تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
2
بخش دوم؛

جذاب‌ترین سریال‌های تاریخی ـ ایرانی کدامند؟

  • کد خبر : 2390
  • 11 دی 1401 - 14:24
جذاب‌ترین سریال‌های تاریخی ـ ایرانی کدامند؟
جیران از بهترین سریال های تاریخی ایرانی درباره زندگانی ناصرالدین شاه و عشق او به زنی به نام خدیجه ملقب به جیران است. جیران دختر بخت برگشته ای است که در آتش حسادت حرمسرا می‌سوزد‌.

کارنامه سینما و تلویزیون ما مملو از آثاریست که اصولا تعدادی کارگردان محدود در آن فعال هستند و به جرات می توان گفت کشور ما در این ژانر موفق و صاحب امضا است.

گر چه سریال های تاریخی در بحث تولید مخاطرات بسیاری دارد و معمولا فیلم های تولیدی برای ساخت این دست آثار رغبت چندانی ندارند با این حال باید گفت یکی از ژانر های پرطرفدار در گونه آثار نمایشی ساخت سریال ها و فیلم های تاریخی است که در کشور ما جدا از آثار کلاسیک، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر نیز مد نظر است و معمولا با وسواس بسیار در انتخاب قصه، شخصیت، کارگردان و حتی عوامل ساخت و بازیگران این آثار تولید می شوند و اصطلاحا جز آثار «الف ویژه» محسوب می شود، که به لحاظ تامین بودجه معمولا محدویتی روی آن لحاظ نمیشود.

به گزارش صبح من، در بحث ساخت سریال های تاریخی جدا از تحقیقات میدانی و مطالعات تیم تولید نیز مسیر پر مشقتی را در بحث دکور، صحنه، گریم، لباس و… دارند که جدا از هزینه های هنگفت در این حوزه هم نیاز به مطالعات کامل و بی نقص وجود دارد و تنها بخشی از ماجرا براساس تخیل خالقان اثر می تواند شکل بگیرد.

کارنامه سینما و تلویزیون ما مملو از آثاریست که اصولا تعدادی کارگردان محدود در آن فعال هستند و به جرات می توان گفت کشور ما در این ژانر موفق و صاحب امضا است. با این وصف باید یادآور شویم که آثار کلاسیک در تمام دنیا به لحظ پروداکشن پر هزینه و نیازمند متخصصی ویژه است به خصوص در حوزه جلوه های ویژه و امور هنری نیاز است تا از سینما دنیا عقب نمانیم و همانقدر که در محتوا، ادبیات نمایشی، گریم و لباس دارای نقاط قوت الگویی هستیم در بحث حیله های نمایشی هم این آوردگاه مهم را از دست ندهیم.

در بخش دوم گزارش برترین سریال‌های تاریخی ـ ایرانی، به تولید تعدادی از آثار موفق تاریخی اشاره می کنیم:

یوسف پیامبر

سال پخش: 1387

کارگردان: فرج الله سلحشور

بازیگران: مصطفی زمانی، کتایون ریاحی، جعفر دهقان و محمود پاک‌نیت

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: این سریال به‌یادماندنی به جذاب‌ترین قصه قرآن یعنی داستان زندگی حضرت یوسف می‌پردازد. این برترین سریال تاریخی ایرانی به کودکی تا میانسالی حضرت یوسف و اتفاقاتی که سبب گرفتن لقب عزیز مصر توسط او و رسیدنش به مقام پیامبری می‌شود پرداخته است.

داستان یوسف پیامبر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی به زندگی حضرت یوسف می‌پردازد. پس از اینکه پیامبر الهی، یعقوب نبی مردم را به پرستش خدا دعوت می‌کند و آن‌ها را آگاهی می‌بخشد که از پرستش بت‌های سنگی دست بکشند، خداوند پسری بسیار زیبا به او می‌دهد تا ادامه راه نبوت باشد. یوسف در کودکی مورد توطئه برادرانش قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها در چاه انداخته می‌شود. خداوند یوسف را حفظ می‌کند و کاروانی که از آنجا عبور می‌کنند او را پیدا کرده و به عنوان برده به عزیز مصر می‌فروشند.

