تاریخ : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024
0

ارمک بافی چیست؟

  • کد خبر : 64006
  • 06 آبان 1403 - 12:00
ارمک بافی چیست؟
ارمک بافی از جمله صنایع دستی ایران مختص به استان یزد به شمار می رود که اهالی آنجا و بیشتر خانم ها در منزل انجام می دهند. برای آشنایی بیشتر با این هنر با ما همراه شوید.

«صبح من» با هنر: هر منطقه از کشورمان دارای هنر و صنایع دستی محلی و خاص خود است، ارمک بافی نیز یکی از صنایع دستی استان یزد می باشد که به هنر بافتن یک پارچه دستباف یعنی ارمک اطلاق می یابد.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، هنر ارمک بافی از جمله صنایع دستی ایران می باشد که در نساجی سنتی دسته بندی می گردد. ارمک به پارچه دست باف با طرح های ساده، راه راه و پیچازی و تهیه شده از جنس های پنبه و نخ مرسریزه گفته می شود که اغلب در ابعاد (۷۵ – ۹۰ سانتی متر) پهنا و (۲۵ متر) طول دارد. از این پارچه در تولید و دوخت فرم مدارس و پیراهن بهره برده می گردد.

آشنایی با هنر ارمک بافی

ارمک بافی از جمله صنایع دستی ایران مختص به استان یزد به شمار می رود که اهالی آنجا و بیشتر خانم ها در منزل انجام می دهند. ارمک یک نوع پارچه دستباف و ارمک بافی نوعی پارچه بافی و هنر دستی و از جمله فعالیت های خانگی یزد محسوب می شود.

ارمک جهت تولید لباس محلی، فرم مدارس و پیراهن به کار برده می گردد. در قدیم ارمک پارچه ای پشمی بوده که معمولا از پشم های شتر به رنگ خاکستری تولید می شده، اما اکنون تولید این پارچه دستباف که اغلب توسط دستگاه پارچه بافی «چهاروردی» انجام می شود.

با متنوع شدن پارچه های ماشینی مختلف که نسبت به پارچه ارمک باکیفیت تر و مقرون به صرفه تر هستند، تقاضا و تولید این پارچه محدود شده است. صنایع دستی و هنرهای زیادی را متعلق به ایرانی می یابیم که برخی از آنها مانند اشرفی دوزی همچنان هنوز محبوب هستند اما برخی دیگر مانند ارمک بافی کم رونق شده اند.

این هنر دارای تنوع زیادی در رنگ است که شما می توانید بسته به سلیقه خودتان ار پارچه های ارمک بافته شده انتخاب نمایید. چه بسا اگر گذرتان به این منطقه خورد؛ پیشنهاد می کنیم سراغی هم از پارچه های ارمک و ارمک بافی بگریرید و به عنوان سوغات تهیه نمایید.

آشنایی با هنر ارمک بافی

در ارمک بافی از چه مواد اولیه ای استفاده می شود؟

در ارمک بافی معمولا نخ پنبه ای یک لای شماره نمره دو برای پود پارچه و نخ مرسریزه نمره سی و دو برای تار پارچه استفاده می شود که امکان دارد برخی مواقع نخ ابریشمی به جای نخ مرسریزه برای تار پارچه به کار رود. بیشتر دستگاههای دستی ارمک بافتن ۴ وردی می باشند اما کارکرد این دستگاه موقع بافتن، به شکل دستگاههای ۲ وردی عمل می نماید؛ به این صورت که وردها ۲ به ۲ به هم وصل هستند و با یکدیگر به بالا و پایین حرکت می کنند.

به طور کلی برای تولید یک پارچه به عرض «۹۰ سانتی متر» و طول «۲۵ متر»، تقریبا ۵.۳ کیلوگرم نخ استفاده می شود.

مرسریزاسیون چیست؟

«مرسریزاسیون» عملی است که پنبه در مقابل کشش مستحکم تر و بادوام تر شده و درخشان تر و قدرت جذب زیادتری می یابد.

مرسریزاسیون پنبه به دو صورت شکل »مرسریزاسیون با کشش و بی کشش» اجرا می گردد که نوع با کشش آن پرکاربردتر است و پنبه به دست آمده به این حالت بادوام تر، مستحکم تر و جاذب تر بودن رنگ و رطوبت می باشد. در صورتی که در مرسریزه به نوع بی کشش، دوام کم و درخشش پایین است و تنها جذب رنگ بیشتری دارد.

مرسریزاسیون چیست؟

سخن پایانی

همانطور که گفته شد ارمک بافی یکی از هنر و صنایع دستی استان و شهرستان یزد می باشد که رشته محلی این استان و از دسته های نساجی سنتی کشورمان محسوب می شود. از پارچه ارمک جهت تولید لباس بومی، پیراهن و روپوش مدرسه بهره برده می گردد. ارمک دارای طرح های راه راه، ساده و پیجازی و … می باشد که به عنوان یک هنر بومی و پارچه دستباف بادوام قابل توجه است.

ارمک بافی چیست؟

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=64006

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.