تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
1

آیا خوردن روزانه قرص آسپرین باعث ایجاد مشکل می شود؟

  • کد خبر : 62985
  • 19 مهر 1403 - 14:00
آیا خوردن روزانه قرص آسپرین باعث ایجاد مشکل می شود؟
آسپرین روزانه با دوز پایین به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی کمک می‌کند، از جمله لخته‌هایی که جریان خون را در ناحیه‌ای از قلب یا مغز قطع می‌کنند و باعث حمله قلبی یا سکته می‌شوند.

«صبح من» با پزشکی: بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و انسدادی مزمن ریه سه علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که هزاران مورد از این مرگ‌های زودهنگام قابل پیشگیری هستند، با توجه به اینکه تنها ۴۰ درصد از بیماران واجد شرایط برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته دوم روزانه آسپرین مصرف می‌کنند.

به گزارش مجله خبری صبح من، آسپرین روزانه با دوز پایین به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی کمک می‌کند، از جمله لخته‌هایی که جریان خون را در ناحیه‌ای از قلب یا مغز قطع می‌کنند و باعث حمله قلبی یا سکته می‌شوند. این مطالعه نشان داد که در کشورهای کم درآمد، تنها ۱۶٫۶ درصد از افراد واجد شرایط (آنهایی که اولین حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده بودند) برای جلوگیری از رویداد دوم آسپرین مصرف می‌کردند. 

در کشورهای با درآمد متوسط پایین، این عدد ۲۴٫۵ درصد، برای کشورهای با درآمد متوسط بالا ۵۱٫۱ درصد و در کشورهای با درآمد بالا ۶۵ درصد بود.یافته‌ها آگاهی از میزان پایین استفاده از یک داروی ارزان قیمت و بسیار موثر برای پیشگیری ثانویه بیماری عروق کرونر و سکته را نشان می‌دهد. 

با توجه به اینکه بیماری قلبی و سکته مغزی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و آسپرین در پیشگیری ثانویه بسیار موثر، مقرون به صرفه و به راحتی در دسترس است، صرفاً بهبود استفاده از آن امکان‌پذیر است. با این حال، بهبود مصرف آسپرین به تنهایی تفاوت‌ها را از بین نمی‌برد و باید بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر همراه با عوامل دیگر از جمله ترک دخانیات، دسترسی به مراقبت و آموزش برای دستیابی به برابری محلی، منطقه‌ای و جهانی در سلامت قلب و عروق و مراقبت‌های بهداشتی باشد.

بیشتر بخوانید: دانستنی‌هایی درباره‌ی «آسپرین» شگفت‌انگیز

نگرانی در مورد عوارض جانبی، فقدان آموزش یا مشکلات دسترسی می‌تواند در استفاده کم آن نقش داشته باشد. عوامل دیگری که ممکن است افراد را از مصرف آن برای پیشگیری ثانویه باز دارد شامل نگرانی در مورد خطر خونریزی، عدم توصیه پزشک و فراموش کردن مصرف منظم آن است. باورهای فرهنگی و عدم اعتماد به پزشکی نیز می‌تواند در برخی جوامع نقش داشته باشد.

در حالی که آسپرین با دوز کم روزانه برای پیشگیری ثانویه توصیه می‌شود، عوارض جانبی و عوارض احتمالی از جمله خطر خونریزی وجود دارد. در حالی که می‌تواند به جلوگیری از سکته مرتبط با لخته کمک کند، ممکن است خطر سکته مغزی خونریزی‌دهنده را افزایش دهد که سکته هموراژیک نامیده می‌شود. مصرف روزانه آن همچنین خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد.

افرادی که در حال حاضر روزانه آسپرین با دوز کم مصرف می‌کنند، نباید مصرف آن را تا زمانی که با پزشک خود صحبت کنند، قطع کنند.و اگر مطمئن نیستید که باید آسپرین با دوز پایین مصرف کنید، بدون مشورت با پزشک خود مصرف آن را شروع نکنید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=62985

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.