تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
1

قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن

  • کد خبر : 61629
  • 02 مهر 1403 - 11:40
قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن
یکی از مواردی که قانون گذار، هم در قانون مجازات اسلامی و هم قانون شهرداری و سایر آیین نامه ها و قوانین متفرقه، در خصوص آن، تعیین تکلیف نموده، سد معبر پارکینگ یا به واسطه دستفروشان و مغازه داران و سایر اشخاص و افراد است که با توجه به شیوع این پدیده، ضروری است افراد، از قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن و شماره درخواست رفع آن، مطلع باشند. پس با ما همراه شوید تا با این موارد آشنا شوید.

«صبح من» با مسائل حقوقی: قانون سد معبر، همان قانون مجازات و قانون شهرداری بوده و نحوه شکایت از آن به واسطه ممانعت از حق یا مزاحمت ناشی از آن، با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و حسب مورد ثبت شکواییه و دادخواست این موضوعات انجام می گیرد. شماره درخواست رفع آن خودرو و یا گزارش آن به شهرداری، حسب مورد ۱۱۰، ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، از آنجا که زندگی شهر نشینی، علی رغم مزایا و محاسنی که دارد، می تواند افراد را با دردسرها، مسائل و مشکلات حقوقی یا اخلاقی روبرو سازد، دولت و قانون گذاران، قوانین مختلفی را در خصوص مسائل ناشی از زندگی شهر نشینی مورد پیش بینی قرارداده اند.

یکی از مواردی که قانون گذار، هم در قانون مجازات اسلامی و هم قانون شهرداری و سایر آیین نامه ها و قوانین متفرقه، در خصوص آن، تعیین تکلیف نموده، سد معبر پارکینگ یا به واسطه دستفروشان و مغازه داران و سایر اشخاص و افراد است که با توجه به شیوع این پدیده، ضروری است افراد، از قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن و شماره درخواست رفع آن، مطلع باشند.

لذا در مقاله حاضر، توضیح داده شده که قانون سد معبر، کدام قوانین هستند؟ سد معبر پارکینگ چگونه تحقق می یابد؟ نحوه شکایت از آن (سد معبر) چگونه بوده؟ شماره درخواست رفع سد معبر و چگونگی ثبت این درخواست؛ همچنین نحوه گزارش آن، توضیح داده شده و حکم مجازات و جریمه سد معبر، بررسی گردیده است.

قانون سد معبر و مزاحمت

در توضیح قانون سد معبر و مزاحمت ناشی از آن، لازم به توضیح است که ماده ۵۵ قانون شهرداری که در باب وظایف این نهاد به تصویب رسیده، در تبصره ۱ و ۱۴ خود، از آن صحبت نموده و در خصوص نحوه رفع و مقابله با آن تعیین تکلیف کرده است.

همچنین، قانون مجازات اسلامی جدید نیز در برخی مواد خود، از مزاحمت و ایجاد خسارت با اعمال منجر به سد معابر و ضمانت اجرای آن، صحبت نموده و می توان گفت، این قانون نیز سد معبر منجر به مزاحمت و خسارت ناشی از آن را جرم انگاری کرده و سبب ضمان سد کننده معبر در چنین شرایطی (بروز خسارت و زیان) دانسته است.

لذا در پاسخ به این پرسش که قانون سد معبر و مزاحمت ناشی از آن چیست؟ می توان گفت، حسب مورد، قانون شهرداری و قانون مجازات، را می توان قانون سد معبر و مزاحمت و خسارت های ناشی از آن دانست و اینگونه نیست که یک قانون جداگانه در خصوص آن، به تصویب رسیده باشد.

قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن

سد معبر پارکینگ

مقصود این است که شخصی، خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری را در مقابل پارکینگ یک ملک یا مجتمع اداری و تجاری و … پارک نماید یا به عنوان مثال، بساط دستفروشی خود را درست مقابل پارکینگ و در محل پارک خودروها، پهن کند.

در مواقعی که افراد با سد معبر در پارکینگ مواجه می گردند، اغلب به دنبال راه حل حقوقی و شیوه قانونی برای درخواست رفع آن پارکینگ هستند و می خواهند بدانند که آیا امکان شکایت کیفری یا ثبت دادخواست حقوقی در این خصوص وجود دارد یا خیر و قانون، چه تدابیری را برای درخواست رفع سد معبر پارکینگ دارد.

در خصوص سد معبر پارکینگ توسط خودرویی دیگر، باید ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی را مد نظر قرار داد که در صدر و تبصره های خود، مقرر می دارد: “ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در محل‌ های زیر، ممنوع است‌: الف ـ پیاده رو و گذرگاه پیاده‌؛ ب – مقابل ورودی خیابان‌ ها و جاده‌ ها و کوچه‌ ها یا ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان ها و…”

علاوه بر ماده فوق، در خصوص سد معبر پارکینگ توسط خودرویی دیگر یا به وسیله دستفروشان یا هر عامل دیگری، باید به ماده ۱۵۹ و ۱۶۰ در قانون آیین دادرسی مدنی، همچنین ماده ۵۱۵ و ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، توجه داشت.

ماده ۱۵۹ و ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی مقرر می دارند: “دعوای ممانعت از حق عبارت است از: تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد.” و ” دعوای مزاحمت عبارت است از: دعوایی که به موجب آن، متصرف مال غیر منقول، درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌ نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است، بدون اینکه مال را از تصرف متصرف، خارج کرده باشد.”

ماده ۵۱۵ قانون مجازات نیز مقرر می دارد: “هرگاه قرار دادن کالا در خارج مغازه یا توقف اتومبیل در مقابل منزل و امثال آن، عرف و عادت شده باشد، گذارنده کالا یا متوقف کننده اتومبیل، در صورت عدم منع قانونی و عریض بودن معبر و عدم ایجاد مزاحمت برای عابران، ضامن زیان های وارده نیست” که مفهوم مخالف آن، این است که در صورت عرف و عادت نشدن، منع قانونی داشتن و عریض نبودن معبر یا ایجاد مزاحمت کردن، فرد، ضامن زیان های وارده خواهد بود.

ماده ۶۹۰ قانون مجازات نیز که ذیل فصل مربوط به هتک حرمت املاک و منازل غیر مطرح گردیده، در خصوص تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق و حکم مجازات آن صحبت می نماید که به دلیل طولانی بودن ماده، از نوشتن آن در متن مقاله، خودداری می گردد.

بنا بر مواد مذکور، می توان گفت، سد معبر پارکینگ، ممنوع بوده و فرد می تواند در راستای درخواست رفع آن، حسب مورد و بسته به شرایط، یکی از اقداماتی که در ادامه این تیتر ذکر می گردند را انجام داده و مشکل خود را بر طرف کند:

در صورتی که سد معبر پارکینگ به وسیله یک خودرو است، شخص می تواند با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را گزارش دهد تا ۱۱۰ از طریق پلاک خودرو، با مالک آن تماس گیرد و دستور جابجایی ماشین را به وی بدهد و در صورت استنکاف راننده یا مالک، اقدام به ارسال جرثقیل برای ارجاع ماشین به پارکینگ نماید یا پلیس راهنمایی و رانندگی، در صحنه حاضر شده، خودرو را جریمه کرده و دستور انتقال آن به پارکینگ را بدهد.

در صورتی که سد معبر پارکینگ به وسیله اشخاص دستفروش یا هر مانعی دیگری غیر از خودرو بوده یا توسط خودرو باشد اما اقدامات قبلی در پاراگراف قبل، تاثیری در رفع مشکل نداشته باشند، فرد بسته به شرایط، می تواند به شهرداری ( در خصوص دستفروشان یا مغازه داران و عوامل مرتبط با شهرداری) اطلاع داده یا دعوای حقوقی یا کیفری مزاحمت و یا ممانعت از حق را با ثبت شکواییه یا دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مطرح نماید و خواستار صدور حکم شایسته، در خصوص موضوع گردد.

قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن

نحوه شکایت از سد معبر

برای درخواست رفع آن، می تواند در قالب ثبت شکواییه و دادخواست با عناوینی چون مزاحمت و یا ممانعت از حق کیفری و حقوقی باشد که در زیر، مراحل و نحوه انجام این امر، توضیح داده خواهد شد.

برای ثبت شکواییه یا دادخواست مزاحمت و یا ممانعت از حق، ابتدا فرد باید دادخواست یا شکواییه خود را با کمک وکیل یا نمونه دادخواست های موجود، تنظیم و فایل ورد آن را بر روی یک حافظه، رم، سی دی و… ذخیره کند؛ سپس، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی لازم، تقاضای ثبت و ارسال شکواییه یا دادخواست خود را به مرجع صالح نماید.

شایان ذکر است، از آنجا که ثبت شکواییه و دادخواست، نیازمند داشتن حساب کاربری در سامانه ابلاغ است، در صورتی که متقاضی طرح دعوا در خصوص سد معبر، از این حساب کاربری برخوردار نیست باید، در مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا از طریق مراجعه به سایت adliran.ir بخش احراز هویت برخط، نسبت به تشکیل این حساب کاربری، اقدام کند.

نحوه شکایت از سد معبر

شماره شکایت از سد معبر

عده ای از افراد، تمایلی به شکایت یا پیگیری قانونی سد معبر در دادگاه نداشته و به دنبال شماره تماسی برای گزارش و درخواست رفع به صورت تلفنی، هستند. لذا در این تیتر از مقاله، در خصوص شماره شکایت و درخواست رفع آن، توضیح داده خواهد شد.

