تاریخ : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024
1

چرا کوالاها هرگز آب نمی‌نوشند؟

  • کد خبر : 61013
  • 24 شهریور 1403 - 11:00
چرا کوالاها هرگز آب نمی‌نوشند؟
آیا می‌دانستید که این جانور در طول عمر خود، هرگز آب نمی‌نوشد؟ به راستی، راز تنبلی کوالاها چیست و چرا به این نام، مشهور شده‌اند؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: کوالاها جانورانی هستند که به دلیل تنبلی، حرکات آهسته و ساعات طولانی خوابیدن، مشهور شده‌اند. زیستگاه بومی این پستاندار خاکستری استرالیاست و معمولا به تنهایی بر روی شاخه‌های درخت زندگی می‌کند. اما آیا می‌دانستید که این جانور در طول عمر خود، هرگز آب نمی‌نوشد؟ به راستی، راز تنبلی کوالاها چیست و چرا به این نام، مشهور شده‌اند؟

کوالا

بیشتر بخوانید:

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، کوالا از برگ درختان اکالیپتوس تغذیه می‌کند. این برگ‌ها معمولا دارای مقادیری مایعات هستند که جایگزینی برای آب آشامیدنی کوالا به شمار می‌رود. کوالاها به دلیل ترس از شکار، ترجیح می‌دهند از شاخه‌های درخت، پایین نروند به همین دلیل، به ندرت روی زمین دیده می‌شوند.

واژه‌ی «کوالا» به این دلیل برای نامگذاری این حیوانات به کار برده شد که آنها هرگز آب نمی‌نوشند. این کلمه‌ی استرالیایی به معنی بدون آب یا حیوانی که آب نمی‌نوشد، است.

کوالا

مشخصه‌ی زندگی کوالاها، تنبلی شدید است. این جانور، بیشتر ساعات روز را می‌خوابد و فقط برای غذا خوردن از خواب بیدار می‌شود. معمولا کوالا بین ۱۶ تا ۲۰ ساعت در روز می‌خوابد.

برگ‌های درخت اکالیپتوس از نظر مواد غذایی، بسیار مغذی و در عین حال، سمی هستند. کوالاها می‌توانند سم موجود در این برگ‌ها را خنثی کرده و با آنها سازگار شوند.

کوالاها معمولا مواد معدنی مورد نیاز خود را از خوردن مواد غنی موجود در خاک و تغذیه از درختانی مانند درخت صمغ به دست می‌آورند. البته نوع غذای کوالاها بستگی به محل زندگی آنها، متفاوت است.

کوالا

کوالا، با خز نرم و ضخیم خود که معمولا به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای است، شناخته می‌شود. شنوایی و بویایی این جانور، بسیار قوی است. دست‌های بلند و پنجه‌های قوی کوالا باعث می‌شود بتواند به راحتی بر روی درختان، زندگی کند.

فصل جفت‌گیری، تنها دوره‌ای است که این حیوان در آن فعال است چرا که نرها برای جذب ماده‌ها، مجبور به حرکت شده و صداهای بسیار بلندی از خود تولید می‌کنند.

جالب است بدانید این جانور جزو کیسه‌داران طبقه‌بندی می‌شود چرا که نوزاد خود را پس از تولد به مدت شش ماه در کیسه‌ای شبیه به کیسه‌ی کانگوروها نگهداری می‌کند.

اگرچه کوالاها در طول روز بسیار تنبل به نظر می‌رسند، اما شب‌ها فعالند.

کوالا

کوالای ماده هر دو سال، یک بچه به دنیا می‌آورد. دوره‌ی بارداری کوالا، ۳۵ روز است. نوزاد، به کوچکی یک آبنبات، بدون خز به دنیا می‌آید و به سمت کیسه‌ی مادر حرکت می‌کند تا شش ماه در آنجا بماند. در این زمان، خز و گوش‌هایش رشد می‌کنند و از کیسه‌ی مادر، خارج می‌شود.

کوالای نوزاد به پشت مادر می‌چسبد تا همه جا بتواند با او حرکت کند و از برگ‌های گیاهان تغذیه کند. نوزاد کوالا یک سال از شیر مادر تغذیه کرده و پس از آن، مستقل می‌شود.

کوالا

نکته‌ی تأسف‌بار این است که تعداد کوالاها به شدت در حال کاهش است. بزرگترین خطری که این جانوران را تهدید می‌کند، انسان‌ها هستند که این حیوانات را به دلیل خز ارزشمندشان، شکار می‌کنند. در حال حاضر تمهیداتی برای حفاظت از این حیوانات زیبا و تنبل اندیشیده شده است تا جلوی انقراض آنها گرفته شود.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبر «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=61013

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.