تخم مرغ حباب به وجود آمد؛ میتوانید حرارت آن را کمتر کنید.

 مرحله چهارم: ماهیتابه را کمی بچرخانید تا تخم مرغ در آن پخش شود. سرخ شدن تخم مرغ چند ثانیه زمان می برد. وقتی رنگ تخم مرغ مات و کدر شد و در زیر آن حباب به وجود آمد، املت ژاپنی آماده ی برداشتن از روی حرارت است.

 مرحله پنجم: به کمک یک کفگیر بزرگ و یک لیسک به آرامی تاماگویاکی را رول کنید. ماهیتابه را کمی تکان دهید تا املت راحت تر از لبه های ظرف جدا شود.

 مرحله ششم: املت ژاپنی را به طور کامل رول کنید. املت با حرارت باقی مانده در بافتش پخته می شود. اما اگر نگران خام بودن یا ریختن سوشی تخم مرغ هستید، میتوانید چند دقیقه ی دیگر در همان حالت آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. البته مراقب باشید املت شما نسوزد.

 مرحله هفتم: تاماگویاکی ژاپنی را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود. سپس به کمک یک چاقوی تیز از عرض برش بزنید و به قطعات کوچک تقسیم کنید. میتوانید املت ژاپنی را مانند ژاپنی ها با چاپستیک سرو کنید. نوش جان.

املت فرانسوی، صبحانه‌ای جذاب

تخم مرغ از مرسوم ترین خوراکی‌های صبحانه است که به شکل‌های مختلف سرو می‌شود. شاید رایج‌ترین روش سرو تخم مرغ به عنوان صبحانه املت باشد. برای تهیه املت هم راه و روش‌های مختلفی وجود دارد. املت فرانسوی یکی از این روش‌هاست. ویژگی اصلی املت فرانسوی شکل لوله‌ای آن است که مثل یک قاضی است و داخل آن با گوجه و پنیر و سبزی خوردن خرد شده پر می‌شود. برای پنیر می‌توانید از پنیر شیر بز، پنیر خامه‌ای یا حتی پنیر فتا استفاده کنید. ولی پنیرهای نرم و خامه مانند، طعم و بافت بهتری به املت می‌دهند. در ضمن، به جای گوجه تازه می‌توانید از رب یا گوجه خشک شده نیز استفاده کنید.

مواد لازم

تخم مرغ ۱ عدد

شیر ۱ قاشق غذاخوری

تره خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

ریحان خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

ترخون خرد شده ۱/۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

روغن برای چرب کردن تابه

پنیر خامه‌ای ۱ قاشق غذاخوری

گوجه ۱ عدد

طرز تهیه

ابتدا شیر، تخم مرغ، نمک و فلفل را داخل کاسه‌ای بریزید و با چنگال یا با همزن دستی بزنید تا حباب‌های کوچکی روی آن تشکیل شود (از هم زدن شدید و ایجاد شدن حباب‌های بزرگ خودداری کنید). نصف سبزی‌هایعنی تره، ریحان و ترخون را با تخم مرغ مخلوط کنید. در ظرف دیگری پنیر خامه‌ای را هم بزنید تا نرم شود و گوجه را نگینی خرد کنید و با آن مخلوط کنید و کنار بگذارید.

 یک قاشق روغن زیتون کف تابه بریزید و بگذارید روی شعله متوسط داغ شود (ترجیحاً از تابه کوچکی به قطر حدوداً ۱۲ سانت استفاده کنید، در غیر این صورت به نسبت بزرگی تابه مقدار بیشتری روغن بریزید). وقتی روغن داغ شد تابه را بچرخانید تا روغن به کل کف آن و بخشی از دیواره‌اش مالیده شود.

حال مخلوط تخم مرغ را وسط تابه بریزید و مجدداً حرکتی چرخشی در تابه ایجاد کنید تا تخم مرغ به دیواره‌ها برسد. اگر جایی حجم تخم مرغ زیاد است آن را با لیسک به بخش‌های خالی پخش کنید.

 وقتی به نظر می‌رسید یک طرف تخم مرغ پخته شده و رویش شروع به حباب زدن کرد آن را به کمک لیسک برگردانید. مخلوط پنیر و گوجه را وسط تخم مرغ بریزید و به صورت یک خط عمودی پخش کنید (مثل وقتی که می‌خواهید روی نان پنیر بمالید و آن را قاضی کنید). یک طرف تخم مرغ را روی پنیر و گوجه تا کنید. سپس با طرف دیگر هم همین کار را بکنید. املت فرانسوی شما آماده است. بقیه سبزیجات خرد شده را روی آن بریزید و آن را همراه با نان تست سرو کنید.

املت گوجه و اسفناج، ترکیبی از همه چیزهای خوشمزه

 املت گوجه و اسفناج چیزی بیشتر از یک املت معمولی است. ترکیب تخم مرغ، اسفناج، گوجه و بیکن یک وعده سالم و مغذی را برای شما فراهم می‌کند که به سادگی و در مدت زمان کمی آماده می‌شود. در ضمن می‌توانید علاوه بر اسفناج از سبزیجات دیگری مثل ریحان، جعفری و … هم در املت استفاده کنید. املت گوجه و اسفناج کمی ضخیم است و برای اینکه مغز آن پخته شود نیاز به دو مرحله پخت دارد. مرحله اول روی گاز انجام می‌شود و مرحله دوم در فر. با وجود این اگر چند تخم مرغ و کمی سبزیجات در یخچال داشته باشید تهیه آن تنها بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت وقت می‌گیرد. این املت برای وقتی که بخواهید برای عده زیادی صبحانه تهیه کنید هم بسیار مناسب است. چون تهیه آن بسیار ساده است و در عمل بعد از پخته شدن اسفناج فقط همه مواد روی هم ریخته و پخته می‌شوند.

مواد لازم

تخم مرغ ۸ عدد

کالباس بیکن سرخ شده ۴ ورقه (اختیاری)

اسفناج ۳-۴ پیمانه

گوجه ۱ عدد بزرگ

شیر ۱ قاشق غذاخوری

نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل ۱/۴ قاشق چایخوری

ریحان خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه 

ابتدا فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید گرم شود. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید. شیر، ریحان خرد شده، نمک و فلفل را نیز با آن میکس کنید و کنار بگذارید.

روغن زیتون را در یک تابه نچسب ریخته و روی شعله متوسط داغ کنید. سپس اسفناج را داخل تابه بریزید. ۳–۴ دقیقه تفت بدهید تا برگ‌های اسفناج پخته و چروکیده شوند. حال در صورت تمایل کالباس بیکن را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مخلوط تخم مرغ را به تابه اضافه کنید. گوجه را ورقه کنید و روی محتویات تابه بچینید. هر از گاهی با استفاده از کفگیر گوشه املت را بلند کنید تا تخم مرغ پخته نشده به زیر برود. وقتی املت خودش را گرفت تابه را به فر منتقل کنید. بگذارید ۱۲–۱۵ دقیقه در فر باقی بماند تا خوب پخته شود. املت گوجه و اسفناج را مثل پیتزا برش بزنید و سرو کنید.

املت یک نفره لیوانی مایکروفری، املتی فوری

املت لیوانی یک نفره خیلی راحت و در عرض دو دقیقه آماده می‌شود. فقط کافی است مواد را در ماگ یا لیوان مورد نظرتان بریزید و آن را در مایکروفر قرار دهید. املت لیوانی برای روزهایی که سرتان شلوغ است و وقت زیادی برای تهیه صبحانه ندارید عالی است. در ضمن فقط یک ظرف کثیف می‌شود و به این ترتیب نظافت هم سریع تمام می‌شود و می‌توانید در عین خوردن غذایی خوشمزه و سالم به سرعت سر وقت کارهای روزانه خود بروید.

