تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
0
قسمت دوم

خاطره بازی با سریال های پلیسی ایرانی از دهه ۸۰ تاکنون

  • کد خبر : 26176
  • 27 شهریور 1402 - 14:20
خاطره بازی با سریال های پلیسی ایرانی از دهه ۸۰ تاکنون
در دهه نود علاوه بر شبکه های تلویزیونی صدا‌و‌سیما، پلتفرم‌های اینترنتی و شبکه نمایش خانگی هم رونق گرفت و تاکنون سریال های پلیسی موفقی هم در این مدیوم ساخته و پخش شده است. در ادامه اسم سریال های پلیسی ایرانی دهه 90 را با هم می‌خوانیم و مروری بر داستان آنها داریم. همچنین از سال 1400 به بعد وارد قرنی جدید شدیم و اکنون قرار است ببینیم تا در دهه جدید و طی دو سال اخیر چه آثار پلیسی ای پخش شده‌اند.

«صبح من» با جعبه جادویی: در دهه نود سریال های پلیسی علاوه بر تمرکز بر جرائم کلاسیکی چون قتل و مافیای مواد مخدر، روی جرائم جدیدی چون فسادهای اقتصادی، اخلال در نظام بانکی، هک و جرائم اینترنتی و مجازی هم دست گذاشتند و قصه‌های جذابی را برای مخاطبان روایت کردند. البته بیراه نیست اگر بگوییم در این دهه تعداد آثار باکیفیت و تماشایی نسبت به آثار تولیدشده کاهش یافت.

به گزارش مجله خبری صبح من، در دهه نود علاوه بر شبکه های تلویزیونی صدا‌و‌سیما، پلتفرم‌های اینترنتی و شبکه نمایش خانگی هم رونق گرفت و تاکنون سریال های پلیسی موفقی هم در این مدیوم ساخته و پخش شده است. در ادامه اسم سریال های پلیسی ایرانی دهه ۹۰ را با هم می‌خوانیم و مروری بر داستان آنها داریم.

۱٫ سریال قلب یخی

سال ساخت: ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: محمدحسین لطیفی / سامان مقدم

بازیگران: امین حیایی، حسین یاری، الناز شاکردوست، نسرین مقانلو و حمید فرخ‌نژاد (فصل اول و دوم)/ مهران مدیری، رضا عطاران، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، هانیه توسلی، امیر آقایی و حسین یاری (فصل سوم)

قلب یخی اولین سریال پلیسی ایرانی شبکه نمایش خانگی است و به نوعی همراه با قهوه تلخ جزو بنیانگذاران شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید. قلب یخی در سه فصل ساخته و پخش شد. دو فصل اول آن به کارگردانی محمدحسین لطیفی به موضوع گروه‌های شیطان‌پرستی و فراماسونری می‌پرداخت که در نوع خود جدید بود و داستان جذابی را هم روایت می‌کرد، اما به دلیل ممیزی‌های بیش از اندازه وزارت ارشاد، محمدحسین لطیفی و حامد عنقا ترجیح دادند بی‌خیال قصه پر و پیچ و خم و معمایی یکی از بهترین سریال های پلیسی ایرانی شوند و با یک پایان سردستی و زودهنگام پرونده قلب یخی را ببندند.

علاوه بر سانسورهای بسیار زیاد، اختلاف بین بازیگران، نویسنده و تهیه‌کننده و رعایت نکردن قانون کپی رایت سریال قلب یخی را به معنای واقعی کلمه از پا انداخت. بدین ترتیب فصل دوم قلب یخی ناتمام ماند و سرنوشت هیچکدام از شخصیت‌ها درست مشخص نشد.

بعد از نزدیک به یک سال پس از فصل دوم، تهیه‌کننده با برند قلب یخی فصل سوم را با تغییر در ترکیب بازیگران و کارگردانی سامان مقدم، روانه بازار کرد. ماجرای فصل سوم کاملا با دو فصل قبلی فرق داشت و تنها کاراکتر به جا مانده از فصل یک و دو، شخصیت حامد با بازی حسین یاری بود که با یک باند بزرگ خرید و فروش عتیقه آشنا و قصه‌ای جدید برای مخاطبان روایت می‌شد.

