تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
0

از چیستی و موارد سوء پیشینه تا راه حل‌های رهایی از آن

  • کد خبر : 62668
  • 16 مهر 1403 - 10:00
از چیستی و موارد سوء پیشینه تا راه حل‌های رهایی از آن
در مقاله حاضر، قصد داریم در خصوص مفهوم سابقه و سوء پیشینه کیفری، توضیح دهیم و بگوییم که این امر، چه جرایمی را شامل می شود و کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند؛ سپس، در خصوص محکومیت موثر و غیر موثر، توضیح داده و در خصوص این موضوع که جزای نقدی یا زندان رفتن، سابقه می شوند یا خیر، صحبت کرده و بگوییم که مقصود از فاقد سابقه یا سوء پیشینه کیفری چه می باشد. پس با ما همراه شوید.

«صبح من» با مسائل حقوقی: مقصود از سوء پیشینه داشتن، این است که فرد، به موجب حکم قطعی و بر اثر ارتکاب یک جرم عمدی، به یکی از محکومیت های مندرج در ماده ۲۵ قانون مجازات، به عنوان مجازات تبعی، محکوم شود.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، جرائم شامل سو پیشینه، جرایم عمدی هستند که مجازات هایی نظیر مجازات سالب حیات، نفی بلد، قطع یا قصاص عضو یا حبس ابد دارند و جرایمی نظیر جرایم تعزیری درجه ۷ یا ۸، از جرایمی بوده که سوء پیشینه کیفری ندارند. زندان در صورتی موجب سوء پیشینه خواهد بود که فرد، در یک جرم عمدی، به حبس تعزیری درجه ۴ یا ۵، محکومیت قطعی یابد.

ارتکاب جرایم، محکومیت به مجازات های پیش بینی شده برای آن ها در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مرتبط، نظیر قانون مبارزه با مواد مخدر را برای مرتکب، در پی خواهد داشت. در برخی از جرایم، قانون گذار، علاوه بر مجازات اصلی، برخی مجازات های تبعی را نیز مورد پیش بینی قرارداده و به تناسب جرم ارتکابی، قاضی پرونده، بر آن ها، حکم خواهد نمود که به عنوان سوء پیشینه کیفری، شناخته می شوند. سوء پشینه کیفری، یکی از موضوعاتی است که در پی ارتکاب به برخی جرایم عمدی و در بحث مجازات های تبعی، مطرح می شود.

مقصود از سوء پیشینه، این است که بسته به نوع جرم، سابقه کیفری فرد، برای مدتی که حداکثر آن، ۷ سال است، در گواهی عدم سوء پیشینه ای که برخی ادارات دولتی و خصوصی، برای استخدام یا ارائه برخی خدمات، به آن، نیاز دارند، درج می شود و فرد برای بازه زمانی تعیین شده، از برخی خدمات و حقوق اجتماعی، محروم خواهد شد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم در خصوص مفهوم سابقه و سوء پیشینه کیفری، توضیح دهیم و بگوییم که این امر، چه جرایمی را شامل می شود و کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند؛ سپس، در خصوص محکومیت موثر و غیر موثر، توضیح داده و در خصوص این موضوع که جزای نقدی یا زندان رفتن، سابقه می شوند یا خیر، صحبت کرده و بگوییم که مقصود از فاقد سابقه یا سوء پیشینه کیفری چه می باشد.

سوء پیشینه و سابقه کیفری چیست؟

باید به ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد و در خصوص مجازات های تبعی، توضیح داد. قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، مجازات ها را به مجازات های اصلی، تبعی و تکمیلی، تقسیم می نماید.