برخلاف اکثر دستورهای مایکروفری که خیلی خوب از آب در نمی آیند و تنها مزیت آنها فوری بودنشان است، این مدل تخم‌مرغ خیلی نرم و خوشمزه است. در ضمن روغن کمی در تهیه آن استفاده می‌شود. فقط چند قطره روغن زیتون برای چرب کردن کف لیوان لازم هست. می‌توانید از اسپری روغن هم برای چرب کردن لیوان استفاده کنید که به این ترتیب روغن کمتری مصرف می‌شود. اگر از آن دست دوستانی هستید که کالری روزانه مصرفی خود را می‌شمارید، این غذا حدوداً ۲۰۰ کالری دارد. پس اگر مایکروفر، ماگ و تخم مرغ دارید، دست به کار شوید و فرصت را از دست ندهید. املت لیوانی یک نفره بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد.

مواد لازم

روغن زیتون به مقدار کافی

تخم مرغ ۲ عدد

شیر ۱ قاشق غذاخوری

پنیر چدار رنده شده ۱ قاشق غذاخوری

فلفل دلمه‌ای خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

تره یا ساقه پیازچه خرد شده ۱ قاشق چایخوری

نمک به مقدار کافی

فلفل سیاه به مقدار کافی

املت لیوانی یک نفره با مایکروفر

طرز تهیه

برای تهیه املت لیوانی از یک ماگ بزرگ یا لیوان از جنس غیرفلزی که مناسب قرار دادن در مایکروفر باشد استفاده کنید. ابتدا با اسپری کف ماگ را چرب کنید. یا چند قطره روغن زیتون کف آن بریزید و با دست تمیز یا قلموی آشپزی آن را روی سطح داخلی ماگ بمالید.

۲ عدد تخم مرغ را داخل ماگ بشکنید. یک قاشق شیر اضافه کنید و سپس با چنگال آن را هم بزنید و خوب مخلوط کنید.

پنیر رنده شده و سبزیجات خردشده را اضافه کنید. کمی نمک و فلفل بپاشید و مجدداً با چنگال هم بزنید تا مواد کاملاً میکس شوند.

حال ماگ را به مدت ۳۰ ثانیه داخل مایکروفر قرار دهید. آن را خارج کنید. هم بزنید و مجدداً ۳۰ ثانیه مایکروفر کنید. این کار را تکرار کنید تا املت به شکل دلخواه شما درآید. بسته به قدرت مایکروفر شما ممکن است املت لیوانی کمی زودتر یا دیرتر آماده شود.

نکته: می‌توانید از سزیجات دیگری که دوست دارید هم برای تهیه این املت استفاده کنید. همچنین می‌توانید سبزیجات را از روز قبل خرد کنید و در ظرفی دربسته داخل یخچال نگهداری کنید.

املت ماسالا، املتی پر از ادویه

غذاهای هندی در همه جای دنیا با طعم تند و پرادویه‌شان معروف شده‌اند. املت هندی ماسالا نیز مانند دیگر غذاهای هندی، پر از ادویه‌های معطر و تند است. حتی اسم املت ماسالا از نام ادویه‌های به کاررفته در آن یعنی گرام‌ماسالا گرفته شده است. این املت، یکی از خوشمزه‌ترین املت‌های بین‌المللی به شمار می‌رود که در آن از زردچوبه، زیره، گشنیز، چیلی و گرام‌ماسالا به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

مواد لازم

پیاز ۱/۲

گوجه فرنگی ۲ عدد

گشنیز تازه یک دسته

چیلی سبز ۱ عدد

تخم مرغ ۴ عدد

زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری

گرام‌ماسالا ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر زیره سبز ۱/۲ قاشق چایخوری

برگ اسفناج کوچک ۵۰ گرم

لیمو ۱/۲

کره ۱۰۰ گرم

 طرز تهیه

 پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. گوجه را دو نیم کنید، با قاشق دانه‌های گوجه را دربیاورید و دور بریزید؛ سپس گوجه را ریز خرد کنید. ساقه‌‌ها و برگ‌های گشنیز را نیز ریز خرد کنید. فلفل چیلی را دو نیم کنید ، دانه های آن را دور بیاندازید و فلفل را خرد کنید. 

تخم‌مرغ ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید. سپس نمک، پیاز، گوجه، گشنیز، چیلی، زردچوبه، گرام‌ماسالا و زیره را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. 

 برگ‌های اسفناج را در کاسه بریزید، با فشار دادن لیمو باندازه دلخواه آب لیمو به مخلوط اضافه کنید؛ و ظرف را کنار بگذارید. 

در ماهیتابه‌ای نچسب نصف کره را ریخته و روی حرارت ملایم آب کنید. سپس با ملاقه نصف مخلوط را در ماهیتابه بریزید. مخلوط را هم بزنید و ماهیتابه را کج کنید تا مایه بطور یکنواخت در همه جای ماهیتابه پخش شود. اجازه دهید املت چند دقیقه خوب بپزد. بعد آن را در ظرف سرو بسرانید. نصف املت را با برگ‌های اسفناج بپوشانید و سپس سمت دیگر املت را روی آن تا کنید. 

نصف دیگر مایه املت را نیز به همین ترتیب بپزید و بلافاصله بصورت گرم سرو کنید. 

املت بروکلی و پنیر، گزینه‌ای ایده‌آل برای دوستداران سبزیجات

املت بروکلی و پنیر در واقع نوعی کیش سبزیجات بدون خمیره. اگه دنبال غذا با بروکلی هستید این صبحانه انتخاب خوبی برای شروعه. بعد از اون اگه دوست داشته باشید میتونید غذاهایی مثل ساندویچ قارچ با سس پستوی بروکلی و استیک با بروکلی رو هم امتحان کنید.

مواد لازم

هویج متوسط ۲ عدد

بروکلی ریز شده ۱ و ۱/۲ لیوان

تخم مرغ ۶ عدد

شیر ۱/۲ لیوان

سس خردل ۱ قاشق

پنیر چدار رنده شده ۱ مشت

پیازکوچک ۱ عدد

نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

روغن زیتون ۳ قاشق

  طرز تهیه

هویج ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. یک تابه بردارید و هویج خرد شده و بروکلی ریز شده را همراه با نصف لیوان آب در تابه بریزید و روی حرارت معمول قرار دهید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید تا آنها به مدت ۱۰ دقیقه خوب آب پز شوند. ( اگر آب کشیده شد بازهم اضافه کنید.)

 تخم مرغها را بشکنید و با شیر و سس خردل و نمک خوب مخلوط کنید. پیاز را خرد کنید و درون مواد بریزید سپس مخلوط سبزیجات بخارپز شده و پنیر را اضافه کنید و همه مواد را باهم هم بزنید.

 3 قاشق روغن زیتون درون یک تابه نچسب بریزید و هنگامیکه کمی داغ شد مواد املت را درون آن بریزید و روی حرارت ملایم املت را بپزید. سفت شدن املت نهایتا ۸ تا ۱۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشد. سپس می توانید صبحانه مقوی و سالم را میل کنید!