فصل سوم قلبی یخی با داستانی پرکشش و با حضور تیم بازیگران کهکشانی خود یعنی مهران مدیری، رضا عطاران، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، هانیه توسلی و چندین و چند بازیگر محبوب و بزرگ دیگر چیزی برای پرفروش شدن کم نداشت، اما اعتماد از دست رفته باعث شد که این سریال به آن موفقیتی که استحقاقش را داشت نرسد. اگر فصل سوم سریال قلب یخی را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تماشایش را از دست ندهید.

۲٫ سریال سقوط آزاد

سال ساخت: ۱۳۹۰

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: علیرضا امینی

بازیگران: حامد بهداد، پوریا پورسرخ، الهام حمیدی و روناک یونسی

سقوط آزاد نیز یک سریال پلیسی، اکشن و معمایی جذاب است که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. نام این سریال در ابتدا «گیوتین» بود، اما در زمان پخش به سقوط آزاد تغییر پیدا کرد. این عنوان یکی از سریال های پلیسی موفق دهه نود است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

داستان این اثر از سریال های پلیسی ایرانی درباره یک گروه خلافکار حرفه‌ای است که با استفاده از کامپیوتر و دسترسی به اطلاعات مهم، قصد دارند اقدامات خرابکارانه‌ای را علیه امنیت مردم انجام دهند. پلیس از این ماجرا باخبر می‌شود و برای پیدا کردن سرنخ و رسیدن به سرکرده این باند حرفه‌ای وارد عمل می‌شود. اما پیدا کردن رئیس این باند کار ساده‌ای نیست و پلیس در این مسیر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود.

۳٫ سریال دیوار

سال ساخت: ۱۳۹۱

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگران: آتیلا پسیانی، مهدی سلطانی، فریبا نادری و مهرداد صدیقیان

سریال پلیسی شبکه یک دیوار، یکی از آثاری بود که در اوایل دهه ۹۰ پخش شد. این اثر به کارگردانی سیروس مقدم و تهییه‌کنندگی الهام غفوری ساخته شد. داستان این سریال درباره افسر پلیسی به نام یونس سبزی و برادر زنش جمیل است. سال‌ها پیش جمیل که فردی خلافکار بود به دست یونس به زندان می‌افتد. حال سال‌ها گذشته و دختر جمیل قرار است با پسر سرهنگ یونس ازدواج کند. جمیل از زندان آزاد می‌شود و به فکر انتقام است.

۴٫ سریال ماتادور

سال ساخت: ۱۳۹۲

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: فرهاد نجفی

بازیگران: علیرام نورایی، پولاد کیمیایی، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی

سریال ماتادور نیز یکی از سریال های پلیسی ایرانی موفق است که برای اولین بار در هفته ناجا از شبکه یک سیما در تلویزیون پخش شد. ماتادور یک سریال اکشن جذاب است که با ترکیبی از بازیگران جوان و حرفه‌ای به یک سریال پلیسی مهیج تبدیل شده است. تیتراژ پایانی این مجموعه تلویزیونی را نیز احسان خواجه‌امیری خوانده است.

داستان سریال ماتادور روایتگر تشکیل یک کنفرانس مهم درباره انرژی اتمی است؛ اما یک گروه تروریستی حرفه‌ای و فعال قصد دارند با ایجاد ناامنی از تشکیل این جلسه جلوگیری کنند. آنها برای انجام این کار دست به اقدامات تروریستی خطرناکی می‌زنند که در همین حین نیز پای پلیس به ماجرا باز می‌شود.

