تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0

نکاتی درباره مراقبت از نوزاد (شش ماهگی)

  • کد خبر : 63271
  • 24 مهر 1403 - 14:00
نکاتی درباره مراقبت از نوزاد (شش ماهگی)
هنگامی که کودکتان را ایستاده نگه می‌دارید، باید وزن خود را روی پاهایش تحمل کند. پاهای پرانتزی و دارای انحراف به داخل به جای پاهای صاف، در این سن هنوز نرمال هستند اما اگر کودکتان به گونه‌ای حرکت می‌کند که شما را نگران می‌کند، بهتر است به پزشک بگویید.

«صبح من» با زندگی: زمانی که کودک شما به ۶ ماهگی می رسد، حالا کوچولوی شما نیم ساله است. کودک شما می تواند در این ماه ماجراجویی های جدیدی داشته باشید زیرا یاد می گیرد که خودش بیدار بماند و حتی ممکن است اولین طعم غذای جامد را نیز در این زمان بچشد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با شرایط کودک در ۶ ماهگی آشنا کرده و اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره مراقبت از نوزاد (پنج ماهگی)

نقاط عطف رشد کودک در ۶ ماهگی

به گزارش مجله خبری صبح من، پیش از ۶ ماهگی، در چند ماه گذشته کودک شما مهارت ها و توانایی های جدیدی را یاد می گیرد. به عنوان مثال، او اکنون می تواند اجسامی را که دور تر هستند شناسایی کرده و به خوبی اجسام متحرک را ردیابی کنند. ممکن است متوجه شوید که وقتی اسمش را می شنود هیجان زده می شود یا وقتی «نه» می گویید از انجام کاری دست می کشد. در حدود زمانی که او ۶ ماهه است، توجه بیشتری داشته باشید تا از تخت پایین نیاید چرا که در این زمان غلت زدن از هر دو طرف ترفند جدیدی است که او یاد خواهد گرفت.

رشد فیزیکی کودک در ۶ ماهگی

هنگامی که کودک شما ۶ ماهه است، ممکن است حتی به دو برابر وزن خود در هنگام تولد رسیده باشد. همه نوزادان با سرعت یکسان رشد نخواهند کرد، اما اگر در این مرحله کودک شما رشد عجیبی کرده است، نباید نگران باشید. می توانید برای بهتر شدن رشد کودک خود شرایط و آرامش خواب او را بهتر کنید.

تقریباً در این زمان، ممکن است یک یا دو دندان را مشاهده کنید، زیرا سنی که در آن اولین دندان ها ظاهر می شوند، از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است. به همین دلیل در ۶ ماهگی مراقبت از دندان و لثه از همان ابتدا ضروری است. اگر می پرسید چگونه باید اولین دندان های ریز را تمیز کنید، کافی است آن ها را به آرامی با یک مسواک نرم و به اندازه کوچک و کمی خمیر دندان، تقریباً به اندازه یک دانه برنج، مسواک بزنید.

همچنین باید مطمئن شوید که کودک شما با یک شیشه شیر در دهان خود به خواب نرود چرا که این مسئله باعث پوسیدگی دندان های کودک شده و قندهای شیر مینای دندان را می خورد.

همچنین در حدود شش ماهگی، درک عمیق کودک شما بهبود یافته است. او اکنون می تواند خیلی دورتر را ببیند. در واقع، او اکنون می تواند روی اشیاء تمرکز کند و همچنین می تواند تفاوت بین رنگ ها را تشخیص دهد.

کوچولوی شما روز به روز قوی تر می شود. در حدود زمانی که او ۶ ماهه است، ممکن است بتواند در هر دو جهت غلت بزند. مراقب او باشید تا مطمئن شوید از روی تخت یا کاناپه نیفتد.