املت کاهو و پنیر، املتی برای دوستداران طعم‌های ایتالیایی

کاهو جزو سبزیجاتی است که در انواع سالادها و پیش‌غذا به صورت خام استفاده می‌شود. اما می‌توان کاهو را در طیف متنوعی از غذاها به صورت پخته به کار برد. یکی از غذاهای خوشمزه‌ای که در آن کاهو پخته می‌شود، املت کاهو و پنیر است. این املت خوشمزه با تخم‌مرغ، کاهو، پیاز، پنیر موزارلا، تکه‌های فلفل و ادویه غذاهای ایتالیایی تهیه می‌شود و درست کردنش حتی ۱۰ دقیقه نیز طول نمی‌کشد.  البته در صورتی که ادویه غذاهای ایتالیایی نداشتید، به جای آن می‌توانید از سبزی‌های معطر مثل ریحان استفاده کنید.

مواد لازم

تخم مرغ زده شده : ۴ عدد

روغن زیتون : ۱ قاشق

پیاز کوچک خرد شده : ۱ عدد

کاهو خرد شده : ۴ تا ۶ برگ

پنیر موزارلا : ۱/۲ لیوان

تکه های فلفل قرمز : ۱ قاشق

ادویه غذاهای ایتالیایی : ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک : ۱/۳ قاشق چایخوری

فلفل سیاه : به مقدار لازم

طرز تهیه

 روغن زیتون را در تابه روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی روغن کمی داغ شد، پیازهای ریز شده و تکه های فلفل را در آن بریزید و کمی سرخ کنید. آنها را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید.

 کاهو را به تابه اضافه و چند دقیقه ای با پیاز ها مخلوط کنید و کمی حرارت را کم کنید.

 تخم مرغ ها را اضافه کنید و به آرامی املت را هم بزنید تا تخم مرغ کمی خودش را بگیرد و سفت شود، سپس پنیر موزارلا و بعد ادویه ایتالیایی، نمک و فلفل را اضافه کنید و غذا را سرو کنید.

 نکته: در صورتی که تهیه ادویه غذاهای ایتالیایی برایتان مشکل است، می توانید آن را از دستور غذایی حذف کنید و به جای آن از سبزیجات معطر خشک استفاده کنید.

املت کیسه‌ای، غذایی با روش پخت عجیب

بخش خیلی عمده ای از آشپزی خلاقیت و انجام کارهای خلاقانه است درست کردن املت کیسه ای هم یکی از این خلاقیت هاست. همانطور که از اسمش پیداست املتی است که در کیسه مخصوص پخت و پز و در آب در حال جوش پخته میشود.  عجیب به نظر می آید اما خیلی خوشمزه و هیجان انگیز است. و البته املتی است که بدون ذره ای کره و یا روغن آماده میشود پس میتواند یک غذای رژیمی و بسیار کم کالری باشد. درست کردن این املت کمتر از ۱۰ دقیقه زمان میبرد و به امتحان کردنش می ارزد.

درست کردن این املت بسیار ساده است البته کلاً املت یک غذای راحت و دم دستی است و هیچ جای شکی در آن نیست که بسیار خشمزه است. همراه ما طرز تهیه املت کیسه ای را بخوانید و از آن برای داشتن صبحانه ای خوشمزه و کم کالری استفاده کنید.

مواد لازم

تخم مرغ ۲ عدد

کالباس خرد شده به مقدار لازم

پنیر چدار رنده شده به مقدار لازم

پیاز کوچک خرد شده ۱ عدد

قارچ متوسط به مقدار لازم

فلفل سبز خرد شده به مقدار لازم

سس گوجه فرنگی به مقدار لازم

 طرز تهیه

 مرحله اول: برای درست کرن این املت یک قابلمه بردارید و آن را تا نصفه از آب پر بکنید. نیاز نیست قابله خیلی بزرگ باشد.

مرحله دوم: در یک نایلون مخصوص پخت و پز تخم مرغ ها را  بشکنید . کمی از بیرون آن هارا فشار دهید تا هم بخورند سپس به دلخواه با آن مواد اضافه کنید و کمی نمک و فلفل بپاشید درب کیسه را خوب ببندید و برای چند دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید.

وقتی املت شما در حرارت پخت و بسته شد آن را از قابلمه خارج کنید. با احتیاط کیسه را باز کنید و آن را در ظرف سرو مورد نظر بریزید. املت کیسه ای شما آماده است. نوش جان!

 نکات کلیدی

– این املت یک روش خیلی خوب برای خوردن تخم مرغ است مخصوصاً برای آنها که نمیخواهند غذاهای چرب بخورند و یا آنها که ناراحتی معده دارند و باید تا حد امکان از خوردن چربی پرهیز کنند و یا آنها که در یک رژیم سخت غذایی هستند.

– شما میتوانید از پنیر پیتزا، گوجه گیلاسی، انواع فلفل دلمه ای رنگی خورد شده، قارچ های ریز شده و حتی تکه های کالباس برای پختن این املت استفاده کنید.

– با اضافه کردن اسفناج به مواد اولیه ما املت اسفناج خوشمزه خواهید داشت.

– ریختن کمی پودر سیر و آویشن هم به این املت طعم خیلی خوبی میدهد. میتوانید این املت را به همراه سس برای عصرانه و یا سبزی خوردن  تازه برای صبحانه میل کنید.

– بسته به تعداد نفراتی که میخواهید املت را برای آنها سرو کنید مواد اولیه را کم و یا زیاد بکنید.

املت قارچ و پنیر، املتی سرشار از پروتئین

املت قارچ و پنیر از جمله انواع املت‌های خوشمزه و محبوبی است که می‌توانید آن را در وعده صبحانه میل کنید. طرز تهیه این املت بسیار آسان است و در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توانید آن را درست کنید. اسفناج، قارچ، تخم‌مرغ، پنیر چدار، پیاز و سیر مواد اولیه این املت هستند. قارچ و تخم‌مرغ هر دو سرشار از پروتئین هستند در نتیجه این املت دارای مقدار زیادی پروتئین است. اسفناج موجود در این املت نیز آن را غنی از فیبر و املاح معدنی کرده است.

مواد لازم

قارچ خرد شده ۲ لیوان

فلفل دلمه ای خرد شده ۱/۲ لیوان

تخم مرغ ۴ عدد

پنیر چدار رنده شده ۱/۴ لیوان 

اسفناج خرد شده ۱ لیوان

پیاز ۱ عدد

سیر ۴ حبه

طرز تهیه

 پیاز و سیر را خرد کنید و با مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت بگذارید و مواد را تفت دهید.

 پس از اینکه پیاز و سیر نرم شدند قارچ خرد شده و فلفل دلمه ای خرد شده را اضافه کنید ، تفت دهید تا قارچ و فلفل نرم شوند و آب غذا کشیده شود.

 اسفناج خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا اسفناج بپزد ( مقداری شوید خشک هم میتوانید اضافه کنید ) ، تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و بزنید تا یکدست شود.

 تخم مرغ های زده شده ، پنیر رنده شده ، نمک و فلفل را به سبزیجات اضافه کنید ، پس از اینکه تخم مرغ خودش را گرفت کمی مخلوط کنید سپس در ظرف بریزید و همراه با نان و سس دلخواه سرو کنید.

املت بادمجان رژیمی، غذایی ساده و خوشمزه

اگر دنبال غذای ساده و جدید برای شام هستید املت بادمجان را از دست ندهید. برای این غذای رژیمی به جز تخم مرغ و بادمجان به چیز دیگری نیاز ندارید. با پختن بادمجان در فر به جای سرخ کردن روغن خیلی کمی در املت به کار میرود و میتوانید از سالم بودن غذایتان اطمینان داشته باشید.

