تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
2

همه چیز درباره‌ی مدارس تیزهوشان؛ مزایا و معایب

  • کد خبر : 17153
  • 17 خرداد 1402 - 9:40
همه چیز درباره‌ی مدارس تیزهوشان؛ مزایا و معایب
آیا افرادی که در این مدارس پذیرش می شوند واقعا تیزهوش و نخبه هستند؟ شرایط پذیرش در این مدارس چیست؟ مزایا و معایب تحصیل در تیزهوشان، منابع درسی برای پذیرش در تیزهوشان و … از دیگر سوالاتی است که ممکن است به شما کمک کند تا دیدگاه منطقی و آگاهانه در مورد مدارس تیزهوشان بدانید.

«صبح من» با اخبار آموزش: قبولی در مدارس تیزهوشان یکی از بزرگترین آرزوهای تحصیلی والدین در ایران محسوب می شود. آوازه مدارس تیزهوشان سبب شده است که بسیاری از والدین تلاش کنند تا فرزندانشان در این مدارس پذیرش شوند. اما سوالات بسیاری وجود دارد که پاسخ آنها می تواند دیدگاه شما را به عنوان والدین در مورد مدارس تیزهوشان و شرایط آنها به طور کلی تغییر دهد. مثلا این که آیا افرادی که در این مدارس پذیرش می شوند واقعا تیزهوش و نخبه هستند؟ شرایط پذیرش در این مدارس چیست؟ مزایا و معایب تحصیل در تیزهوشان، منابع درسی برای پذیرش در تیزهوشان و … از دیگر سوالاتی است که ممکن است به شما کمک کند تا دیدگاه منطقی و آگاهانه در مورد مدارس تیزهوشان بدانید.

مدرسه تیزهوشان چیست و چه کسانی در آن تحصیل می کنند؟

مدارس تیزهوشان بخشی از سیستم آموزش و پرورش کشورمان در مقاطع متوسطه اول و دوم هستند که شرایط ویژه ای برای پذیرش دانش آموز دارند. شیوه های تدریس، منابع آموزشی و امکانات ویژه از جمله مواردی است که وجه تمایز مدارس تیزهوشان و مدارس عادی محسوب می شوند. این مدارس با عنوان مدارس استعدادهای درخشان در تمام استان های کشور تأسیس شده اند و شرایطی را برای دسترسی بهتر دانش آموزان با استعداد به آموزش و تحصیل با کیفیت فراهم آورده است.

برای تحصیل در این مدارس نیاز است که دانش آموزان منتخب در آزمون ورودی شرکت کنند. پس از کسب رتبه قبولی در آزمونی که با نام آزمون مدارس سمپاد شناخته می شود برای ثبت نام نهایی در این مدارس بسته به مقطع تحصیلی در یکی از دوره های متوسطه اول یا دوم ثبت نام می کنند.

متأسفانه اکثر خانواده ها اطلاعات کاملی در مورد این مدارس و شرایط آنها ندارند و صرفا به دلیل آوازه و شهرت آن است که تلاش می کنند بدون در نظر گرفتن استعدادها، توانایی و علاقه فرزندان خود آنها را راهی این مدارس کنند.

مدارس تیزهوشان چه امکانات ویژه ای دارند؟

در جامعه ما مدارس تیزهوشان به عنوان مدارس برتر و با امکانات ویژه برای تحصیل با کیفیت و رشد علمی دانش آموزان مستعد شناخته می شوند. در واقع این مدارس برای رسیدن به هدف والای خود که پرورش استعدادهای درخشان است، امکانات ویژه ای را فراهم آورده است. مهمترین امکاناتی که می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

دوره های آموزشی پیشرفته

کاملا منطقی است که در مدارس تیزهوشان شیوه های آموزش و برگزاری کلاس ها به صورت پیشرفته و متناسب با استعداد و توانایی دانش آموزان انتخاب شود. این کلاس ها معمولا فراتر از حد کتاب های درسی دانش موزان است و دانش آموزان با مطالبی خارج از منابع درسی آشنا می شوند که دید عمیق تری نسبت به مطالب آموزشی به آنها می بخشد.

منابع درسی متفاوت

دانش آموزان در مدارس سمپاد، حجم زیادی از مطالب درسی کاربردی و مفید را در منابع درسی آموزشی و کتاب های مکمل کمک آموزشی می آموزند. در واقع برای داشتن درک مناسب از مطالب درسی معلمان در مدارس تیزهوشان کتاب های مکمل درسی را مورد توجه قرار می دهند و در کنار منابع درسی از آنها استفاده می کنند.

