تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0
آشنایی با اعضای خانواده‌ی منظومه‌ی شمسی، بخش سوم؛

با ماه، بهترین همراه زمین آشنا شوید

  • کد خبر : 60960
  • 21 شهریور 1403 - 13:00
با ماه، بهترین همراه زمین آشنا شوید
همه ماه را می‌شناسیم. ماه، همراه همیشگی زمین در فضاست. در این مطلب، با برخی از دانستنی‌های مربوط به ماه آشنا خواهیم شد. همراه ما بمانید!

مجله‌ی خبری «صبح من»: ماه، همراه همیشگی زمین در فضاست. ماه که اندازه‌اش، یک‌چهارم زمین است، دور زمین می‌چرخد و در حرکت انتقالی زمین نیز همراه ماست. ماه، هم‌زمان با چرخش به دور زمین، دور محور خود نیز می‌چرخد و به همین دلیل، همیشه یک جهت ماه به طرف ماست. درخشش ماه در اثر انعکاس نور خورشید است. این کره‌ی سرد و صخره‌ای و خالی از زندگی، تنها جایی ـ به جز زمین ـ است که انسان به آن پا گذاشته است.

ماه بزرگترین جسم فضایی آسمان شب است و به همین دلیل، به راحتی می‌توان آن را از روی زمین تشخیص داد. رصدگران قدیم، بخش‌های تاریک و مسطح سطح ماه را به اشتباه، دریا تصور می‌کردند و آنها را «ماریا» که در زبان رصدگران قدیمی به معنای «دریا» بود، نامیدند. نواحی روشن‌تر، صخره‌های پیرتر و بلندتر هستند.

تغییرات شکل ماه، به دلیل میزان نوری است که از خورشید دریافت می‌کند. در یک مقطع زمانی، خورشید، ماه را کاملاً روشن می‌کند و در یک مقطع زمانی دیگر، فقط قسمتی از آن را روشن می‌کند و در مقطعی دیگر، هیچ نوری به ماه نمی‌تابد. این تغییرات تابشی، سبب تغییرات شکل ماه می‌شود. یک چرخه‌ی کامل تغییرات ماه، ۲۹/۵ روز طول می‌کشد.

وقتی زمین میان ماه و خورشید قرار بگیرد، مانع رسیدن نور خورشید به ماه می‌شود. در این موقعیت، سایه‌ی زمین، روی ماه می‌افتد و «خسوف» رخ می‌دهد. در حالت خسوف، ماه دیده نمی‌شود؛ بلکه سرخ می‌شود.

بسیاری از فرهنگ‌ها، افسانه‌هایی درباره‌ی ماه دارند. بعضی‌ها اعتقاد دارند که ماه کامل، می‌تواند انسان را دیوانه کند و برخی معتقدند ماه از پنیر ساخته شده و خسوف به این علت رخ می‌دهد که یک حیوان، ماه را درسته می‌بلعد!

در این مطلب، با برخی از دانستنی‌های مربوط به ماه آشنا شدیم. در چهارشنبه‌ی آینده، دانستنی‌های بیشتری درباره‌ی ماه خواهیم آموخت. همراه ما بمانید!

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»
اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=60960
  • نویسنده : کارول استات
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا
  • 17 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.