تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

شوره سر؛ از علل ایجاد تا راهکارهای خانگی برای درمان

  • کد خبر : 33804
  • 04 دی 1402 - 11:00
شوره سر؛ از علل ایجاد تا راهکارهای خانگی برای درمان
بسیاری از افراد، به ویژه مردان، از به وجود آمدن شوره سر به ویژه در فصل زمستان رنج می‌برند. شوره سر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، در ادامه، به علل پیدایش پوسته و شوره سر و راهکار درمان آن می‌پردازیم.

«صبح من» با زیبایی: بسیاری از افراد، به ویژه مردان، از به وجود آمدن شوره سر به ویژه در فصل زمستان رنج می‌برند. شوره سر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله وجود قارچ‌ها و یا شامپو زدن به دفعات یا ناکافی.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، درمان‌هایی مانند شامپوی شوره سر معمولاً برای کاهش شوره سر یا هدف قرار دادن رشد بیش از حد قارچ موثر است. امروز می‌خواهیم یک راهکار خانگی برای درمان شوره‌ی سر به شما معرفی کنیم. در ادامه، به علل پیدایش پوسته و شوره سر و راهکار درمان آن می‌پردازیم.

دکتر محمد حسین ابوحدید، مشاور و مدرس درماتولوژی، زیبایی پوست و لیزر در مرکز تحقیقات ملی، می‌گوید: شوره سر اغلب روی پوست سر تاثیر گذاشته و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود، اما جالب است بدانید این امر، تنها در پوست سر ایجاد نمی‌شود بلکه گاهی به صورت لکه‌های قرمز بر روی پوست سر و صورت، پوسته شدن ابرو و پوسته‌های خشک روی پوست صورت، بروز می‌کند.

شوره‌ی سر و تجمع پوسته‌های سفید و چرب در موها اغلب در ماه‌های پاییز و زمستان بیشتر می‌شود.

حسین ابوحدید می‌گوید: رهایی از شر شوره سر را می‌توان با پیروی از برخی درمان‌های خانگی انجام داد. اما بهترین راه برای از بین بردن شوره سر، استفاده از شامپو شوره سر و درمان‌های پوست سر است.

وی افزود: انواع پوست و مو نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارند که بهتر است به آن دقت شود.

با توجه به گفته‌های مشاور پوست، بسیاری از افراد پیش از توسل به راه‌حل‌های درمانی از درمان‌های خانگی طبیعی پیروی می‌کنند که عبارتند از:

جوش شیرین: مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید. هنگام دوش گرفتن به آرامی مالش دهید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

سرکه سیب: یک فنجان آب مخلوط با یک چهارم فنجان سرکه سیب را می‌توان به مدت ۱۵ دقیقه تا یک ساعت روی موها گذاشت و دو بار در هفته این کار را تکرار کرد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل به رهایی از شر شوره سر کمک می‌کند.

آبلیمو: مالیدن پوست سر با لیمو پیش از شستن موها می‌تواند درمان موثری برای شوره سر باشد. پس از آن بهتر است از روغن زیتون برای مرطوب کردن موها استفاده شود.

عوامل زیادی می‌توانند در به وجود آمدن شوره سر، نقش داشته باشند، بنابراین ممکن است تعیین علت دقیق خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر دشوار باشد. برخی از دلایل، به شرح زیر است:

  • ترشحات غدد چربی: افزایش ترشحات چربی در پوست سر و عدم شستشوی کافی مو با شامپو ممکن است باعث تجمع سلول‌های پوست و ایجاد پوسته پوسته و خارش شود، دقیقا برعکس شامپو زدن زیاد و خشک شدن بیش از حد پوست سر است.
  • علاوه بر این، شانه کردن بیش از حد موها که منجر به اصطکاک شدید با پوست حساس می‌شود، باعث قرمزی و خارش پوست سر می‌شود.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • فشار بیش از حد از کلاه به پوست سر
  • قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا خاک

برخی از افراد ممکن است به دلایل نامعلومی نسبت به دیگران مستعد ابتلا به شوره سر باشند، اما مشخص شده است که مردان بیشتر از زنان از شوره سر رنج می‌برند.

افرادی که موهای چرب دارند یا از بیماری‌های خاصی (مانند بیماری پارکینسون یا HIV) رنج می‌برند نیز در معرض خطر بیشتری هستند. م

ممکن است در دوران بلوغ متوجه علائم شده باشید، اما شوره سر می‌تواند در هر سنی ظاهر شود.

مشاور پوست نکاتی را در مورد کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از شوره سر انجام داد، اشاره کرده است:

رعایت بهداشت: تمام تلاش خود را بکنید تا در برابر میل به لمس پوست سر خود مقاومت کنید، به خصوص اگر از قبل خارش داشته باشد. خاراندن می‌تواند تحریک را افزایش دهد و منجر به یک چرخه معیوب شود.

استفاده از شامپوی مناسب: برای پوست سر خود، شامپوی مناسب پیدا کنید.
موهای خود را به اندازه کافی با شامپو بشویید تا چربی آن حفظ شود، اما استفاده از محصولات زیاد روی پوست سر ممکن است منجر به تحریک پوست سر شود.

کاهش استرس: استرس می‌تواند شوره سر را در برخی افراد تحریک یا حتی بدتر کند:

تهویه پوست سر: مطمئناً تهویه پوست سر، به خصوص زمانی که هوا تازه است، می‌تواند به کاهش تجمع چربی در پوست سر کمک کند.

ماساژ پوست سر: این امر ممکن است به جلوگیری از شوره سر نیز کمک کند.

شانه زدن فولیکول‌های مو: بهتر است حداقل دو بار در روز موها را زمانی که مرطوب هستند (نه خیس) شانه کنید.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=33804

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.