۵٫ سریال زخم

سال ساخت: ۱۳۹۳

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: مسعود آب‌پرور

بازیگران: لیلا اوتادی، برزو ارجمند، محمد صادقی و همایون ارشادی

سریال زخم نیز دومین سریال موفق پلیسی از مسعود آب‌پرور در این فهرست است. این سریال برای اولین بار از شبکه سه سیما پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مجموعه تلویزیونی زخم نیز به صورت اپیزودی ساخته شده است که در هر اپیزود یک داستان و معضل اجتماعی روایت می‌شود که با همکاری و همیاری پلیس خاتمه می‌یابد. زخم مانند اکثر سریال‌های معرفی شده در این فهرست، یک سریال پلیسی اکشن و جنایی نیست؛ اما پلیس و مددکاران اجتماعی در صدد حل کردن برخی مشکلات اجتماعی و مسائل خانوادگی افراد هستند.

سریال زخم روایتگر زندگی چندین خانواده است که در هر اپیزود زندگی یکی از آنها را نشان می‌دهد. شخصیت اصلی این سریال سروان «الهام پویا» است که به عنوان مشاور و مددکار اجتماعی در کلانتری مشغول به کار است. او وظیفه رسیدگی به پرونده‌های خانوادگی و مشکلات زنان را بر عهده دارد.

۶٫ سریال فوق سری

سال ساخت: ۱۳۹۳

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، حبیب دهقان نسب، محمد صادقی، فریبا کوثری و شقایق فراهانی

فوق سری یکی دیگر از سریال های پلیسی ایرانی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده است. این سریال برای اولین بار در در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شد. مجموعه فوق سری یک سریال پلیسی اکشن با چاشنی طنز است که این ترکیب را معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های فخیم‌زاده مشاهده می‌کنیم.

داستان این اثر از سریال های پلیسی ایرانی درباره دو سرهنگ مبازره با مواد مخدر است که علاوه بر رابطه همکاری، رفت و آمد خانوادگی با یکدیگر دارند و دوستان قدیمی هستند. این دو دوست برای انجام ماموریت و دستگیری یک باند بزرگ قاچاق مواد مخدر وارد یک ماموریت فوق سری می‌شوند که فقط ۵ نفر از آن مطلع هستند.

۷٫ سریال میکائیل

سال ساخت: ۱۳۹۴

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگران: کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی و متین ستوده

سریال میکائیل دومین سریال پلیسی از سیروس مقدم در این فهرست است که یکی از جذاب‌ترین سریال های پلیسی ایرانی ساخته شده در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. این سریال برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد و توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. سریال میکائیل توانست در جشنواره فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی مسکو، دیپلم افتخار و همچنین تندیس برتر بهترین سریال این جشنواره را دریافت کند.

داستان سریال میکائیل درباره یک پلیس وظیفه‌شناس به نام «میکائیل» است که «رسول» دوست صمیمی‌اش به اشتباه در یک توطئه کشته می‌شود. پس از مرگ رسول، زندگی خانوادگی او و میکائیل که نسبت‌های فامیلی دوری با یکدیگر دارند، دچار برخی چالش‌ها و درگیری‌ها می‌شود. میکائیل در طول داستان سعی می‌کند اوضاع را سرو سامان دهد.

۸٫ سریال تعبیر وارونه یک رویا

سال ساخت: ۱۳۹۴

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: فریدون جیرانی

بازیگران: امیر جعفری، فرهاد قائمیان، پانته‌آ بهرام، الهام کردا و داریوش ارجمند

یکی از بهترین سریال های پلیسی ایرانی در دهه نود ، سریال تعبیر وارونه یک رویاست که به عنوان سریال پلیسی شبکه یک در زمان پخش مخاطبان بسیاری را پای جعبه جادو می‌نشاند. تعبیر وارونه یک رویا درباره نفوذ همسر یک دانشمند هسته‌ای در سایت‌های اتمی و جاسوسی وی برای شبکه‌های اطلاعاتی خارج از کشور بود. پلیس و وزارت اطلاعات پس از اینکه به درز اطلاعات و رفتارهای همسر این دانشمند مشکوک می‌شود، با تعقیب و گریز و مراقبت متوجه وجود عامل جاسوسی در خانه دانشمند هسته‌ای می‌شوند.