شیر دادن به نوزاد ۶ ماهه

۶ ماهگی زمانی است که کودک شما می تواند در کنار شیر غذا جامد را نیز بخورد. زمانی از روز را پیدا کنید که کودک شما احساس خستگی نمی کند و کمی گرسنه است. او را در دامان خود یا روی صندلی نوزاد حمایت کنید و از یک قاشق کوچک برای غذا دادن به او استفاده کنید. قاشق را نزدیک لب هایش بگیرید و بگذارید غذا را بو کرده و بچشد. او ممکن است غذا را رد کند، اما فقط یک دقیقه بعد دوباره سعی کنید. این کاملا طبیعی است که این چند قاشق غذاخوری اول روی پیش بند، سینی یا چانه کودک شما قرار بگیرد.

بسیاری از نوزادان با غلات تک دانه غنی شده با آهن همراه با مقداری شیر مادر یا شیر خشک شروع می کنند، اما اگر مطمئن نیستید که چه چیزی به کودک خود بدهید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود بخواهید که راهنمایی کند. هر بار فقط یک غذای جدید به کودک خود بدهید و چند روز صبر کنید تا یک غذای جدید مانند سبزیجات یا میوه های پوره شده به منو اضافه کنید. مراقب هرگونه اسهال یا استفراغ باشید و با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه آلرژی یا حساسیت غذایی جلوگیری کنید.

همچنین به منظور غذا دادن به کودک باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما در وضعیت عمودی نشسته است و برای جلوگیری از خفگی فقط به او غذای نرم و قابل بلعیدن بدهید. غلات کودک را در شیشه شیر قرار ندهید، زیرا این می تواند خطر خفگی را نیز به همراه داشته باشد. در برخی موارد، اگر کودک شما رفلکس داشته باشد، ممکن است پزشک شما تغذیه با شیشه شیر را با شیر خشک غلیظ توصیه کند.

حتی اگر کودک شما رژیم غذایی خود را با مواد جامد تغییر می دهد، همچنان به شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد. وقتی کودک شما ۶ ماهه است، ممکن است هر ۴ تا ۵ ساعت یکبار نیاز به مصرف شیر مادر داشته باشد.

یک نوزاد در ۶ ماهگی چقدر به خواب نیاز دارد؟

وقتی کودک شما به این سن می رسد، ممکن است حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز بخوابد. در ۶ ماهگی، ممکن است حدود ۹ ساعت در شب چرت بزند، گاهی اوقات حتی بیشتر، با چند بیدار شدن کوتاه البته در طول روز، او همچنان به دو یا سه بار خوابیدن و چرت زدن نیاز دارد.

اسباب بازی های مناسب برای نوزاد ۶ ماهه چیست؟

یکی از سوالات مهمی که پرسیده می شود این است که برای کودک ۶ ماهه چه اسباب بازی هایی مناسب هستند. به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که اسباب بازی هایی که رشد کودک شما را تحریک می کنند، مانند جغجغه، آینه ایمن برای کودک، یا پشته حلقه، برای کودک ۶ ماهه گزینه مناسبی هستند. استفاده از این اسباب بازی ها به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به رشد کودک خود کمک کنید.

چرا نوزادهای ۶ ماهه اکثرا شب ها از خواب بیدار می شود؟

گاهی اوقات کودک شما در طول شب از خواب بیدار می شود. اگر بخواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که علت این بیدار شدن های متوالی چیست باید گفت که گرسنه شدن و یا نیاز به تعویض پوشک از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود تا کودک شما از خواب بیدار شود. اگر کودک شما گرسنه نیست و نیازی به تعویض پوشک نیز ندارد، می توانید اجازه دهید که کودک شما دوباره بخوابد.

وزن کردن و گرفتن اندازه‌های کودک

پزشک کودک شما را وزن می‌کند، قد او و دور سرش را اندازه‌گیری می‌کند و اعدادی را روی نمودار رشد علامت‌گذاری می‌کند. نمودار رشد کودک به شما کمک می‌کند تا رشد کودکتان را با دیگر کودکان هم‌سنش مقایسه کنید اما مادامی که سرعت رشد او از یک ویزیت تا ویزیت بعدی ثابت باشد، فرقی نمی‌کند که او در چه صدکی باشد.