مختارنامه

سال پخش: 1389

کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، رضا رویگری، فرهاد اصلانی و مهدی فخیم زاده

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مربوط به زندگی مختار ثقفی و قیام او بعد از حادثه عاشورا به خونخواهی امام حسین (ع)

برترین سریال تاریخی ایرانی با موضوع مذهبی مختارنامه است. این بهترین سریال های تاریخی ایرانی به زندگی مختار ثقفی بزرگترین منتقم خون امام حسین می‌پردازد. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که عموی مختار که حاکم مدائن است از مختار که جنگجویی باهوش و قدرتمند در امر تیراندازی و سوارکاری است می‌خواهد از امام حسن مجتبی در برابر بدخواهان و دشمنان محافظت کند. در ادامه سریال به دوران حکومت یزید و ماجرای بیعت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا پرداخته می‌شود. در بخش‌های پایانی سریال هم قیام مختار در حمایت از امام حسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود.

تبریز در مه

سال پخش: 1389

کارگردان:محمدرضا ورزی

بازیگران: کوروش تهامی، محمد مطیع، مرحوم جمشید مشایخی و مرحوم حسین محب‌اهری

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و چگونگی به سلطنت رسیدن محمدشاه

از بهترین سریال های تاریخی ایرانی باید به تبریز در مه اشاره کنیم. این سریال ایرانی دوره تاریخی کمتر به آن اشاره شده ای را به تصویر می‌کشد. همیشه در هر دوره تاریخی حتی اگر سران آن بدترین عملکرد را داشته باشند، باز هم کسی پیدا می‌شود که درست عمل کند. از سریال های قاجاری تبریز در مه هم از این قاعده مستثنی نیست. گویی در این تاریخ سراسر تنزل و افول قاجار عباس میرزایی وجود داشته که برخلاف زمانه حرکت می‌کرده. برترین سریال تاریخی ایرانی، تبریز در مه به زندگانی عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار و چالش های دوره او تا زمان کشته شدن ناحقش می‌پردازد. او از دلاوران خاندان قاجار بود.

کلاه پهلوی

سال پخش: 1391-1392

کارگردان: سید ضیاءالدین دری

بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، داریوش فرهنگ، مریلا زارعی، شقایق فراهانی، سارا خوئینی‌ها و…

کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: دهه‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۲۰

داستان سریال کلاه پهلوی، برترین سریال تاریخی ایرانی، با جوانی به نام فرخ آغاز می‌شود. او یک دانشجوی ایرانی است که پس از جنگ جهانی اول در شهر پاریس مشغول تحصیل است. اما آشنایی فرخ با افراد قدرتمند و روابطی که او با این افراد برقرار می‌کند، سبب می‌شود او پس از بازگشت به ایران، به سمت فرمانداری یک شهر کوچک به نام سامان منصوب شود.

شهرزاد

سال پخش: 1394-1397

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و…

کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: دهه ۱۳۳۰ شمسی

وقتی حرف از بهترین سریال های زمان شاه به میان می‌آید، نمی‌توانیم نام سریال محبوب شهرزاد را از قلم بیندازیم. این سریال عاشقانه در دهه ۱۳۳۰ شمسی روایت می‌شود. داستان آن با شهرزاد و فرهاد که عاشق یکدیگر هستند آغاز می‌شود اما طولی نمی‌کشد که مشکلات زیادی جلوی پای آن‌ها سبز می‌شود و در نهایت شهرزاد مجبور می‌شود همسر دوم قباد، داماد یکی از افراد قدرتمند شهر بشود. اما این تازه شروع ماجراست…

فصل اول این برترین سریال تاریخی ایرانی در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. سریال شهرزاد، از سریالهای تاریخی ایرانی برتر، در ژانر درام، عاشقانه، تاریخی و جنایی ساخته شده است. این عنوان از سریالهای تاریخی ایرانی نمایش خانگی در سه فصل و ۵۹ قسمت در اختیار بینندگان قرار گرفت. سریال شهرزاد، از سریالهای تاریخی ایرانی برتر، جوایز متعددی را نیز برای بازیگران و عوامل خود به ارمغان آورد که از میان آن‌ها می‌توانیم به جایزه حافظ بهترین بازیگر مرد برای مهدی سلطانی، بهترین کارگردان تلویزیونی برای حسن فتحی و بهترین بازیگر زن برای رویا نونهالی اشاره کنیم.

