تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
1

دلایل از کار افتادن ناگهانی حسگر لمسی یا تاچ‌پد لپ‌تاپ

  • کد خبر : 63036
  • 21 مهر 1403 - 14:00
دلایل از کار افتادن ناگهانی حسگر لمسی یا تاچ‌پد لپ‌تاپ
دلایل مختلفی می‌تواند باعث کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ شما شود. این اشکالات ممکن است در سطح نرم‌افزار یا سخت‌افزار ایجاد شده باشد. درست است که در بعضی موارد مشکل سخت‌افزاری است و امکان رفع خرابی بدون بازکردن دربِ دستگاه توسط یک تعمیرکار مجاز وجود ندارد، اما در خیلی از موارد می‌توان مشکلات تاچ‌پد را با روش‌های ساده‌ای برطرف نمود.

«صبح من» با فناوری: آیا تا به حال با این موضوع روبرو شده‌اید که تاچ‌پد لپ‌تاپ‌تان به طور ناگهانی از کار بیفتد و امکان کار با آن را نداشته باشید. خوشبختانه بسیاری از مشکلات تاچ‌پد لپ‌تاپ آنقدرها پیچیده نیست و با روش‌های ساده‌‌ی نرم‌افزاری می‌توان آن‌ها را حل کرد.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ شما شود. این اشکالات ممکن است در سطح نرم‌افزار یا سخت‌افزار ایجاد شده باشد. درست است که در بعضی موارد مشکل سخت‌افزاری است و امکان رفع خرابی تاچ‌پد لپ‌تاپ بدون بازکردن دربِ دستگاه توسط یک تعمیرکار مجاز وجود ندارد، اما در خیلی از موارد می‌توان مشکلات تاچ‌پد لپ‌تاپ را با روش‌های ساده‌ای برطرف نمود.

به گزارش مجله خبری صبح من، غیرفعال‌شدن نرم‌افزاری تاچ‌پد، اشکال در تنظیمات تاچ‌پد لپ‌تاپ سیستم عامل یا بایوس، ورود دستگاه به حالت تبلت، از کار افتادن برخی از سرویس‌ها در ویندوز و به روز نبودن درایورها یا تداخل آن‌ها ممکن است علت ایجاد مشکلات تاچ‌پد لپ‌تاپ شما باشد. روش‌های ساده‌ای برای شناسایی و رفع هر یک از موارد غیرسخت‌افزاری بیان شده وجود دارد. اگر شما هم به چنین اشکالی برخورده‌اید، قبل از آنکه دستگاه را به‌یک تعمیرگاه منتقل کنید، مراحل عیب‌یابی تاچ‌پد لپ‌تاپ را در ادامه به ترتیب دنبال کنید.

دلایل کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ و راه حل هر کدام

در ادامه مشکلات رایج تاچ‌پد لپ‌تاپ را که غیرسخت‌افزاری بوده و گاه منجر به از کار افتادن تاچ‌پد می‌شود، به صورت اولویت‌بندی شده تشریح خواهیم کرد.

۱- غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ با فشردن دکمه فیزیکی مخصوص

بیشتر لپ‌تاپ ها یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای فعال و غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ دارند. بر روی این دکمه شکل یک تاچ‌پد قدیمی‌دیده می‌شود که روی آن یک خط قطری کشیده شده است. ابتدا دکمه‌ی Function key (که معمولا با علامت fn روی کیبورد مشخص شده است) را فشرده و نگه دارید و در همان حال دکمه مربوط به فعال و غیرفعال کردن تاچ‌پد را که در ردیف کلیدهای F1 تا F12 قرار گرفته، فشار دهید. برخی اوقات به جای آیکون تاچ‌پد روی کلید، ممکن است عبارت T-Pad روی کلید درج شده باشد.

با فشردن این کلید پیامی‌روی صفحه‌ی نمایشگر ظاهر می‌شود که بیان کننده فعال و غیرفعال شدن تاچ‌پد است. وقتی پیامی ‌مبنی بر فعال شدن تاچ‌پد دریافت کردید، مجدداً اشکال کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ را بررسی کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان پیدا کنید.

