تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
1

اندازه‌گیری قند خون از طریق صدا!

  • کد خبر : 60385
  • 15 شهریور 1403 - 11:00
اندازه‌گیری قند خون از طریق صدا!
روش‌های کنونی پایش قند خون، مانند آزمایش‌های انگشتی و آزمایش قند خون، دردناک هستند و دارای معایب و محدودیت‌های زیادی هستند، بنابراین تشخیص زودهنگام بالا یا پایین بودن قند خون از طریق روش‌های بدون درد و در دسترس، مانند تجزیه و تحلیل تغییرات صدا، می‌تواند تا حد زیادی نظارت و کنترل قند خون را بهبود بخشد.

«صبح من» با مطالب پزشکی: یک مطالعه که توسط محققان آزمایشگاه کلیک در کانادا انجام شد، نشان داد که بین سطح قند خون و صدای فرد، رابطه وجود دارد.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، تحقیقات نشان داده است، شاخص‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را از طریق تغییرات فیزیولوژیکی در صدا تشخیص داد. به عنوان مثال، فشار خون بالا و ضربان قلب بر ویژگی‌های صدا تأثیر می‌گذارد. شواهدی امیدوارکننده در مورد تأثیر سطح قند خون بر صدا وجود دارد. این شواهد نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ یا دیابت مرتبط با فیبروز کیستیک، میزان قند خون می‌توانند بر صدا تأثیر بگذارند.

رایج‌ترین فرضیه در مورد تغییر صدا نشان می‌دهد که قند خون بالا، بر خاصیت ارتجاعی تارهای صوتی تأثیر می‌گذارد و متعاقباً فرکانس ارتعاش آنها را تغییر می‌دهد.

قند خون (گلوکز) یک منبع انرژی ضروری برای بدن انسان است که از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید. در افراد سالم، بدن سطح قند خون را به دقت کنترل می‌کند و دوره‌های طولانی هیپوگلیسمی (گلوکز پایین) یا هایپرگلیسمی (گلوکز بالا) می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های متابولیک مانند دیابت باشد.

روش‌های کنونی پایش قند خون، مانند آزمایش‌های انگشتی و آزمایش قند خون، دردناک هستند و دارای معایب و محدودیت‌های زیادی هستند، از جمله ناراحتی یا درد ناشی از سوزش انگشت، هزینه‌ی خرید دستگاه تست قند خون و آزمایش خون مداوم. بنابراین تشخیص زودهنگام بالا یا پایین بودن قند خون از طریق روش‌های بدون درد و در دسترس، مانند تجزیه و تحلیل تغییرات صدا، می‌تواند تا حد زیادی نظارت و کنترل قند خون را بهبود بخشد.

در این مطالعه که نتایج آن در ژورنال Scientific Reports در ۲۸ آگوست منتشر شد، محققان نشان دادند که چگونه سطح قند خون بر فرکانس صدا در ۵۰۵ شرکت‌کننده تأثیر می‌گذارد. جالب اینجاست که برخی از این افراد، از دیابت خود آگاه نبودند اما در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

به شرکت‌کنندگان دستگاه‌های پایش مداوم گلوکز تعبیه شد و صدای آنها چندین بار در روز به مدت دو هفته ضبط شد. تجزیه و تحلیل، یک رابطه را نشان داد؛ افزایش سطح گلوکز با افزایش فرکانس اصلی صدا مطابقت دارد.

Jaycee Kaufman، نویسنده و دانشمند ارشد در این باره می‌گوید: با نشان دادن یک ارتباط مثبت قابل توجه بین سطح قند خون و فرکانس اصلی صدا، مطالعه ما توجیه قانع‌کننده‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از صدا برای پیش بینی و نظارت بر سطح قند خون ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حالی که روش‌های فعلی پایش قند خون اغلب دردناک و ناراحت کننده هستند، نظارت بر قند خون از طریق صدا می‌تواند به آسانی صحبت کردن با تلفن هوشمند باشد و برای ۴۶۳ میلیون نفر در سراسر جهان تغییر بزرگی را انجام دهد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=60385

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.