در این اثر از سریال های پلیسی ایرانی امیر جعفری نقش پلیسی اطلاعاتی امنیتی، فرهاد قائمیان نقش دانشمند هسته‌ای و پانته‌‌آ بهرام کاراکتر همسر او را بازی می‌کرد. ابتدا قرار بود این سریال بصورت سیاه و سفید روی آنتن تلویزیون برود، اما به دلیل افت کیفیت تصویر سازندگان و شبکه تصمیم گرفتند که سریال تعبیر وارونه یک رویا بصورت رنگی پخش شود.

۹٫ سریال آمین

سال ساخت: ۱۳۹۴

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: منوچهر هادی و بهرنگ توفیقی

بازیگران: داریوش فرهنگ، کاظم بلوچی، امین حیایی و هادی ساعی

سریال آمین از جمله آثار لیست بهترین سریال پلیسی ایرانی در دهه نود است که فاز اول آن به دست منوچهر هادی و فاز دوم آن به دست بهرنگ توفیقی کارگردانی شد. داستان این مجموعه تلویزیونی درباره سرهنگ سلیم فرمانده تیم ویژه آمین است که به دنبال خلافکاری بزرگ می‌گردد. از طرف دیگر، پسر این خلافکار به ایران آمده و پلیس قصد دارد از طریق او به پدرش برسد.

۱۰٫ سریال گشت ویژه

سال ساخت: ۱۳۹۵

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: مهدی رحمانی

بازیگران: حمید گودرزی، شاهد احمدلو، محمود پاک نیت و پدرام شریفی

گشت ویژه یک سریال پلیسی ایرانی با موضوع یگان ویژه است که به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی مهدی رحمانی ساخته شد. این اثر بازیگران خوبی داشت و توانست دیده شود. داستان سریال درباره ماجرای گروه حرفه‌ای از پلیس است که به عنوان مامورین ویژه به حل و فصل مشکلات می‌پردازند.

۱۱٫ سریال نوار زرد

سال ساخت: ۱۳۹۶

شبکه پخش کننده: شبکه دو سیما

کارگردان: پوریا آذربایجانی

بازیگران: امیر آقایی، بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، کمند امیر سلیمانی و قاسم زارع

نوار زرد از جمله سریال‌های خوش‌ساخت تلویزیون و یک سریال پلیسی ایرانی جدید در میان سریال های پلیسی ایرانی دهه اخیر به شمار می‌رود. مخصوصا بازی امیر آقایی و بهاره کیان‌افشار که درخششان در این سریال سبب شد نقشی متفاوت در کارنامه کاری هر دو بازیگر رقم بخورد.  نوار زرد قصه یک مامور پلیس با نقش‌آفرینی امیر آقایی بود که همسرش توسط تعدادی از تبهکاران به قتل رسیده و حالا او ضمن دنبال کردن پرونده‌ای پیچیده درباره قاچاق، در تلاش است انتقام خود را هم مسبین قتل همسرش بگیرد.

مرحوم سیروس گرجستانی در این سریال در نقش پدر امیر آقایی و کمند امیر سلیمانی هم در نقش خواهر او ایفای نقش می‌کردند. نوار زرد قصه‌ای اپیزودیک داشت، اما تمام قسمت‌ها توسط یک خط داستان اصلی به هم مرتبط می‌شد. این سریال تاکنون چندین بار از شبکه دوسیما و سایر شبکه‌های تلویزیون بازپخش شده است.