امکانات و تسهیلات رفاهی مدرسه

اگرچه در تمام مدارس کشور کتابخانه و تجهیزات حداقلی آموزشی وجود دارد اما تعداد و کیفیت این امکانات در مدارس تیزهوشان بسیار بیشتر است. کتابخانه مدارس سمپاد دارای کتاب های علمی بسیار زیاد، کتاب های مکمل درسی در زمینه ها و رشته های مختلف، منابع آموزشی برای موفقیت در المپیادهای علمی، آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته و … است.

حضور مشاوران ویژه

مهمترین نکته در مدارس تیزهوشان تمرکز برای تحصیل است. بنابراین در این مدارس برای جلوگیری از قرار گرفتن دانش آموزان در موقعیت های روانی و جسمی نامناسب و استرس زا، از مشاورین با سابقه و متخصص در زمینه مشاوره های آموزشی و فردی استفاده می شود.

برنامه ریزی آموزشی ویژه

در مدارس تیزهوشان عموما برنامه ریزی آموزشی ویژه ای برای دانش آموزان ترتیب داده می شود. این برنامه ریزی در ابتدای سال تحصیلی و با توجه به موقعیت و رشته تحصیلی دانش آموزان تدوین می شود. دانش آموزان وظیفه دارند که مطابق با شرایط برنامه ریزی شده آموزش خود را پیش برده و کیفیت تحصیل خود را ارتقاء دهند.

آزمون های مدون و پیشرفته

مدارس تیزهوشان برای تعیین سطح تحصیلی دانش آموزان در طول سال، دو نوبت آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار می کنند که رتبه دانش آموزان بر اساس عملکرد تحصیلی آنها و همچنین نمره آزمون تعیین می شود. رتبه دانش آموزان در سطح مدرسه، شهر و کشور مشخص می شود و بر اساس این اطلاعات شرایط دانش آموز تعیین می گردد.

آموزش و پرورش با توجه به امکانات ویژه ای که در اختیار مدارس تیزهوشان قرار دارد، به منظور بهره مندی دانش آموزان مستعد و واجد شرایط، امکان اخراج دانش آموزان از مدارس تیزهوشان را در نظر گرفته اند که مدیر مدرسه می تواند با توجه به شرایطی که در قانون تعریف شده است دانش آموزان متخلف را از مدرسه اخراج کند.

کادر آموزشی قوی

یکی از مهمترین ویژگی های مدارس تیزهوشان وجود کادر آموزشی متخصص و قوی در آن است. این مدارس نه تنها برای پذیرش دانش آموز شرایط ویژه و سختگیرانه ای دارند بلکه برای استخدام دبیران و کادر آموزشی نیز بسیار سختگیرانه عمل کرده و همکارانی با رزومه آموزشی قوی و قابل توجه دارند.

رقابت آموزشی بالا

در این مدارس رقابت آموزشی بسیار بالا است و دانش آموزان در محیطی صمیمی و دوستانه تلاش می کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. شرایط رقابت عادلانه و همچنین امکانات ویژه کمک می کند تا دانش آموزان انگیزه بالایی برای تحصیل و آموزش بهتر داشته باشند.

معایب مدارس تیزهوشان

شاید وقتی اسم تیزهوشان را می شنوید تصور شما برخورداری از امکانات و شرایط ویژه تحصیلی در محیطی کاملا استثنایی است. اما باید بدانید مدارس تیزهوشان در کنار همه مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. دانستن این معایب می تواند دیدگاه عادلانه تری برای شما ایجاد کند تا با آگاهی بیشتری برای تحصیل در این مدارس برنامه ریزی کنید. مهمترین معایبی که در این خصوص می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

ساعات تدریس زیاد

اگرچه ساعات رسمی آموزش در مدارس تیزهوشان همانند مدارس عادی است اما کلاس های فوق برنامه و منابع آموزشی متفاوت سبب می شود که دانش آموز در این مدارس ساعات بیشتری را صرف درس خواندن کند. بنابراین ممکن است دانش آموزان در این مدارس دچار خستگی مفرط شده و یا امکان استفاده از کلاس های دیگری چون کلاس های ورزشی، موسیقی، نقاشی و … را عملا از دست بدهند.

دچار شدن به غرور و تکبر

متأسفانه برخی از دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان تحصیل می کنند به استعداد و توانایی های خود بیش از هرچیزی تکیه می کنند و مغرور می شوند. غرور و تکبر این دانش آموزان باعث می شود که بسیاری از دانش آموزان نتوانند احساسات خود را کنترل کنند و در نهایت ممکن است در صورت عدم رسیدن به هدف های تحصیلی خود دچار سرخوردگی و افسردگی شوند.

