تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
1

فرچه یا برس کنار پله برقی برای چیست؟

  • کد خبر : 62559
  • 14 مهر 1403 - 11:00
فرچه یا برس کنار پله برقی برای چیست؟
در مراکز تجاری، پاساژ‌ها، فرودگاه‌ها و… پله برقی وجود دارد، بنابراین قطعا همه شما تابحال از پله برقی استفاده کرده‌اید و به احتمال خیلی زیاد با فرچه پله برقی مواجه شده‌اید. این فرچه‌ها برای چیست؟ با ما همراه شوید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: در مراکز تجاری، پاساژ‌ها، فرودگاه‌ها و… پله برقی وجود دارد، بنابراین قطعا همه شما تابحال از پله برقی استفاده کرده‌اید و به احتمال خیلی زیاد با فرچه پله برقی مواجه شده‌اید. برخلاف تصور عموم، برس‌های پله برقی در واقع برای تمیز کردن کفش شما نیستند.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، آیا تا به حال فکر نکرده اید که برس های کناری شیار‌های پله برقی‌ها برای چیست؟ احتمالاً گاهی اوقات فقط به این دلیل که کفش‌هایتان را روی آن‌ها برس بزنید به آن‌ها توجه کرده‌اید. فرچه پله برقی به اندازه کافی جالب توجه است؛ اما آن‌ها در واقع هدفی غیر از تمیز کردن کثیفی‌های کفش شما دارند.

فرچه پله برقی چیست؟

همانطور که گفتیم بسیاری از ما حتما سوار بر پله برقی شده‌ایم، چه در یک فرودگاه، یک مرکز خرید در این شرایط احتمالاً به این فکر می کنید که واقعاً چه حقایق جالبی در مورد یک راه پله متحرک وجود دارد؟ به احتمال خیلی زیاد هنگامی که با عملکرد پله برقی و قطعات پله برقی آشنا می‌شوید برای شما بسیار عجیب و جالب است. دیدن پله‌هایی متحرک که در زمانی کوتاه شما را به مقصد می‌رسانند واقعا هم عجیب و جالب توجه است. دیدن برس‌هایی در شیار‌های پله برقی که فرچه پله برقی نامیده می‌شوند نیز بیشتر نظر افراد را جلب می‌کند.

فرچه پله برقی نام‌های دیگری از قبیل برس ایمنی پله برقی، اسکرت براش و برس کنار پله برقی نیز دارد. اگر پله برقی را شبیه یک لباس تصور کنیم، می‌توان فرچه پله برقی را به دامن این لباس تشبیه کرد. البته این صرفا یک شوخی است! دامن در واقع همان چیزی است که به فاصله بین راه پله و کناره آسانسور می‌گویند. این تنها یکی از حقایق جالب و عجیب درباره فرچه پله برقی است که به احتمال خیلی زیاد تا به حال درباره آن فکر نکرده‌اید.

فرچه پله برقی چیست؟

کاربرد فرچه پله برقی چیست؟

خب حتما در حال حاضر کاملا از این موضوع اطلاع دارید که کاربرد فرچه پله برقی چیزی به جز تمیز کردن کفش‌های مسافران است! کاربرد اصلی این قطعه جالب پله برقی حفظ ایمنی افراد است، جالب است نه؟ تصورش کمی سخت است که کاربرد برس‌های کنار پله برقی در امان ماندن مسافران از حوادث است؛ اما این یک واقعیت است. بنابراین زمانی که با لباسی گشاد و یا با بی توجهی کامل سوار بر پله برقی شده‌اید و در حال تکان دادن مداوم دست و پاهای خود هستید، نیازی نیست نگران باشید.

فرچه پله برقی در این لحظه کاملا مراقب شماست و دیدن آن‌ها به نوعی یک زنگ خطر و هشدار برای شماست. البته خود شما نیز باید با دیدن برس ایمنی پله برقی و نوار‌های زرد رنگ در کناره‌های پله برقی بسیار با احتیاط رفتار کنید وگرنه احتمال گیر کردن لباس و یا پای شما در کناره پله برقی وجود دارد! چند لحظه تصور کنید: احتمالا زمانی که شما در حال تردد آسوده با پله برقی هستید، نگرانی زیادی درباره ویژگی‌های ایمنی پله برقی ندارید؛ اما در حقیقت پله برقی نوعی ماشین است و در هر ماشینی احتمال خرابی و البته بروز حادثه وجود دارد.

کاربرد فرچه پله برقی چیست؟

هشدار‌های ایمنی مهم هنگام استفاده از پله برقی

برخی از پله برقی‌ها علاوه بر فرچه پله برقی دارای نواری زرد رنگ در حاشیه خود هستند که مهم‌ترین علامت برای فاصله گرفتن از حاشیه‌ها و رعایت فاصله لازم است؛ اما برخی از پله برقی‌ها فاقد حاشیه زرد رنگ هستند. البته همه پله برقی‌ها مجهز به فرچه پله برقی می‌باشند. شکاف کوچک(دامن) بین پله‌های پله برقی و دامنه‌ها به محل قرارگیری همه دنده‌های موثر در عملکرد مناسب پله برقی منتهی وجود دارد. این مورد به احتمال خیلی زیاد جواب این سوال شماست که مشخصات فنی پله برقی چیست؟

باید بدانید که قدرت مکش این شکاف کوچک بسیار زیاد است. در واقع اگر وسایل شما از قبیل کیف، ژاکت و یا انگشتان پای شما در این شکاف گیر کند حادثه بدی را تجربه خواهید کرد. پس از اینکه وسایل یا پای شما در کناره پله برقی گیر کرد، احتمال گیر کردن این موارد در موتور پله برقی نیز وجود دارد! پس از این حادثه عملکرد پله برقی به کلی دچار مشکل می‌شود. همچنین ممکن است اعضای بدن شما نیز دچار حادثه و صدمه‌ای جدی و جبران ناپذیر شوند. زیرا پله برقی و تجهیزات آن به اندازه‌ای قدرتمند هستند که حتی اعضای بدن شما را به کلی از کار بیندازند!

بسیاری از حوادث پله برقی نتیجه گیر کردن مستقیم دست یا پا در همین شکاف پله برقی است. بنابراین دلیل وجود فرچه یا برس پله برقی در این محل، جلوگیری از ورود هر گونه شی اضافی به درون این شکاف یا انحراف است. لذا در دفعات بعدی استفاده از پله برقی سعی کنید بیشتر مراقب باشید.

هشدار‌های ایمنی مهم هنگام استفاده از پله برقی

سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله به صورت کامل با کاربرد فرچه پله برقی آشنا شده باشید و هنگام مشاهده آن‌ها به جای تمیز کردن کفش‌های خود، استاندارد‌های لازم را رعایت کنید! همین برس ساده بهترین وسیله برای جلوگیری از بسیاری از حوادث تلخ تا به امروز است. بنابراین نقش این فرچه‌های جادویی درون پله برقی را دست کم نگیرید و با خیالی آسوده از پله برقی استفاده کنید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=62559

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.