تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
2

آشکار شدن راز دنیای درونی کودک در دنیای بازی

  • کد خبر : 2159
  • 29 آذر 1401 - 10:23
آشکار شدن راز دنیای درونی کودک در دنیای بازی
کودکی که همیشه شاهد دعواهای خانوادگی بوده است، در بازی‌هایش آن صحنه‌های خشونت آمیز را تداعی می‌کند و گاهی ممکن است خود شخصیت پرخاشگری را در بازی اجرا کند.

یک کارشناس ارشد بالینی و روان درمانگر کودکان گفت: تکنیک بازی درمانی برای کودکان در واقع نوعی روان درمانی است که از طریق بازی و سرگرمی انجام می‌شود و با این تکنیک می‌توان به ارزیابی روان کودکان پرداخت.

به گزارش «صبح من»؛ مریم پیرتاج در این زمینه اظهار کرد: اگر اندکی به گذشته و دوران کودکی خود بیاندیشید، احتمالا به یاد خاطرات شیرین بازی‌ها و هم بازی‌های آن زمان می‌افتید؛ انگار که در آن زمان تمام خوشی شما، بازی بوده و همه دنیایتان در اسباب بازی‌ها و هم بازی‌هایتان خلاصه می‌شدند؛ امروز نیز با نگاه کردن به کودکان می‌توانید به این حقیقت پی ببرید که اگرچه نوع بازی‌ها متفاوت شده‌اند، اما باز هم این بازی‌ها هستند که به دنیای کودکانه رنگ و بو می‌بخشند.

وی در پاسخ به این سوال که معنای بازی چیست، افزود: می‌توان گفت که بازی هر فعالیتی است که به صورت سازمان یافته یا بدون ساختار انجام شده و برای کودک جالب و سرگرم کننده باشد؛ در واقع بازی‌ها فعالیت‌های خودجوشی هستند که به منظور کسب پاداش و لذت انجام می‌گیرند.

این روان درمانگر کودکان با بیان اینکه این پاداش‌ها می‌توانند رفتاری، اجتماعی یا روانی باشند، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص بازی‌ها این است که پر اهمیت ترین فعالیت کودک محسوب شده و موثرترین راه برای یادگیری و پایه‌ریزی روابط اجتماعی بعدی کودک هستند.

پیرتاج اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که کودک در حین بازی، مهارت‌های مهمی را آموخته و در طول زندگی خود به کار می‌گیرد و باید حواسمان باشد که در تمامی مراحل بازی، کاوش، خلاقیت و سرگرمی حرف اول را می‌زند.

مزایای بازی چیست؟

وی ادامه داد: بازی‌ها به هر نوعی که انجام شوند، چه ساختار داشته و یا بدون ساختار اجرا شوند، برای رشد کودک بسیار مهم بوده و می‌توانند چند بعد رشدی کودک را دربرگیرد؛ در واقع بازی‌ها مزایایی از جمله مزایای جسمی، شناختی، عاطفی و مزایای اجتماعی دارند.

این روان درمانگر کودکان با اشاره به اینکه همین بازی‌ها و سرگرمی‌های لذت بخش هستند که باعث پایداری و بقایکودک درون می‌شوند، اظهار کرد: بازی یک عنصر کلیدی برای سلامت روان و رشد سالم کودک محسوب می‌شود و به قدری در رشد کودک اهمیت دارد که حتی از آن به عنوان تکنیک درمانی استفاده می‌شود.

پیرتاج ادامه داد: تکنیک بازی درمانی برای کودکان در واقع نوعی روان درمانی است که از طریق بازی و سرگرمی انجام می‌شود و با این تکنیک می‌توان به ارزیابی روان کودکان پرداخت چراکه دنیای درونی کودکان و احساساتشان در هنگام بازی و سرگرمی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال، کودکی که همیشه شاهد دعواهای خانوادگی بوده است، در بازی‌هایش آن صحنه‌های خشونت آمیز را تداعی می‌کند و گاهی ممکن است خود شخصیت پرخاشگری را در بازی اجرا کند؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب روانی، از بازی درمانی و تکنیک‌های خاص آن استفاده می‌شود تا شخصیت روانی کودک به خوبی پردازش شده و از آسیب روحی و روانی جلوگیری شود و یا اگر آسیب روحی و روانی نیز وجود داشت، درمان شود.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=2159

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.