تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
1

چرا ظاهر خود را در تصاویر سلفی، دوست نداریم؟

  • کد خبر : 62649
  • 15 مهر 1403 - 16:00
چرا ظاهر خود را در تصاویر سلفی، دوست نداریم؟
نارضایتی از ظاهر خود در عکس‌های سلفی و مغایرت آن با تصویری که از خود در ذهن داریم، یکی از پدیده‌های بسیار گسترده و عجیب است. اما آیا این مشکل ناشی از عدم اعتماد به نفس است؟ یا نتیجه نور ضعیف یا انتخاب زاویه عکسبرداری نامناسب؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: نارضایتی از ظاهر خود در عکس‌های سلفی و مغایرت آن با تصویری که از خود در ذهن داریم، یکی از پدیده‌های بسیار گسترده و عجیب است. اما آیا این مشکل ناشی از عدم اعتماد به نفس است؟ یا نتیجه نور ضعیف یا انتخاب زاویه عکسبرداری نامناسب؟ حقیقت این است که عوامل متعددی در این امر نقش دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، به طور کلی، این رفتار عجیب به این دلیل است که ما خودمان را تنها از یک زاویه می‌بینیم و دیگران را از زوایای متفاوت. این امر باعث می‌شود دیگران برای ما طبیعی‌تر از خودمان جلوه کنند.

دلیل رایج‌تری نیز برای این مطلب وجود دارد؛ هر چه بیشتر در معرض چیزی قرار بگیریم، بیشتر آن را دوست داریم، فرآیندی که به نام «عادت کردن» شناخته می‌شود.

افکت نوردهی ساده برای همه چیز اعمال می‌شود، نه فقط عکس‌ها. هر چه مغز شما تصویری از خود را در هر زمینه‌ای بیشتر ببیند، احتمال اینکه مغز شما با آنچه می‌بینید آشنا شود و جذب آن شود، بیشتر می‌شود.

به طور خلاصه، این نشان می‌دهد که ما ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشیم و تمایل داشته باشیم چیزهایی را ترجیح دهیم که اغلب در معرض آنها هستیم. از آنجایی که ما خود را از همه‌ی جهات و در موقعیت‌های مختلف نمی‌بینیم، سلفی‌ها یا تصاویر آینه‌ای ما احتمالاً با ژست‌های معمول ما ناسازگار است و آن‌ها را برای ما ناراحت‌کننده و ناخوشایند می‌کند.

پدیده‌ی روانشناختی دیگری وجود دارد که نقش مهمی در تفاوت بین آنچه در آینه می‌بینید و آنچه در صفحه‌ی گوشی یا عکس‌های چاپی می‌بینید وجود دارد؛ تعصب به خود. این پدیده به این معنی است که ما فکر می‌کنیم جذاب‌تر از آنچه که می‌بینیم، هستیم.

به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، شرکت کنندگان به طور مداوم عکس‌های روتوش شده و بهبود یافته‌ی خود را هنگامی که از آنها خواسته شد عکس واقعی خود را شناسایی کنند، انتخاب می‌کردند، در حالی که غریبه‌ها به طور دقیق عکس‌های ویرایش نشده‌ی همان افراد را انتخاب می‌کردند. یعنی غریبه‌ها افراد شرکت کننده در آزمایش را بهتر از خودشان می‌بینند.

این احتمال نیز وجود دارد که شما در عکاسی، حرفه‌ای نباشید. به عنوان مثال، مدلینگ یک شغل مرتبط با این موضوع است و اگر در این زمینه حرفه‌ای نباشید، ممکن است عکس‌های شما آنطور که انتظار دارید بی نقص به نظر نرسند.

یک مدل آمریکایی می‌گوید برای یادگیری زوایا و موقعیت‌هایی که به بهترین شکل برایش مناسب باشد، سال‌ها تمرین کرده است.

حتی با این حجم از کار و آموزش، مدل‌ها نیز لزوماً هر عکسی را که در آن ظاهر می‌شوند، دوست ندارند.

این احتمال وجود دارد که به دلیل ماهیت تنظیمات دوربین گوشی‌های هوشمند، سلفی‌هایی که یک فرد از خود می‌گیرد، معکوس شده باشد، بنابراین، اگر فردی به گرفتن «سلفی» عادت داشته باشد و سپس خود را در عکس‌ها ببیند، ممکن است احساس تعجب و یا حتی بیزاری کند!

الیسا مارتینز، روان درمانگر آمریکایی، می‌گوید، بسیار رایج است که مردم از ظاهرشان در عکس‌ها متنفر باشند، به خصوص با ظهور رسانه‌های اجتماعی و تمرکز بر ارایه‌ی بهترین از تصویر از خود.

او اغلب از مشتریان زن و مرد خود شکایت می‌کند که نقص‌های زیادی را در بدن یا صورت مشاهده می‌کنند، در حالی که یک غریبه معمولاً هیچ یک از این انتقادات را در شخص مورد نظر نمی‌بیند.

اگرچه ما عادت داریم بازتاب‌های خود را در آینه ببینیم، اما ممکن است بین طرز فکر ما از تصویر خود در آینه و اینکه چگونه تصاویر را در دهن خود می‌بینیم، اختلاف وجود داشته باشد. این امر ممکن است باعث شود که ظاهر خود را در عکس‌ها دوست نداشته باشیم.

علاوه بر موارد فوق، فناوری را نیز می‌توان مقصر این پدیده دانست. اولاً به این دلیل که ممکن است باعث شود هنگام استفاده از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و ثانیاً به این دلیل که ابزارهای مورد استفاده ممکن است دیدگاه ما را نسبت به خودمان، فریب دهد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=62649

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.