مقصود از مجازات های تبعی، مجازات هایی هستند که بدون نیاز به ذکر و تصریح آن ها در حکم، خود به خود و به تبع محکومیت قطعی به مجازات اصلی، صرفا در برخی جرایم عمدی، بر مرتکب جرم، تحمیل می شوند و بسته به نوع جرم ارتکابی، فرد را برای مدتی معین، از برخی خدمات و حقوق اجتماعی، محروم می کنند. قانون گذار، در ماده ۲۵ قانون مجازات های اسلامی، به جرایمی که دارای مجازات تبعی هستند، اشاره نموده و میزان محرومیت از حقوق اجتماعی، به واسطه ارتکاب آن ها را ذکر کرده است.

بحث سوء پیشینه کیفری نیز در خلال مجازات های تبعی مطرح می گردد و مقصود از آن این است که چنانچه فرد، مرتکب جرایم عمدی شود که محکومیت های مورد اشاره در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی را در پی دارد و حکم قطعی در خصوص او صادر گردد، بسته به نوع جرم، محکومیت فرد به جرم ارتکابی، برای مدتی که حداکثر آن ۷ سال است، در گواهی های عدم سوء پیشینه مورد درخواست برخی نهادها و ادارات، برای استخدام و ارائه خدمات، درج می گردد و فرد، برای آن مدت معین، از برخی حقوق اجتماعی، محروم خواهد بود.

سوء پیشینه و سابقه کیفری چیست؟

سوء پیشینه شامل چه جرایمی است؟

سوء پیشینه کیفری را می توان تحت عنوان ” مجازات های تبعی ” در نظر گرفت که در ضمن ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مشخص شده و به موجب آن، پس از ارتکاب جرایم عمدی خاصی، در مدت زمان معینی بعد از اجرای حکم قطعی، محکوم علیه، از برخی حقوق اجتماعی، نظیر شرکت در انتخابات و استخدام دولتی، محروم می گردد. بر اساس این ماده، محکومیت کیفری موثر یا مجازات های تبعی، در شرایطی ایجاد می شود که محکومیت متهم، جزء موارد زیر باشد :

یعنی اگر شخص، مرتکب جرمی شده باشد که دادگاه وی را به حبس ابد و یا مجازات سلب کننده حق حیات ( اعدام و قصاص ) محکوم کرده باشد، به مدت هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم، سوء سابقه کیفری برای وی ایجاد می شود.

بدین معنا که اگر شخصی در پی ارتکاب جرمی، به قطع عضو و یا قصاص عضو محکوم شده باشد، سوء سابقه کیفری وی، در طول سه سال پس از اجرای حکم، برای او لحاظ خواهد شد؛ البته، در صورتی که دیه تعیین شده، بیش تر از نصف دیه کامل باشد.

اگر شخصی به موجب حکم قطعی دادگاه، به نفی بلد ( تبعید ) محکوم شده باشد و همچنین، در صورتی که شخص، محکوم به حبس تا درجه چهار(حبس بیشتر از پنج تا ده سال) شده باشد نیز به مدت سه سال سوء سابقه پیدا می کند.

صرفا در صورتی که متهم، محکوم به شلاق حدی ( و نه شلاق تعزیری ) شده باشد، به مدت دو سال سوء پیشینه کیفری، برای وی لحاظ می شود.

در وضعیتی که متهم، به قصاص عضو محکوم شده و مبلغ دیه، نصف دیه کامل انسان یا کمتر بوده، به مدت دو سال محکومیت کیفری موثر یا سوء سابقه ایجاد می شود.

در جرایمی که مرتکب آن، به حبس درجه پنجم محکوم شود، نیز سبب ایجاد شدن دو سال سوء پیشینه کیفری برای مرتکب خواهد شد. لازم به ذکر است که حبس درجه پنج، به حبسی گفته می شود که مدت آن، بیش از دو سال تا پنج سال باشد.

نکته: ذکر این نکته ضروری است که در غیر از موارد ذکر شده، محکومیت کیفری در پیشینه کیفری فرد محکوم درج خواهد شد. منتها در گواهی هایی که از مراجع مربوطه اخذ می شود، این سوء پیشینه قید نخواهد شد و فقط، در صورت وجود محکومیت های ذکر شده است که سوء پیشینه متهم، قید خواهد شد.

کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند؟

اکنون قصد داریم بررسی کنیم که کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند. این جرایم عبارتند از:

جرایم دارای حبس تعزیری درجه شش و هفت و هشت، یعنی جرایمی که به ترتیب، حبس از ۶ ماه تا ۲ سال؛ ۹۱ روز تا ۶ ماه و حبس تا ۳ ماه دارند و جرایم تعزیری درجه یک تا هشت که مجازاتی غیر از حبس دارند، مگر جرایمی که دارای مجازات سالب حیات باشند.

جرایمی که فرد، در معرض اتهام آن ها قرار گرفته، اما، تبرئه شده است.

جرایمی که فرد در معرض اتهام و محکومیت به آن ها است، اما، هنوز، حکم قطعی برای او، صادر نشده است.

جرایم غیر عمدی، نظیر تصادف، تخلفات رانندگی، ضرب و جرح غیر عمدی ..

در ادامه، قصد داریم، در خصوص محکومیت موثر و محکومیت غیر موثر کیفری توضیح داده و در خصوص تاثیر سابقه زندان رفتن، بر پیدا کردن سوء پیشینه، صحبت کنیم.

محکومیت موثر و غیر موثر کیفری چیست؟

یکی از سوالات رایجی که در بحث سوء پیشینه مطرح می گردد، این است که مقصود از محکومیت کیفری یا سو پیشینه کیفری موثر یا غیر موثر چیست؟ چراکه در بسیاری از آگهی های استخدامی، فاقد محکومیت و سوء پیشینه کیفری موثر بودن، از شرایط استخدام است. لذا در این بخش از مقاله قصد داریم، بر اساس قانون، به پرسش مطروحه، پاسخ دهیم.

محکومیت کیفری موثر: محکومیت به مجازات هایی است که به موجب ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، فرد را برای مدتی معین و در برخی موارد استثنایی، برای مدتی دائم، از برخی حقوق اجتماعی، محروم می نماید و به عبارتی، علاوه بر درج در سه جل کیفری یا شناسنامه کیفری فرد، در گواهی های عدم سوء پیشینه صادره برای ادارات دولتی و خصوصی نیز منعکس می شوند؛ مگر اینکه مدت محکومیت به مجازات تبعی، به سر آمده باشد.

محکومیت کیفری غیر موثر: محکومیت به مجازات هایی است که در سوء پیشینه کیفری فرد، درج نمی گردند و برای او، محرومیت از حقوق اجتماعی را به عنوان یک مجازات تبعی، در پی ندارند. نظیر ارتکاب به جرایم غیر عمدی و محکومیت به پرداخت خسارت و دیه یا محکومیت به جرایم تعزیری درجه ۷ یا ۸٫

آیا جزای نقدی سوء پیشینه محسوب می شود؟

در این بخش، قصد داریم، از منظر قانون، به این پرسش پاسخ دهیم و بگوییم در چه شرایطی، ممکن است محکومیت به پرداخت جزای نقدی، سوء پیشینه محسوب شود؟

در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت، با توجه به اینکه قانون گذار، محکومیت هایی که موجب درج در سوء پیشینه کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی می شوند را مشخص کرده و در هیچ یک از آن ها، جزای نقدی، ذکر نشده است، پس جزای نقدی، سوء پیشینه محسوب نمی گردد. یعنی، صرف محکوم شدن به جزای نقدی، موجب انعکاس آن، در گواهی سوء پیشینه صادر شده از مراجع ذی صلاح نمی شود مگر اینکه، همراه آن، فرد، به حبس تعزیری درجه ۴ یا ۵ و یا حبس ابد و سایر موارد مندرج در ماده ۲۵ قانون مجازات، محکوم شده باشد.

