تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

نقرس، بیماری دردناک و انفجاری

  • کد خبر : 52465
  • 24 خرداد 1403 - 11:00
نقرس، بیماری دردناک و انفجاری
اگر بخواهیم تعریفی از این بیماری داشته باشیم باید بگوییم، رسوب کریستال‌ها و نمک‌های اسید اوریک در داخل مفاصل و بقیه‌ی بافت‌ها، منجر به بروز نقرس می‌شود و ... .

«صبح من» با مطالب پزشکی: یکی از مباحث مهم پزشکی جامعه‌نگر، بیماری نقرس است. به طور ساده اگر بخواهیم تعریفی از این بیماری داشته باشیم باید بگوییم، رسوب کریستال‌ها و نمک‌های اسید اوریک در داخل مفاصل و بقیه‌ی بافت‌ها، منجر به بروز نقرس می‌شود.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با مجله‌ی خبری «صبح من»، افزود: رسوب این کریستال‌ها باعث می‌شود مفصل به طور ناگهانی دچار درد، قرمزی، عدم توانایی حرکت و کاهش یا محدودیت حرکات شود.

به گفته‌ی دکتر نکوقدم، شایع‌ترین مفصلی که درگیر می‌شود، معمولا مفصل شصت پاست. این عارضه به صورت ناگهانی و بسیار طوفانی در مدت چند ساعت ایجاد می‌شود و فرد پس از آن، دچار درد بسیار شدید و عدم توانایی تحمل وزن روی آن اندام می‌شود.

این متخصص داخلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا یک فرد دچار این عارضه می‌شود، گفت: دو عامل، عمده‌ترین دلایل بروز این عارضه، هستند؛ نخست عدم توانایی دفع کافی نمک‌های اسید اوریک و دوم، تولید بیش از حد یا مصرف بیش از حد نمک‌های حاوی اسیداوریک.

دکتر نکوقدم درباره‌ی درمان نقرس گفت: برای درمان دسته‌ی دوم، یعنی کسانی که تولید بیش از حد یا مصرف بیش از حد نمک‌های حاوی اسیداوریک دارند، داروهایی وجود دارد که می‌توانند از تولید اسیداوریک جلوگیری کنند. از این داروها معمولا در درمان سرطان و آسیب‌های بافتی که باعث تولید اسیداوریک در حجم بالا می‌شود، استفاده می‌کنیم تا جلوی تولید اسیداوریک گرفته شوند.

وی ادامه داد: بیشتر بیماران، در دسته‌ی نخست قرار می‌گیرند؛ یعنی بیمارانی که توانایی ترشح اسیداوریک در ادرار را ندارند. برای این افراد نیز، درمان‌های دارویی وجود دارد که به کلیه‌ها در راستای دفع اسیداوریک، کمک می‌کند.

دکتر نکوقدم در پایان افزود: توصیه‌ی ما به بیماران مبتلا به نقرس این است، مصرف موادی که می‌توانند تبدیل به اسیداوریک شوند مانند گوشت قرمز را محدود کنند و با رژِیم غذایی، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی، اسیداوریک را در محدوده‌ی هدف بین ۶_۸ حفظ و از حملات نقرس، پیشگیری کنند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=52465

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.