تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
0
آشنایی با اعضای خانواده‌ی منظومه‌ی شمسی

تعطیلات روی مریخ ـ بخش نخست

  • کد خبر : 63868
  • 02 آبان 1403 - 16:00
تعطیلات روی مریخ ـ بخش نخست
مریخ یا بهرام به نام الهه‌ی جنگ روم باستان نامیده شده است و به سیاره‌ی سرخ نیز شهرت دارد زیرا رنگ سطح آن قرمز است. این سیاره‌ی سنگی به اندازه‌ی نصف زمین است...

«صبح من» با نجوم: مریخ یا بهرام به نام الهه‌ی جنگ روم باستان نامیده شده است و به سیاره‌ی سرخ نیز شهرت دارد زیرا رنگ سطح آن قرمز است. این سیاره‌ی سنگی به اندازه‌ی نصف زمین است. مریخ هر ۶۸۷ روز یک بار به دور خورشید و هر ۲۴٫۶ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد بنابراین طول روز آن با زمین مشابه است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، سطح مریخ از سنگ پوشیده شده و در دو قطب آن، لایه‌های نازک یخ شکل گرفته است. این سیاره آتشفشان‌های غول‌پیکر، درّه‌های عمیق و دو قمر کوچک دارد.

مریخ

فاصله تا خورشید: ۲۲۸ میلیون کیلومتر
جمعیت: صفر
آب و هوا: سرد با بادی ملایم
دما: ۶۳ـ درجه‌ی سانتیگراد
زمان حرکت قطار بعدی به زمین: ۷:۳۰ بعدازظهر
فاصله‌ی زمانی تا زمین: ۹ ماه

جوّ مریخ:

مریخ، جوّ نازکی آکنده از دی‌اکسیدکربن دارد که غباری از ذرات اکسید آهن نیز در آن جود دارد. این غبار سبب می‌شود که این جو، رنگی صورتی داشته باشد.

فصل‌های مریخ

مریخ از محور خود، ۲۵ درجه زاویده دارد. این به آن معناست که با توجه به چرخش مریخ به دور خورشید، این سیاره تغییرات فصلی را تجربه می‌کند.

مریخ

آب و هوای مریخ

مریخ سیاره‌ی خشکی است و در آن باران نمی‌بارد. با این حال، گاهی ابرهایی از دی‌اکسیدکربن منجمد و یخ‌زده در بالای آن پدیدار می‌شود. گاهی هم بادها سبب ایجاد توفانی از گرد و غبار در سطح سیاره می‌شوند.

دمای مریخ

از آنجا که فاصله‌ی مریخ تا خورشید از فاصله‌ی زمین تا خورشید بیشتر است، این سیاره سردتر از زمین است. دمای مریخ به محل و فصل بستگی دارد و بین ۱۲۵ـ سانتیگراد تا ۲۵+ درجه‌ی سانتیگراد متغیر است.

جاذبه بر روی مریخ

جاذبه‌ی مریخ یک سوم جاذبه‌ی زمین است. این به آن معناست که وزن شما روی مریخ، دو سوم کمتر از وزنتان روی زمین است و می‌توانید سه برابر وزنی که روی زمین حمل می‌کنید، در مریخ حمل کنید.

سنگ‌های فضایی

سطح مریخ ده‌ها هزار حفره دارد. این حفره‌ها با برخورد سیارک‌ها به سطح مریخ، حدود ۳٫۵ میلیارد سال پیش شکل گرفتند. کوچک‌ترین حفره حدود ۰٫۵ کیلومتر و بزرگترین حفره‌ها صدها کیلومتر است.

مریخ

گذشته‌ی مرطوب

در حدود سه میلیارد سال پیش، وقتی که مریخ سیاره‌ی جوانی بود، هوای گرم‌تر و مرطوب‌تری داشت. آب بر سطح این سیاره جریان داشت و در میان حفره‌ها، دریاچه‌ها و دریاهایی به وجود آورده بود. امروزه مریخ خشک است و بستر رودها و دشت‌های سیلابی خشک شده بر سطح آن دیده می‎شود.

بازدیدکنندگان گذشته

کمتر از ۳۰ نفر در تاریخ مریخ، از آن بازدید کرده‌اند. همه‌ی این بازدیدکنندگان، سفینه‌های فضایی از زمین بودند. اولین فضاپیما در سال ۱۹۶۴ به آنجا رفت. فضاپیماها به دور سیاره چرخیده‌اند یا روی آن نشسته‌اند مانند فضاپیمای ققنوس مریخ در سال ۲۰۰۸٫

با چهارشنبه‌های نجومی «صبح من» همراه باشید تا در بخش بعدی، شما را با قطب‌ها و دره‌های مریخ آشنا کنیم.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63868
  • نویسنده : کارول استات
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا
  • 2 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.