۲- غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ از طریق تنظیمات سیستم عامل

ویندوز و مکینتاش هر دو امکان فعال و غیرفعال کردن تاچ‌پد لپ‌تاپ را از طریق تنظیمات خود می‌دهند. پس اگر با اشکال کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ خود روبه‌رو شدید، ممکن است تاچ‌پد در تنظیمات سیستم عامل غیرفعال شده باشد.

در ویندوز با دنبال کردن مسیر زیر:

  • Settings > Bluetooth & Devices > Touchpad
  • بررسی کنید که به طور تصادفی تنظیمات تاچ‌پد لپ‌تاپ را دستکاری نکرده باشید و گزینه‌ی Touchpad غیرفعال نشده باشد.

در مک بوک، وارد منوی اپل شده و مسیر زیر را دنبال کنید:

  • Preferences > Accessibility > Pointer Control > Mouse & Trackpad
  • در اینجا گزینه‌ای برای روشن و خاموش کردن ترک‌پدِ لپ‌تاپ اپل وجود ندارد، اما به جای آن گزینه‌ی “Disable the Trackpad If an External Mouse Is Connected” در نظر گرفته شده است. در صورت غیرفعال بودن این گزینه، آن را به صورت دستی فعال کنید.
۳- غیرفعال شدن تاچ‌پد به دلیل اتصال ماوس خارجی

معمولا زمانی که ماوس اکسترنال به مک‌بوک متصل می‌شود، سیستم به طور خودکار ترک‌پد را غیرفعال می‌کند. این یکی از دلایل کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ در مک‌بوک است. البته ویندوز هم تنظیمات مشابهی برای غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ به هنگام اتصال ماوس دارد.

  • در ویندوز با پیمودن مسیر Settings > Bluetooth & Devices > Touchpad بررسی کنید که گزینه‌ی “Leave Touchpad on When a Mouse Is Connected” حتما تیک خورده باشد.
۴- غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ با انتقال به حالت تبلت

لپ‌تاپ های تبلت‌شو مثل مدل‌های سرفیس مایکروسافت حینِ انتقال به حالت تبلت، معمولا تاچ‌پد را غیرفعال می‌کنند. با این کار امکان اعمال ورودی‌های ناخواسته از طریق تاچ‌پد به هنگام استفاده از نمایشگر لمسی کاهش می‌یابد. در نسخه ۱۱ ویندوز، حالت تبلت با تاکردن یک لپ‌تاپ دوکاره ‌یا با جدا کردن صفحه‌کلید فعال می‌شود. مسلماً در چنین حالتی تاچ‌پد دیگر کار نخواهد کرد.

در ویندوز ۱۰ عملکرد خودکاری در این زمینه پیش بینی نشده است. در عوض لپ‌تاپ های دارای نمایشگر لمسی را از طریق پنل Quick Settings ویندوز در Action Center می‌توان به حالت تبلت سوئیچ کرد. پس علت کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ می‌تواند فعال بودن ناخواسته‌ی Tablet Mode در ویندوز باشد. پس برای رفع مشکل تاچ‌پد لپ‌تاپ در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ بهتر است ابتدا از فعال نبودن حالت تبلت اطمینان حاصل کنید

۵- رفع مشکل تاچ‌پد لپ‌تاپ با خاموش و روشن کردن دستگاه

آیا لپ‌تاپ خود را به تازگی خاموش و روشن کرده‌اید؟ اگر جزء کسانی هستید که لپ‌تاپ خود را در بیشتر مواقع روی Sleep Mode می‌گذارند، احتمالا ریبوت کردن دستگاه تنظیمات تاچ‌پد لپ‌تاپ را به حالت پیش‌فرض بازگردانده و تاچ‌پد دوباره شروع به کار خواهد کرد.

لپ‌تاپ را به طور کامل خاموش کرده (Shut Down)، سی ثانیه صبر کنید تا هر میزان انرژی الکتریکی پسماند موجود تخلیه شود و دوباره آن را روشن کنید و وضعیت عملکرد تاچ‌پد را در این حالت بیازمایید. اگر همچنان اشکال کارنکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ رفع نشده بود، این نشانه‌ی وجود نوعی ایراد نرم‌افزاری است. در چنین حالتی سایر مراحلی را که در ادامه‌ این مقاله ذکر می‌شود، دنبال کنید.

