تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1

چگونه رابطه زناشویی را از یکنواختی خارج کنیم؟

  • کد خبر : 58628
  • 23 مرداد 1403 - 13:40
چگونه رابطه زناشویی را از یکنواختی خارج کنیم؟
در شرایطی که زوجین از یکنواخت بودن رابطه‌شان رنج می‌برند، لازم است با استفاده از یک سری راهکارها و توصیه‌ها، جانی دوباره به رابطه‌شان بدهند تا باری دیگر شور و اشتیاق در آنها جریان پیدا کند. در این مقاله ابتدا درباره دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه توضیح می‌دهیم و سپس به پیامدها و توصیه‌هایی برای رفع این موضوع، می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

«صبح من» با همسرداری: طبیعی است که رابطه عاطفی و جنسی بعد از چند ماه یا چند سال ازدواج، عادی شوند و زوجین احساس کنند که رابطه‌شان خسته‌کننده و یکنواخت شده است، اما اگر این عادی شدن، باعث دلزدگی عاطفی، بی‌علاقگی به یکدیگر، خیانت یا طلاق شود، اشتباه است.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، در شرایطی که زوجین از یکنواخت بودن رابطه‌شان رنج می‌برند، لازم است با استفاده از یک سری راهکارها و توصیه‌ها، جانی دوباره به رابطه‌شان بدهند تا باری دیگر شور و اشتیاق در آنها جریان پیدا کند. در این مقاله ابتدا درباره دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه توضیح می‌دهیم و سپس به پیامدها و توصیه‌هایی برای رفع این موضوع، می‌پردازیم.

دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه

یکی از دلایلی که رابطه زوجین خسته‌کننده می‌شود این است که با یکدیگر صحبت و گفتگوی موثر درباره مسائل و مشکلات مهم رابطه را ندارند. این زوج‌ها کمتر یکدیگر را از کارهای هم باخبر می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت که طلاق عاطفی بین‌شان اتفاق افتاده است که دیگر حرف زیادی برای گفتن به یکدیگر ندارند. اگر هیچ صحبتی در رابطه نباشد، رابطه کم کم یکنواخت و خسته‌کننده خواهد شد.

بعد از ازدواج، رابطه عاطفی دچار تغییراتی می‌شود، به عنوان مثال دیگر شما و همسرتان هر روز با دیدن یکدیگر، مثل دوران آشنایی ذوق نمی‌کنید و دیگر برایتان عادی شده است که در کنار یکدیگر باشید و زندگی را بگذرانید. اگر در مقابل این تغییرات، توقعات و انتظارات شما تغییر نکنند و هنوز انتظار داشته باشید که مثل دوران آشنایی رابطه‌تان پیش برود، باعث سرد و یکنواخت شدن رابطه می‌شود. باید تفاوت‌های دوران آشنایی و بعد از ازدواج را بدانید و توقعات و خواسته‌هایتان را طبق آن تنظیم کنید تا رابطه‌تان خوب پیش برود.

دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه

سورپرایز کردن و یا هدیه دادن به یکدیگر، باعث شادی و خوشحالی هردوتان می‌شود و رابطه از حالت یکنواختی در می‌آید. این کار، نوعی تنوع محسوب می‌شود که لازم است هر از چند گاهی انجام شود تا رابطه رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد.

زبان عشق، یکی از راه‌های ارتباطی زوجین با یکدیگر است. ۵ نوع زبان عشق وجود دارد که باید ابتدا به خودشناسی برسید و زبان عشق خودتان را بشناسید، و سپس زبان عشق همسرتان را بشناسید تا بدانید راه نفوذ به قلب او چیست و از چه روشی باید استفاده کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد؟

اگر کارهای روزمره‌تان روتین باشد و هیچ تغییری را در آن ایجاد نکنید، کم کم رابطه‌تان یکنواخت شده و از یکدیگر دور خواهید شد. به عنوان مثال اگر هردوتان فقط به سر کار بروید و به خانه برگردید و هیچ گونه تفریح و سرگرمی در زندگی‌تان نباشد، کم کم رابطه عادی می‌شود و رو به سردی می‌رود.

دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه

همانطور که رابطه جنسی بر روی زندگی مشترک و کیفیت رابطه عاطفی تاثیر مستقیم می‌گذارد، زندگی مشترک نیز بر روی آن تاثیر می‌گذارد. درواقع رابطه جنسی و عاطفی با هم در تعامل هستند. بنابراین اگر با همسرتان رابطه جنسی رضایت‌بخش و خوبی را نداشته باشید، مسلما رابطه عاطفی‌تان نیز با افت کیفیت مواجه خواهد شد و کم کم عادی خواهد شد.

استفاده زیاد و افراطی از فضای مجازی و وسایل الکترونیکی به جای وقت گذاشتن برای یکدیگر، باعث می‌شود زوجین کم کم از هم دور شوند و بیشتر درگیر فضای مجازی شوند.

اگر فرزند دارید و بیشتر اوقات با هم به عنوان یک خانواده وقت می‌گذرانید و به اوقات تنهایی و دو نفره‌تان بی‌توجه هستید، کم کم رابطه‌تان یکنواخت و سرد خواهد شد. فرقی نمی‌کند که چند سال است که ازدواج کرده‌اید، هنوز هم لازم است که در طول هفته حداقل یک بار، دو نفره وقت بگذرانید و به رابطه‌تان رسیدگی کنید.

اگر بسیار سخت کار می‌کنید و کمتر برای زندگی مشترک و رابطه عاطفی‌تان وقت می‌گذارید، این موضوع باعث می‌شود که کم کم رابطه‌تان رو به سردی و عادی شدن برود. برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید بین کار و زندگی‌تان تعادل برقرار کنید.

دلایل عادی و یکنواخت شدن رابطه

مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی، استرس و اضطراب مانع از این می‌شوند که شما بتوانید رابطه عاطفی و زندگی مشترک‌تان را آنطور که باید، اداره کنید. این مشکلات، نمی‌گذارند شما پرانرژی باشید و بتوانید بر روی رابطه عاطفی‌تان به خوبی تمرکز کنید. بنابراین کیفیت رابطه کاهش پیدا خواهد کرد.

پیامدهای عادی و یکنواخت شدن رابطه

رابطه عادی و یکنواخت، کم کم منجر به بی‌علاقگی، دلزدگی عاطفی و طلاق عاطفی می‌شود. زوجین از یکدیگر فاصله می‌گیرند و در ادامه، ممکن است به جدایی نیز منجر شود.

یکی از پیامدهای عادی یکنواخت شدن رابطه عاطفی، طلاق و جدایی است. به دلیل اینکه با عادی شدن رابطه، زوجین دیگر لذتی از رابطه و با هم بودن نمی‌برند، می‌تواند منجر به طلاق و جدایی شود.

اگر رابطه سرد و یکنواخت شود و زوجین دیگر هیچ شور و اشتیاقی برای بودن در کنار هم نداشته باشند، ممکن است باعث خیانت طرفین رابطه شود. درواقع فرد برای تامین نیاز عاطفی و روحی و روانی خود، دست به خیانت می‌زند چون همسرش این نیازها را تامین نمی‌کند.

پیامدهای عادی و یکنواخت شدن رابطه

حل مشکل عادی و یکنواخت شدن رابطه پس از ازدواج

برای اینکه در رابطه‌تان تنوع و تازگی ایجاد شود، می‌توانید از راهکارهای ساده استفاده کنید. این راهکارهای ساده در کنار هم، رابطه‌تان را بهبود می‌بخشند و تاثیر زیادی بر روی آن دارند.

یکی از کارهایی که به سادگی می‌توانید انجام دهید این است که قرار ملاقات دو نفره ترتیب دهید. در طول هفته یک یا دو بار با هم بیرون بروید، تفریح کنید و زمانی را برای با هم بودن به تنهایی، اختصاص دهید. اگر همیشه با اعضای خانواده یا فرزندان‌تان باشید، رابطه دونفره‌تان کم کم خراب خواهد شد.

حل مشکل عادی و یکنواخت شدن رابطه پس از ازدواج

اعتماد چیزی نیست که خود به خود به وجود بیاید، بلکه باید دو نفره آن را بسازید. کارهایی انجام ندهید یا حرف‌هایی را نزنید که اعتماد بین‌تان را خراب کند. اگر به یکدیگر حرف‌هایی را می‌زنید که راز محسوب می‌شود و باید بین خودتان بماند، آنها را با دوستان یا خانواده‌هایتان در میان نگذارید. بدقول نباشید. این کارها، باعث از بین رفتن اعتماد بین‌تان می‌شود، به طوری که دیگر همسرتان تمایل نخواهد داشت با شما صحبت کند و مسائل مهمش را با شما در میان بگذارد.

