تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

طولانی ترین خطوط ریلی در جهان

  • کد خبر : 28470
  • 25 مهر 1402 - 15:40
طولانی ترین خطوط ریلی در جهان
در بسیاری از کشورها هزاران کیلومتر راه آهن کشیده شده است و میلیونها مسافر از طریق آن جابجا شده است. بر طبق آمار بیش از 84 درصد کل خطوط ریلی به 30 کشور تعلق دارد. اما طولانی ترین خطوط ریلی در دنیا متعلق به کدام کشورهاست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

«صبح من» با دانستنی ها: آیا تا به حال با قطار سفر کرده اید؟ قطارها در تمام دنیا یکی از محبوبترین وسایل نقلیه عمومی هستند که مورد توجه و استقبال تعداد زیادی از مسافران قرار می گیرند. برای این که قطارها در تمامی مسیرها بتوانند اقدام به ارائه بلیط قطار نمایند، نیازمند وجود زیرساخت هایی هستند و یکی از مهمترین زیر ساخت ها، خطوط ریلی می باشند.

به گزارش مجله خبری صبح من، در بسیاری از کشورها هزاران کیلومتر راه آهن کشیده شده است و میلیونها مسافر از طریق آن جابجا شده است. اما طولانی ترین خطوط ریلی در دنیا متعلق به کدام کشورهاست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

خطوط راه آهن ایالات متحده آمریکا

رتبه اول طولانی ترین خطوط ریلی متعلق به کشور آمریکا با ۲۵۰ هزار کیلومتر طول می باشد. به طور کلی در آمریکا بیشترین خطوط ریلی به قطارهای باری اختصاص دارد. شبکه ریلی این کشور دارای ۵۳۸ راه آهن می باشد که توسط شرکت یونیون پاسیفیک ریل و BNSF اداره می شوند. خطوط ریلی مسافربری آمریکا دارای ۳۰ مسیر و ۵۰۰ مقصد می باشد که ۴۶ ایالت آن را تحت پوشش قرار می دهد.

با این که خطوط ریلی آمریکا تمامی مسیرها را پوشش دهی می کند همچنان در حال ساخت و گسترش مسیرهای ریلی می باشد.

خطوط راه آهن چین

در کشور چین شبکه ریلی در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر طول دارد و دومین خط ریلی بزرگ دنیا می باشد. خطوط ریلی چین توسط دولت اداره می شود. فقط در طی یکسال تعداد دو میلیارد مسافر توسط این خطوط جابجا می شوند. از صد هزار کیلومتر خط راه آهن چین، ۱۰ هزار کیلومتر آن خطوط ریلی پرسرعت می باشد. این کشور در نظر دارد خطوط ریلی خود را تا حدود ۲۷۰ هزار کیلومتر توسعه دهد.

خطوط راه آهن روسیه

سومین کشوری که خطوط ریلی بزرگ دنیا را از آن خود کرده است، روسیه است. ۸۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول خطوط راه آهن روسیه در انحصار شرکت  Russian Railways طمی باشد. شبکه ریلی روسیه با ۱۲ خط اصلی بسیاری از خطوط راه آهن را به کشورهای لهستان، آلمان، فرانسه، فنلاند، مغولستان و کره شمالی، چین متصل می کند. در طی سال ۲۰۱۳ یک میلیارد مسافر توسط خطوط راه آهن روسیه جابجا شده و به مقصد رسیده اند.

خطوط راه آهن هند

هندوستان چهارمین خط ریلی در جهان می باشد. خطوط ریلی هند نیز در انحصار دولت می باشد و یک مسیر ۶۵ هزار کیلومتری را به جابجایی مسافران توسط قطار اختصاص داده است.

طبق آمار در کشور هند فقط در طی سال ۲۰۱۳ ، تعداد ۸ میلیارد مسافر جابجا شده است. شبکه ریلی در این کشور به ۱۷ منطقه تقسیم شده و روزانه بیش از ۱۹ هزار قطار در حال فعالیت و تردد می باشند.

خطوط راه آهن کانادا

۴۸ هزار کیلومتر شبکه ریلی کانادا ، این کشور را به عنوان پنجمین خطوط ریلی طولانی دنیا معرفی کرده است.

دو اپراتور ریلی در کانادا در حال خدمت رسانی به مسافران می باشند. خط ریلی ملی کانادا و خط ریلی کانادا-پاسیفیک دو شرکت فعال در این زمینه هستند .

در کانادا شرکت های کوچک دیگری نیز در حال فعالیت و خدمات رسانی به مسافران می باشند که دسترسی مسافران را به مناطق بین شهری و روستایی برقرار می کند.

بر طبق آمار بیش از ۸۴ درصد کل خطوط ریلی به ۳۰ کشور تعلق دارد . البته از این مقدار ۳۱ درصد متعلق به دو کشور آمریکا و روسیه است. شایان ذکر است که نیمی از خطوط ریلی دنیا مختص به ۶ کشور آمریکا، روسیه، چین، هند، کانادا و آلمان می باشد.

در کشور ما نیز خطوط ریلی در حال گسترش و توسعه می باشند. به طوری که ایران با دارا بودن ۱۳ هزار کیلومتر خط راه آهن در رتبه بیست و یکم جهان از حیث طولانی بودن خطوط ریلی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=28470

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.