۱۲٫ سریال نهنگ آبی

سال ساخت: ۱۳۹۷

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: فریدون جیرانی

بازیگران: ساعد سهیلی، ماهور الوند، حسین یاری، ویشکا آسایش، مصطفی زمانی، ستاره پسیانی، مجید مظفری، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه و لیلا حاتمی

نهنگ آبی یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین سریال‌های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی و از جمله بهترین سریال های پلیسی ایرانی سالهای اخیر به حساب می‌آید. نهنگ آبی با فیلمنامه‌ای از بهرام توکلی و به کارگردانی فریدون جیرانی درباره آرمین هکر و برنامه‌نویسی نابغه است که بر اثر آشنایی با دختری به ژاله ادیب از دنیای شخصی خود بیرون می‌آید و وارد شرکتی می‌شود که رئیس و برخی از اعضای هیئت مدیره‌ی آن بصورت یک مافیای خطرناک فعالیت می‌کنند. در ادامه آرمین با پیشنهادات وسوسه‌انگیزی از طرف چند عضو هیئت مدیره مواجه می‌شود و نمی‌تواند به آنها نه بگوید.

بدین ترتیب آرمین درحالی که عاشق ژاله شده، وارد یک بازی پیچیده و خطرناک می‌شود که سرانجام به بازی مرگ‌آور نهنگ آبی ختم می‌شود. سریال نهنگ آبی پر از داستان‌های فرعی و شخصیت‌های مکمل جذاب و درخشان است و شاید بتوان آن را بهترین سریال فریدون جیرانی دانست.

۱۳٫ سریال کرگدن

سال ساخت: ۱۳۹۷

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: کیارش اسدی‌زاده

بازیگران: مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، سارا بهرامی، بانیپال شومون، پانته‌آ پناهی‌ها و مهدی کوشکی

به ندرت پیش می‌آید که در سینما و تلویزیون ایران، سریالی اکشن و پلیسی ساخته شود و این محصول بتواند خود را به کیفیت سریال‌های درجه سه و چهار آن ور آبی هم برساند. اما کیارش اسدی‌زاده با سریال کرگدن نشان داد که با یک قصه‌ی معمایی پر و پیمان می‌توان سریال پلیسی ایرانی ساخت و در تمام لحظات دلهره و غافلگیری ایجاد کرد.

این اثر از سریال های پلیسی ایرانی روایتگر قمار کردن پنج جوان به ظاهر با استعداد بر روی یک حادثه است و همین حادثه سبب می‌شود رفاقت و دوستی این پنج جوان از هم بپاشد. ابتدا کاراکتر نوید رفقایش را در شوک و بهت فرو می‌برد، اما پس از چندی آنها متوجه می‌شوند نوید وارد بزرگترین باند قاچاق دارو شده تا انتقام خواهرش را از آنها بگیرد. در این راه به تدریج دوستانش هم با او همراه می‌شوند. سریال کرگدن با بازی مصطفی زمانی و سارا بهرامی از آن دست سریال‌هایی است که اگر یک قسمتش را تماشا نکنید، مطمئن باشید که چند غافلگیری را در دل داستان را از دست خواهید داد.

۱۴٫ سریال آقازاده

سال ساخت: ۱۳۹۸

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

طراح و کارگردان: حامد عنقا / بهرنگ توفیقی

بازیگران: امیر آقایی، امین حیایی، سینا مهراد، نیکی کریمی، مهدی سلطانی، امین تارخ، دیبا زاهدی، کامبیز دیرباز و پردیس پورعابدینی

آقازاده جدیدترین سریال ایرانی پلیسی است که دو قسمت از پخش آن باقی مانده و در مدت پخش خود توانست در میان لیست سریال های پلیسی ایرانی شبکه نمایش خانگی بالاترین میزان استقبال  و تماشا را از آن خود کند. حامد عنقا بعد از تجربه ناموفق قلب یخی ۱ و ۲، این بار تلاش کرد در آقازاده به برخی خطوط قرمز نزدیک شود و فساد‌های میلیاردی و بزرگی را که در کشور وجود دارد را پیش چشم مخاطب بگذارد. داستان این سریال درباره دختری ساده و روستایی به نام راضیه است که برای دست یافتن به آرزوها و رویاهای بزرگ خود فریب نیما بحری فرزند امیر بحری وزیر کشور را می‌خورد و به تدریج وارد دستگاه فساد او می‌شود. همراه با راضیه مخاطب نیز وارد این قصه پر از فساد اقتصادی در رده‌های بالای مسئولین می‌شود.

