تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
0

طرز ساخت ضدعفونی کننده بی خطر برای دست و سطوح در خانه

  • کد خبر : 63845
  • 02 آبان 1403 - 14:00
طرز ساخت ضدعفونی کننده بی خطر برای دست و سطوح در خانه
تنها کرونا نیست که ضدعفونی کردن را لازم می کند، در فصول سرد آنفولانزا و سرماخوردگی و بسیاری دیگر از بیماری های تنفسی و… فراگیر می شوند که بهتر است با ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت در کنار درمان های دارویی و تقویت سیستم ایمنی بدن انجام دهیم.

«صبح من» با نکات خانه داری: نظافت یکی از نیازهای انسانی محسوب می شود که هم باعث تمیز شدن صورت و بدن انسان، لباس و ظروف و یا سطوح مختلف منزل و وسایل می شود. این تمیز شدن باعث می شود تا آن بخش هم زیباتر شده و هم سالم و پاک شده و از بروز بیماری ها و عفونت ها جلوگیری گردد. اما نظافت و شستشو گاهی به تنهایی کفایت نمی کند و باید محیط آلوده برای اطمینان خاطر و یا پیشگیری از انتقال و سرایت باکتری و ویروس ها ضدعفونی گردد.

به گزارش مجله خبری صبح من، ضدعفونی از گذشته به نوبه خود قابل توجه بوده اما با پیشرفت علم مجهزتر و اهمیت بیشتری یافته است که در زمان کرونا شدت گرفت و در ذهن ها نهادینه شد. به طوری که اغلب تا مدت ها بعد هم با الکل دست هایمان را طبق عادت با الکل ضدعفونی می کردیم که البته کلی برای پوست دست و ریه ها عوارض دارد. ولی با وجود این، جدای از کرونا، برخی مواقع ضدعفونی کردن دست ها و نیز سطوح و وسایل الزامی می شود که با ساخت محلول ضدعفونی کننده خانگی می توانید عوارض آن را کاهش داده و یا به حداقل ترین میزان برسانید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت محلول ضدعفونی کننده در خانه برای دست و سطوح

تنها کرونا نیست که ضدعفونی کردن را لازم می کند، در فصول سرد آنفولانزا و سرماخوردگی و بسیاری دیگر از بیماری های تنفسی و… فراگیر می شوند که بهتر است با ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت در کنار درمان های دارویی و تقویت سیستم ایمنی بدن انجام دهیم. خلاصه ضدعفونی نیازی همیشگی در زندگی روزمره است که به فواصل زمانی معین و با مشاهده آلودگی احتیاج به انجام می یابد.

نکته ای که همین ابتدای امر قبل از آموزش طریقه ساخت محلول ضدعفونی کننده خانگی باید به آن اشاره شود؛ اینکه حتما از ماسک و دستکش استفاده نمایید. شوینده های مختلف خانگی موظف به نظافت و تمیزی هستند که اتفاقا آنها را نیز می توانید در منزل تهیه نمایید، ولی وظیفه ضدعفونی کننده ها متفاوت بوده و ضدعفونی کردن است.

ساخت محلول ضدعفونی کننده با الکل

الکل خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی دارد که قدرت آن بسته به درصدی که دارد، کم و یا زیاد می شود. به عنوان مثال الکل ۷۰% با الکل ۹۹% و البته الکل هر شرکت با یکدیگر متفاوت می باشد.

  • ابتدا وسایل لازم «۱ پیمانه الکل اتانول ۹۹% یا الکل ایزوپروپیل»، «یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن ۳%»، «یک قاشق چایخوری گلیسیرین ۹۸%»، «۸۵ میلیمتر آب مقطر»، «بطری اسپری» را آماده کنید.
  • سپس شروع به تهیه محلول ضدعفونی کننده نمایید. ابتدا الکل را داخل ظرفی ریخته و پراکسید هیدروژن را به الکل درون ظرف بیفزایید. بعد هم گلیسیرین را افزوده و با یک قاشق به خوبی بهم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست بیاید.در نهایت هم آب پیمانه زده شده را بیفزایید.
  • باید بطری را با کمی از الکل ضدعفونی کرده و زمان دهید تا الکل بخار شده و خشک گردد، بعد محلول تهیه شده را داخل بطری اسپری بریزید.
  • در صورت تمایل برای خوشبوتر شدن محلول، کمی ژل آلوئه ورا و یا روغن درخت چای به آن بیفزایید.
  • برای جلوگیری از استفاده اشتباه در مواقع حواس پرتی و یا جابجا شدن با سایر محلول ها می توانید با یک اتیکت هویت آن را مشخص نمایید.
  • دقت کنید که برای پیمانه زدن تمامی مواد از یک ظرف و یا فنجان استفاده کنید. و دیگر اینکه در صورتی که از الکل ۷۰درصد و یا الکل های درصد پایین تر بهره می برید، اندازه الکل را بیشتر نمایید.

بیشتر بخوانید:

ساخت ضدعفونی کننده با الکل و ژل آلوئه ورا

با توجه به اینکه الکل موجب خشکی پوست می شود با افزودن آلوده ورا می توانید باعث نرمی پوست شده و از خشکی پوست جلوگیری نمایید. همچنین با افزودن ژل آلوئه ورا و اسانس نعنا، اسانس دارچین و یا سایر اسانس ها می توانید بوی بدن آن را از ین ببرید.