مواد لازم

بادمجان ۲ عدد

تخم مرغ ۲ عدد

نمک و فلفل به مقدار لازم

 طرز تهیه

 فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود سپس بادمجان ها را ۳۰ – ۴۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا نرم شوند ( اگر پس از این مدت بادمجان ها کاملا نرم نشدند میتوانید ۱۰ دقیقه دیگر بگذارید تا کباب شود ؛ بادمجان ها هرچه باریک تر باشند زودتر نرم و کبابی میشوند ).

 بادمجان های کباب شده را از فر خارج کنید ؛ ۱۰ دقیقه اجازه دهید بادمجان ها خنک شوند سپس پوست بادمجان ها را بکنید اما سر بادمجان ها را جدا نکنید ، بادمجان ها را با چنگال پهن کنید سپس روی آن ها نمک و فلفل بپاشید.

 ماهیتابه را چرب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود ؛ تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و با چنگال بزنید تا کف کند سپس بادمجان ها را به نوبت داخل تخم مرغ ها بزنید و داخل ماهیتابه بگذارید ، کمی صبر کنید تا یک طرف برشته شود سپس با کمک سر بادمجان ها انها را برگردانید تا طرف دیگر املت نیز بپزد و بهمراه سالاد گوجه فرنگی میل کنید.

املت بادمجان و گوجه‌فرنگی، شامی سبک و خوشمزه

ترکیب بادمجان و گوجه‌فرنگی در هر غذایی، آن را به وعده‌ای لذیذ و دلچسب تبدیل می‌کند. بنابراین غیرممکن است که املت بادمجان و گوجه‌فرنگی خوشمزه نباشد. این املت با بادمجان، تخم‌مرغ، سیر، آرد، جعفری و گوجه‌فرنگی درست می‌شود و پختش نیز به زمان زیادی نیاز ندارد. املت بادمجان و گوجه‌فرنگی، یک غذای کامل و مقوی است و می‌توانید آن را به عنوان شامی سبکو ساده  سرو کنید.

مواد لازم

بادمجان متوسط ۲ عدد

گوجه فرنگی بزرگ ۱ عدد

تخم مرغ ۴ عدد

سیر ۲ حبه

آرد ۱ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده مقداری

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 طرز تهیه

بادمجان ها را پوست بکنید و ۲۰ دقیقه داخل آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. سپس بشویید و خشک کنید و به صورت حلقه ای برش بزنید.

 داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. بادمجان های حلقه شده را در روغن بریزید و سرخ کنید، گوجه فرنگی را پوست بکنید و رنده کنید. سپس گوجه فرنگی ، سیر رنده شده و مقداری جعفری خرد شده را به بادمجان های سرخ شده اضافه و مخلوط کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب غذا کشیده شود.

 تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و آرد ، نمک ، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و بزنید تا تخم مرغ کف کند سپس به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و در ماهیتابه را بگذارید تا تخم مرغ ببندد. سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته شود و بهمراه نان سرو کنید.

املت امورایس مرغ و سبزیجات، املت ژاپنی محبوب

امورایس، نوعی املت ژاپنی و کره‌ای است که در این کشورها، طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این املت برنج سرخ‌شده را به همراه سبزیجات در لایه‌ای از تخم‌مرغ زده‌‌شده و پخته می‌پیچند و روی آن را با سس کچاپ تزیین می‌کنند. هنگامی که برنج‌تان زیاد آمد می‌توانید آن را با تخم‌مرغ، سینه مرغ، پیاز، شیر، پنیر چدار و سبزیجات ترکیب کنید و املت امورایس مرغ و سبزیجات خوشمزه‌ای درست کنید.

مواد لازم

تخم مرغ ۴ عدد

برنج پخته ۱ لیوان 

سینه مرغ ۱ عدد 

روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد

شیر ۲ قاشق غذاخوری

سبزیجات منجمد ( هویج . نخود فرنگی . ذرت ) ۱ لیوان

پنیر چدار مقداری

طرز تهیه

 روغن زیتون و پیاز خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس سینه مرغ خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید ( مرغ را ریز خرد کنید ).

 پس از اینکه رنگ مرغ تغییر کرد مخلوط سبزیجات منجمد ، نمک ، فلفل و ادویه های دلخواه را اضافه کنید. تفت دهید تا مواد به خوبی مخلوط شوند و بپزند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذرید.

 2 عدد تخم مرغ را داخل کاسه ای بشکنید و با چنگال بزنید تا یکدست شود. ماهیتابه را چرب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس تخم مرغ را داخل ماهیتابه بریزید و با چرخش ماهیتابه تخم مرغ را خوب پخش کنید ( برای هر املت ۲ تخم مرغ لازم است ).

در یک طرف تخم مرغ مقداری پنیر چدار رنده شده و نصف مخلوط گوشت و سبزیجات پخته شده بریزید ،  پس از اینکه تخم مرغ خودش را گرفت طرفی که خالی است را روی مواد بیاورید ( به اصطلاح تخم مرغ را تا بزنید ).

 پس از اینکه املت آماده شده در ظرف بریزید و با سس گوجه فرنگی و … تزیین و سرو کنید ، املت دوم را نیز به همین صورت آماده و سرو کنید.

املت نخودسبز، املتی سرشار از فیبر

املت از جمله غذاهای خوشمزه و سریع است که در زمان‌هایی که وقت زیادی برای آشپزی ندارید، می‌توانید به سراغ آن بروید. برای بیشتر ما ایرانی‌ها املت مترادف املت گوجه‌فرنگی است، اما املت تنوع زیادی دارد؛ برای ایجاد تنوع در رژیم غذایی‌تان می‌توانید انواع املت‌ها از املت ایتالیایی تا املت قارچ و پنیر را درست کنید و میل نمایید.

نخودسبز که یکی از مواد اولیه اصلی این املت است، ارزش غذایی فراوانی دارد. این دانه‌های  سبز سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند و کالری بسیار کمی دارند. پکتین و فیبر موجود در نخودسبز به کاهش کلسترول کمک می‌کنند و بدین وسیله از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز پیشگیری می‌کنند. استحکام استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، بهبود گوارش و تنظیم قند خون از دیگر مزایای خوردن نخودسبز برای سلامتی هستند. پس حتما املت نخودسبز را درست کنید و میل کنید و از مزایای آن برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.

روش اول: مواد لازم

نخودسبز پخته یا نیمه‌آماده ۱ لیوان

تخم‌مرغ ۴ عدد

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: تخم مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای بشکنید، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و کمی با چنگال بزنید تا تخم‌مرغ‌ها کف کنند. داخل ماهی‌تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. تخم‌مرغ‌های زده‌شده را داخل ماهی‌تابه پخش کنید.

 مرحله دوم: نخودفرنگی‌های پخته را روی تخم مرغ‌ها بریزید و ماهی‌تابه را تکان دهید. کمی صبر کنید تا املت خودش را بگیرد و بعد املت را تا نیمه تا کنید. پس از اینکه یک طرف املت طلایی شد، آن را  برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی شود.

روش دوم: مواد لازم

پیاز  1 عدد

نخودسبز پخته  2/3 لیوان

تخم‌مرغ  4 عدد

پنیر موزارلا رنده‌شده  100 گرم

برگ نعنا به مقدار لازم

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس، پیاز خردشده را در ماهی‌تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس نخودسبز پخته را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید، مقداری نمک و فلفل به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را با چنگال بزنید. پنیر موزارلا را به پیاز و نخودسبز بیفزایید و تخم‌مرغ‌های زده‌شده را روی مواد داخل ماهی‌تابه بریزید.