انجام معاینات فیزیکی کودک

انجام یک معاینه‌ٔ فیزیکی کامل در شش ماهگی به شکل زیر است:

  • قلب و ریه‌ها: از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به هر گونه ریتم غیرطبیعی قلب یا مشکلات تنفسی استفاده می‌کند.
  • چشم‌ها: علائم عارضه‌های مادرزادی چشم و سایر مشکلات را ارزیابی می‌کند. همچنین ممکن است وجود مجاری اشکی مسدود و ترشح چشمی را بررسی می‌کند.
  • گوش‌ها: به دنبال علائم عفونت گوش می‌گردد و نحوه‌ٔ واکنش کودک شما به صدا را مشاهده می‌کند.
  • دهان: علاوه بر بررسی‌های دیگر، به دنبال علائم برفک و عفونت قارچی دهانی و هر گونه علائم رویش دندان می‌گردد.
  • سر: نقاط نرم جمجمه یا فونتانل و شکل سر کودک را بررسی می‌کند. همچنین بررسی می‌کند که آیا روی سر کودک ناحیه‌ٔ صافی ایجاد شده است یا خیر.
  • بدن: رفلکس‌ها یاواکنش‌های غیرارادی و تون عضلانی کودک را ارزیابی می‌کند و پوست کودک را نیز بررسی می‌کند. همچنین کنترل عضلانی کودک را هنگام نشستن با پشت صاف و نحوه‌ٔ تعامل، دست بردن به سمت چیزها و گرفتن آنها را ارزیابی می‌کند.
  • شکم: شکم را با ملایمت فشار می‌دهد تا از نبود فتق یا هر مشکلی مطمئن شود.
  • دستگاه تناسلی: پوشک کودک را باز و علائم عفونت را بررسی می‌کند.
  • باسن و پاها: پاهای کودک شما را به اطراف حرکت می‌دهد تا بفهمد آیا مشکلی در مفاصل ران وجود دار یا نه.

واکسیناسیون شش ماهگی کودک

کودک شما واکسن‌های هپاتیت B، سه‌گانه، فلج اطفال، پنوموکوک و هیب را دریافت می‌کند. همچنین اگر فصل آنفلوانزاست، می‌تواند واکسن آنفلوانزا را نیز دریافت کند.

سوالات متداول

پزشک اطفال کودک شما احتمالاً توصیه می‌کند قطره‌ٔ ویتامین D را به کودکان تغذیه‌شده با شیر مادر بدهید. او همچنین از شما سؤالاتی می‌پرسد و کمک می‌کند که بدانید در این سن چه چیزهایی طبیعی است. برخی از سؤالاتی که ممکن است پزشک کودکتان بپرسد شامل موارد زیر است:

خواب کودکتان چگونه است؟

کودکتان در شش ماهگی احتمالاً در هر دوره‌ٔ ۲۴ ساعته حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت می‌خوابد.

آیا کودکتان برای خوردن غذای کمکی آماده است؟

چهار تا شش ماهگی سن توصیه‌شده برای افزودن مواد غذایی جامد و کمکی به رژیم غذایی کودکتان است. اگر قبلاً شروع نکرده‌اید، پزشک می‌تواند در تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ٔ شروع غذای کمکی به شما کمک کند. حتماً در مورد هر گونه حساسیت غذایی که در خانواده‌ٔ شما وجود دارد به پزشک بگویید. اگر قبلاً غذاهای کمکی را شروع کرده‌اید و فرزندتان وقتی غذا در دهانش است عق می‌زند یا زیاد تف می‌کند، به پزشک بگویید، چون گاهی ممکن است یک مشکل گوارشی قابل درمان به نام ریفلاکس اسید معده به مری وجود داشته باشد.