در این میان پسری به نام حامد در تلاش است تا نیما بحری، پدرش و دار و دسته‌شان را رسوا کند اما در این مسیر عاشق راضیه می‌شود.  آقازاده با تمام حواشی ، جزو پربیننده‌ترین سریال های پلیسی ایران است و تجربه بسیار موفقی در کارنامه کاری عنقا و توفیقی به حساب می‌آید. برای آشنایی و دانلود سریال پلیسی ایرانی آقازاده به این مقاله مراجعه کنید.

۱۵٫ سریال ترور خاموش

سال ساخت: ۱۳۹۸

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: احمد معظمی

بازیگران: سعید راد، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه و ستاره اسکندری

ترور خاموش از بهترین سریال های پلیسی ایرانی که به کارگردانی احمد معظمی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد ساخته شد و محوریت آن بر قاچاق مواد مخدر است. این سریال همچنین به مسائل امنیتی نیز می‌پردازد و حواشی فراوانی داشت. داستان ترور خاموش درباره امنیت نرم است و به پرونده‌ای می‌پردازد که تا زمان پخش فیلم به صورت رسانه‌ای معرفی نشد‌. این سریال علاوه بر موضوع مواد مخدر بر روی آسیب‌های اجتماعی نیز تمرکز دارد و به آنها می‌پردازد.

۱۶٫ سریال گاندو

سال ساخت: ۱۳۹۸-۱۴۰۰

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: جواد افشار

بازیگران: داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، پندار اکبری

سریال یگان ویژه ایرانی گاندو مجموعه‌ای است که پخش آن از خرداد ۱۳۹۸ در شبکه سه سیما آغاز شد. با توجه به استقبال مردم، فصل دوم مجموعه نیز ساخته و پخش آن از اسفند ۱۳۹۹ آغاز و سپس با یک توقف کوتاه، بقیه آن پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ منتشر شد. مجموعه گاندو یکی از جدیدترین و بهترین سریال های پلیسی ایران در ژانر امنیتی است که فیلمنامه آن براساس مستندات تاریخی نگاشته شده است. گرچه اتفاقات سریال همگی براساس واقعیت هستند، اما نام اشخاص تغییر کرده است.

۱۷٫ سریال خانه امن

سال ساخت: ۱۳۹۹

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: احمد معظمی

بازیگران: حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، پرویز فلاحی‌پور، سامان صفاری و سیما تیرانداز

سریال ژانر پلیسی ایرانی جدید که می‌تواند در میان لیست بهترین سریال های پلیسی ایرانی قرار بگیرد، سریال خانه امن است که این‌روزها از شبکه یک تلویزیون مهمان خانه مخاطبان شده و با وجود برخی ضعف‌ها، توانسته بعد از مدت‌ها به یک سریال قابل پیگیری از صدا‌و‌سیما تبدیل شود. سریال پلیسی ایرانی جدید خانه امن روایتگر چند ماجرای موازی از تلاش دشمنان ایران و تروریست‌ها برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در کشور و همچنین به دست آوردن اطلاعات درباره مسائل امنیتی، ترور شخصیت‌های بزرگ نظام و فساد اقتصادی گسترده است که در ۵۰ قسمت تهیه و تولید شده و تاکنون ۴۱ قسمت از آن پخش شده تا دوباره به مدیران ثابت شود که اگر سریالی قصه جذاب و خوبی برای دنبال کردن داشته باشد، مخاطبان هنوز هم حاضرند پای آثار صدا‌و‌سیما بنشینند.