نعنای خردشده را روی املت بریزید و در ماهی‌تابه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها بپزند.

 سخن آخر

املت نخودسبز، غذایی خوشمزه و سریع است که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. این املت طرز تهیه آسانی دارد و درست کردنش به زمان زیادی نیاز ندارد. املت نخودسبز، غذایی کامل و مغذی است و می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا شام میل کنید.

در این مطلب با طرز تهیه املت نخودسبز به دو روش مختلف آشنا شدید. در روش اول این املت با نخودسبز، تخم‌مرغ و کمی روغن درست می‌شود که کالری کمی دارد. در دومین روش برای تهیه این املت علاوه بر تخم‌مرغ و نخودسبز به پنیر موزارلا، نعنا و پیاز نیاز دارید. در صورتی که از نخودسبز پخته و آماده برای پخت این املت استفاده کنید، درست کردن آن بیشتر از ۱۵ دقیقه طول نمی‌کشد. در صورت تمایل نیز می‌توانید سبزیجات دیگر مانند اسفناج و گوجه‌فرنگی را نیز به املت نخودسبز بیفزایید.

املت سوسیس و پنیر، غذایی با عطر و طعم پیتزا

سوسیس، از آن چیزهاست که در هر غذایی استفاده شود، آن را خوشمزه می‌کند. در نتیجه املت سوسیس و پنیر صددرصد خوشمزه‌ست. این املت با سوسیس، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیر، پیاز و پنیر پیتزا درست می‌شود. مواد اولیه استفاده شده در این املت باعث می‌شود، این غذا طعم و عطر پیتزا را داشته باشد.

املت سوسیس پنیر و املت طرز تهیه آسانی دارد و درست کردنش به زمان کمی نیاز دارد. تنوع سبزیجات و استفاده از تخم‌مرغ در این املت، آن را به وعده‌ای کامل و مغذی تبدیل کرده است. املت پنیر و سوسیس علاوه بر این‌که طعم لذیذ و طرز تهیه آسانی دارد، از ظاهری جذاب نیز برخوردار است.

مواد لازم

سوسیس ۵ عدد 

سیب زمینی ۲ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

پنیر پیتزا چند ورقه

تخم مرغ ۵ عدد 

فلفل دلمه ای ۱ عدد

پیاز ۲ عدد 

سیر ۳ حبه

نمک و فلفل مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: پیاز و سیر را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی را نگینی خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه کنید. فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی را کمی تفت دهید تا نرم شوند.

 مرحله دوم: سوسیس‌ها و گوجه فرنگی‌ها را خرد کنید، آن‌ها را به مواد اضافه نمایید و تفت دهید تا آب گوجه‌فرنگی کشیده شود.

 مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را درون کاسه‌ای بشکنید، نمک و فلفل بزنید و مخلوط کنید. سپس، تخم‌مرغ‌های زده شده را روی تمام مواد بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تخم مرغ‌ها ببندند.

مرحله چهارم: پس از بسته شدن تخم‌مرغ‌ها، قابلمه را از روی حرارت بردارید و ورقه‌های پنیر را روی مواد قرار دهید تا پنیر با حرارت آن‌ها آب شود.

 سخن آخر

املت سوسیس و پنیر، املتی خوشمزه و جذاب است و طرز تهیه آسان و ساده‌ای دارد. این املت با سوسیس، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گوجه‎‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیر و پیاز درست می‌شود. مواد اولیه استفاده شده در این املت، عطر و طعمی مانند پیتزا به آن می‌دهد.

برای درست کردن املت سوسیس و پنیر ابتدا سیر و پیاز را خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس، خرد شده را به مواد بیفزایید و تفت دهید. در ادامه گوجه‌فرنگی‌های خردشده را روی مواد بریزید و تفت دهید تا آب‌شان کشیده شود. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بزنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ‌های زده‌شده را روی مواد بریزید تا ببندند. پس از بستن تخم‎مرغ‌ها، حرارت را خاموش کنید و ورقه‌های پنیر را روی مواد بگذارید تا آب شوند.

املت گوجه کبابی، املتی رژیمی

کمتر کسی تصور می‌کند فقط با ترکیب تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی بشود پیش‌غذای جذابی مثل املت گوجه‎‌فرنگی کبابی درست کرد. این املت خوشمزه با چند ماده اولیه درست می‌شود که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود و طرز تهیه آسان و راحتی دارد. این املت دلچسب و مقوی را می‌توانید به عنوان صبحانه یا پیش‌غذا سرو کنید.

برای درست کردن املت گوجه کبابی در روش اول به فر نیاز دارید، اما املت گوجه کبابی در روش دوم را می‌توانید با کباب‌پز و اجاق گاز درست کنید. این املت خوشمزه، یک غذای کامل و مقوی است و مقدار زیادی پروتئین، ویتامین، املاح معدنی و فیبر دارد. املت گوجه کبابی را درست کنید تا هم از مزه معرکه‌اش لذت ببرید هم از مواد مغذی‌اش بهره‌مند شوید.

روش اول: مواد لازم

گوجه فرنگی

تخم مرغ

نمک

فلفل

روغن زیتون

طرز تهیه

مرحله اول: سر گوجه‌فرنگی‌ها را جدا کنید و داخل گوجه‌ها را خالی کنید؛ داخل گوجه‌فرنگی‌ها را باید به صورتی خالی کنید که تخم‌های گوجه‌فرنگی خارج شود و گوشت آن باقی بماند.

 مرحله دوم: داخل گوجه‌فرنگی‌ها نمک و فلفل بپاشید. کف سینی فر را چرب کنید و گوجه‌فرنگی‌ها را کف آن بچینید و درون هر گوجه‌فرنگی ۱ عدد تخم‌مرغ بشکنید.

 مرحله سوم: سینی را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید گوجه‌فرنگی‌ها با حرارت فر، کبابی و نرم شوند و تخم مرغ‌ها بپزند. پس از آماده شدن املت، سینی را از فر خارج کنید و مقداری روغن زیتون یا کره روی تخم‌مرغ‌ها بریزید و به همراه نان سرو کنید.

روش دوم: مواد لازم

گوجه‌فرنگی ۴ عدد

تخم‌مرغ ۲ عدد

رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

کره ۳۰ گرم

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: برای تهیه این املت ابتدا گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و به سیخ بکشید. سپس سیخ گوجه‌ها را روی کباب‌پز کباب کنید. البته می‌توانید گوجه‌ها را با استفاده از شعله پخش‌کن روی اجاق گاز نیز کباب کنید.

پوست گوجه‌فرنگی‌های کباب شده را بگیرید و آن‌ها را با یک چاقو ساطوری کنید.

مرحله دوم: مقداری روغن داخل ماهی‌تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. گوجه‌های ساطوری را داخل ماهی‌تابه بریزید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. سپس، رب گوجه‌فرنگی را به گوجه‌های داخل ماهی‌تابه بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

 مرحله سوم: کره را به چند تکه تقسیم کنید و روی مواد داخل ماهی‌تابه قرار دهید تا آب شوند. تخم‌مرغ‌ها را نیز روی مواد بشکنید و اجازه دهید، بپزند. در آخر نمک و فلفل را روی املت خوشمزه‌تان بپاشید و میل کنید.