معمای شاه

سال پخش: 1395

کارگردان: محمدرضا ورزی

بازیگران: حسین نورعلی، سعید نیک‌پور، گوهر خیراندیش و امیریل ارجمند

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: دوره محمدرضا پهلوی

این اثر از سریال های تاریخی ایرانی درباره حوادث انقلاب اسلامی است. قطعا معمای شاه برترین سریال تاریخی ایرانی نیست و سریال‌های بهتر و دقیق تری از آن وجود دارد اما این اثر توانست سیمای کلی از حوادث انقلابی نشان دهد و با جذب مخاطب از بهترین سریال های تاریخی ایرانی جدید شود. از نکات مثبت این سریال به گریم‌های نزدیک به واقعیت آن می‌توان اشاره کرد.

خاتون

سال پخش: 1400-1401

کارگردان: تینا پاکروان

بازیگران: نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان و بابک حمیدیان

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: پس از جنگ جهانی دوم و سال ۱۳۲۰

سریال تاریخی ایرانی جدید خاتون از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی است که طرفداران زیادی داشت این مجموعه به زندگی زنی به نام خاتون در این سال‌ها می‌پردازد. خاتون سریال بسیار پر مخاطبی بود.

جیران

سال پخش: 1401

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی و امیرحسین فتحی

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: تاریخ قاجار در زمان ناصرالدین شاه

این اثر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی درباره زندگانی ناصرالدین شاه و عشق او به زنی به نام خدیجه ملقب به جیران است. جیران دختر بخت برگشته ای است که در آتش حسادت حرمسرا می‌سوزد‌. البته در این اثر از سریال های تاریخی ایرانی نمایش خانگی از حوادث تاریخی مثل جنگ ها و مرگ امیرکبیر نیز صحبت می‌شود.

گیل دخت

سال پخش: ۱۴۰۱

کارگردان: مجید اسماعیلی

بازیگران: محمود پاک‌نیت، شقایق فراهانی، ثریا قاسمی، سعید راد، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، میترا رفیع، رضا اکبرپور

به کدام دوره تاریخی می پردازد: ایران قبل اسلام و تاریخ اوایل اسلام

این سریال به افراد تو دربار مظفرالدین شاه می پردازد که قصد دارند مظفرالدین شاه را ترور کنند و جایش را بگیرند. «گیل‌دخت» از دو جهت دستش پر است: اول حضور بازیگران توانا مثل محمود پاک‌نیت، سعید راد و شقایق فراهانی و دوم، جلوه‌های بصری زیبا و چشم‌نواز جنگلی که با صحنه‌پردازی نسبتا قابل قبول و رنگارنگ لباس‌ها و صحنه‌های داخلی همراه شده است.

مریم مقدس

سال پخش: ۱۳۸۱

کارگردان: شهریار بحرانی

بازیگران: شبنم قلی خانی ، مرحوم پرویز پورحسینی، مریم رضوی، جعفر دهقان، محمد کاسبی و اندیشه فولادوند

به کدام دوره تاریخی می پردازد: ولادت حضرت مریم(س) و وقایع بعد آن تا ولادت حضرت مسیح (ع)

مریم مقدس که اولین سریال شهریار بحرانی محسوب می‌شود و توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره ۷٫۸ از ۱۰ را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم مریم مقدس را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی می‌کنند. سریال مریم مقدس از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد.