اما، به هر ترتیب، در صورتی که فردی به جهت ارتکاب جرم عمدی، به مجازات هایی که محکومیت به آن ها، در سوء پیشینه او درج نمی گردد، محکومیت قطعی پیدا کند، در هر صورت، این مساله، در شناسنامه یا همان سه جل کیفری او، درج شده و در برخی نهادهای خاص، نظیر استخدام در ارتش یا نهاد سپاه، دارای تاثیر و اهمیت است.

آیا زندان رفتن سابقه می شود؟

حبس یا زندان، مجازاتی است که قانون گذار، به عنوان یکی از مجازات های برخی جرایم عمدی، نظیر کلاهبرداری، سرقت، آدم ربایی یا قاچاق و حمل مواد مخدر یا جرایم غیر عمدی، نظیر قتل غیر عمد، در نظر گرفته است. پرسشی که مطرح می گردد این است که آیا زندان رفتن، سابقه می شود یا خیر و در چه شرایطی می شود آن را از سوء پیشینه پاک کرد؟

در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت، اگر مقصود از سابقه شدن، درج محکومیت به زندان، در گواهی های عدم سوء پیشینه صادره از مراجع ذی صلاح است، تنها در صورتی زندان رفتن سابقه خواهد شد که فرد، در ارتکاب یک جرم عمدی، به حبس تعزیری درجه ۴ یا ۵ که به ترتیب، عبارتند از حبس بیش از پنج تا ده سال و حبس بیش از دو تا پنج سال، محکوم شده باشد. در غیر این صورت، علی رغم درج در سجل کیفری او، در گواهی عدم سوء پیشینه، منعکس نمی شود.

شایان ذکر است، حتی در چنین شرایطی، یعنی در شرایطی که فرد، به حبس تعزیری درجه ۴ یا درجه ۵ محکوم شده، تنها به مدت سه سال در جرم عمدی موجب محکومیت به حبس تعزیری درجه ۴ و دو سال در جرم عمدی موجب محکومیت قطعی به حبس تعزیری درجه ۵، محکومیت به زندان، در گواهی های سوء پیشینه صادره از مراجع ذی صلاح، درج و منعکس می گردد.

آیا زندان رفتن سابقه می شود؟

فاقد سابقه و سوء پیشینه کیفری است یعنی چه؟

یکی از عباراتی که در شرایط استخدامی، اکثر افراد با آن برخورد داشته اند، عبارت “فاقد سوء پیشینه کیفری” است، همچنین، در گواهی های عدم سوء پیشینه برخی افراد، درج می شود، فاقد سابقه و سوء پیشینه کیفری است،

مقصود از عبارت فاقد سابقه کیفری است، یعنی فرد تا کنون، هیچ محکومیتی، اعم از محکومیت کیفری موثر یا محکومیت کیفری غیر موثر که در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم، نداشته است و سجل کیفری او پاک است.

مقصود از عبارت فاقد سوء پیشینه نیز این است که فرد، جرمی که موجب محکومیت کیفری موثر و محکومیت به مجازات های تبعی، همچنین، محرومیت از برخی حقوق اجتماعی باشد را مرتکب نشده یا در صورت ارتکاب، اکنون، به علت گذشتن موعد مقرر مورد نظر قانون گذار در ماده ۲۵ قانون مجازات، سوء پیشینه او، پاک شده؛ و در گواهی های صادره از مراجع ذی صلاح، منعکس نمی گردد.

آیا سوء پیشینه پاک می‌شود؟

زمانی که شخصی، مرتکب جرمی شده که در اثر آن، سوء پیشینه کیفری، برای وی ایجاد گردیده و از حقوق اجتماعی نظیر کاندید شدن برای انتخابات، استخدام دولتی و تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکت های دولتی، تعاونی و خصوصی، محروم می گردد، این سوال مهم مطرح می گردد که آیا سوء پیشینه پاک می‌شود؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، محرومیت ناشی از این محکومیت های کیفری، دائمی نبوده و در صورتی که شرایط پاک کردن سوء پیشینه وجود داشته و مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری نیز سپری شود، سوء پیشینه محکوم علیه پاک میشود و فرد می تواند با ارائه مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی مربوطه را دریافت کند.