۱۸٫ سریال سرجوخه

سال ساخت: ۱۳۹۹-۱۴۰۰

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: احمد معظمی

بازیگران: آرش آصفی، حمیدرضا محمدی، سامان صفاری و هژیرسام احمدی

سریال ایرانی پلیسی ۱۴۰۰ سرجوخه را در آخرین عنوان خود قرار می‌دهیم‌. این اثر نیز به کارگردانی احمد معظمی ساخته شد و توانست توجه‌ مخاطبان را به خود جلب کند. علاوه بر آن سرجوخه بازیگران جدیدی را نیز به صدا و سیما معرفی کرد. این سریال مستقیما بر مسائل روز مانند سایت شرط‌بندی‌ تمرکز دارد‌. سرجوخه به روایت داستانی موازی درباره دو شخصیت کیان و غلامرضا می‌پردازد که باید کشمکش‌های فراوانی را در زندگی تحمل کنند.

بهترین سریال های پلیسی ایرانی ۱۴۰۰ به بعد

از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد قرنی جدید شدیم و اکنون قرار است ببینیم تا در دهه جدید و طی دو سال اخیر چه آثار پلیسی ای پخش شده‌اند.

۱٫ عملیات رعد

سال ساخت: ۱۴۰۱

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: اصغر نعیمی

بازیگران: مجید واشقانی، مهدی زمین پرداز، هادی دیباجی، ارسطو خوش فرم، شهروز ابراهیمی

عملیات رعد سریال پلیسی ایرانی یگان ویژه است که در سال ۱۴۰۱ پخش صد و کارگردانی آن را اصغر نعیمی برعهده داشت این اثر مجموعا ۱۰ قسمت داشت و توانست با بازیگران خوب خود توجه‌ها را جلب کند. در واقع سریال رعد به مناسبت هفته نیروی انتظامی بر روی آنتن رفت و نگاه ویژه ای به این موضوع داشت.

داستان این سریال جنایی ایرانی درباره زمانی است که تیم ویژه‌ ای از نوپو به فرماندهی سرگرد رضا باید تلاش کنند تا فتنه های یک گروهک تروریستی را که وارد ایران شده، خنثی کنند.

۲٫ شهباز

سال ساخت: ۱۴۰۱

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: حمیدرضا لوافی

بازیگران: آرش مجیدی، مهدخت مولایی، رضا داوود نژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، نیما نادری

سریال پلیسی ایرانی جدید شهباز نیز در سال ۱۴۰۱ با ژانر معمایی خود بر روی آنتن شبکه یک سیما رفت حمیدرضا لوافی کارگردان و مینا خدیوی نویسنده این اثر بودند. شهباز موضوعی امنیتی-اطلاعاتی دارد.

داستان این اثر از بهترین سریال های پلیسی ایرانی درباره یک دانشجوی بااستعداد برنامه نویسی به نام نجوا است که دردپی قتل مشکوک دوست صمیمی‌اش به دنبال کشف راز اوست که به گروهی خرابکار به نام ارغوان برمی‌گردد. از سوی دیگر یک افسر پلیس به نام حسام نیز سعی در کشف راز ارغوان دارد و می‌تواند روی کمک‌های نجوا حساب کند.

۳٫ خون سرد

سال ساخت: ۱۴۰۱

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: امیرحسین ترابی

بازیگران: شهرام حقیقت‌دوست، لیندا کیانی، امیر آقایی، سارا بهرامی، حسین سحرخیز، سارا رسول‌زاده، جلال فاطمی

امیرحسین ترابی در سال ۱۴۰۱ دست به ساخت یک سریال جنایی ایرانی که به دلیل شباهت موضوعی‌اش به سریال مشهور دکستر، به دکستر ایرانی معروف شد. خون‌سرد طی ۱۸ قسمت از پلتفرم فیلم‌نت پخش شد و توجهات زیادی به خود جلب کرد. بازی امیر آقایی در این اثر نیز تحسین برانگیز بود.

