تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
3

رژیم فستینگ چیست و چه آثاری دارد؟

  • کد خبر : 39919
  • 10 اسفند 1402 - 11:00
رژیم فستینگ چیست و چه آثاری دارد؟
رژیم فستینگ یا اجتناب متناوب از خوردن، مفهومی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و آمار مرگ و میر بر اثر سرطان و بیماری‌های قلبی را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. در ادامه، دکتر سیدمجتبی نکوقدم در این زمینه، توضیحات بیشتری را ارائه می‌کند.

«صبح من» با مطالب پزشکی: یکی از مفاهیم جدید سرطان و سرطان‌شناسی، مفهوم Intermittent Fasting یا اجتناب متناوب از خوردن است، چیزی شبیه مفهوم روزه‌داری. این مفهوم در مطالعات جدید پزشکی، نقش بسیار پررنگی را پیدا کرده است.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم در گفت‌وگو با مجله‌ی خبری «صبح من»، ضمن بیان این مطلب افزود: لازم است هر فرد به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی چند ماه ـ مثل همین ماه رمضان ـ ساعاتی را از خوردن و آشامیدن، اجتناب کند.

متخصص داخلی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تأکید بر روزه‌ی ماه رمضان گفت: اجتناب از خوردن جدای از مفاهیم دینی و فقهی، آثار اثبات شده‌ای در پزشکی دارد.

به گفته‌ی دکتر نکوقدم، پرهیز از خوردن به صورتی که گفته شد، آمار مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

این متخصص داخلی می‌گوید: برای اجتناب از خوردن، روش‌های متفاوتی دارد؛ روشی که در دین ما توصیه شده این است که سالانه یک ماه، در ساعاتی از روز، از خوردن و آشامیدن اجتناب شود که بسیار مطلوب است. در کنار این روش دینی، روش‌های دیگری نیز وجود دارد مثل روش اجتناب از خوردن روزانه. در این روش، یک فرد هر روز شش تا هشت ساعت باید به طور مطلق از خوردن اجتناب کند.

دکتر نکوقدم در ادامه به بیان روش‌های دیگر پرداخته و می‌افزاید: اجتناب از خوردن می‌تواند به صورت یک روز در میان باشد. به عنوان مثال، یک روز در میان مثلا روزهای زوج، هشت تا ده ساعت از خوردن اجتناب کند و یا به صورت ماهانه پنج تا شش روز، روزانه ۱۲ ساعت از خوردن اجتناب کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان تأکید می‌کند: در برنامه‌های رژیم غذایی که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، موارد گفته شده، توصیه می‌شود اما روش معقول و مطلوبی که در توصیه‌های بزرگان دینی و احادیث نقل شده وجود دارد، روزه‌داری یک یا دو روز در هفته است. این روزه‌داری علاوه بر اجر معنوی، رعایت بسیار خوبی برای رژیم فستینگ بوده و فرد را خسته و دلزده نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=39919

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.