اگر هردوتان اهل ورزش یا سرگرمی‌های خاصی هستید، به جای اینکه به صورت تک نفره آنها را انجام دهید، با هم این فعالیت‌ها را انجام دهید و علاقه‌مندی‌های مشترک را تقویت کنید. اگر همسرتان را با بیشتر کارهایتان شریک کنید، رابطه بهتری خواهید داشت.

حل مشکل عادی و یکنواخت شدن رابطه پس از ازدواج

کسب تجربیات جدید و هیجان‌انگیز مثل سفر کردن، باعث تازگی و تنوع در رابطه عاطفی‌تان می‌شود.

هم زنان و هم مردان باید به این موضوع توجه داشته باشند. ظاهرتان در خانه یا در بیرون از منزل باید طوری باشد که همسرتان تمایل داشته باشد با شما ارتباط عمیق برقرار کند. افرادی که به سلامت جسمانی و زیبایی ظاهری خود نمی‌رسند، بیشتر با سرد شدن رابطه مواجه می‌شوند. البته منظورمان انجام دادن عمل‌های جراحی سنگین زیبایی نیست.

پوشیدن لباس‌های تمیز و مرتب که به شما بیاید، برای خانم‌ها کمی آرایش کردن و رسیدگی به زیبایی پوستی و… می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. برخی از افراد گمان می‌کنند که فقط در هنگام بیرون رفتن از منزل باید به خودشان رسیدگی کنند، در حالی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. شما باید در داخل منزل پیش همسرتان هم زیبا و آراسته باشید.

حل مشکل عادی و یکنواخت شدن رابطه پس از ازدواج

برای باز شدن سرِ صحبت، درباره روزی که داشت از همسرتان بپرسید، درباره وضعیت شغلی‌اش، مشکلاتی که دارد و… سوال کنید یا اگر موضوعی را برای صحبت کردن دارید، مطرح کنید. نگذارید گفتگو از رابطه‌تان حذف شود.

بوسیدن، نوازش کردن یکدیگر و در آغوش گرفتن، راه‌های ارتباطی خوبی هستند و  رابطه‌تان را بهبود می‌بخشند. به خاطر داشته باشید که تماس فیزیکی و عشق ورزیدن به یکدیگر، فقط نباید در هنگام رابطه جنسی باشد. در طول روز نیز لازم است به یکدیگر عشق بورزید حتی اگر مناسبت یا بهانه خاصی برای این کار وجود نداشته باشد.

باور داشته باشید که هر انسانی اشتباهات و نقایص خاصی دارد و شما نمی‌توانید یک انسان کامل پیدا کنید. زندگی مشترک، یعنی اینکه شما طرز فکرهایتان را در کنار هم قرار دهید و در زیر یک سقف جای دهید تا برای هر موضوعی، سعی کنید به نقطه نظر مشترک برسید. بنابراین برای رسیدن به این نقطه مشترک و برای سرد یا خراب نشدن رابطه‌تان، باید توانایی پذیرش شخصیت و ویژگی‌های طرف مقابل را داشته باشید و همچنین توقعات و انتظارات‌تان را طبق شرایط او و رابطه‌تان، تنظیم کنید.

حل مشکل عادی و یکنواخت شدن رابطه پس از ازدواج

هر رابطه‌ای راهکارهای خاص خود را دارد چون زوجین از هم متفاوت هستند. به همین دلیل است که برای بهبود رابطه نمی‌توان فقط از راهکارهای عمومی یا راهکارهای زوجین دیگر استفاده کرد و لازم است به زوج درمانگر مراجعه کنید تا ابتدا رابطه‌تان بررسی شود و راهکارهای مناسب و خاصی به شما ارئه شوند.

سخن پایانی

زمانی که زوجین مدت زیادی ازدواج می‌کنند، طبیعی است که با هم بودن و شرایط زندگی کم کم یکنواخت و عادی شود و دیگر آن شور و اشتیاق اولیه‌ای که در دوران آشنایی بود، در زندگی مشترک‌شان نباشد، اما می‌توان این موضوع را با استفاده از راهکارها و   توصیه‌هایی کاهش داد تا این یکنواختی رابطه، منجر به خیانت، جدایی یا بی‌علاقگی و دلزدگی نشود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=58628

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.