در مواردی که سد معبر، به وسیله خودرو های رانندگی صورت گرفته باشد، شماره درخواست رفع و شکایت تلفنی از آن، ۱۱۰ است و باید ذکر کرد، بنا بر اخبار، شماره ۲۱۸ متعلق به راهنمایی و رانندگی نیست و افراد نمی توانند از طریق تماس با آن، درخواست رفع را بنمایند.

در مواردی که سد معبر، به وسیله خودرو های رانندگی نیست و مغازه داران و سوپرمارکت ها و دستفروشان یا هر علت و عامل دیگری منجر به سد معبر شده، فرد می تواند با شماره تماس های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گرفته و اقدام به ثبت گزارش و شکایت تلفنی نماید. شایان ذکر است، در این موارد نیز در صورت ایجاد خسارت به واسطه سد معبر یا مزاحمت و ممانعت از حق، امکان تماس با ۱۱۰ و کلانتری برای فرستادن مامور، جهت تهیه و تنظیم صورت جلسه و گزارش کلانتری، وجود دارد.

درخواست رفع سد معبر

در پاسخ به این پرسش که درخواست رفع سد معبر چگونه امکان پذیر است باید گفت، همان طور که در تیتر سوم مقاله ذکر گردید، نحوه درخواست رفع، در صورت وجود ارکان مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی یا کیفری می تواند با ثبت دادخواست و شکواییه این امر صورت گیرد.

پرسشی که امکان طرح آن برای خوانندگان محترم مقاله حقوقی دینا وجود دارد، مبنی بر این است که در مواردی که امور مذکور در پاراگراف قبل مصداق ندارند، درخواست رفع سد معبر چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش بجا و صحیح باید گفت؛

در این موارد، شخص می تواند به صورت گزارش تلفنی به پلیس ۱۱۰ یا ثبت شکایت و درخواست رسیدگی در سامانه های گویا و تلفنی (۱۳۷ و ۱۸۸۸) راه اندازی شده از سوی شهرداری برای نظارت همگانی، درخواست رفع را بنماید.

قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن

گزارش سد معبر شهرداری

تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری، “اراضی، کوچه‌ های عمومی و میدان‌ ها و پیاده‌روها و خیابان‌ ها و به طور کلی، معابر و بستر رودخانه‌ ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و‌ باغ های عمومی و گورستان های عمومی و درخت های معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است” را ملک عمومی و در مالکیت شهرداری می داند و به همین دلیل، می توان گزارش سد معبر را به شهرداری داد.

در بررسی نحوه گزارش سد معبر شهرداری، باید گفت این امر می تواند از طریق تماس با سامانه های تلفنی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ صورت گیرد یا شخص، حضورا به نهاد شهرداری مراجعه نماید تا شهرداری، راسا و از طریق ماموران خود، وارد عمل شده و اقدام به رفع آن نماید.

مستند قانونی در این خصوص که مبارزه با سد معبر و رفع آن، راسا در حیطه وظایف شهرداری است، ماده ۵۵ قانون شهرداری که در خصوص وظایف نهاد شهرداری، تعیین تکلیف می نماید و تبصره ۱ آن (اصلاحی ۱۳۴۵/۱۱/۲۷) می باشد.

قانون سد معبر و نحوه شکایت از آن

حکم مجازات و جریمه سد معبر

همانطور که در تیترهای قبلی مقاله، ذکر گردید، سد معبر، در مواردی می تواند جرم مزاحمت و ممانعت از حق و مصداق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی باشد که در این شرایط، حکم مجازات آن، یک ماه تا یک سال حبس، رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق است؛ البته، بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، اگر ممانعت از حق و مزاحمت، نسبت به ملک اشخاص خصوصی باشد، حبس ۱۵ روز تا ۶ ماه خواهد بود.

در شرایطی که سد معبر، مصداق ممانعت از حق و مزاحمت حقوقی و مطروحه در مواد ۱۵۹ و ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی لحاظ شود، حکم به رفع مزاحمت و ممانعت و در صورت بروز خسارت، جبران خسارت و اعاده وضع به حال سابق، داده خواهد شد.

جریمه سد معبری که خودرو، (به واسطه پلیس راهنمایی رانندگی حاضر در محل یا پس از تماس با ۱۱۰ و گزارش) به پارکینگ منتقل می گردد، بر اساس نرخ تعیین شده برای تخلف از مقررات راهنمایی رانندگی بوده و در صورت انتقال ماشین به پارکینگ، هزینه پارکینگ و پرداخت خلافی خودرو برای ترخیص ماشین از پارکینگ نیز مشمول آن می شود. شایان ذکر است، بر اساس ماده ۵۱۵ قانون مجازات، جبران خسارت وارده بر اثر سد معبر، بر عهده فردی که مسئول شناخته شود خواهد بود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=61629

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.