البته، این مدت زمان، برای تمامی جرایم یکسان نبوده و همانطور که در بخش قبل، توضیح داده شد، بسته به مجازات تعیین شده، می تواند از دو سال، در حبس تعزیری درجه پنج تا هفت سال، در مجازات های سالب حیات و حبس ابد باشد.

آیا سوء پیشینه پاک می‌شود؟

شرایط پاک کردن سوء پیشینه

سوال مهم دیگری که در این رابطه مطرح می گردد، این مساله بوده که شرایط پاک شدن سوء سابقه کیفری چیست؟

مهم ترین شرط از شرایط پاک کردن سوء پیشینه، این است که حتما باید مدت زمان مقرر سپری شود. بنابراین، پس از گذشت مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری که در قانون ذکر شده ( هفت سال ، سه سال ، دو سال )، سوء سابقه کیفری از بین خواهد رفت و محکوم می تواند از حقوق اجتماعی مقرر در قانون، همچون استخدام دولتی و عضویت در شوراهای حل اختلاف بهره مند بشود.

اما، استثنائا، در رابطه با سه مورد از حقوق اجتماعی مذکور در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی، حتی پس از گذشت مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری نیز سوء سابقه محکوم از بین نرفته و محرومیت وی از این سه حق، مادام العمر می باشد. این سه حق که در بند های الف، ب و پ، ماده مزبور، مورد تصریح قرار گرفته اند، عبارتند از:

« الف- داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا. ب- عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور. پ- تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری.»

همچنین، در جرایم قابل گذشت، اگر پس از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت کند و اجرای مجازات متوقف شود، اثر تبعی جرم یا سوء پیشینه نیز لغو خواهد شد و محکوم علیه، مجددا از حقوق اجتماعی برخوردار می گردد.

روش های استعلام پاک شدن سوء پیشینه

سوء پیشینه یا سوء سابقه صرفا در همان مدت زمانی که قانون تعیین کرده است و تحت شرایط قانونی، ایجاد شده و پس از پایان مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، سوء پیشینه نیز به خودی خود پاک می شود و نیازی نیست که شخص، اقداماتی را برای پاک کردن سوء سابقه خود انجام بدهد. اما گاهی، فرد قصد دارد که گواهی عدم سوء پیشینه خود را به اداره یا مرجعی ارائه کند که در این صورت ، نیاز است که با استفاده از روش های استعلام پاک شدن سوء پیشینه، اقدام نماید که در ادامه، به توضیح این روش ها می پردازیم.

برای استعلام پاک شدن سوء پیشینه، به روش اینترنتی، باید از طریق سامانه عدل ایران اقدام نمود. البته، دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از این سامانه، نیازمند ثبت نام قبلی در سامانه ثنا است. در مرحله بعد، پس از مراجعه به سایت عدل ایران، به آدرس adliran.ir و انتخاب گزینه ” ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه ” از ستون سمت راست، متقاضی باید کد ملی و رمز ورود شخصی خود را وارد کند و بعد از اینکه به حساب کاربری خود وارد شد، با کلیک کردن بر روی گزینه ” ثبت درخواست جدید “، تقاضای صدور سوء پیشینه نماید.

برای استعلام پاک بودن سوء سابقه و دریافت گواهی سوء پیشینه، از طریق روش حضوری، متقاضی باید به دفاتر پلیس + ۱۰، مراجعه کرده و مدارکی را با خود همراه داشته باشد؛ از جمله، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فرد متقاضی، به همراه عکس بیومتریک وی. لازم به ذکر است که در برخی از دفاتر پلیس + ۱۰، عکس با مشخصات مذکور از فرد گرفته می شود و هزینه آن نیز دریافت می گردد .

