تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

فقرا و ثروتمندان مستعد ابتلا به کدام بیماری‌ها هستند؟

  • کد خبر : 51528
  • 17 خرداد 1403 - 11:00
فقرا و ثروتمندان مستعد ابتلا به کدام بیماری‌ها هستند؟
مطالعه‌ای که در کشور فنلاند انجام شد، نشان داد که تفاوت در موقعیت اجتماعی بین افراد به انواع بیماری‌هایی که از آن رنج می‌برند، مرتبط است.

«صبح من» با سلامت: مطالعه‌ای که در کشور فنلاند انجام شد، نشان داد که تفاوت در موقعیت اجتماعی بین افراد به انواع بیماری‌هایی که از آن رنج می‌برند، مرتبط است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، بنا بر این مطالعه، افرادی که وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی پایین‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند، در حالی که افراد دارای موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالاتر، بیشتر در معرض ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها قرار می‌گیرند.

این تیم تحقیقاتی از مؤسسه پزشکی مولکولی و دانشگاه هلسینکی در فنلاند دریافتند، افرادی که سطح اجتماعی و اقتصادی پایینی دارند، به دلایل ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند روماتیسم مفصلی، سرطان ریه و افسردگی هستند در حالی که افراد با سطح اجتماعی ـ اقتصادی بالا از برخی بیماری‌ها مانند سرطان سینه و پروستات و برخی تومورهای دیگر رنج می برند.

محققان به تحقیق در مورد اساس ژنتیکی بیماری‌ها پرداخته و حوزه‌هایی مانند ژنومیک، داده‌های بهداشتی و سطوح اجتماعی و اقتصادی یک بیماری را در نظر گرفتند.

داده‌های به دست آمده مربوط به حدود ۲۸۰ هزار شهروند فنلاندی بود. در این تحقیق، سن داوطلبان بین ۳۵ تا ۸۰ سال در نظر گرفته شده بود.

هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی سیستماتیک است تا نشان دهد که تعاملات ژنتیکی و محیطی در بین افرادی که به سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی تعلق دارند، منجر به ایجاد انواع مختلف بیماری‌ها می‌شود.

فیونا هاگنبک، محقق موسسه پزشکی مولکولی فنلاند، می‌گوید: «درک تأثیر عامل ژنتیکی بر احتمال ابتلا به بیماری‌ها در گروه‌های اجتماعی مختلف، می‌تواند به توسعه پروتکل‌های معاینه پزشکی بهتر برای تشخیص بیماری‌ها کمک کند.»

او در بیانیه‌ای به وب‌سایت «مدیکال اکسپرس» ـ متخصص در تحقیقات پزشکی ـ توضیح داد: «مثلاً در آینده می‌توان پروتکل‌هایی برای تشخیص سرطان سینه برای افرادی که به دلایل ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، توسعه داد.»

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=51528

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.