۶- غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ در اثر تداخل درایورها

به‌روزرسانی درایورها راهکار توصیه شده‌ای برای حفظ شرایط کاری مناسب لپ‌تاپ است. اما متاسفانه به دلیل نبود قالب استاندارد برای پیکربندی‌های PC، اجتناب کامل از تداخل برخی درایورها پس از به‌روزرسانی ناممکن است.

تداخل درایور به‌این معناست که به‌روزرسانی بخشی از نرم‌افزار نصب شده روی سیستم عامل، به طور ناخواسته روی کار بخش‌های نرم‌افزاری دیگر سیستم تاثیر نامطلوب می‌گذارد. اگر تاچ‌پد لپ‌تاپتان اندکی بعد از به‌روزرسانی برخی درایورها از کار افتاده، ممکن است دلیل آن تداخل درایور باشد.

در ویندوز به‌روزرسانی های درایور را می‌توان از طریق Device Manager پاک کرده و به حالت‌های قبلی بازگرداند. برای این کار Device Manager را باز کرده و قطعه‌‌ی سخت‌افزاری که درایور آن را به‌روزرسانی کرده‌اید، پیدا کنید. روی آیکون سخت‌افزار مربوطه راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. در پنجره‌ی جدید، سربرگ Drivers را باز کرده و روی دکمه‌ی Roll Back Driver کلیک کنید تا تنظیمات و فایل‌های سیستمی به حالت قبل از نصب درایور برگردد.

چنانچه از سیستم عامل مکینتاش اپل استفاده می‌کنید، امکان بازگردانی به‌روزرسانی‌ها مانند ویندوز در دسترس نیست. اما می‌توان از یک بکاپ Time Machine جدید برای بازگشت به حالت پیش از نصب درایور استفاده کرد. برای این کار باید کامپیوتر را روی حالت بایوس راه اندازی کنید و بکاپ مربوطه را بازگردانی کنید. فشرده شدن دکمه فیزیکی تاچ‌پد، روشن ماندن مداوم دستگاه، تنظیمات مشکل‌دار سیستم عامل و تداخل درایورها پس از به‌روزرسانی می‌تواند علت کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ باشد.

۷- غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ در تنظیمات بایوس

تنظیمات بایوس تاچ‌پد لپ‌تاپ یکی از دلایل احتمالی کار نکردن آن است. به ندرت اتفاق می‌افتد که با فلش کردن یا به‌روزرسانی بایوس تغییراتی در تنظیمات تاچ‌پد اعمال گردد که آن را غیرفعال کرده باشد. با راه اندازی سیستم روی حالت بایوس می‌توان این مسئله را بررسی کرد. در منوی Advanced بایوس به دنبال عبارت Touchpad یا Internal Pointing Device بگردید و از غیرفعال نبودن آن اطمینان حاصل کنید. پیش از خروج از بایوس نیز ذخیره کردن تغییرات اعمال شده را از یاد نبرید.

۸- کثیفی بیش از حد تاچ‌پد لپ‌تاپ

تاچ‌پد‌های امروزی معمولا از نوع خازنی هستند و این بدان معناست که شارژهای الکتریکی کوچکی را از طریق سرانگشتان شما به هنگام لمس دریافت کرده و آن‌ها را تبدیل به ورودی‌های خاص می‌کنند. کثیفی بویژه از نوع روغنی روی سطحِ تاچ‌پد یا روی انگشتان مانع از آن می‌شود که سطح خازنی تاچ‌پد بتواند حرکت‌ها را به خوبی تشخیص دهد.

