تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
2
بخش دوم؛

چگونگی به وجود آمدن سرود ملی کشورهای مختلف

  • کد خبر : 34330
  • 11 دی 1402 - 20:12
چگونگی به وجود آمدن سرود ملی کشورهای مختلف
سرود ملی نشانه فرهنگ هر کشوری است که تاریخی پشت آن‌ها نهفته است. یکی از موضوعات مورد مطالعه درباره کشور‌ها مطالعه سرود ملی آن‌ها است. شاید برای شما جالب باشد بدانید سرود ملی برخی از کشورها چگونه به وجود آمده‌اند. پس همراه ما باشید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: سرود ملی نشانه فرهنگ هر کشوری است که تاریخی پشت آن‌ها نهفته است. یکی از موضوعات مورد مطالعه درباره کشور‌ها مطالعه سرود ملی آن‌ها است. شاید برای شما جالب باشد بدانید سرود ملی برخی از کشورها چگونه به وجود آمده‌اند. پس همراه ما باشید.

چگونگی نگارش و تولید سرود ملی کشور مکزیک رویه جالبی دارد. رییس جمهور مکزیک در سال ۱۸۵۳ برای نوشتن بهترین سرود ملی توسط مردم فراخوان داد و در این زمینه مسابقه‌ای برگزار کرد. اشعار بسیاری به بخش مربوطه ارسال شدند. در همان مقطع نامزد فردی به نام فرانسیسکو گونزالس بوکانیگرا از او خواست تا در رقابت مذکور شرکت کند، اما او امتناع کرد. در نهایت، نامزد فرانسیسکو او را در اتاق حبس کرد تا شعری را برای سرود ملی بسراید و فرانسیسکو این کار را کرد. او شعری ده بیتی سرود که تبدیل به سرود ملی مکزیک انتخاب شد.

سرود ملی مالزی نیز ماجرای جالبی دارد. ملکه ویکتوریا سلطان یکی از ایالت‌های مالزی به نام «پراک» را به لندن دعوت می‌کند. ملکه ویکتوریا از سلطان مذکور می‌خواهد سرود ملی کشورش را بخواند. در آن مقطع مالزی سرود ملی نداشته و سلطان پراک یک ملودی را اجرا می‌کند. آن ملودی کمی بعد به سرود ملی کشور مالزی تبدیل می‌شود.

چکسلواکی در سال ۱۹۱۸ شکل گرفت و سرود ملی آن بر اساس اپرای چک و یک ترانه عامیانه اسلواکی ساخته شده است. پس از فروپاشی چکسلواکی، آن سرود ملی نیز تقسیم شد. به این شکل که دو بیت اول آن، به عنوان سرود ملی جمهوری چک انتخاب شد و دو بیت دوم به سرود ملی اسلواکی اختصاص یافت.

کاستاریکا یکی از کشور‌های آمریکای مرکزی است که سرود ملی آن در اواسط قرن نوزدهم سروده شده است. ماجرا از این قرار است که در همان زمان رئیس‌جمهور کاستاریکا به یکی از افراد خود با نام کاپیتان مانوئل ماریاگوتیرز دستور نوشتن سرود ملی این کشور را داد. مانوئل در ابتدا از این دستور مافوقش سرپیچی می‌کند تا اینکه رئیس‌جمهور او را به زندان می‌اندازد و مانوئل درنهایت تسلیم خواسته او می‌شود سرود ملی کاستاریکا را می‌سراید.

کشور یونان قدمت بسیاری دارد و سرود ملی آن نیز بسیار قدیمی است. دیونیسیس سولوموس شاعر یونانی ترانه ۱۵۸سرود ملی یونان را در ۱۵۸ بند سروده است. این شعر «سرود آزادی» نام دارد و در سال ۱۸۲۳ به رشته تحریر در آمده است. سولوموس، دیونیسیوس در تاریخ ۱۷۹۸ زاده شد و در سال ۱۸۵۷ درگذشت.

کدام کشور سرود ملی ندارد؟ کشور قبرس که جزیره است سرود ملی ندارد. عجیب اینکه قبرسی‌ها از سرود ملی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند و سال‌هاست این رویه وجود دارد.

سنت هلن، جزیره‌ای در جنوب اقیانوس اطلس و یکی از سرزمین‌های بریتانیا است. سرود ملی سنت‌هلن را شخصی نوشته که هیچ‌گاه به این جزیره پا نگذاشته است. نام آن شخص دیوید میچل است که سرود ملی را بر اساس کارت پستال‌ها و تصاویری از جزیره سنت هلن نوشته است.

شعر سرود ملی کشور هلند به یکی از انقلابی‌های این کشور ادای احترام کرده است. نام آن شخص که آغازگر شورش هلند علیه اسپانیا بوده ویلیام ناسائو است و سرود ملی هلند به نوعی او را به یاد می‌آورد و به این وسیله نام ویلیام ناسائو را زنده نگه داشته است.

سرود ملی فرانسه که «مارسییز» نام دارد بسیار قدیمی است و پیشینه آن به قرن نوزدهم می‌رسد. سرود ملی فرانسه را یکی از افسران ارتش فرانسه به نام روژه‌دو سروده است.

نام سرود ملی آمریکا «پرچم پرستاره» است. تا سال ۱۹۳۱ ترانه‌های دیگری به عنوان سرود ملی این کشور استفاده می‌شد. اما در همان سال کنگره سرود «پرچم پرستاره» را به عنوان سرود ملی این کشور تصویب کرد.

بی‌شک به دلیل کثرت کشور‌ها نمی‌توان به سرود ملی همه آن‌ها پرداخت، اما به طور کلی علاوه بر کشور‌های نامبرده برخی دیگر نیز طی اتفاقاتی جالبی سرود ملی خود را خلق کرده اند. به طور مثال دو کشور هند و بنگلادش که به لحاظ اقلیمی و فرهنگی مشتراک زیادی دارند. سرود ملی این دو کشور را رابیندرانات تاگور شاعر نامدار هند سروده است. سرود ملی آفریقای جنوبی با یک زبان مستقل سروده نشده ترکیبی از زبان‌های مختلف آفریقایی است.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=34330

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.