  • تمامی مواد «۵۰۰ سی سی الکل»، «۳۰ قطره اسانس نعنا و یا سایر اسانس ها» و «۲۵۰ سی سی ژل آلوئه ورا» را با یکدیگر داخل ظرفی بریزید و تقریبا به مدت ۳۰ – ۶۰ ثانیه به خوبی هم زده و ترکیب یکنواختی بسازید. محلول به دست آمده را درون بطری اسپری بریزید و آن را با خود برای ضدعفونی دست همراه ببرید.
  • به هیچ وجه نباید از الکل متانول بهره ببرید، چون الکل متانول خطر آتش زایی و سمی دارد. بهتر است از این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده نشود.
ساخت محلول ضدعفونی کننده با روغن طبیعی

از روغن های طبیعی مختلفی می توان برای ساخت ضدعفونی کننده استفاده نمود که به طور طبیعی خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارند. با این تفاوت که مانند ضدعفونی کننده های شیمیایی سمی و حاوی عوارض نیست.

  • برای تهیه این محلول ضدعفونی کننده به روغن ویتامین E(5 قطره)، آلوئه ورا (۲ قاشق غذاخوری)، روغن لیمو (۵ قطره)، روغن پرتقال (۵ قطره)، روغن درخت چای (۵ قطره)، آب مقطر (آب جوشیده) و بطری اسپری ۶۰ میلی لیتری نیاز دارید.
  • تمامی روغن ها و آلوئه ورا را بریزید و به خوبی ترکیب نمایید، سپس درب بطری ببندید و برای یک ۲۰ ثانیه بتکانید تا به خوبی ترکیب و یکدست گردند. درب بطری را باز نموده و آب را به آن بیفزایید و دوباره ۲۰ ثانیه بتکانید. شما یک اسپری محلول ضدعفونی کننده دست درست کردید که می توانید همراه خود داشته باشید و نگران خشک شدن پوست دست خود را نداشته باشید.البته این نکته را باید متذکر شویم که تاثیر آن نسبت به محلول ضدعفونی کننده الکلی کمتر می باشد.

ضدعفونی کننده دست گیاهی برای کودک

الکل علاوه بر خشک شدن پوست و عوارض داشتن برای پوست، هر بار مقداری از آن توسط ریه ها دریافت می شود که قطعا برای کودکان در طولانی مدت خطرناک است، پس پیشنهاد می شود از یک محلول ضدعفونی کننده طبیعی هرچند با تاثیر کمتر بهره ببرید.

  • ۱/۴ پیمانه ژل آلوئه ورا و ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب کش ویژه کودک را با یکدیگر ترکیب نمایید و درون بطری اسپری بریزید.

ساخت محلول ضدعفونی کننده سطوح مختلف با آب ژاول

وقتی حرف از سفید کردن و ضدعفونی کننده سطوح مختلف به وسط می آید؛ وایتکس پیش قدم می شود زیرا یک مایع سفید کننده و ضدعفونی کننده قوی و نتیجه بخش است که به تنهایی ویروس، باکتری و باکتری ها را از بین می برد. نکته ای که لازم به ذکر است اینکه از ماسک و دستکش هنگام استفاده بهره ببرید. همچنین سعی کنید در فضای باز و قابل تهویه از آن بهره ببرید.

  • برای ساخت این محلول ضدعفونی کننده ۱ قاشق غذاخوری آب ژاول را با ۹ پیمانه آب را درون بطری اسپری ریخته و به خوبی تکان داده تا ترکیب یکدستی حاصل شود. برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف می توانید از این محلول اسپری نمایید و به مدت یک ربع ساعت تا ۱ ساعت منتظر بمانید تا خشک گردد. بعد با دستمالی مرطوب تمیز آن را تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید:

باید و نبایدها و نکات در رابطه با ترکیب مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده

  • هرگز «الکل را با وایتکس»، «آمونیاک را با وایتکس»، «سرکه را با وایتکس»، «مواد شوینده را با وایتکس»، «سرکه را با جوش شیرین»، «سرکه را با آب اکسیژنه» ترکیب نکنید.
  • کسانی که بدنشان دچار کمبود آنزیم «g6pd » است بهتر است در به کارگیری متانول و اتانول بیشتر دقت نمایند زیرا امکان دارد موجب سیانوز در این عزیزان شود. به طور کلی استفاده از متانول در هیچ شرایطی پیشنهاد نمی شود زیرا درصد جذب پوستی زیادی داشته و امکان مسمومیت دارد.
  • هرگز الکل متانول را جایگزین الکل ایزوپروپیل ننمایید زیرا برای پوست بسیار سمی و خطرناک می باشد.
  • در طی مراحل ساخت محلول ضدعفونی کننده با الکل، حواستان به مشتعل شدن الکل باشد.
  • وایتکس دارای خاصیت آسیب رسانی به فلزها و سطح های رنگ شده می باشد.
  • موقع ساخت این محلول ها به هیچ وجه به چشمان و صورت خود دست نزنید. اگر اشتباها با چشم شما تماس پیدا کرد، برای یک ربع ساعت با استفاده از آب روان شستشو دهید.
  • به هیچ وجه وایتکس ها را با مواد شوینده ترکیب نکنید چون امکان دارد تاثیر آن را کم کرده و همچنین واکنش نشان دادن خطرناک در آنها گردد.
  • در صورتی که از وایتکس رقیق گردیده بهره می برید، باید به میزان مصرف روزانه تهیه نموده و باقیمانده را دور ریخته و مصرف نکنید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63845

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.