تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2
بررسی دو فرضیه:

چرا طول عمر «انسان» نسبت به بسیاری از جانوران، بیشتر است؟

  • کد خبر : 26420
  • 29 شهریور 1402 - 11:00
چرا طول عمر «انسان» نسبت به بسیاری از جانوران، بیشتر است؟
طول عمر حیوانات در مقایسه با انسان، کوتاه در نظر گرفته می‌شود اما دلیل این امر چیست؟ دانشمندان برای اثبات، دو فرضیه را در نظر گرفته‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

«صبح من» با دانستنی‌ها: طول عمر حیوانات در مقایسه با انسان، کوتاه در نظر گرفته می‌شود و این امر، به دلیل جهش‌های ژنتیکی در بدن حیوانات است که در مقایسه با جهش‌های ژنتیکی رخ داده در بدن انسان، سرعت بالاتری دارد.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، از آنجایی که در سرشماری جهانی ارایه شده توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۷، میانگین طول عمر انسان بین ۷۰ تا ۸۰ سال در نظر گرفته شده است، دانشمندان بر پایه‌ی تحقیقات علمی، فرضیاتی را برای توضیح این پدیده در نظر گرفته‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اندازه‌ی بدن و ارتباط آن با طول عمر

فرضیه‌ی نخست این است که رابطه‌ای بین اندازه‌ی بدن و طول عمر وجود دارد. تعدادی از نمونه‌های حیوانی، به اثبات این فرضیه کمک می‌کرد. به عنوان نمونه، در مقایسه‌ی طول عمر موش و سگ، دانشمندان به این نکته پی بردند که میانگین طول عمر موش‌ها ۳٫۷ سال و میانگین طول عمر سگ‌ها بین ۱۰ تا ۱۳ سال است.

بر پایه‌ی این نتایج، ثابت شد که یک رابطه بین سن متوسط و اندازه‌ی بدن وجود دارد تا زمانی که مقایسه‌ی طول عمر بین موش برهنه و زرافه، این فرضیه را رد کرد. میانگین طول عمر موش‌های برهنه، ۲۵ سال و میانگین عمر زرافه‌ها ۲۴ سال است.

بر اساس نتیجه‌ی این مطالعات، فرضیه، کاملا رد شد.

جهش‌های ژنتیکی و ارتباط آن با طول عمر

بنا بر این فرضیه، نسبت دادن طول عمر بالا یا پایین جانوران، به انحطاط ژنتیکی یا جهش‌ ژنتیکی در ارتباط است.

نظریه‌ی جهش ژنتیکی در موسسه «Wellcome Sanger» کمبریج، مورد مطالعه قرار گرفته و در مجله‌ی «Nature» منتشر شد. بنا بر این مطالعه، طول عمر جانوران، با میزان جهش‌های ژنتیکی رخ داده در بدن آنها ارتباط دارد. بنابراین، وجود تعدادی جهش ژنتیکی بر روی DNA موجودات زنده، منجر به کاهش طول عمر آنها می‌شود.

بار دیگر به مثال زرافه و موش برهنه بازمی‌گردیم و دلیل مشابه بودن محدوده‌ی سنی آنها را بر پایه‌ی جهش ژنتیکی توضیح می‌دهیم. تعداد جهش‌های ژنتیکی در زرافه ۹۹ جهش است در حالی که در موش برهنه، ۹۳ جهش ژنتیکی رخ داده است. همگرایی طیف وسیعی از جهش‌های ژنتیکی در هر دو حیوان، موجب همگرایی طول عمر آنها شده است.

در زمینه‌ی مقایسه‌ی تفاوت طول عمر انسان و موش بر اساس تئوری جهش ژنتیکی، موش‌ها سالانه تعداد زیادی جهش ژنتیکی را تجربه می‌کنند؛ حدود ۷۹۶ جهش در سال. اما در انسان‌ها جهش‌های ژنتیکی کمتری نسبت به موش‌ها رخ می‌دهد؛ ۴۷ جهش در سال.

بنا بر تئوری جهش ژنتیکی، طول عمر، رابطه‌ای معکوس با جهش ژنتیکی دارد و طول عمر کوتاه موش‌ها در مقایسه با انسان، به دلیل جهش ژنتیکی است نه اندازه.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=26420

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.