 سخن آخر

املت گوجه کبابی، املت جذابی است که از ترکیب تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی درست می‌شود. این املت خوشمزه فقط با چند ماده اولیه درست می‌شود که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و طرز تهیه ساده‌ای دارد.

در این مطلب با طرز تهیه املت گوجه کبابی به دو روش متفاوت آشنا شدید. در روش اول تهیه املت گوجه کبابی، داخل گوجه‌فرنگی‌ها را خالی می‌کنند و تخم‌مرغ‌ها را داخل آن‌ها می‌شکنند. سپس گوجه‌فرنگی‌های پر شده با تخم‌مرغ را روی سینی می‌چینند و داخل فر قرار می‌دهند تا بپزند.

در روش دوم تهیه املت گوجه‌فرنگی کبابی ابتدا گوجه‌فرنگی‌ها را روی کباب‌پز کباب می‌کنند. سپس پوست گوجه‌فرنگی‌ها را می‌گیرند و آن‌ها را ساطوری می‌کنند. گوجه‌فرنگی‌های ساطوری را در ماهی‌تابه و روی حرارت قرار می‌دهند تا آبشان کشیده شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه می‌کنند و کره را روی آن‌ها می‌ریزند. در آخر نیز تخم‌مرغ‌ها را روی مواد می‌شکنند.

املت سبزیجات پنیری، املتی برای دوستداران سبزیجات

در روزهایی که وقت کافی برای آشپزی ندارید، می‌توانید به سراغ درست کردن انواع املت بروید. املت‌ها علاوه بر این‌که غذاهایی سریع و فوری هستند، از تنوع زیادی نیز برخوردارند. البته این غذاهای فوری و خوشمزه را می‌توانید با استفاده از صیفی‌جات و سبزیجات، مقوی‌تر و سالم‌تر کنید.

 خواص سبزیجات املت پنیری

قارچ، پیازچه، جعفری و فلفل دلمه‌ای از جمله سبزیجاتی هستند که در املت سبزیجات پنیری استفاده می‌شوند و هر یک از آن‌ها دارای خواص زیادی برای سلامتی هستند. قبل از این‌که به سراغ طرز تهیه املت سبزیجات پنیری خوشمزه و جذاب‌مان برویم، با خواص و مزایای خوردن سبزیجات موجود در این املت آشنا می‌شویم.

قارچ سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و خوردنش به کاهش کلسترول، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و پیشگیری از برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. فلفل دلمه‌ای موجود در این املت نیز دارای مقدار قابل توجهی ویتامین ث است که با مسدود کردن آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به پیشگیری از سرطان‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای هم به کاهش وزن کمک می‌کند هم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

خب حالا برویم سراغ خواص پیازچه برای سلامتی. پیازچه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گوگردی است که منجر به پیشگیری از سرطان‌ها و پاک‌سازی کبد می‌شوند. کاهش قند خون، مبارزه با عفونت، کاهش چربی و جوان‌‌سازی پوست از دیگر مزایای پیازچه برای سلامتی هستند. جعفری نیز منبعی غنی از ویتامین ث، ویتامین آ، آهن، مس و فولات است و خوردنش موجب تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان، محافظت از قلب و مبارزه با کم‌خونی می‌شود.

مواد لازم

تخم‌مرغ ۵ عدد

کالباس ۳ ورقه

فلفل دلمه‌ای ۱/۲ پیمانه

قارچ ۱/۲ پیمانه

پنیر چدار ۱/۲ پیمانه 

پیازچه  1/2 پیمانه

کره، جعفری، نمک و فلفل به مقدار لازم

 طرز تهیه 

مرحله اول: تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و به آن نمک و فلفل اضافه کنید. سپس، مخلوط تخم‌مرغ‌ها را با چنگال خوب بزنید تا کف کنند.

مرحله دوم: سبزیجات و کالباس را خرد کنید. داخل ماهی‌تابه کمی کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از داغ شدن کره، تخم‌مرغ‌های زده‌شده را در کف تابه پخش کنید.

پیازچه، فلفل دلمه‌ای، قارچ و کالباس را روی تخم مرغ‌ها بریزید و روی آن‌ها پنیر بپاشید.

مرحله سوم: پس از این‌که یک طرف تخم‌مرغ بسته شد، آن را برگردانید(سبزیجات و پنیر در کف ماهی‌تابه قرار می‌گیرند). پس از این‌که تخم‌مرغ کمی پخته شد و پنیر نیز آب شد، املت شما آماده سرو است.

املت را داخل ظرف بریزید و روی آن پیازچه و جعفری خردشده بپاشید. املت را تا بزنید و دوباره روی آن مقداری پیازچه و جعفری بپاشید.

 نکات کلیدی

– پنیر چدار این املت را می‌توانید با پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا جایگزین کنید. به جای کالباس نیز می‌توانید از سوسیس استفاده کنید.

– حرارت گاز هنگام پخت این املت باید ملایم باشد.

 سخن آخر

املت سبزیجات پنیری، املتی خوشمزه و فوری است که برای درست کردنش از سبزیجات متنوع استفاده می‌شود. ترکیب سبزیجات با پنیر چدار در این املت، طعمی مانند پیتزا به آن می‌دهد که غیرممکن است دوستش نداشته باشید.

در اولین مرحله برای درست کردن این املت باید تخم‌مرغ‌ها را با نمک و فلفل مخلوط کنید و با چنگال بزنید. سپس، کالباس و سبزیجات را خرد کنید. کره را نیز در ماهی‌تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از داغ شدن کره، تخم‌مرغ‌های زده‌شده را در کف ماهی‌تابه پخش کنید و پیازچه، فلفل دلمه‌ای، قارچ و کالباس را روی تخم مرغ‌ها بریزید و روی آن‌ها پنیر بپاشید. پس از بسته شدن تخم‌مرغ‌ها، املت را برگردانید و اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها خوب پخته شوند. املت پخته‌شده را در ظرف بریزید و روی آن پیازچه و جعفری خردشده بپاشید. سپس، املت را تا بزنید و دوباره روی آن پیازچه و جعفری بپاشید.

املت خرما، بمب انرژی

صرف یک صبحانه کامل و مقوی، ضامن داشتن یک روز خوب است و انرژی زیادی برای انجام فعالیت‌های روزانه به شما می‌دهد. احتمالا شما هم با من موافقید که املت‌ها جزو مقوی‌ترین و دلچسب‌ترین صبحانه‌ها هستید و درست کردن آن‌ها نیز زمان زیادی نمی‌برد. امروز قصد داریم طرز تهیه یک املت بسیار ساده و راحت را آموزش دهیم که صبحانه‌ای فوق‌العاده است؛ املت خرما، یکی از غذاهای محلی استان اردبیل است که در بین اهالی این استان با نام قیساوا مشهور است. ترکیب تخم‌مرغ با خرما در این املت، آن را به یک غذای کامل و بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

 خواص خرما

خرما از معدود میوه‌هایی است که به دلیل داشتن انواع مواد مغذی، یک غذای کامل محسوب می‌شود. خرما دارای انواع ویتامین‌ها، فیبر و کربوهیدرات است و یکی از بهترین و مقوی‌ترین میوه‌های خشک محسوب می‌شود. این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین‌های گروه ب، آ و کا است؛ این ویتامین‌ها موجب استحکام استخوان‌ها و بهبود بینایی می‌شوند. همچنین فیبر موجود در خرما به سلامت روده، کاهش میزان کلسترول و پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های روده و معده کمک می‌کنند.

