«صبح من» با دانستنیهای مذهبی: دانستن برخی مطالب مذهبی، به ما کمک میکند علاوه بر افزایش آگاهی، بهتر در مقابل انحرافات مذهبی، بایستیم. «صبح من» از این پس سلسله مطالبی را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهد داد.
در مطلب امروز از محضر استاد حسین انصاریان بهره خواهیم گرفت تا بدانیم «طى الارض» چیست و در چه شرایطی میتوان «طى الارض» کرد؟
استاد انصاریان دربارهی «طی الارض» میگوید: باید ابتدا معناى «طی الارض» را بدانیم، آنگاه پاسخ را بهتر مىتوان داد.
ایشان در ادامه میافزاید: براى طى الارض چندین معنا ذکر شده است؛
- نزدیک شدن مکانها به یکدیگر.
- تجدد امثال یعنى ارسال صورتى به مکانى که اراده مىکند.
- اعدام و ایجاد، یعنى در یک مکان وجود عینى خود را نابود و همان زمان در مکان دیگر ایجاد مى کند.
استاد انصاریان در ادامه میافزاید: این قدرت را خدا به پیامبران و ائمه و بعضى از اولیاى الهى عنایت کرده است. دیگران هم با اجازه یا به دستور و یا همراه با اولیاى الهى مىتوانند «طی الارض» کنند، البته چنین افرادى مسأله را پنهان نگه مىدارند و به کسى نمىگویند مگر با اذن الهى و براى هدایت شخصى یا امر دیگر.
ایشان با بیان این مطلب که اگر انسان روحش را از آلودگىها و تعلقها پاک ساخته و خود را به اصل و حقیقت وجود خویش برساند، یعنى روح خدائى را در خود زنده کند، ممکن است به این مقام نائل آید، میافزایند: ممکن است پاک کردن نفس از آلودگى، شرط لازم براى رسیدن به این مقام باشد، ولى شرط کافى براى آن نباشد.
استاد انصاریان در توضیح بیشتر این مطلب میگویند: عارفان معمولاً به سالکان در این راه سفارش مىکنند که در درجه اوّل از محرّمات اجتناب کنند و واجبات را انجام دهند و در درجه بعد، آنان را به انجام دادن مستحبات و اجتناب از مکروهات توصیه مى کنند. این کار نیاز به مداومت جدى و ریاضت شرعى دارد و باید زیر نظر اساتید واقعى عرفان قرار گیرد، زیرا در این باب مدعیان طى الارض زیاد هستند.
استاد انصاریان با بیان این مطلب که قرآن مجید «طی الارض» را براى یکى از نزدیکان با ایمان و دوستان خاص سلیمان به نام «آصف بن برخیا» ذکر کرده که توانست تخت بلقیس را به یک چشم به هم زدن حاضر کند، میگوید: قرآن مجید درباره او مىفرماید: «کسى که دانشى از کتاب داشت، این کار را انجام داد».
بسیارى از مفسران گفتهاند، این مرد با ایمان از اسم اعظم الهى با خبر بود. البته منظور از آگاهى بر اسم اعظم، تخلّق (آراستگى) به آن اسم و وصف است، یعنى انسان از نظر آگاهى و اخلاق و تقوا و ایمان آن چنان تکامل یابد که مظهرى از آن اسم گردد. این تکامل معنوى و روحانى (که پرتوى از آن اسم اعظم الهى است) قدرت بر این کار را فراهم مى کند.
مطالب پیشین:
- چگونه بفهمیم که خداوند از کارهای ما راضی است؟
- دلایل دشمنی یهود با مسلمانان چیست؟
- تفاوت «رسول» با «نبی» چیست؟
اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman