تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024
1

عارف: زندان اوین را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم

  • کد خبر : 61273
  • 26 شهریور 1403 - 9:40
عارف: زندان اوین را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم
ندان‌ها میراث ماندگار و مستند از وقایع زمانه هستند. جای تعجب دارد که پیش از این زندان قزل‌قلعه و زندان قصر تخریب شدند و حالا قرار است زندان اوین که تاریخ را با خود دارد، تخریب شود.

«صبح من» با سیاست: بناهای تاریخی جزو سرمایه‌های ملی به‌شمار می‌روند، بنابراین نباید با ساده انگاری و عدم درک درست از میراث فرهنگی، بناهایی که می‌توانند موزه شوند و برای کشور مثل شیرهای نفت دلار به‌خزانه وارد کنند تبدیل به دانشگاه شوند. اگر چنین شود دولت باید از خزانه پول برای سرپا ماندن دانشگاه بدهد. زندان‌ها میراث ماندگار و مستند از وقایع زمانه هستند.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، جای تعجب دارد که پیش از این زندان‌های قزل‌قلعه و قصر تخریب شدند و حالا قرار است زندان اوین که تاریخ را با خود دارد، تخریب شود. بیخردان زندان‌های قزل قلعه به میدان میوه و تره باز تبدیل کردند و قصر را به باغ موزه، یعنی بخش عمده‌ای از آن تبدیل به پارک و کافی شاپ شده و تنها یک بند آن باقی مانده است. صد افسوس که این بناهای تاریخی و خاطراتش دفن شدند و دیگر نیستند.

انقلابیون فرانسه زندان باستیل را در سال ۱۷۸۹ فتح کردند. آنها می‌توانستند ۲۳۵ سال پیش یا بعد این زندان را تخریب کنند و به دانشگاه سوربون بدهند ولی این کار را نکردند و باستیل مثل شیر نفت برای فرانسه درآمد کسب می‌کند و هر توریستی که به‌فرانسه می‌رود از این زندان بازدید می‌کند. زندان باستیل موزه شد و این موزه و برج پاریس نماد پاریس هستند.

مسئولان گویا در ایران نقش بناهای تاریخی و زندان‌ها را درک نمی‌کنند و انگار از گذشته و نوستالژی خوششان نمی‌آید. اگر این گونه نبود زندان تاریخی و بزرگ قزل‌قلعه و برخی بناها تخریب نمی‌شدند. افرادی که پیش از انقلاب در این زندان‌ها بودند وقتی مشاهده می‌کنند که این بناها تخریب شده‌اند ناراحت می‌شوند، زندان قصر در زمان قالیباف تخریب شد و به‌جز یک بند، آن هم اگر به دلیل ایستادگی بی‌نظیر زندانیان سیاسی پیش از انقلاب نبود تخریب می‌شد ولی بقیه بندها مثل زندان شماره ۴، بند سه، زندان زنان، بهداری قصر، سلول‌های انفرادی، ورودی‌‎ بندها، اتاق ملاقات و … همه با خاطرات دفن شدند.

مشاهده زندان تخریب شده قصر و قزل‌قلعه که فرخی یزدی، علی شریعتی، محمود طالقانی، حسینعلی منتظری، اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مهدی بازرگان، یدالله و عزت‌الله سحابی و … در آن زندانی بودند تراتژیک و ناراحت کننده است. بانیان این کار باید پاسخ دهند که چرا دست به چنین اقدامی زدند.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و فناوری کشور در دولت چهاردهم با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، در پاسخ به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای اختصاص فضای اوین به این دانشگاه گفت: «با آنکه بیست و یک سال از مصوبه اختصاص فضای زندان به دانشگاه گذشته است، اما تصمیم داریم مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم، این موضوع در دولت‌های قبل تصویب شده است. اگر پیگیری جدی‌ای صورت گیرد مسئله حل می‌شود. دولت چهاردهم آماده‌ است که آن مصوبه را احیا کرده و زمین معوض هم به قوه قضائیه داده شود، این مسئله پیام خوبی به دنیا ارسال می‌کند که «زندان» به «دانشگاه» تبدیل شده است.»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=61273

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.