سختگیری های تحصیلی

برای دانش آموزانی که به مدارس تیزهوشان وارد می شوند اولین و مهمترین چیز درس خواندن است. بنابراین سخت گیریهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. در این مدارس تلاش می شود تا سطح تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا کرده و شرایط آنها برای تحصیل در بهترین دانشگاه ها و موفقیت در المپیادهای علمی فراهم شود. بنابراین ممکن است چنین سختگیری هایی باعث آزردگی و خستگی دانش آموزان شود.

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان

مهمترین نکته برای قبولی در مدارس سمپاد قبولی در آزمون ورودی این مدارس است. این آزمون در دو مقطع ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می شود.

شرایط ثبت نام مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

– دارا بودن تابعیت ایرانی

– کسب نمره خیلی خوب در همه دروس پایه پنجم (حتی اگر یک درس نمره پایین داشته باشد امکان ثبت نام وجود ندارد)

– انتخاب مدرسه ای در نزدیکی محل سکونت

– امکان انتخاب حداکثر سه مدرسه وجود دارد.

– مدارس تیزهوشان خوابگاه و امکانات مدارس شبانه روزی را ندارند.

– برای شرکت در آزمون دانش آموزان باید ۵۰ درصد شهریه مدارس تیزهوشان شهرستان خود را پرداخت کنند. این وجه در صورت قبولی در آزمون به مدرسه مورد نظر پرداخت می‌شود.

شرایط ثبت نام مدارس تیزهوشان نهم به دهم

– دارا بودن تابعیت ایرانی

– کسب معدل حداقل ۱۹ در پایه هشتم

– اگر دانش‌آموز در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌ کند نیازی به آزمون ندارد اما باید شرایط لازم را کسب کرده باشد.

– انتخاب مدرسه در حوزه محل سکونت

– امکان تغییر رشته برای دانش آموزان در سال اول وجود ندارد.

– امکان انتخاب حداکثر سه مدرسه وجود دارد.

– دانش آموزان باید ۵۰ درصد شهریه مدارس تیزهوشان شهرستان خود را پرداخت کنند. این وجه در صورت قبولی در آزمون به مدرسه مورد نظر پرداخت می‌شود.

معمولا نتیجه آزمون ورودی مدارس سمپاد سه تا چهار هفته بعد از زمان برگزاری آزمون اعلام می شود.

سهمیه مدارس تیزهوشان

تنها سهمیه ای که در مدارس تیزهوشان وجود دارد به دوقلوها یا چند قلوها تعلق دارد. به این صورت که اگر دوقلوها یا چندقلوها به طور هم ‌زمان در آزمون شرکت کنند، در صورت پذیرش یکی از آنان، دیگری فقط به شرط کسب حداقل هشتاد درصد امتیاز آزمون آخرین فرد پذیرفته‌ شده می ‌تواند در مدرسه سمپاد ثبت ‌نام کند.

شرایط مهم سهمیه دوقلوها

– اولویت ‌ها و نوع مدرسه انتخابی دانش آموزان هم‌ جنس باید یکسان باشد.

– قبل از اعلام نتایج آزمون اگر امتیاز همزاد برابر با حداقل امتیاز لازم بود ایشان مازاد بر ظرفیت ثبت ‌نام خواهند شد.

آیا برای تحصیل در مدارس تیزهوشان شهریه پرداخت می شود؟

بله تحصیل در مدارس تیزهوشان نیازمند پرداخت شهریه تعیین شده از سوی نهادهای ذی صلاح است. مدارس تیزهوشان باید طبق قانون نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی همان استان را دریافت کنند.

توصیه

فارغ از این که نام مدارس سمپاد تیزهوشان برای بسیاری از والدین و دانش آموزان خوشایند است و تلاش می کنند تا حتما در این مدارس ثبت نام شوند، بهتر است دانش آموزانی روی این موضوع تمرکز داشته باشند که از نظر علمی و شرایط تحصیلی مواردی که در مقاله به آنها اشاره کردیم را داشته باشند. تحصیل در این مدارس نیازمند تمرکز، تلاش و کوشش بسیار است. بنابراین دانش آموزانی که از نظر علمی رتبه خوبی دارند و برای آینده تحصیلی خود برنامه ریزی کرده اند می توانند با تلاش به خواسته خود برسند.

پیشنهاد ما این است که خانواده و دانش آموز با مشاوره های فردی و تحصیلی شرایط خود را برای تحصیل در چنین مدارسی بسنجند. داشتن هدف و برنامه ریزی مناسب با شرایط شخصی و اجتماعی دانش آموز کمک می کند تا بتوانید آزمون سمپاد را با موفقیت پشت سر بگذارید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=17153

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.