علاوه بر این، دریافت گواهی سوء پیشینه نیازمند پر کردن فرمی است که به این منظور تهیه شده است و یا اینکه فرد متقاضی باید معرفی نامه ای، مبنی بر دریافت گواهی سوء سابقه، از محل کار خود گرفته باشد. در این شرایط، پس از پرداخت هزینه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه که از طریق کارت خوان دفاتر پلیس + ۱۰، اخذ می شود و انجام مراحل انگشت نگاری از متقاضی، پس از گذشت مدت زمانی در حدود یک هفته تا ده روز، در صورت پاک شدن سوء پیشینه کیفری، این گواهی به آدرس پستی متقاضی، ارسال خواهد شد.

روش های استعلام پاک شدن سوء پیشینه

مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با شرایط پاک کردن سوء پیشینه برای افراد مطرح می گردد، این سوال بوده که مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری چه مدت زمانی می باشد؟ به عبارت دیگر، سوء پیشینه بعد از چند سال پاک میشود؟

در پاسخ به این سوال که سوء پیشینه بعد از چند سال پاک میشود، باید گفت که مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، ارتباط کامل با جرم ارتکاب یافته و مجازات قانونی آن دارد، با این توضیح که مطابق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی:

  • در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، هفت سال
  • در محکومیت به قطع عضو و یا قصاص عضو، در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، سه سال
  • در محکومیت به نفی بلد(تبعید) و یا حبس تا درجه چهارم، مدت پاک شدن سوء سابقه، سه سال
  • در محکومیت به شلاق حدی، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، دو سال
  • در محکومیت به قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت، نصف دیه کامل انسان و یا کمتر از نصف دیه باشد، مدت پاک شدن سوء سابقه، دو سال
  • در محکومیت به حبس درجه پنجم، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، دو سال می باشد.

فردی که متقاضی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه خود می باشد، باید به همراه مدارک لازم، به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نماید. 

در مواردی که مجازات سرقت انجام گرفته، اعدام باشد، مانند سرقت مسلحانه ای که عنوان محاربه را داشته باشد، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم می باشد. در صورتی که مجازات سرقت، قطع عضو باشد، مانند سرقت حدی یا حبس تا درجه چهار، در پاسخ به این سوال که سوء پیشینه بعد از چند سال پاک میشود، باید گفت بعد از گذشت سه سال، سوء سابقه پاک می گردد. در مواردی که مجازات سرقت، حبس درجه پنج باشد، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، دو سال از تاریخ اجرای حکم یا شمول مرور زمان خواهد بود.

جرایم مرتبط با مواد مخدر، به دلیل آثار نامطلوبی که بر جامعه و به ویژه قشر جوان کشور داشته، مورد توجه ویژه قانون گذار بوده و به همین دلیل نیز قانون خاصی را تحت عنوان قانون مبارزه با مواد مخدر، در ارتباط با جرایم مزبور، تصویب و به موجب آن، مجازات های سنگینی را برای آن ها تعیین کرده است.

اما، همانند جرم سرقت، مجازات های در نظر گرفته شده برای جرایم مرتبط با مواد مخدر نیز گاهی تحت شرایط خاص، موجب ایجاد سوء پیشینه، برای محکوم علیه رای قطعی می شوند. در نتیجه، ممکن است این سوال مطرح گردد که در این جرایم، سوء پیشینه بعد از چند سال پاک میشود و می توان گواهی عدم سوء پیشینه گرفت؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، همانند آنچه در مورد سرقت گفته شد، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری برای جرایم مواد مخدر، کاملا مرتبط با مجازات تعیین شده برای جرم می باشد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر مجازات جرم، اعدام باشد، مانند وارد کردن بیش از پنج کیلوگرم تریاک به کشور، مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری، هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم است. همچنین، در سایر موارد نیز بسته به نوع مجازات تعیین شده برای محکوم، مدت زمان پاک شدن سوء پیشینه مواد مخدر، دو یا سه سال خواهد بود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=62668

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.