تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3
هفته پنجم

رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری

  • کد خبر : 24888
  • 11 شهریور 1402 - 15:40
رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری
اگر تست شما مثبت بود باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون و مراحل بعدی انجام شود. در صورتی که تست شما منفی بود بهتر است در پایان هفته نیز یک مرتبه دیگر تست را تکرار کنید. در ادامه وضعیت جنین و بدن مادر را در این هفته مشاهده کنید و موضوعات مهم را با هم بررسی کنیم.

«صبح من» با بانو: اگر در ماه گذشته شما اقدام به بارداری داشته‌اید، طبق توضیحاتی که در هفته یکم بارداری و هفته دوم بارداری برایتان دادیم می توانید هفته پنجم را به درستی مشخص کنید. در این هفته بهترین زمان مناسب برای انجام تست بی بی چک فرا رسیده است و شما می توانید تقریبا مطمئن باشید که جواب تست درست است.

به گزارش مجله خبری صبح من، اگر تست شما مثبت بود باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون و مراحل بعدی انجام شود. در صورتی که تست شما منفی بود بهتر است در پایان هفته نیز یک مرتبه دیگر تست را تکرار کنید. در زیر وضعیت جنین و بدن مادر را در این هفته مشاهده کنید تا در ادامه موضوعات مهم را با هم بررسی کنیم.

همه چیز در مورد هفته پنجم بارداری

اگر شما باردار باشید و تا الان علائم بارداری را در خود مشاهده نکردید، از این هفته حتما علائمی را مشاهده خواهید کرد. این علائم شامل درد در ناحیه پستان ها، خستگی غیر طبیعی یا زود خسته شدن و تکرر ادرار می باشند. در این هفته بدن شما باید خون بیشتری تولید کند تا بتواند عمل اکسیژن رسانی و تغذیه رسانی به جنین را به خوبی انجام دهد.

همچنین ضربان قلبتان برای ایجاد هماهنگی بدن با وضعیت خونرسانی جدید افزایش پیدا می کند و همین امر باعث خستگی، گیجی و سردرد می شود. در پستان ها نیز علاوه بر درد ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، بزرگ شدنشان و تیره شدن هاله رنگی دور آن ها را تجربه کنید.

در این هفته ویار  شما نیز شروع می شود که باعث حساس شدن شما نسبت به انواع بوها و مواد غذایی خواهد شد. گاهی یک ماده غذایی را بیش از حد دوست دارید و می خواهید در لحظه آن را بخورید و گاهی نسبت به یک ماده غذایی متنفر می شوید و حتی ممکن است با استنشاق بوی آن حالت تهوع بیشتری بگیرید یا استفراغ کنید.

ویار در واقع به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌ دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید. مثلا اگر دلتان به شدت پنیر می خواهد شاید به دلیل کمبود کلسیم در بدن باشد یا زمانی که به شدت دلتان هوس بستنی کرده است به دلیل نیاز بدن به کلسیم و چربی است. ویار باعث ترشح بیش از حد بزاق نیز می شود. 

حقایق شگفت انگیز

در هفته ۵ بارداری، شکم شما هنوز تغییر خاصی نکرده است. البته ممکن است کمی حالت پف داشته باشد و یا خودتان احساس کنید وزنتان اضافه شده است. به این نکته باید توجه داشته باشید که تغییرات بدنی در همه خانم های باردار یکسان نیست و هر فردی شرایط متفاوتی را تجربه می کند. این شرایط کاملا طبیعی هستند و نباید در مورد آن ها نگران باشید. افزایش وزن یک الی دو کیلوگرم در طول سه ماهه اول بارداری طبیعی است. سایر تغییراتی که ممکن است در این هفته مشاهده کنید:

 بعضی از زنان به علت تغییرات هورمونی، عارضه های مختلف پوستی مانند آکنه مشاهده می کنند که معمولا بعد از سه ماهه اول از بین می روند.

بیشتر خانم ها در این هفته در اوایل صبح حالت تهوع دارند.

در اینجا توصیه های کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG) در خصوص جلوگیری از افزایش وزن در طول بارداری ذکر شده است:

اگر وزن قبل از بارداری شما کم باشد (BMI کمتر از ۱۸٫۵): افزایش وزن ۱۲٫۵ تا ۱۸ کیلوگرم توصیه می شود.

 در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن ۵۰۰ گرم در هفته است.

اگر وزن شما قبل از بارداری نرمال (BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹) باشد: وزن کلی توصیه شده ۱۶ تا ۱۱٫۵ کیلوگرم است.

 در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن حدود ۵۰۰ گرم یا کمی کمتر در هفته است.

اگر اضافه وزن داشته اید (BMI  ا 25 تا ۲۹٫۹): افزایش وزن بارداری ۷ تا ۱۱٫۵ کیلوگرم توصیه می شود.

 در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن حدود ۳۰۰ گرم در هفته است.

اگر چاق بوده اید (BMI بالاتر از ۳۰): افزایش وزن کلی توصیه شده ۵ تا ۹ کیلوگرم  است.

