تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
1

روز شمار انقلاب: دوشنبه؛ ۱۶ بهمن ۱۳۵۷

  • کد خبر : 37498
  • 16 بهمن 1402 - 9:00
روز شمار انقلاب: دوشنبه؛ ۱۶ بهمن ۱۳۵۷
با مجله‌ی تاریخ «صبح من» همراه باشید تا وقایع 16 بهمن 1357 را به طور مختصر برای شما بیان کنیم. در پنجمین روز از بازگشت امام، تظاهرات مردمی و اعتصاب بازاریان و کارکنان به سراسر کشور سرایت کرده ، مردم تهران به پا خواسته اند و یک صدا علیه دولت غیرقانونی شعار می‌دهند....

مجله‌ی خبری «صبح من»: در پنجمین روز از بازگشت امام، تظاهرات مردمی و اعتصاب بازاریان و کارکنان به سراسر کشور سرایت کرده ، مردم تهران به پا خواسته اند و یک صدا علیه دولت غیرقانونی شعار می‌دهند.

روایت مطبوعات از وقایع ۱۶ بهمن ماه ۱۳۵۷

تحصن کارمندانِ سازمان‌ها و ادارات در تهران که از روز‌های قبل آغاز شده به وزارت امور خارجه می‌رسد نخست وزیر به وزراء دستور می‌دهد، فقط به کارمندانی که سر کار حاضر می‌شوند حقوق پرداخت شود.

مردم هر روز و هر ساعت یا خودشان وقایع تازه‌ای رقم می‌زنند یا با اتفاقی جدید مواجه می‌شوند. امروز همه منتظر تشکیل دولت موقتند.

در سالن اجتماعات مدرسه علوی امام رسما از تشکیل دولت موقت خبر می‌دهند. بازرگان رئیس دولت موقت است.

۴۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی اخبار این جلسه را به ایران و جهان مخابره می‌کنند همه منتظر سخنان امام هستند.

امام می‌گوید: رژیم پهلوی یک رژیم متکی بر سر نیزه بوده و قانونی نبوده است وقتی رژیم قانونی نشد و مجالسی که بعد‌ها تهیه کردند هم ملی نبوده است قانونی نبوده است.

ایشان با تاکید بر غیر قانونی بودن رژیم پهلوی از ضرورت تشکیل دولت موقت برای ریل گذاری قانونی کشور سخن گفته و از مردم خواستند در مورد دولت موقت اعلام موضع کنند.

بعد از ظهر ۱۶ بهمن ۵۷، این بار مردم برای حمایت از دولت موقت پا به میدان می‌گذارند. تشکیل دولت موقت پایه‌های دولت بختیار را به لرزه می‌اندازد. تهران حالا محل رویارویی دو دولت است یک دولت با پشتوانه مردمی که روز به روز بیشتر قدرت می‌گیرد و دولت دیگر با پشتوانه خارجی که رفته رفته از دامنه اختیارات نفوذش کمتر می‌شود.

گردآوری و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=37498
  • منبع : خبرگزاری صداوسیما ـ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  • 1947 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.