شب دهم

سال پخش: ۱۳۸۱

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: حسین یاری، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی، رویا تیموریان، پرویز پورحسینی، محمود پاک‌نیت، اکرم محمدی و پرویز فلاحی‌پور

به کدام دوره تاریخی می پردازد: زمان حکومت رضا شاه پهلوی

سریال «شب دهم» یکی از معدود ساخته‌های تلویزیون است که در تمامی این موارد موفق عمل کرده است. حسن فتحی در قامت کارگردان و نویسنده فیلمنامه، یکی از بهترین تجربیاتش را پشت سر گذاشته است. سریال او تمام ویژگی‌های یک سریال ماندگار را دارد و به همی خاطر است که امروز، بعد از گذشت ۲۰ سال از پخش این سریال، هنوز هم وقتی کسی می‌خواهد راجع به بهترین سریال مناسبتی ایام محرم مثالی بزند، به این اثر اشاره می‌کند. داستان پر کشش اولیه، با خرده روایت‌های مناسبی که به مرور به داستان اضافه می‌شود و شخصیت‌های مکملی که یک به یک به قصه ورود می‌کنند کامل می‌شود. این روند تا پایان ماجرا ادامه دارد و در نهایت یکی از شاهکارهای تلویزیون از نظر داستان و فیلمنامه به تصویر کشیده می‌شود.

کوچک جنگلی

کوچک جنگلی یکی از سریالهای تلویزیون ایران در دهه ۶۰ است؛ که در ژانر تاریخی، حماسی و سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و با حضور جمع کثیری از هنرمندان ساخته شده است. این داستان قیام میرزا کوچک خان علیه استبداد رضاخانی و استعمار انگلیسی ها است. «کوچک جنگلی» اما داستان همه قیام میرزا نیست، این سریال تنها دوره اول قیام او را به تصویر کشیده، یعنی دوره ای از شروع قیام و شکل گیری هیات اتحاد اسلام تا ورود نیروهای تیمورتاش به رشت و راهپیمایی طولانی جنگلی ها به سمت شرق گیلان که در نهایت به تسلیم شدن حاج احمد کسمایی و اعدام دکتر حشمت منجر شد.

علیرضا مجلل در این سریال نقش میرزا کوچک خان را ایفا کرده و از دیگر بازیگران آن می توان به مهدی هاشمی، اکبر معززی، جهانگیر الماسی، جمشید گرگین، منوچهر حامدی، اسماعیل محرابی، فتحعلی اویسی و حسین خانی بیک اشاره کرد.

مردان آنجلس

مردان آنجلس، داستان مردانی خداپرست است که به خاطر ظلم و جور پادشاه زمان و همچنین حفظ ایمانشان، از شهر گریخته و در غاری پناه می گیرند. این سریال در ژانر مذهبی و تاریخی به کارگردانی فرج الله سلحشور در سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ ساخته شده است.

بازیگران: جعفر دهقان، مهتاب کرامتی، جهانبخش سلطانی، حسین یاری، عطاالله سلمانیان، محمد جوزانی، اردلان شجاع کاوه، محمد پورستار، علی درخشی، رضا توکلی، اسرافیل علمداری

سلمان فارسی

سال پخش: هنوز پخش نشده

کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران: علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ و محمد فیلی

به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: ایران قبل اسلام و تاریخ اوایل اسلام

آخرین عنوان لیست سریالهای تاریخی ایرانی برتر را به یک سریال درحال ساخت از داوود میرباقری خالق مختارنامه اختصاص می‌دهیم.‌ چندین سال است که درباره پروژه سلمان فارسی می‌شنویم! این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی از ۲۰ آذر ۱۳۹۸ شروع به فیلم‌برداری کرده است. تاریخ پخش آن هنوز مشخص نیست اما بنا به گفته‌ی کارگردان اثر، ساخت آن حدود ۵ سال زمان خواهد برد. سلمان فارسی، برترین سریال تاریخی ایرانی در حال ساخت، به زندگی روزبه ایرانی از تولد تا مرگ او خواهد پرداخت.

در همین زمینه بخوانید:

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=2390
  • منبع : فرارو، برنا، منظوم، آنا، نمناک
  • 640 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.