 در سه ماهه دوم و سوم، هدف افزایش وزن حدود ۲۰۰ گرم در هفته است.

هفته پنجم بارداری چند ماهگی بارداری است؟

۵ هفته بارداری حدود یک ماه بارداری است. بله، شما تازه متوجه شده اید که باردار هستید. این مسئله به این دلیل است که اکثر پزشکان شمارش حاملگی را از روز اول از آخرین پریودی انجام می دهند.

وضعیت جنین درهفته پنجم بارداری

این نی نی کوچک باعث می شود مسائل زیادی  در این هفته رخ دهد:

در این هفته قلب کودکتان شروع به زدن می کند. چین های عصبی (چین بافتی که تبدیل به مغز و طناب نخاعی می شود) به هم متصل می شوند و این به معنای تمایز سر از دم می باشد. در این حالت جنین شما شبیه بچه قورباغه به نظر می رسد.

تغییرات جنین

جفت در حال تشکیل شدن است و تا پایان سه ماهه اول کامل می شود. این عضوی است که به زودی جنین در حال رشد را به دیواره رحم وصل می کند و مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین فراهم می نماید.

سطح هورمون hCG اکنون به اندازه کافی بالا است تا تأیید کنید که باردار هستید.

این توده سلولی که ما آن را نطفه می نامیم شروع به تبدیل شدن به جنین با یک لوله عصبی (نخاع پیش از ستون فقرات و مغز) از سر تا انتها می کند.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته پنجم بارداری

 فرزند شما در این هفته از بارداری اندازه دانه کنجد است.

 فرزند شما در این هفته بارداری ضربان قلب دارد که در سونوگرافی مشخص می شود.

 قلب فرزند شما از یک لوله ساده به یک اندام چهار دریچه ای پیچیده تغییر می کند.

روش استفاده از بی بی چک در هفته پنجم

همان طور که گفتیم هفته پنجم زمان مناسبی برای مشاهده عکس بیبی چک مثبت می باشد. شما باید با استفاده از ادرار خود این آزمایش را انجام دهید و نتیجه را ببینید. برای آن که نسبت به نتیجه تست مطمئن شوید بهتر است یک بار دیگر هم آزمایش را تکرار کنید. 

بی بی چک مثبت و منفی کاذب!

اگر می گوییم آزمایش بی بی چک را دوباره تکرار کنید و یا در صورت منفی بودن در پایان هفته یک بار دیگر آن را انجام دهید به این دلیل است که نتایج آزمایش بی بی چک همیشه صد در صد صحیح نیست. زیرا این آزمایش نسبت به  هورمون گنادوتروپین موجود در ادرار حساس است. مقدار این هورمون در ادرار شما با باردارشدنتان افزایش می یابد اما کمی زمان می برد.

بنابراین ممکن است باردار باشید اما قبل از زیاد شدن این هورمون تست را انجام دهید و جواب منفی را مشاهده کنید. گاهی نیز جواب مثبت کاذب را مشاهده می کنید البته جواب مثبت به ندرت اشتباه می شود و بیشتر مربوط به زمانی است که در ادرارتان به دلیل خوردن برخی قرص ها یا مواد غذایی، پروتئین وجود داشته باشد. تکرار آزمایش این مسئله را حل می کند.

دلایل اشتباه بودن نتیجه آزمایش بارداری خانگی

به طور کلی برخی شرایط باعث نتیجه اشتباه در تست بی بی چک می شود. این شرایط عبارتند از:

  • مصرف بعضی داروها
  • آزمایش بارداری را خیلی زود انجام داده اید.
  • مطابق با دستورالعمل نوشته شده روی بی بی چک عمل نکردید.
  • از بی بی چکی استفاده کرده اید که تاریخ انقضایش گذشته است.
  • مقدار زیادی ادرار بر روی نوار بی بی چک جمع شده است.

بنابراین بهتر است به نتایج کیت بارداری اعتماد نکنید و با پزشک خود صحبت کنید. همچنین سریعا به اطرافیان اعلام نکنید باردار هستید. بگذارید زمان بگذرد، آزمایش خون بارداری  و ادرار را انجام دهید و از بارداری مطمئن شوید، سپس به دیگران خبر دهید.

دکتر سیده ندا کاظمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد این هفته از بارداری اظهار کرد: “در هفته پنجم بارداری معمولا غلظت هورمون های بارداری به میزانی می رسد که از طریق تست خانگی قابل اندازه گیری باشد”.

هفته پنجم بارداری و سونوگرافی

ساک بارداری : اندازه= ۶ تا ۱۲ میلی متر 

در این هفته نطفه به قدری کوچک است که هنوز قابل مشاهده نیست. اندازه نطفه کوچک تر از یک دانه برنج می باشد. هنگامی که قطر میانگین ساک باردرای به ۸ تا ۱۰ میلی متر برسد، تکنسین باتجربه می تواند کیسه زرده را به وسیله سونوگرافی واژینال تشخیص دهد. در این حالت اگر کیسه زرده را در داخل رحم مشاهده کند به شما این خبر خوش را می دهد که دچار بارداری خارج از رحم نشده اید. 