کلسیم، پتاسیم، آهن، پروتئین، پروتئین، منگنز، فسفر، مس و گوگرد نیز از مواد معدنی مهم موجود در خرما هستند و موجب بهبود سلامت عمومی بدن و ارتقای سیستم ایمنی می‌شوند. پیشگیری از التهاب، سلامت مغز، تنظیم فشار خون، افزایش انرژی و درمان کم‌خونی از دیگر مزایای خوردن خرما برای بدن هستند

مواد لازم

خرما ۱۲ عدد

تخم‌مرغ ۶ عدد

مغز گردو  6 عدد

کره ۱ قاشق غذاخوری

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: ابتدا هسته خرماها را در بیاورید و آن‌ها را با دست به چند قسمت تقسیم کنید. گردوها را نیز با دست‌تان خرد کنید.

مرحله دوم: مقداری کره در ماهی‌تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از آب شدن کره، خرماها را داخل ماهی‌تابه بریزید و با حرارت کم تفت دهید.

 مرحله سوم: تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند. بعد از این‌که رنگ خرماها کمی تیره شد، تخم‌مرغ‌ها و گردو را داخل ماهی‌تابه بریزید و نمک و فلفل اضافه کنید. بعد از پختن تخم‌مرغ‌ها، املت را به همراه نان سرو کنید.

نکات کلیدی

-در صورت تمایل می‌توانید گردو را حذف کنید. همچنین می‌توانید به جای کره از روغن کنجد استفاده کنید.

-این املت را باید با حرارت ملایم درست کنید زیرا خرما به دلیل داشتن قند، زود می‌سوزد.

-در صورت تمایل می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را بدون هم زدن مستقیم، در ماهی‌تابه بشکنید.

 سخن آخر

خوردن یک صبحانه کامل و مقوی، ضامن داشتن یک روز خوب است و انرژی زیادی برای کارهای روزانه فراهم می‌کند. انواع املت بهترین انتخاب برای وعده صبحانه هستند، زیرا دارای مواد مغذی فراوانی هستند. املت خرما، یکی از انواع املت است که در کنار داشتن مواد مغذی فراوان، طرز تهیه آسانی دارد.

در اولین مرحله برای تهیه املت خرما باید هسته خرماها را درآورید و به چند تکه تقسیم‌شان کنید. گردوها را نیز با دست خرد کنید. در ادامه کره را در ماهی‌تابه بریزید و خرماها را در کره تفت دهید. بعد از سرخ شدن خرما نیز تخم‌مرغ‌های زده‌شده و گردوها را داخل ماهی‌تابه بریزید و نمک و فلفل را اضافه کنید. به همین راحتی املت خرمای خوشمزه و مقوی شما آماده است. ترکیب تخم‌مرغ و خرما در این املت، آن را به یک وعده غذای سوپرمقوی تبدیل می‌کند.

 املت اسفناج و پنیر، سرشار از فیبر و مواد مغذی

یک روز خوب با یک صبحانه مقوی و کامل شروع می‌شود. انواع املت‌ها، بهترین انتخاب برای سرو در صبحانه هستند و باعث می‌شوند تا اواسط روز سیر بمانید. ما در این دستور می‌خواهیم طرز تهیه املت اسفناج و پنیر را آموزش دهیم که صبحانه‌ای فوق‌العاده است.

املت اسفناج و پنیر هم خوشمزه است هم سرشار از پروتئین، ویتامین‌ و املاح معدنی. استفاده از اسفناج در این املت نیز باعث می‌شود دارای مقدار زیادی فیبر باشد. فیبر موجود در اسفناج به پایین نگهداشتن قند خون، هضم بهتر غذا، جلوگیری از یبوست و احساس سیری طولانی‌مدت کمک می‌کند. همچنین اسفناج دارای مقادیر زیادی ویتامین ث، ویتامین ای، سلنیوم، منگنز و بتاکاروتن است که همگی برای بدن مفید هستند.

مواد لازم

تخم‌مرغ ۴ عدد

شیر کم‌چرب ۱ لیوان

  اسفناج خرد شده ۵۰۰ گرم

کره ۲ قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی ۲ عدد

پنیر پیتزا رنده‌شده ۱۰۰ گرم 

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

پودر سیر نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

مرحله اول: اسفناج و گوجه‌فرنگی را خرد کنید. اسفناج و گوجه‌فرنگی‌های خردشده را داخل ماهی‌تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس کره و نمک را به مواد اضافه کنید و ۵ دقیقه تفت دهید.

مرحله دوم: ۲/۱ لیوان آب داخل ماهی‌تابه را بریزید و در ظرف را بگذارید تا مواد حدود ۱۰ دقیقه بپزند. بعد از ۱۰ دقیقه در ظرف را باز بگذارید، حرارت را زیاد کنید و مواد را تفت دهید تا آب‌شان کشیده شود. سپس مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شوند.

مرحله سوم: تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای بریزید و شیر، پودر سیر، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید. مواد را با چنگال مخلوط کنید تا مایه یکدست شود.

مرحله چهارم: کف ماهی‌تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. مخلوط تخم‌مرغی را داخل ماهی‌تابه بریزید و با حرکت دادن ظرف، آن را خوب پخش کنید.

مخلوط اسفناج و گوجه‌فرنگی را با پنیر مخلوط کنید و روی املت بریزید. صبر کنید تخم‌مرغ خودش را بگیرد و حباب بزند. سپس، به آرامی نصف تخم‌مرغ را روی خودش برگردانید؛ چندبار این طرف و آن طرف کنید تا کاملا طلایی شود و بعد، در ظرف را بگذارید تا پنیر پیتزا ذوب شود.

 نکات کلیدی

-به جای پنیر پیتزا می‌توانید از پنیر موزارلا در این دستور پخت استفاده کنید.

-در صورت تمایل در تهیه املت اسفناج و پنیر می‌توانید از پیاز داغ نیز استفاده کنید.

سخن آخر

املت اسفناج و پنیر از آن صبحانه‌هاست که روزتان را می‌سازد. این املت خوشمزه سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین اسفناج موجود در این املت دارای مقادیر زیادی فیبر است که به پایین نگهداشتن قند خون، هضم بهتر غذا، جلوگیری از یبوست و احساس سیری طولانی‌مدت کمک می‌کند.

برای درست کردن املت خوشمزه اسفناج و پنیر ابتدا باید گوجه‌فرنگی و اسفناج را با نمک، کره و کمی آب بپزید. سپس تخم‌مرغ‌ها را با شیر، پودر سیر، نمک و فلفل مخلوط کنید و با چنگال بزنید تا مایه یکدست شود. در آخر مایه تخم‌مرغ را در ماهی‌تابه بپزید و مخلوط گوجه ‌فرنگی و اسفناج با پنیر را روی آن بریزید.

املت انار، املتی خوش‌رنگ و جذاب

املت، غذایی ساده و مقوی است که اغلب در وعده صبحانه سرو می‌شود. انواع املت در کشورهای مختلف با مواد اولیه متنوع تهیه می‌شوند که پایه همه آن‌ها تخم‌مرغ است. در کشور ما نیز املت‌های خوشمزه و هیجان‌انگیزی در مناطق مختلف درست می‌شوند. املت انار، غذای محلی خطه شمال کشورمان است که با انار ترش و رب انار تهیه می‌شود و در کنار نان یا برنج کته سرو می‌شود.