داستان این برترین سریال ایرانی پلیسی در سال ۱۴۰۱ حول محور سرگرد امیزعلی طلوعی می‌گردد که پرونده قاچاق اعضای بدن انسان را پیگیری می‌کند و درباره امیر شهسواری که مضنون پرونده است، تحقیق می‌کند. او از دوستش کسری کیا، مردی کاملا موجه که در پزشکی قانونی کار می‌کند، کمک می‌کند اما دکتر کیا یک شخصیت پنهان نیز دارد.

۴٫ سریال سقوط

سال ساخت: ۱۴۰۱

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: سجاد پهلوان‌زاده

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، سجاد بابایی، عباس جمشیدی‌فر، الناز ملک، ابتسام بغلانی

سریال سقوط جز معروف ترین سریال های جنایی ایرانی نمایش خانگی بود زیرا هم حاشیه‌های فراوان داشت و هم دست روی موضوع حساسی گذاشته بود. این سریال تنها ۹ قسمت داشت و داستان آن حول محور داعش و ناامنی‌های منطقه می‌چرخید. سقوط از فیلیمو پخش شد و استقبال از آن بسیار خوب بود.

سریال روایت داستان دختری به نام آیسان است که نهال عشق در دلش جوانه می‌زند و پس از ازدواج با ژاکان راهی ماه عسل می‌شوند. اما این سفر نه تنها شادی در خود ندارد بلکه آیسان را به دل وحشتی عمیق می‌کشاند که در تاریک‌ترین کابوس‌هایش هم آن را نمیدید.

۵٫ پوست شیر

سال ساخت: ۱۴۰۱

شبکه پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

کارگردان: جمشید محمودی

بازیگران: هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی

پوست شیر سریال های پلیسی ایرانی نمایش خانگی این لیست است که پخش آن از سال ۱۴۰۱ شروع و طی سه فصل و ۲۴ قسمت منتشر شد. این سریال یکی از قوی‌ترین‌های ژانر جنایی ایران تا به امروز محسوب می‌شود که مخاطب را با چالش‌های زیادی مواجه کرد.

سریال روایتگر داستان مردی به نام نعیم است که پس از ۱۵ سال از زندان آزاد می‌شود. او تنها یک ‌امید برای زنده ماندن دارد و آن هم دخترش ساحل است اما روزگار با نعیم سر سازگاری ندارد.

۶٫ بازپرس

سال ساخت: ۱۴۰۲

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: احمد معظمی

بازیگران: محسن قصابیان، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فخیم‌زاده و فریبا کوثری

سریال ایرانی پلیسی جدید بازپرس در سال ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این مجموعه به کارگردانی احمد معظمی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد ساخته شده است و توانست توجه مخاطبان را جلب کند. این اثر موضوعی حقوقی-قضایی دارد و بیشتر حول محور مسائلی که در دادگاه می‌گذرد می‌گردد. بازپرس روند جدیدتری نسبت به سریال‌های مشابه دارد و این وجه تمایز آن محسوب می‌شود. اگرچه بازپرس کاملا یک سریال آنتولوژی نیست اما چندین خط داستانی مختلف را دنبال می‌کنند.

داستان اثر از سریال های مهدی فخیم زاده پلیسی که این هنرپیشه از بازیگران کلیدی آن است، حول محور یک بازپرس به نام صدرا می‌گردد که ناخواسته وارد یک بازی اقتصادی و پرونده‌ای سنگین می‌شود. بازپرس صدرا نمی‌داند که چه کسی او را وارد این راه کرده است اما باید تمام تلاشش را کند تا تبرعه شود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی بهترین سریال های پلیسی ایرانی پرداختیم و سعی کردیم آثار پرمخاطب و جذاب را به شما معرفی کنیم. دهه جدید نیز در همین اول کار نشان داده گه قصد دارد آثار خوبی به طرفداران این ژانر تقدیم کند. نظر شما درباره سریال پلیسی ایرانی چیست؟ عنوان بهترین متعلق به کدام اثر است؟ فکر می‌کنید روند این سال‌های سریال‌های پلیسی چگونه بوده است؟ از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=26176

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.