نحوه‌ رفع مشکل تاچ‌پد لپ‌تاپ در چنین شرایطی تمیز کردن دقیق سطح آن با پاک‌کننده‌های مناسب یا به وسیله‌ی دستمال نرم آغشته به کمی‌الکل ایزوپروپیل است. توجه داشته باشید که الکل ایزوپروپیل به قطعات الکتریکی آسیب نمی‌رساند، اما سایر مایعات تمیزکننده پتانسیل صدمه زدن به قطعات حساس را دارند. بهتر است تمیزکاری را در زمان خاموش بودن دستگاه انجام داده و پس از خشک شدن کامل سطح اقدام به روشن کردن لپ‌تاپ کنید.

۹- ضرورت به‌روزرسانی درایور تاچ‌پد لپ‌تاپ و سایر نرم‌افزارهای سیستمی

مایکروسافت و اپل هر دو به طور منظم نرم‌افزارهای سیستمی‌خود را به‌روزرسانی می‌کنند. به‌روزرسانی‌های سیستم باعث ارتقای امنیت شده، مشکلات شناخته شده را حل می‌کند و به طور کلی باعث بهبود و روانی عملکرد کلی سیستم می‌شود.

تداخل‌های نرم‌افزاری که می‌تواند باعث غیرفعال شدن تاچ‌پد لپ‌تاپ شده باشد، با این به‌روزرسانی‌ها ممکن است حل شود. پس همیشه از طریق قسمت به‌روزرسانی سیستم عامل ویندوز یا مکینتاش نرم‌افزار‌های سیستمی‌خود را آپدیت کنید. به‌روزرسانی‌کردن درایور تاچ‌پد لپ‌تاپ از طریق سایت‌های معتبر و به ویژه سایت سازنده لپ‌تاپ قویاً توصیه می‌شود.

۱۰- خرابی سخت‌افزاری تاچ‌پد لپ‌تاپ

بالاخره اگر هیچ کدام از روش‌های گفته شده جواب نداد، نمی‌توان از احتمال خرابی تاچ‌پد لپ‌تاپ از نظر سخت‌افزاری چشم‌پوشی کرد. در چنین شرایطی باید به فکر تعمیر تاچ‌پد لپ‌تاپ بود و تا آن زمان بهتر است از یک ماوس خارجی به جای آن استفاده کرد. اگر دوره‌ی گارانتی دستگاه شما به پایان نرسیده بهتر است با نمایندگی و سرویس‌کاران مجاز دستگاه مشورت کنید و به طور خودسر اقدام به تعویض و تعمیر تاچ‌پد لپ‌تاپ خود نکنید. چون ممکن است ابعاد خرابی گسترده‌تر شود.

تست سلامت تاچ‌پد لپ‌تاپ

سرویس‌های آنلاین متعددی برای تست سلامتی تاچ‌پد لپ‌تاپ در دسترس است که برای مثال می‌توان به سایت Devicechecker مراجعه کرده و مراحل بررسی وضعیت صحت عملکرد تجهیز را طی مراحلی انجام داد. سایت no-cursor نیز امکان بررسی سلامت تاچ‌پد لپ‌تاپ شما را فراهم کرده است. در نهایت اگر اشکال سخت‌افزاری باشد، با دنبال کردن این راهکار متوجه آن خواهید شد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی علت‌های کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ و تشریح راه‌حل‌هایی ساده برای رفع مشکلات رایج تاچ‌پد لپ‌تاپ پرداختیم. اگر دلیل کار نکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ سخت‌افزاری نباشد، روش‌های نرم‌افزاری مشخصی برای عیب‌یابی تاچ‌پد لپ‌تاپ وجود دارد.

ممکن است علت کارنکردن تاچ‌پد لپ‌تاپ شما بروز اشکال در تنظیمات سیستم عامل، تنظیمات بایوس، ورود ناخواسته به حالت تبلت، تداخل درایورها، به‌روزرسانی های ناسازگار سیستم عامل یا به‌روز نبودن نرم‌افزارهای سیستمی، نیاز به آپدیت درایور تاچ‌پد لپ‌تاپ و یا کثیفی تاچ‌پد و موارد دیگری از این دست باشد که راه حل‌های ساده‌ای برای هر کدام از این اشکالات در این مقاله بیان شد. این راه حل‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند مشکلات تاچ‌پد لپ‌تاپ شما را برطرف کند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63036

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.