وجود دانه‌های انار در این املت باعث شده است این غذا سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی باشد. همچنین انار دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از قلب و پیشگیری از پیری کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار در پیشگیری از پیری و درمان عارضه‌های پوستی نیز موثر هستند. این میوه فوق‌العاده به کاهش فشار خون، مبارزه با دردهای مفصلی، جلوگیری از کم‌خونی و بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند.

مواد لازم

انار ترش ۳ عدد

پیاز  3 عدد

سیر ۵ حبه

تخم مرغ ۳ عدد 

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول: ابتدا انارها را دانه کنید و در ظرفی بریزید. برای جدا کردن دانه‌های انار باید انار را از وسط نصف کنید. سپس، آن را در کف دست‌تان بگیرید و با قاشق به پشتش ضربه بزنید تا دانه‌‌های آن کف دست‌تان بریزد.

مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و ۱ دقیقه با چنگال مخلوط کنید.

مرحله سوم: سیر و پیاز را خرد کنید. در ماهی‌تابه روغن بریزید و پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. پس از طلایی شدن سیر و پیاز باید انار، فلفل و نمک را اضافه کنید. مایه انار را کمی تفت دهید تا انارها نرم شوند.

مرحله چهارم: بعد از نرم شدن انارها، تخم‌مرغ‌ها را روی مواد بریزید و به آرامی هم بزنید تا خودشان را بگیرند. املت انار جذاب‌تان آماده است.

 نکات کلیدی

-در صورت تمایل می‌توانید در تهیه املت انار از یک قاشق غذاخوری رب انار استفاده کنید. فقط قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها، باید رب انار را به مواد بیفزایید و تفت دهید.

-در این دستور پخت می‌توانید پیاز را حذف کنید یا آن را با پیازچه جایگزین کنید.

 سخن آخر

در همه جای دنیا املت‌ها با مواد اولیه مختلف به شکل‌های متنوعی درست می‌شوند که پایه همه آن‌ها تخم‌مرغ است. در کشور ما نیز انواع املت در مناطق مختلف درست می‌شوند. املت انار، غذای هیجان‌انگیز خطه شمال کشورماست که با انار ترش و رب انار درست می‌شود.

برای درست کردن املت انار ابتدا باید انارها را دان کنید. سپس سیر و پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. بعد از طلایی شدن سیر و پیاز نیز دانه‌های انار را همراه با نمک و فلفل اضافه کنید. بعد از نرم شدن دانه‌های انار نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ‌های زده‌شده است.

رولت تخم‌مرغ و سبزیجات، املتی شیک و مجلسی

رولت تخم‌مرغ و سبزیجات، املتی شیک و مجلسی است و طرز تهیه بسیار آسان و راحتی دارد. برای درست کردن این املت خوشمزه باید تخم‌مرغ، هویج رنده‌شده، پیازچه خردشده، نمک و فلفل را مخلوط کنید. سپس مخلوط را کف ماهیتابه داغ پهن کنید و پس از این‌که مخلوط کمی خودش را گرفت، آن را رول کنید. به همین راحتی رولت تخم‌مرغ و سبزیجات‌تان آماده می‌شود.

مواد لازم

تخم مرغ ۶ عدد 

هویج ۱ عدد 

پیازچه ۱ عدد 

نمک و فلفل سیاه مقدار لازم

طرز تهیه

 تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و نمک و فلفل را اضافه کنید و با همزن یا چنگال بزنید تا یکدست شوند. سپس هویج پوست کنده و رنده شده و پیازچه خرد شده را اضافه و مخلوط کنید ( از قسمت سبز پیازچه استفاده کنید.)

 ماهیتابه را چرب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و پس از اینکه داغ شد مخلوط تخم مرغی را داخل آن بریزید و پخش کنید تا به صورت لایه ای نازک شود. 

پس از اینکه تخم مرغ خودش را گرفت به آرامی از یک طرف با کمک قاشق رول کنید ( دقت کنید برای رول کردن املت باید نیم پز شده باشد ، اگر املت کامل بپزد در زمان رول کردن شکسته خواهد شد). 

پس از اینکه تخم مرغ را کامل رول کردید ۱ – ۲ دقیقه حرارت دهید تا مغز پخت شود سپس به آرامی داخل ظرف بگذارید و پس از اینکه رولت کمی خنک شد برش بزنید و سرو کنید.

نکات کلیدی

میتوانید مقداری پنیر چدار رنده شده نیز به مواد رولت اضافه کنید ، دقت کنید که برای تهیه رولت لایه ای که در ماهیتابه می ریزید نازک باشد اگر ماهیتابه تان کوچک است در چند نوبت رولت را آماده کنید.

رول ژامبون و تخم‌مرغ، فینگرفودی جذاب

برخلاف رولت کالباس در رول ژامبون و تخم مرغ از نان استفاده نمیشود. این رول های خوشمزه از سه لایه تخم مرغ، ژامبون و پنیر تشکیل میشوند. در نتیجه به عنوان صبحانه یا میان وعده به خصوص برای بچه ها عالی هستند. البته توصیه میکنم از ژامبون مرغ خانگی استفاده کنید که خیلی سالم تر هست. با برش زدن آن به شکل رولت های کوچک میتوانید رول ژامبون و تخم مرغ را به عنوان فینگرفود هم سرو کنید. در ضمن میتوانید یک لایه کاهو هم به رول اضافه کنید. البته در این صورت باید بلافاصله مصرف شوند.

مواد لازم

تخم مرغ ۶ عدد

نمک و فلفل به مقدار کافی

کره ۲ قاشق غذاخوری

پنیر چدار ۴ ورقه

ژامبون گوشت ۴ ورقه

طرز تهیه

تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید. ۴ قاشق چایخوری (۲۰ میلی لیتر) آب، کمی نمک و فلفل اضافه کنید. با چنگال به خوبی هم بزنید. ۱ قاشق از کره را در یک تابه ۲۵ سانتی بریزید و روی شعله ذوب کنید. نیمی از تخم مرغ زده شده را اضافه کنید و با یک حرکت چرخشی آن را در سطح تابه پخش کنید.

پس از یکی دو دقیقه که تخم مرغ تا حدودی خودش را گرفت آن را با احتیاط برگردانید. یکی دو دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید تا کاملاً پخته شود. آن را به تخته برش منتقل کنید. با تخم مرغ و کره باقیمانده یک نیمروی دیگر به همان روش درست کنید.

روی هر املت کالباس بچینید. طوری که تقریباً سطح آن از ژامبون پوشیده شود. سپس ورقه های پنیر را روی آن قرار دهید. از گوشه تخم مرغ شروع به رول کردن کنید. روی ژامبون و تخم مرغ باید کاملاً به هم فشرده باشد. پس تا میتوانید سفت رول کنید.

هر رول ژامبون و تخم مرغ را به هشت قسمت مساوی برش بزنید. و در صورت تمایل هر رولت را با خلال دندان فیلکس کنید.

نکات کلیدی

– به جای ژامبون گوشت میتوانید از ژامبون مرغ یا بوقلمون هم استفاده کنید.

– به جای پنیر چدار میتوانید از انواع دیگر پنیر ورقه ای هم استفاده کنید.

– به جای استفاده از پنیر ورقه ای میتوانید مقداری پنیر لبنه یا پنیر خامه ای روی ژامبون ها بمالید.

– بسته به سایز ورقه ها ممکن است تعداد بیشتری ژامبون و پنیر لازم شود. مواد باید تقریباً سطح نیمرو (به جز حاشیه آن) را بپوشانند.

– میتوانید به مواد نیمرو یک قاشق خامه و مقداری تره خرد شده هم استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=3615

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.