همچنین در سونوگرافی این هفته ساختارهای حفره ای در محل لانه گزینی دیده می شود. قطب جنینی در نزدیکی کیسه زرده تشکیل شده است و به زودی فعالیت قلبی آغاز می شود. در سونوگرافی واژینال حرکات قلب نطفه ۲ الی ۳ میلی متری قابل تشخیص است. در انتهای هفته پنجم، سرعت قلب حدود bpm 90-60 می باشد. در ابتدای بارداری، تشکیل قلب از سرعت زدن آن مهم تر است.

 توصیه ها درهفته پنجم بارداری

* به دلیل تغییرات هورمونی و شرایط محیطی مانند استرس ناشی از باردار شدن ممکن است در این هفته روحیه خوبی نداشته باشید. اما باید بدانید از الان به بعد شما یک مادر هستید و شرایط جدید را با خوشحالی بپذیرید تا این دوران به خوبی و سلامتی طی شود.

علائم طبیعی درهفته پنجم بارداری

اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید. نشانه های بارداری در این هفته:

  • ۱٫ درد سینه ها
  • ۲٫ تکرر ادرار
  • ۳٫ افزایش ضربان قلب
  • ۴٫  افزایش خستگی، گیجی و سردرد
  • ۵٫ ویار
  • ۶٫ خستگی زود رس

نکته مهم

یاد بگیرید چگونه با خستگی زودرس کنار بیایید. برای کاهش این حالت باید خواب کافی در شب داشته باشید و به هیچ وجه قبل از خواب ورزش نکنید و غذا نخورید. همچنین بهتر است ساعات خواب و بیداری شما منظم باشد.

هشدارها در هفته پنجم بارداری

۱٫ مصرف داروها را کنار بگذارید:

هر دارویی می‌تواند بر روی جنین تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگ ترها و اطرافیان داروهای گیاهی مصرف نکنید. در صورتی که از قبل درباره هر مسئله جسمانی به پزشک مراجعه می کردید، این بار قبل از تجویز دارو باید به او بگویید که باردار هستید. همچنین مجاز بودن داروهایتان را در اوما دارو یا همان قسمت داروهای نرم افزار ما چک کنید. سلامتی شما آرزوی ماست.

۲٫ درد کمر:

اگر در هفته پنجم کمردرد  شدید دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است نشانه ای از کرامپ رحمی و سقط  بالقوه باشد یا حتی نشانه ای از عفونت و کشیدگی رحم باشد که باید کاملا بررسی شود. همچنین در صورت نبودن علائم بارداری در این هفته باید این مسئله را به پزشکتان گزارش دهید تا شما را معاینه کند.

۴٫ درد یک طرفه:

درد یک طرفه مداوم ممکن است نشانه کیست تخمدانی یا حاملگی نابجا باشد.

۵- خونریزی شدید و مداوم:

این حالت می تواند علامت سقط یا بارداری خارج رحمی باشد و با مشاهده این وضعیت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی قهوه ای در هفته پنجم بارداری

ممکن است برخی از خانم ها  در این سن بارداری لکه بینی را تجربه کنند. در تشخیص اولیه احتمال وجود هماتوم جفتی و یا لکه بینی لانه گزینی گزارش میشود. اگر لکه بینی تبدیل به خونریزی شد و همراه درد شدید شکمی، میتواند نشانه سقط باشد. در هر صورت با دیدن لکه بینی استراحت کنید و سریعا پزشک معالج را در جریان بگذارید.

هفته پنجم بارداری چی بخورم؟

* یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید. 

* به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان و جنین مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیر دهی، با پزشک خود مشورت کنید. شما برای مطلع شدن از نوع رژیم برحسب BMI بدن خود می توانید به قسمت رژیم غذایی اومادایت مراجعه کنید. به دنیا آوردن نی نی سالم هدف گروه ماست. 

* به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی چه به صورت مواد غذایی و چه بصورت مکمل را آغاز کنید. برای استفاده از مکمل ها قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. 

* به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کروم بیشتری را وارد بدن خود می کنید که به شدت به آن ها نیاز دارد. به علاوه در رژیم غذایی شما زینک، روی، ویتامین E و ویتامین B6 نیز باید به مقدار کافی وجود داشته باشد.

* غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ‌ای و ماکارونی مصرف کنید.

ورزش درهفته پنجم بارداری

اگر تا پیش از این دارای سلامت جسمانی نبوده اید یا مشکلی داشته اید، پیش از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید. ورزش کردن انرژی شما را بسیار افزایش می دهد و این برای خانم‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، خبر خوشحال کننده ای است.

ورزش از خستگی زودرس جلوگیری می کند و همچنین باعث کاهش علائم مختلف مانند کمردردهای شدید در ادامه بارداری می شود. به علاوه استرس را کاهش داده و دردهای زایمان را نیز کم می کند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=24888

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.