مدفوع کودکتان چگونه است؟

وقتی کودکتان شروع به خوردن غذاهای کمکی می‌کند، مدفوع او سفت‌تر و بدبوتر می‌شود. اما به‌طورکلی، مدفوع کودک هنوز هم باید نسبتاً نرم باشد. مدفوع خشک یا ساچمه‌ای نشانه‌ٔ کمبود آب بدن یا یبوست است. در صورت مشاهده‌ٔ این نوع مدفوع به پزشک کودک خود بگویید.

آیا کودکتان می‌تواند غلت بخورد یا راست بنشیند؟

در شش ماهگی، بسیاری از کودکان می‌توانند از هر دو سمت، یعنی از روی شکم به روی پشت و برعکس بغلتند و بدون تکیه بنشینند، هرچند بعضی‌ها برای تسلط بر این مهارت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند. اگر کودک شما یاد نگرفته است که حداقل از یک طرف بدن غلت بخورد، به پزشک اطلاع دهید.

آیا کودکتان شروع به دندان درآوردن کرده است؟

اولین دندان کودکان ممکن است در شش ماهگی یا حتی زودتر دربیاید. هنگام بیرون آمدن دندان ممکن است لثه‌های کودک قرمز، متورم و دردناک شود. پزشک می‌تواند راه‌هایی برای تسکین لثه‌ٔ کودکتان پیشنهاد دهد.

شنوایی کودکتان چگونه است؟

اگر کودکتان به سمت صداهایی که می‌شنود برنمی‌گردد، حتماً به پزشکش بگویید. مشکلات شنوایی بالقوه هرچه زودتر کشف شوند، زودتر می‌توانند درمان شوند.

کودکتان چه صداهایی ایجاد می‌کند؟ 

در این سن مهارت‌های زبانی کودک شما ممکن است شامل غان و غون، جیغ زدن، خندیدن، تقلید کردن از دیگران و سرفه کردن باشد. او احتمالاً صداهای قابل شناسایی مانند «با»، «دا» یا «ما» را نیز می‌سازد. اگر کودکتان هیچ صدایی ایجاد نمی‌کند یا کمتر از گذشته صدا درمی‌آورد، به پزشک بگویید.

آیا کودکتان به دنیای اطراف خود علاقه‌مند است؟

در حال حاضر کودک شما باید کاملاً به بازی‌های اکتشافی علاقه‌مند باشد، اشیا را در دهان خود بگذارد، چیزها را به هم بکوبد، به زمین بیندازد یا پرتاب کند. اگر به نظر می‌رسد کودک شما به اسباب‌بازی‌ها یا دیگر اشیا علاقه‌ای ندارد، به پزشک بگویید.

مهارت‌های حرکتی ظریف کودکتان چگونه است؟

احتمالاً کودک شما دستش را به سمت چیزها دراز می‌کند و آنها را در دست می‌گیرد و ممکن است از دست‌های خود برای کشیدن اشیای کوچک به سمت خودش نیز استفاده کند و چیزها را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد.

مهارت‌های حرکتی درشت کودکتان چگونه است؟

هنگامی که کودکتان را ایستاده نگه می‌دارید، باید وزن خود را روی پاهایش تحمل کند. پاهای پرانتزی و دارای انحراف به داخل به جای پاهای صاف، در این سن هنوز نرمال هستند اما اگر کودکتان به گونه‌ای حرکت می‌کند که شما را نگران می‌کند، یک پا را به پای دیگر ترجیح می‌دهد، به نظر می‌رسد هنگام حرکت کردن به پهلوها خم می‌شود یا معمولاً تنها از یک دست استفاده می‌کند، بهتر است به پزشک بگویید.

آیا متوجه چیزی غیرعادی در چشمان کودک یا نحوه‌ٔ نگاه کردن او به چیزها شده‌اید؟

در هر ویزیت چک‌آپ سلامت کودک، پزشک باید ساختار و همترازی چشم‌ها و توانایی کودک شما در حرکت دادن صحیح آنها را ارزیابی کند. در شش ماهگی، کودک باید بتواند حرکت چشمش را کنترل کند و چشم‌هایش دیگر نباید گهگاهی چپ باشد.

گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63271

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.